Vraag

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 11:06
Ik doe nu IB-aangifte voor 2022 en moet een flink bedrag terugbetalen, bijna driekwart van wat ik heb ontvangen als voorlopige teruggaaf over het jaar.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Dit verbaast mij, meestal krijg ik een klein bedrag terug. Mijn situatie is ook niet zo ingewikkeld: loondienst bij één bedrijf, huis met hypotheek, geen bijzondere aftrekposten of ander inkomen. Bijna alle gegevens stonden al in de VIA. Mijn voorlopige aangifte vermeldde een iets lager inkomen dan verwacht, maar geen gigantisch verschil (minder dan +10%).

Na flink wat gepuzzel vond ik dit: mijn loonstrookje vermeld een Arbeidskorting, net zoals de Belastingdienst in de IB-berekening. Ik neem aan dat deze "werkgevers-arbeidskorting" al is toegepast bij het betalen van de loonbelasting, dwz dat mijn werkgever dit in mindering bracht op de loonheffing die ze voor mij afdragen.

Het gekke is: deze werkgevers-arbeidskorting is veel te hoog, namelijk drie keer hoger dan de arbeidskorting die de belastingdienst voor mij berekent
Members only:
. Waarom zouden ze dit doen? De arbeidskorting is enkel gedreven door mijn eigen salaris, dus zij zouden moeten weten welke AK ze moeten toepassen. Nu leidt het er eigenlijk toe dat ze te weinig LB voor mij betalen en ik een naheffing krijg.
Vraag staat uit bij HR van mijn bedrijf maar die lijken het ook niet te weten.

TLDR: waarom heeft mijn loonstrook al een "arbeidskorting" en waarom is die anders dan de belastingdienst berekent?

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Beste antwoord (via AntiPasta op 08-03-2023 15:54)

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:08
Kan het zijn dat je vorig jaar flink in (basis) salaris omhoog bent gegaan? of dat je veel bonussen krijgt?

Mijn werkever bepaalt 1x per jaar (aan het begin) wat het bijzondere tarief moet zijn op basis van het salaris van vorig jaar geloof ik.

Tot een salaris van 73k is het bijzondere tarief 49%. Stel jouw salaris is 67k, dan worden al je bonussen e.d. berekend door de werkgever met een percentage van 49%.

Echter boven de 73k wordt het bijzondere tarief opeens 56% oid om te compenseren voor de arbeidskorting die omlaag gaat.

Als jij in dat jaar dus of een hele hoge bonus ontvangt, of je basis salaris gaat enorm omhoog, EN je werkgever berekent het bijzonder tarief maar 1x per jaar vooruit, dan kun je dit soort rare situatie krijgen.

Ik ben heel benieuwd of dit jaar het bijzondere tarief op jouw loonstrookje als 56,01% staat of niet.

Edit: link naar loontabel voorbeeld uit 2022: https://help.humanwave.nl...-dit-voor-2022-21-12-2022

[Voor 8% gewijzigd door Tales op 08-03-2023 14:32]

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:01
Kan je dit niet navragen bij je HR/salaris administratie?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Er bestaat geen werkgevers-arbeidskorting. Je werkgever zal loonheffingskorting toepassen wat een combinatie is van de arbeidskorting en algemene heffingskorting.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:49

Nutral

gamer/hardware freak

dat is raar, je arbeidskorting is inkomensafhankelijk, maar dat word gewoon meegerekend bij je werkgever op basis van je jaarlijkse loon (en dan maandelijks toegepast)

Members only: title

Edit: wat giostyle hieronder zegt klopt. ( Gaat om het bedrag boven de ~37k)

[Voor 14% gewijzigd door Nutral op 08-03-2023 13:21]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:58
Nutral schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:13:
dat is raar, je arbeidskorting is inkomensafhankelijk, maar dat word gewoon meegerekend bij je werkgever op basis van je jaarlijkse loon (en dan maandelijks toegepast)

***members only***
Ik gok tussen de 90k en 100k.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AntiPasta
GarBaGe schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:10:
Kan je dit niet navragen bij je HR/salaris administratie?
Uiteraard gedaan, maar die hebben het enkel "doorgezet" en toen bleef het stil. Is uiteraard allemaal ge-outsourced, dus ik kan me voorstellen dat er niet meteen iemand klaarzit met het antwoord.
Verbaasde me overigens dat ik niets kon vinden met google over deze kwestie.

Members only:

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

• GioStyle
@AntiPasta

Bestaat je loon misschien voor een groot deel uit bonussen?

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 15:49

Nutral

gamer/hardware freak

GioStyle schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:32:
@AntiPasta

Bestaat je loon misschien voor een groot deel uit bonussen?
normaal gesproken zou dit nog steeds goed moeten gaan omdat het extra loon met een bijzonder tarief word aangeslagen (~49%). Misschien zit hier de fout en is het verkeerde tarief aangeslagen hiervoor?

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:25
Nutral schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:40:
[...]
normaal gesproken zou dit nog steeds goed moeten gaan omdat het extra loon met een bijzonder tarief word aangeslagen (~49%). Misschien zit hier de fout en is het verkeerde tarief aangeslagen hiervoor?
Mijn vermoeden inderdaad dat het bijzonder tarief te laag is geweest icm bijv bonus.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
Nutral schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:40:
[...]

Correct, maar hoogstwaarschijnlijk wordt hierbij geen rekening gehouden met arbeidskorting. Normaal gesproken heeft diegene die jouw salaris uitbetaalt salaristabellen. Bij een bepaald salaris moet er een bepaald bedrag aan inkomstenbelasting worden ingehouden waarbij de arbeidskorting wordt verrekend.

Bij vakantietoeslagen, bonussen en andere bijzondere salariscomponenten wordt een bijzonder tarief ingehouden. Volgens mij wordt hier geen rekening gehouden met arbeidskorting.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:08
Kan het zijn dat je vorig jaar flink in (basis) salaris omhoog bent gegaan? of dat je veel bonussen krijgt?

Mijn werkever bepaalt 1x per jaar (aan het begin) wat het bijzondere tarief moet zijn op basis van het salaris van vorig jaar geloof ik.

Tot een salaris van 73k is het bijzondere tarief 49%. Stel jouw salaris is 67k, dan worden al je bonussen e.d. berekend door de werkgever met een percentage van 49%.

Echter boven de 73k wordt het bijzondere tarief opeens 56% oid om te compenseren voor de arbeidskorting die omlaag gaat.

Als jij in dat jaar dus of een hele hoge bonus ontvangt, of je basis salaris gaat enorm omhoog, EN je werkgever berekent het bijzonder tarief maar 1x per jaar vooruit, dan kun je dit soort rare situatie krijgen.

Ik ben heel benieuwd of dit jaar het bijzondere tarief op jouw loonstrookje als 56,01% staat of niet.

Edit: link naar loontabel voorbeeld uit 2022: https://help.humanwave.nl...-dit-voor-2022-21-12-2022

[Voor 8% gewijzigd door Tales op 08-03-2023 14:32]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

sham27 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 13:42:
[...]

Mijn vermoeden inderdaad dat het bijzonder tarief te laag is geweest icm bijv bonus.
hmmz zat scheef te kijken denk ik :)

[Voor 35% gewijzigd door YakuzA op 08-03-2023 14:55]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:44

Herman

FP ProMod
Hier is een test-omgeving voor de IB:
- https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Wanneer je een blanco IH2022 invult met uitsluitend de gegevens van je loonstrookje, zou je (normaal gesproken) op nihil uit moeten komen. Dan elimineer je alle andere factoren. Wanneer er een te betalen bedrag uit komt, dan heeft je werkgever waarschijnlijk te weinig ingehouden. Weet je ook gelijk om welk bedrag het gaat :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• AntiPasta
Tales schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:29:

Aaaah, daar zeg je me wat. Ik krijg niet bijzonder veel bonussen (wel wat, maar niet overweldigend als percentage), maar ik werkte in 2021 een paar maanden "elders" onder een detacheringsconstructie. In die zin was mijn salaris dus maar 3/4 van wat het normaal zou zijn. In 2022 was de constructie afgelopen dus verdien ik "ineens" weer mijn hele salaris, wat ook was gestegen tov 2021.

Bijzonder tarief is inderdaad vermeld als 49% over 2022.
Zou dit het kunnen zijn?
Maar wat ik nog niet begrijp is hoe deze situatie an sich leidt tot een heel hoge arbeidskorting. Of zou dit kunnen omdat de AK ook gebaseerd is op dit lagere salaris van het jaar ervoor?

• AntiPasta
Herman schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:35:
Hier is een test-omgeving voor de IB:
- https://opleiding-ola.bel.../ola-simulatie/casussen?0

Wanneer je een blanco IH2022 invult met uitsluitend de gegevens van je loonstrookje, zou je (normaal gesproken) op nihil uit moeten komen. Dan elimineer je alle andere factoren. Wanneer er een te betalen bedrag uit komt, dan heeft je werkgever waarschijnlijk te weinig ingehouden. Weet je ook gelijk om welk bedrag het gaat :)
Woep, dat is nuttig. Als ik huis+hypotheek buiten beschouwing laat moet ik inderdaad een aardig bedrag bijbetalen!

Gooi ik die er wel in, dan krijg ik inderdaad een klein bedrag terug. En laat dit nou nét het verschil zijn tussen (a) wat ik in 2022 al kreeg uit voorlopige aanslag en (b) wat ik nu moet terugbetalen.

Ik vind het nog steeds apart dat mijn werkgever dit doet, ze weten immers hoeveel ik in 2022 verdien, dus waarom ze de AK niet gewoon juist berekenen snap ik niet...

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

AntiPasta schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 15:43:
[...]
Bijzonder tarief is inderdaad vermeld als 49% over 2022.
Zou dit het kunnen zijn?
Maar wat ik nog niet begrijp is hoe deze situatie an sich leidt tot een heel hoge arbeidskorting. Of zou dit kunnen omdat de AK ook gebaseerd is op dit lagere salaris van het jaar ervoor?
Hoe meer je verdiend. Hoe minder arbeidskorting je krijgt.
Je WG heeft door met de BT van 49% te rekenen, die ze hadden verwacht op basis van vorig jaar, dus 7% te weinig afgedragen aan de belasting boven de 69k. (69k was de 2022 grens dacht ik)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee