Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Draadloosdoos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-07 14:43
Ik wil maximaal 8 panelen (400W/st) leggen op 1 kant (Z-O) van m’n schuine dak en daar misschien later nog eens 8, aan de andere kant (N-W) van het dak, aan toevoegen. Beide dakhelften hebben geen last van schaduw of zo. Denk ook aan een GroWatt omvormer type MIN 3600TL-X.

Vraag: Kan ik dus voorlopig beginnen met 8 panelen (1 string) op 1 tracker en de andere tracker onaangesloten laten?
Maakt het voor het rendement van de omvormer uit of dat alle panelen op 1 tracker worden aangesloten en niet verdeeld over 2?

Als ik het bij 8 panelen laat kan ik met een kleinere omvormer uit: 3000TL-X ipv 3600TL-X. Natuurlijk is die 3600 wat duurder maar maakt het voor de werking/rendement uit als de omvormer iets te groot is?

Hoor graag jullie afwegingen!

Alle reacties

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Growatt ?

Wise enough to play the fool

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:03
Je gaat nu 3200Wp aansluiten op een 3000W of 3600W omvormer. Daar wil je dan later nog 3200Wp bij plaatsen? Dan heb je in totaal 6400 Wp op het dak liggen en een omvormer met maximale capaciteit van 3600W. Is dat niet erg veel "overcapaciteit" van de panelen?

• Draadloosdoos
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-07 14:43
Ja misschien wel maar gezien de 2 dakhelften 2 verschillende richtingen uitkijken (Z-O en N-W) hoef je denk ik dat niet bij elkaar op te tellen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Een aantal modellen Growatt heeft recent problemen gehad met asymmetrische belasting.

Dit lijkt opgelost te kunnen worden met hulp van Growatt support. Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

Dus in principe is het antwoord: ja, maar even alert zijn met de Growatt modellen.

Het verschil tussen een 3000W en 3600W omvormer is minimaal, dus de zwaardere is prima.

Ik zou wel even simuleren hoeveel je bij uitbreiding nodig hebt. Sunny Design ofzo.
Als je een vrij vlak dak hebt gaat 8+8 hoger pieken. Heb je 60 graden dak, dan is de piekscheiding zo volledig dat je bijna genoeg hebt aan de 3000.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Growatt
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-11 14:08

Growatt

Bedrijfsaccount Growatt
Het is geen enkel probleem om maar 1 van de 2 trackers te gebruiken, dit heeft geen effect op het rendement.

Het aftoppen van de TL-X omvormers komt overigens niet door een asymmetrische belasting zoals Ronald hierboven aangeeft, maar door een onjuiste parameter in de Nederlandse landcode (enkel met firmware AKAA13xx).

Verder sluit ik mij volledig aan bij wat Ronald zegt:
Ik zou wel even simuleren hoeveel je bij uitbreiding nodig hebt. Sunny Design ofzo.
Als je een vrij vlak dak hebt gaat 8+8 hoger pieken. Heb je 60 graden dak, dan is de piekscheiding zo volledig dat je bijna genoeg hebt aan de 3000.
Pagina: 1