Nibe warmtepomp, Evohome aansturing en Jaga Hybrid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4tjKiocPRB2pupX_P95lTYcSyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7w5fGFLAcksWHV1rBvSLeSp.png?f=user_large

Middels een ingang (potentiaal vrij contact) kun je verwarming blokkeren (contact maken) of vrij geven (contact open) In je menu moet je dan nog wel instellen dat je deze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:19
Ja, ik moet me daar nog eens in verdiepen. Ik wil hiermee om gaan schakelen van verwarmen naar koelen. Even kijken hoe ik dit ga regelen.
Ook het aansluiten hiervan moet ik nog uitzoeken, ik heb (nog) geen idee waar in de warmtepomp ik dit moet aansluiten en moet instellen.
Ik ken het bovenstaande menu wel en ondanks dat er een RMU40 bij mij is aangesloten in de huiskamer, moet ik deze nog om zien te zetten naar alleen uitlezen ipv ook bedienen. Die RMU40 zie ik niet in dit menu, dat vind ik nog wel vreemd.

Het Honeywell Evohome systeem gaat mijn warmtepomp niet in- en uitschakelen. Ik wil de warmtepomp puur op de weersafhankelijke regeling laten draaien en met een parallel buffer en een aparte CV-pomp (die wel geschakeld wordt door de Honeywell het huis gaan verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdIDBH-FBgHNRB7h2dqvz5Z3eiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jEDJLP9sitPgkHgiVTrWotEV.png?f=fotoalbum_large

Volgens principe D is het eerste plan. Maar uiteindelijk zou ik nog graag een zonneboiler toevoegen en dan is principe G blijkbaar beter. Zelf zou ik dan van principe G uitgaan, maar voor mijn gevoel kan ik dan beter de retour er doorheen laten lopen ipv de aanvoer. Dan zou de warmtepomp namelijk helemaal niet bij te springen, als de retour warm genoeg is.

Zoals in de beginpost al eens gemeld, was het oude verwarmingssyteem aangesloten op de warmtepomp en dat werkte maar matig. Ik heb de afgelopen tijd dus het verwarmingsysteem op orde gebracht. Nu nog wat kleine wijzigingen bij de warmtepomp en buffervat, dan is het weer aangenamer.

Mijn buffervat is momenteel serieel aangesloten in de aanvoerleiding. Stommer kan haast niet, als er nu behoefte is, moet eerst het hele vat verwarmd worden (en ondertussen gaat er dus te koel CV-water door het huis). Als dan eindelijk alles op temperatuur is, is de vraag groter geworden en zie je de graadminuten oplopen. Als je je buffervat serieel zet, dan beter in de retour.

[ Voor 18% gewijzigd door RISL op 01-08-2023 15:16 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Pagina: 1