Nieuwe UHD TV (65inch) voor +- €1200 voor films/series

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
Een goedendag iedereen.

Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe 65 Inch UHD TV. Ik heb wel een budget van rond de 1200 euro. 1.5 jaar geleden een nieuwe TV gekocht, helaas zit er nu een ster in. Gelukkig ben ik verzekerd, en heeft de verzekering meerderdeel uitbetaald. Ik had de KD-65XH9505, maar helaas worden deze niet meer gemaakt.

Mijn huidige Zoekopdracht filters:

- t/m € 1.200 (+-)
- 100 / 120Hz.
- 65 Inch
- Dolby Vision
- Local Dimming / Full Array

Ik kwam deze tegen:

Sony Bravia XR-65X94K, maar met 1 slechte review begin je al wat te twijfelen.
LG 65QNED866QA, maar wel jammer van de zilveren poot. Maar heeft een Mini LED display.
LG OLED65C16LA, wel iets duurder, is OLED. Ben alleen bang voor burn-ins en stroomkabel zit wel vast in de TV.

Ik gebruik de TV zelf meestal van Full (U)HD content, en soms hier en daar op gamen.

Ik vraag om advies omdat ik geen miskoop wil maken, omdat ik voor de volgende 5 jaar (minstens) niet van plan was om een nieuwe TV aan te schaffen. Dit is mijn vorige topic in 2021 voor advies, en daar ben ik zeer dankbaar voor!

[ Voor 9% gewijzigd door Skyrider op 08-03-2023 13:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wessel0101
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-09 12:18
Ik heb zelf de LG OLED65C16LA al 1 jaar. Gebruik hem elke dag, en geen last van burn ins.
Werkt erg goed, wel vind ik dat het smart menu traag is geworden, dus heb er een Apple TV aan gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:39
Je treft het niet qua timing, de meeste cashback acties zijn afgelopen en aardig wat modellen zijn in prijs verhoogt, ondanks dat dit om uitlopende modellen betreft.

De X94K is in grote lijnen vergelijkbaar met de XH9505, het grootste verschil met de XH9505 is het ontbreken van een premium afwerking, wide angle filter en premium reflectiefilter ook is de HDR impact minder.

De genoemde LG heeft een IPS paneel, heeft hierdoor een laag contrast en veel backlight bleeding, geen goede keuze dus.

Helaas is de WebOS implementatie van vorig jaar matig en worden schaduwdetails op de LG C1 verre van goed weergegeven.

Burn in is geen issue meer bij normaal gebruik/ mixed content, directe zonlicht op de tv is wel iets om rekening mee te houden aangezien dit bij OLED permanente vlekken kan veroorzaken. Wanneer je een kritische kijker bent c.q. accuraatheid belangrijk vindt is de LG 65CS6 de betere keuze, voor 1600 euro heb je ook de LG 65C2 biedt als meerwaarde een EVO paneel met een lagere energieverbruik en langere levensduur.

Mocht je toch nog bang zijn voor burn in en heb je de mogelijkheid om het budget te verhogen? Dan is de Sony 65X95J een goed keuze, dit model is de directe opvolger van de XH9505.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Wessel0101 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 14:34:
Ik heb zelf de LG OLED65C16LA al 1 jaar. Gebruik hem elke dag, en geen last van burn ins.
Werkt erg goed, wel vind ik dat het smart menu traag is geworden, dus heb er een Apple TV aan gehangen.
Helaas heeft de TV geen DTS zie ik :(, dat is best jammer.
Freshouttheoven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:27:
Je treft het niet qua timing, de meeste cashback acties zijn afgelopen en aardig wat modellen zijn in prijs verhoogt, ondanks dat dit om uitlopende modellen betreft.

De X94K is in grote lijnen vergelijkbaar met de XH9505, het grootste verschil met de XH9505 is het ontbreken van een premium afwerking, wide angle filter en premium reflectiefilter ook is de HDR impact minder.

De genoemde LG heeft een IPS paneel, heeft hierdoor een laag contrast en veel backlight bleeding, geen goede keuze dus.

Helaas is de WebOS implementatie van vorig jaar matig en worden schaduwdetails op de LG C1 verre van goed weergegeven.

Burn in is geen issue meer bij normaal gebruik/ mixed content, directe zonlicht op de tv is wel iets om rekening mee te houden aangezien dit bij OLED permanente vlekken kan veroorzaken. Wanneer je een kritische kijker bent c.q. accuraatheid belangrijk vindt is de LG 65CS6 de betere keuze, voor 1600 euro heb je ook de LG 65C2 biedt als meerwaarde een EVO paneel met een lagere energieverbruik en langere levensduur.

Mocht je toch nog bang zijn voor burn in en heb je de mogelijkheid om het budget te verhogen? Dan is de Sony 65X95J een goed keuze, dit model is de directe opvolger van de XH9505.
Heb online ook gezien dat de X94K ook streng wordt afgeraden. En ook helaas voor de LG.

Ik zat ook te kijken naar de LG C6, maar zie ik nou dat het een gebogen scherm heeft? Is hoorde ik loodzwaar met de poot erbij, maar heeft wel DTS, dat is een plus.

1600 is denk ik een beetje te duur. Ik kan de C6 ook moeilijk vinden op tweakers? Geen prijzen te zien. Of is LG 65CS6LA weer een andere soort? Niet veel online te vinden op nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-09 08:37
C6 was een 2016 model... CS is inderdaad heel wat anders. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ErikIrie op 08-03-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Skyrider schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Heb online ook gezien dat de X94K ook streng wordt afgeraden. En ook helaas voor de LG.

Ik zat ook te kijken naar de LG C6, maar zie ik nou dat het een gebogen scherm heeft? Is hoorde ik loodzwaar met de poot erbij, maar heeft wel DTS, dat is een plus.

1600 is denk ik een beetje te duur. Ik kan de C6 ook moeilijk vinden op tweakers? Geen prijzen te zien. Of is LG 65CS6LA weer een andere soort? Niet veel online te vinden op nederlandse markt.
De LG 65CS6 staat gewoon in de pricewatch en wordt door ruim 10 winkels aangeboden, dit model ondersteunt ook geen DTS en weegt ongeveer een kilogram minder vergeleken met de 65XH9505. Niet teveel horen en zelf wat meer inzet tonen ;).

Verder is de X94K een prima midrange LCD tv met VA paneel en goed contrast, goede processing en aardige HDR weergave. Dat dit model streng wordt afgeraden is enkel roeptoeteren zonder te weten waar men het over heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Freshouttheoven schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:29:
[...]

De LG 65CS6 staat gewoon in de pricewatch en wordt door ruim 10 winkels aangeboden, dit model ondersteunt ook geen DTS en weegt ongeveer een kilogram minder vergeleken met de 65XH9505. Niet teveel horen en zelf wat meer inzet tonen ;).

Verder is de X94K een prima midrange LCD tv met VA paneel en goed contrast, goede processing en aardige HDR weergave. Dat dit model streng wordt afgeraden is enkel roeptoeteren zonder te weten waar men het over heeft.
Voor de negatief van X90K (aka X94K) zag een een video van: YouTube: Disastrous Sony X90K Experience So Far. En een paar andere waar de blooming wel wat erger is dan de vorige modellen.

Zelfs op rtings heeft mijn oude sony TV (KD-65XH9505) een betere score dan de 2022 versie:

https://www.rtings.com/tv...777?usage=1&threshold=0.2

Een lagere score, wat niet zou moeten zijn voor een nieuwe model wat wel weer jammer is. Is zoek een upgrade, geen downgrade. Ik ben erg voorzichtig met een aanschaf van een nieuwe TV. Ik doorzoek reviews + advies van andere. Ik wil graag voor de volgende 5 jaar meegaan met de nieuwe TV.

En over de inzet. Ik ben al dagen lang bezig met reviewen (en youtube) van meerdere soorten TV's. Maar meningen over TV's zijn echter ontzettend verdeeld. Ik probeer dus ook zoveel mogelijk input van anderen te krijgen zodat ik een grotere beeld krijg. Ik ben erg kieskeurig voor een aanschaf waar ik jarenlang van kan genieten.

[ Voor 27% gewijzigd door Skyrider op 08-03-2023 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Cijfers vergelijken en er conclusies uit trekken zonder rekening te houden met de variabelen c.q. weten waar je naar kijkt heeft geen enkele zin.

Dit is ook de reden dat Rtings een aardige bron is maar je niet enkel hierop moet vertrouwen. De test methodes worden met regelmaat aangepast/ aangescherpt, een tv die bijv. in 2019 een 8 als cijfer voor onderdeel X heeft gekregen zou met de huidige testmethode bijv. een 7 krijgen. Daarnaast worden bepaalde zaken niet of onvoldoende getest. Ook ben je appels met peren aan het vergelijken, de X90K is een (upper) midrange LCD tv en de XH9505 was een high end LCD tv.

Quantum TV is een waardeloze bron, elke keer wanneer hij weer een nieuwe video upload en onzin uitkraamt is het net of de kijker Rickrolled wordt. Jammer dat je dit soort onzin voor waarheid aanneemt en mijn advies en de verschillen die ik noem tussen de X90K/ X94K en de XH9505 volledig negeert.

Zoals gezegd is de X90K een goede upper midrange FALD tv en momenteel de beste tv voor het gestelde budget die aan al jouw eisen voldoet. Wanneer je een upgrade zoekt zul je het budget moeten verhogen, de Sony X95J en TCL C83x zijn dan de enige twee goede LCD modellen die aan al jouw eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Wel vreemd dan dat ik voor de XH9505 zelde prijs betaal voor een high end als voor midrange X90K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Dat is inderdaad erg vreemd, het is ook erg vreemd dat we momenteel veel meer voor o.a. onze boodschappen betalen vergeleken met twee jaar geleden, net als voor brandstof en energie.

Ik zou de eerste alinea van mijn eerste post nog eens goed en aandachtig lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Freshouttheoven schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 07:11:
Dat is inderdaad erg vreemd, het is ook erg vreemd dat we momenteel veel meer voor o.a. onze boodschappen betalen vergeleken met twee jaar geleden, net als voor brandstof en energie.

Ik zou de eerste alinea van mijn eerste post nog eens goed en aandachtig lezen.
Je hebt inderdaad gelijk. Was een te haastig boven reactie van mij. Ik kan wel mijn budget verhogen, maar denk dan ongeveer tot 1600.

Heb gekeken naar de Sony Bravia XR-65X95J, en hoewel dit een goeie optie is is dit helaas niet mogelijk voor mij i.v.m de poten die aan de zijkant uitsteken en niet verplaatst kunnen worden naar het midden zoals sommige Sony modellen dat wel kunnen. We hebben net genoeg ruimte voor een 65 inch TV mits de poten ongeveer meer in het midden of al in het midden zit.

Wou ooit nog altijd een OLED kopen, maar de TV komt wel bij een open raam te staan waar dagelijks zonlicht op komt. En ik wist niet dat zonlicht schade kan aanbrengen bij OLED TV's. Dus als ik het zo goed lees zou een LCD beter voor mij zijn.

EDIT:

Wie heeft er ervaring met de TCL QLED 65C831?. Prijs nog te doen van 1500, en is de miniled variant.

[ Voor 10% gewijzigd door Skyrider op 09-03-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 02:15
Deze Philips miniled 65PML9636/12 valt ook binnen je specificaties en budget:

https://www.ibood.com/off...d-tv-met-ambilight/796693

Ik heb zelf deze zonder soundbar (65PML9506/12), bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Almerian schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 05:00:
Deze Philips miniled 65PML9636/12 valt ook binnen je specificaties en budget:

https://www.ibood.com/off...d-tv-met-ambilight/796693

Ik heb zelf deze zonder soundbar (65PML9506/12), bevalt prima.
Bedankt voor je reactie! Zou deze doen als ik al geen nieuwe heb gekocht. Heb nu de TCL C931 voor 1230 euro. Was een moeilijke keuze, maar tot zo (behalve wat geluid verlies met eARC wat in 1 week 2x is voorgekomen) erg blij met de TV.
Pagina: 1