Zoektocht: Nieuwe UHD TV (65) voor <€1000 voor films/series

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-07 14:04
Een goedendag iedereen.

Ik ben op dit moment op zoek naar een nieuwe 65 Inch UHD TV. Ik heb wel een budget van onder de 1000 euro, dus een OLED valt weg. Dit is mijn huidige TV:

pricewatch: LG 55UF680V Zwart

Mijn huidige Zoekopdracht filters:

- € 200 t/m € 1.000
- 60 tot 120Hz.
- 65 Inch
- Dolby Vision ondersteuning
- Local Dimming

https://tweakers.net/tele...6GuMuZgvOfgpn2zr-R7SZs7Q0

Mocht ik er HDMI 2.1 er bij willen, kom ik alleen op deze 2 uit:

pricewatch: LG 65NANO866NA Zwart
pricewatch: LG 65NANO863NA Zwart (buitenlands model)

Mijn ervaring qua TV's ligt een beetje op het medium, en ik probeer zoveel mogelijk uit mijn budget te krijgen en ik weet dat met mijn budget niet het beste van het beste krijg. Ik gebruik de TV meestal alleen maar voor Series/Films (voornamelijk UHD content indien beschikbaar) en gamen op consoles.

Ik zoek wel een TV met DV en HDR10+ ondersteuning, en met HDMI 2.1 maar ik denk dat met mijn budget ik niet een gehele pakket kan krijgen ^_^, dus ik vraag om advies.

Wat is het beste wat ik kan krijgen qua ondersteuning? Is 60Hz echter wel nodig voor in de toekomst of kan ik beter gewoon voor 50Hz kiezen? Edge of Direct led? Wel of geen Dolby Vision ondersteuning? Gelezen en gezien dat niet iedereen de aanpassingen mooi vinden vergeleken met HDR10.

En tot zo ver ik weet, komt local dimming het beste uit de testen voor LCD maar ik kan dit fout hebben.

En ik heb ook wat reviews gelezen dat met HDMI 2.1 fijn is om te ondersteunen voor nu en in de toekomst. Maar ik zie wel dat met mijn budget, dat niet veel TV's dat ondersteunen. Meeste gaat naar HDMI 2.0.

Probeer dus zoveel mogelijk met mijn budget de midden van hardware ondersteuning en beeld kwaliteit te krijgen. Mocht dat niet lukken, dan vooral naar beeld kwaliteit, waarbij ook zwart ook redelijk donker is.

Voorbeeld wat qua beeld kwaliteit goed is (die ik zelf in een winkel heb gezien) maar net iets buiten mijn budget valt:

pricewatch: Samsung AU8070 65" Zwart (maar heeft geen Dolby Vision)

Ik vind het ook belangrijk dat de TV om kan gaan met google assistant (heb zelf een google nest mini).

Ik hoop wat advies te krijgen zodat ik wat doelgerichter kan zoeken! :D

*EDIT*:
Als ik 60hz verwijder als filter met HDMI 2.1, heb ik ineens meerdere resultaten:

https://tweakers.net/tele...bb7zzp57JGbuLZs6C-eqbqPUP

Refresh Rates blijken te missen in de specs van de extra 2 TV's die erbij komen.

Met vriendelijke groeten,
Skyrider

[ Voor 17% gewijzigd door Skyrider op 08-05-2021 12:14 ]

Beste antwoord (via Skyrider op 14-05-2021 21:00)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:05
Skyrider schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:52:
[...]
Bij de XH9505 is de beeld beter? PlatteTV vertelde mij dat de XH9299 beter is qua kwaliteit. En ze hadden me de XH9299 aangeraden.
Voor goed advies, en service, moet je dan ook niet bij een dozenschuiver zoals PlatteTV zijn ;).

Niet de eerste keer dat ze misleidende informatie geven.

De XH9299 is een variant van de XH9005 en biedt als meerwaarde een voet die in twee posities is in te stellen en een luxere afstandsbediening.

De XH9505 heeft meer dimming zones, een veel hogere (piek)helderheid, wijdere kleuren gamma, hogere kleuren volume, ultra wide angle filter, veel betere reflectie filter, een betere processor en daardoor betere upscaling en motion handling.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Capabele hardware is veel belangrijker dan HDR format ondersteuning. De LG's hebben slechte local dimming en te weinig helderheid voor HDR. Verder zijn tv's 60Hz of 120Hz. Dat laatste is met name van belang bij sport of gaming. Doorgaans heb je dan lagere pixel reactietijden, betere interpolatie en is 24p vrij van judder. Je komt van een 60Hz tv en voor films en series is dat minder van belang. HDM 2.1 zou ik met jouw wensen geen waarde aan hechten.

De beste keuze met jouw budget is de Hisense 65U8QF. Het enige waar je een stap terug in neemt is de kijkhoek omdat het een VA-paneel betreft (i.t.t. IPS van LG), maar daar krijg je een hele hoop verbeteringen voor terug waaronder diepe zwartwaarde en impact bij HDR. Dat laatste kunnen de tv's die je noemt (totaal) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De meeste HDR content is gemasterd in Dolby Vision, en het lijkt erop dat in de nabije toekomst HDR10+ de strijd gaat verliezen. Dolby Vision maakt, net als HDR 10+, gebruik van dynamische metadata in tegenstelling tot HDR10 en is hierdoor de veel betere standaard.

Persoonlijk zou ik 100 euro meer uitgeven en voor de 65XG9505 kiezen, dan lever je in op het aantal dimming zones en HDR10+ vergeleken met de hierboven genoemde Hisense 65U8QF echter ga je met betrekking tot de meeste overige zaken erop vooruit. Denk o.a. aan beter afgestelde kleuren en kleurengradatie, natuurgetrouwere HDR, betere FALD algortime, betere upscaling en motion handling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Bedankt voor de reacties! Moet ik nog even over nadenken :).

Denk niet dat het uitmaakt als ik bijv een max bedrag van 1200 ervan maak, kom ik nog allemaal op Sony TV's met een VA paneel. Ik weet niet of ik hier van ga houden met een kleinere kijk hoek ten opzichte van een IPS.

EDIT..

Wat als ik er 1400 euro van maak?

Behalve de Sony, ik kom uit op:
pricewatch: LG Nanocell 65NANO906NA Zwart

[ Voor 27% gewijzigd door Skyrider op 09-05-2021 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Skyrider schreef op zondag 9 mei 2021 @ 12:52:
Bedankt voor de reacties! Moet ik nog even over nadenken :).

Denk niet dat het uitmaakt als ik bijv een max bedrag van 1200 ervan maak, kom ik nog allemaal op Sony TV's met een VA paneel. Ik weet niet of ik hier van ga houden met een kleinere kijk hoek ten opzichte van een IPS.

EDIT..

Wat als ik er 1400 euro van maak?

Behalve de Sony, ik kom uit op:
pricewatch: LG Nanocell 65NANO906NA Zwart
Wanneer kijkhoeken van belang zijn en je jouw budget hebt verhoogt kun je beter naar de Sony 65XH9505 kijken. Dit model heeft, in tegenstelling tot de XG9505, een wide angle filter hierdoor zijn de kijkhoeken op bijna gelijke niveau vergeleken met een IPS tv van LG (de XH9505 blijft onder aan hoek veel helderder dan de NANO90).

Een andere optie is de Samsung 65Q90T, deze beschikt ook over een wide angle filter. Kijkhoeken zijn iets beter dan bij de Sony XH9505, waarbij laatstgenoemde minder helderheid verliest onder een hoek. De Q90T ondersteunt wel HDR 10+ en HDMI 2.1 maar mist Dolby Vision en DTS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Tot zo ver ik kan lezen is hmdi 2.1 voor het meeste geschikt voor gamers, voor nu dan. Hoe zit dat precies voor in de toekomst? Eerlijk gezegd zat ik te kijken naar HDMI 2.1 functie voor in de toekomst, vooral als iets gaat veranderen in de serie/film content.

Wil wel graag de tv gebruiken voor de volgende 6 jaar ofzo :)

En met die xwide range van Sony, valt de contrast / diepe van de kleur dan niet weg hoe meer je kijkt naar de zijkant? Helaas kon ik niet zo snel een demo bekijken in de MediaMarkt.. ze wisten niet wat VA is.

[ Voor 18% gewijzigd door Skyrider op 12-05-2021 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Idem voor de toekomst. Het contrast zal idd wat wegvallen, de genoemde Q90T doet het dan beter. Als je het budget toch verhoogd zou ik voor hetzelfde geld de BX6 nemen. Dan heb je de beste kijkhoek, pixel dimming, Dolby Vision, HDMI 2.1 en (weer) een LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
benbaba schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 11:39:
Idem voor de toekomst. Het contrast zal idd wat wegvallen, de genoemde Q90T doet het dan beter. Als je het budget toch verhoogd zou ik voor hetzelfde geld de BX6 nemen. Dan heb je de beste kijkhoek, pixel dimming, Dolby Vision, HDMI 2.1 en (weer) een LG.
Een OLED TV, nice! Ik zie wel dat het gaat om een "instap" model, (CX die iets beter is) en mist HDR10+. Ook mist de BX6 extra "helderheid". Ook heb ik gelezen dat de BX6 last heeft van stotteren, en zie ik dat de tv reflectie veel meer is op een BX, dan de CX.

Verder vind ik het altijd lastig om voor een OLED te kiezen i.v.m reflectie van buitenlicht en burn-ins. Enige advies daarvoor? Inclusief missende HDR10+, (in het algemeen) maar heeft Dolby Vision ondersteuning?

[ Voor 11% gewijzigd door Skyrider op 12-05-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Skyrider schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 20:50:
En met die xwide range van Sony, valt de contrast / diepe van de kleur dan niet weg hoe meer je kijkt naar de zijkant? Helaas kon ik niet zo snel een demo bekijken in de MediaMarkt.. ze wisten niet wat VA is.
De bedoeling is dus juist dat het contrast/kleur verschil naar de zijkanten toe minder wordt met die filter tov een standaard VA paneel. De Ultra Viewing Angle van Samsung is daar nog wel een stap beter in iig ... (en een stuk betere antireflectie daarbij).
En je kan beter HDR10+ missen dan Dolby Vision ;) ...

[ Voor 4% gewijzigd door apis29 op 12-05-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Idd. HDR10+ content blijkt ook veel minder te zijn dan DV, dus HDR10+ kan ik dan beter laten staat. En tot zo ver ik zie ondersteunt alle tv's die ik op 't ook heb toch HDR10.

Mijn max budget ongeveer is nu 1200 (of iets erboven), omdat ik nu ook een Shield TV nodig heb (2019) die Dolby Vision ondersteunt maar ook erg prijzig zijn.

Meeste TV's die ik tot zo ver gezien heb hebben maar een max van snelheid van 100Mbit (Really? Wonen we tegenwoordig nog in een andere tijdperk?)

En betrekking tot OLED. Die licht weerkaatsing op 't scherm is een echte no go mits is ga kijken naar duurdere/nieuwe versies dat zo'n "anti glossing/reflection" heeft.. Maar dat zijn LG's nieuwste modellen. Tot zo ver ik weet is dit stukken minder bij normale LCD TV's.

Mijn oude pricewatch: LG 55UF680V Zwart TV heeft hier echter bijna geen last van mits je bijvoorbeeld kerstverlichting in de buurt ophangt.

Dus nu ik HDR10+ niet meer nodig heb, twijfel ik nog over HDMI 2.1, puur om alleen "future proof" te zijn. Is het puur alleen maar handig voor de nieuwste generatie gaming consoles, of is het ook van toepassing voor series/films? Zoals Dynamic HDR/eARC, VRR, ALLM en DSC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Reflecties zijn minder op LCD's omdat fabrikanten op LCD's accepteren dat het licht verstrooid wordt. Het effect is dat je minder scherpte waarneemt. OLED-fabrikanten willen die prijs niet betalen, ze willen dat je maximale scherpte waarneemt en dat betekent dat ze wat compromissen moeten sluiten wat betreft anti-reflectiefilters.

Ik heb geen last van de reflecties in de praktijk en kan me er niets bij voorstellen dat je de forse betere beeldkwaliteit aan je voorbij laat gaan uit angst voor wat reflectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De kans op burn-in is aanzienlijk laag wanneer je content consumeert met geen of weinig statische beeld en regelmatig afwisseld tussen bronnen. OLED zit qua weerspiegeling op ongeveer hetzelfde niveau als LCD tv’s met een reflectiefilter, reflectie van lampen is dan ook geen enkel probleem bij matige lichtonstandigheden zoals ‘s avonds met een aantal lampen aan of kerstverlichting. Doordat OLED tv’s een harde toplaag hebben zullen deze bij veel omgevingslicht meer weerspiegelen vergeleken met LCD tv’s met goede reflectiefilter.

100Mbit volstaat nog steeds, en anders kun je dit met 5Ghz oplossen. Voor films/ series heb je geen HDMI 2.1 nodig, ook niet in de toekomst. eARC kan ook met HDMI 2.0b.

Waarom denk je dat je een Shield nodig hebt? De Sony draait op Google TV, WebOS en Tizen ondersteunen de populaire apps die je met je smartphone kunt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Freshouttheoven schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 23:29:
100Mbit volstaat nog steeds, en anders kun je dit met 5Ghz oplossen. Voor films/ series heb je geen HDMI 2.1 nodig, ook niet in de toekomst. eARC kan ook met HDMI 2.0b.

Waarom denk je dat je een Shield nodig hebt? De Sony draait op Google TV, WebOS en Tizen ondersteunen de populaire apps die je met je smartphone kunt bedienen.
Als je bijv een NAS hebt, moet grote content wel soepel kunnen afspelen. Ik heb van meerdere mensen gelezen online dat 100Mbit dat niet kan bij houden, terwijl dat makkelijk opgelost is met een 1000Mbit LAN verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Niet mee eens, 100 megabps is fors meer dan de bitrates waarop media normaliter wordt afgespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De Ultimo 4K onder mijn TV heeft gigabit, maar hij hangt samen met m'n C7 aan een 100 megabps switch. Ik zou die switch kunnen upgraden om 'n Ultimo op gigabps te kunnen laten communiceren met de rest van het netwerk, maar het heeft gewoon geen enkel nut. Perfect plekje in het huis waar een oude switch zich nuttig kan maken.

[ Voor 12% gewijzigd door dmantione op 13-05-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
dmantione schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:48:
Niet mee eens, 100 megabps is fors meer dan de bitrates waarop media normaliter wordt afgespeeld.
Zie 1 van mijn google results:

https://amp.reddit.com/r/...enough_to_direct_play_4k/
https://www.reddit.com/r/...ot_enough_to_direct_play/

Ik heb meerdere test resultaten gevonden dat het moet bufferen om bij te kunnen houden via 100mbit.

[ Voor 22% gewijzigd door Skyrider op 13-05-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat zijn dus een aantal films die hij zelf getranscodeerd heeft, waarbij niet verteld is welke codec gebruikt is en hoe en wat. Ik kan er niets mee anders dan vaststellen dat dit geen koerante bitrates zijn voor 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Zekere voor het onzekere kan nooit kwaad :D.

En even de pricewatch: Sony KD-65XH9299 Zwart bekeken, mooie TV. Ik zie alleen dat de HDMI 2.1 update eraan moet komen (wat al sinds 2020 had moeten gebeuren) en dat de TV ook "dark corners" heeft: (foto van internet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hzWKlxh-qCGV4i62tRmTMH4CZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s74oWsXPecvvTly713LP5huv.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit normaal bij FALD TV's? Of is het erger bij Sony TV's? Vind het niet mooi ofzo. Afleidend.

[ Voor 5% gewijzigd door Skyrider op 13-05-2021 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ja, dit is normaal en is onder meer de reden waarom ik niet snap dat je betere beeldkwaliteit laat schieten. Naarmate het scherm groter wordt is het steeds lastiger om de verlichting perfect egaal te krijgen (het scherm mag immers niet navenant dikker worden). In feite hebben alle LCD-televisies hier last van, maar het is afhankelijk van het type verlichting (direct of rand) en de hoeveelheid moeite die de fabrikant erin heeft gestoken om het goed te krijgen. Dure televisies zijn in de regel dan ook uniformer dan goedkope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Freshouttheoven schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 13:12:
De meeste HDR content is gemasterd in Dolby Vision, en het lijkt erop dat in de nabije toekomst HDR10+ de strijd gaat verliezen. Dolby Vision maakt, net als HDR 10+, gebruik van dynamische metadata in tegenstelling tot HDR10 en is hierdoor de veel betere standaard.

Persoonlijk zou ik 100 euro meer uitgeven en voor de 65XG9505 kiezen, dan lever je in op het aantal dimming zones en HDR10+ vergeleken met de hierboven genoemde Hisense 65U8QF echter ga je met betrekking tot de meeste overige zaken erop vooruit. Denk o.a. aan beter afgestelde kleuren en kleurengradatie, natuurgetrouwere HDR, betere FALD algortime, betere upscaling en motion handling.
Thanks voor de suggestie! Ik heb gekozen voor de pricewatch: Sony KD-65XH9299 Zwart i.p.v de 65XG9505. HDR10+ heb ik niet meer nodig, en de gene die ik gekozen heb heeft HDMI 2.1 (later pas in de toekomst met een update).

Heb ik verkeerd gekozen? Of wel een netjes mid-rangeish TV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Skyrider schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 21:47:
[...]

Thanks voor de suggestie! Ik heb gekozen voor de pricewatch: Sony KD-65XH9299 Zwart i.p.v de 65XG9505. HDR10+ heb ik niet meer nodig, en de gene die ik gekozen heb heeft HDMI 2.1 (later pas in de toekomst met een update).

Heb ik verkeerd gekozen? Of wel een netjes mid-rangeish TV?
Graag gedaan.

Je gaf eerder aan dat je kijkhoeken belangrijk vindt, de XH9299 komt zonder ultra wide angle filter. Afgaand op deze wens heb je verkeerd gekozen.

De XH9299 is een nette midrange tv die nog iets beter wordt wanneer je de firmware van de X90J erop flashed. Persoonlijk had ik met het geringe prijsverschil voor de XH9505 gekozen (wanneer je geen OLED wenst), waarvan de beeldkwaliteit een stuk beter is. HDMI 2.1 is imo momenteel niet zo interessant doordat de nieuwe generatie consoles niet krachtig genoeg zijn en je hierdoor consessies moet doen op de beeldkwaliteit wanneer je op 4K @120Hz wilt spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrider
Freshouttheoven schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:57:
[...]
Graag gedaan.

Je gaf eerder aan dat je kijkhoeken belangrijk vindt, de XH9299 komt zonder ultra wide angle filter. Afgaand op deze wens heb je verkeerd gekozen.

De XH9299 is een nette midrange tv die nog iets beter wordt wanneer je de firmware van de X90J erop flashed. Persoonlijk had ik met het geringe prijsverschil voor de XH9505 gekozen (wanneer je geen OLED wenst), waarvan de beeldkwaliteit een stuk beter is. HDMI 2.1 is imo momenteel niet zo interessant doordat de nieuwe generatie consoles niet krachtig genoeg zijn en je hierdoor consessies moet doen op de beeldkwaliteit wanneer je op 4K @120Hz wilt spelen.
Klopt inderdaad. Heb even nog gekeken, en met de bank afstand, en TV grootte zou de kijkhoek niet echt super uit moeten maken. Denk meer dat het is omdat ik een grote kijkhoek gewend ben.

Bij de XH9505 is de beeld beter? PlatteTV vertelde mij dat de XH9299 beter is qua kwaliteit. En ze hadden me de XH9299 aangeraden.

[ Voor 4% gewijzigd door Skyrider op 14-05-2021 18:54 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Skyrider schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:52:
[...]
Voor goed advies, en service, moet je dan ook niet bij een dozenschuiver zoals PlatteTV zijn ;).

De XH9299 is een variant van de XH9005 en biedt als meerwaarde een voet die in twee posities is in te stellen en een luxere afstandsbediening.

De XH9505 heeft meer dimming zones, een veel hogere (piek)helderheid, wijdere kleuren gamma, hogere kleuren volume, ultra wide angle filter, veel betere reflectie filter, een betere processor en daardoor betere upscaling en motion handling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrider
Freshouttheoven schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 20:17:
[...]

Bedankt voor je advies! Stel ik zeer op prijs.

Ik heb nu de KD-65XH9505 besteld, en ik ga de andere morgen weigeren als die voor de deur komt. Helaas wel eventjes dubbel betalen.. Maar ik had geen zin om te wachten ^_^. Geen HDMI 2.1 meer, maar ik game toch niet zo vaak. Meestal series & Films.

Ook iedereen bedankt voor jullie reacties!

[ Voor 7% gewijzigd door Skyrider op 14-05-2021 21:26 ]

Pagina: 1