Nibe warmtepomp, Evohome aansturing en Jaga Hybrid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 13:19
Goedemiddag,

Ik ben nieuw op Tweakers, dus ik zal me even voorstellen. Ik ben Jordi, ik ben werktuigbouwkundig projectleider in de duikindustrie en een van mijn hobby's is mijn huis opknappen/verbouwen.

Ik heb een oude boerderij uit 1914 opgeknapt (en technisch gemoderniseerd) de laatste jaren en ben nu bezig aan de laatste stappen om het huis wat slimmer en comfortabeler te maken.
Net voordat ik het huis kocht, had de vorige eigenaar zonnepanelen op de schuur laten plaatsen en een warmtepomp (F2120 binnenunit en VVM 320 buitenunit) laten installeren. Dat was een beetje als een vlag op een modderschuit, want deze warmtepomp stond op stooklijn 10 omdat er gewoon ouderwetse radiatoren hingen, enkel glas, geen isolatie etc. Gelukkig is deze wel correct geinstalleerd, met een buffervat, retourventiel etc., maar helaas wel met stalen leidingen (koelen is dus momenteel niet mogelijk, dat wordt een volgend project).

Ik heb inmiddels overal geisoleerd, triple glas geplaatst, vloerverwarming geplaatst met open verdelers en ik wil de verwarming nu verder optimaliseren met Honeywell Evohome. Stooklijn staat inmiddels op 6 het is erg comfortabel. Binnenkort eens kijken of het nog een stapje lager kan.

Maar het probleem is nu dat het hele huis ongeveer even warm is (Nibe thermostaat hangt in de woonkamer), maar ik wil mijn badkamer graag warmer dan mijn slaapkamer, bijvoorbeeld. Boven plaats ik deze zomer lagetemperatuur-verwarmingen (Jaga Strada Hybrid DBH).
Ik wil dus met Evohome de zones op de vloerverwarming-verdelers gaan sturen, maar dan zal ook de warmtepomp zelf een seintje moeten krijgen van Evohome om aan te gaan, neem ik aan. Ik dacht zelf dat ik hiervoor de Honeywell BDR91 voor nodig heb? Is dat correct?
Ik heb de aansluithandleiding van de BDR91 gelezen en ik begrijp ook niet waar op de warmtepomp ik deze moet aansluiten. En of ik de thermostaat van de Nibe moet houden of niet? Of zoek ik in de verkeerde hoek?

En moet ik ook Honeywell thermostaatknoppen op de Jaga LTV-radiatoren plaatsen of kan ik deze beter zichzelf laten regelen?
Ik hoop dat iemand mij een eindje op weg wil helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Bedankt alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door RISL op 08-03-2023 16:26 ]

Nibe F2120-16, VVM310 met SMO40, RMU40. 1 HW PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Ik zie geen reacties op jouw vraag, is deze inmiddels beantwoord?

Hier gaat binnenkort een Nibe F2120-16 in bedrijf met buffervat SKYLA 300 liter.
WOK op gas en dus het tapwater ook nog even, meteen mooie bac-kup.

Kan niet wachten totdat ik de leidingen gelegd heb.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ja, na het uitblijven van reacties, heb ik mijn vragen gesteld in diverse topics om info te verkrijgen.
Uiteindelijk met die info een schema getekend en die voorgelegd bij Warmteservice en bij Resideo. Het bleek gelukkig te kloppen en ben nu dus verder aan het modificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4tjKiocPRB2pupX_P95lTYcSyU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g7w5fGFLAcksWHV1rBvSLeSp.png?f=user_large

Middels een ingang (potentiaal vrij contact) kun je verwarming blokkeren (contact maken) of vrij geven (contact open) In je menu moet je dan nog wel instellen dat je deze gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RISL
Ja, ik moet me daar nog eens in verdiepen. Ik wil hiermee om gaan schakelen van verwarmen naar koelen. Even kijken hoe ik dit ga regelen.
Ook het aansluiten hiervan moet ik nog uitzoeken, ik heb (nog) geen idee waar in de warmtepomp ik dit moet aansluiten en moet instellen.
Ik ken het bovenstaande menu wel en ondanks dat er een RMU40 bij mij is aangesloten in de huiskamer, moet ik deze nog om zien te zetten naar alleen uitlezen ipv ook bedienen. Die RMU40 zie ik niet in dit menu, dat vind ik nog wel vreemd.

Het Honeywell Evohome systeem gaat mijn warmtepomp niet in- en uitschakelen. Ik wil de warmtepomp puur op de weersafhankelijke regeling laten draaien en met een parallel buffer en een aparte CV-pomp (die wel geschakeld wordt door de Honeywell het huis gaan verwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdIDBH-FBgHNRB7h2dqvz5Z3eiM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jEDJLP9sitPgkHgiVTrWotEV.png?f=fotoalbum_large

Volgens principe D is het eerste plan. Maar uiteindelijk zou ik nog graag een zonneboiler toevoegen en dan is principe G blijkbaar beter. Zelf zou ik dan van principe G uitgaan, maar voor mijn gevoel kan ik dan beter de retour er doorheen laten lopen ipv de aanvoer. Dan zou de warmtepomp namelijk helemaal niet bij te springen, als de retour warm genoeg is.

Zoals in de beginpost al eens gemeld, was het oude verwarmingssyteem aangesloten op de warmtepomp en dat werkte maar matig. Ik heb de afgelopen tijd dus het verwarmingsysteem op orde gebracht. Nu nog wat kleine wijzigingen bij de warmtepomp en buffervat, dan is het weer aangenamer.

Mijn buffervat is momenteel serieel aangesloten in de aanvoerleiding. Stommer kan haast niet, als er nu behoefte is, moet eerst het hele vat verwarmd worden (en ondertussen gaat er dus te koel CV-water door het huis). Als dan eindelijk alles op temperatuur is, is de vraag groter geworden en zie je de graadminuten oplopen. Als je je buffervat serieel zet, dan beter in de retour.

[ Voor 18% gewijzigd door RISL op 01-08-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:14
Ik lees dit topic nu pas.

belangstellende vraag:
Via wel schema heb je het buffervat inmiddels aangesloten?

Andere vraag:
Ik lees dat je een zonneboiler wilt maar ook wilt kunnen koelen.
Een zonneboiler en koelen werken toch niet samen?
Aangenomen dat de zonneboiler het meest actief is in de zomer en dan zou je de koeling het hardste nodig hebben lijkt mij.
Of heb ik je verkeer begrepen?

Dat serieel aansluiten in de retourleiding ipv de aanvoerleiding is voor mij wel een eye-opener.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RISL
Ik heb me de afgelopen tijd met name gericht op isolatie, ik ben dus nog niet verder gekomen met de buffer.
Ook de Jaga Strada Hybrids heb ik inmiddels wel ontvangen, maar nog niet geïnstalleerd. Dat wordt dus in het voorjaar. Helaas gaat het langzamer dan gewenst.

De zonneboiler wil ik gebruiken voor het SWW. 's Winters via een buffer met spiraal ook voor de CV, dat zal dus met een aparte pomp moeten schakelen als er vraag is.

Momenteel ook bezig met Honeywell Evohome, zodat ik per zone vraag en aanbod kan gaan regelen. Daarmee kan ook de de zonneboiler gaan schakelen als die er ooit bij komt. Het zal een beetje afhangen van het rendement. Met zonnepanelen wek je meer energie op als je daarmee je warmtepomp kan inschakelen.

Vanwege grote drukte, kom ik er te weinig aan toe. Ik zal binnenkort mijn schema eens uploaden. Ik heb in ieder geval in kaart gebracht hoe het systeem was en waar ik naar toe wil.
Na iedere grote toevoeging/aanpassing, pas ik het schema aan naar de huidige status.

[ Voor 10% gewijzigd door RISL op 11-12-2023 11:57 ]

Pagina: 1