Delta glasvezelmodem en dubbele NAT

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11-2023
Ik heb sinds een een paar weken een 1 gb glasvezelabonnement bij Delta met een Nokia XS-2426G-B modem.
Om dubbele NAT te voorkomen heb ik m.b.v de Nokia Wifi app het modem op bridge mode gezet, maar mijn router kreeg geen IP adres toegewezen. (Ik moet toegeven dat ik ook niet heel lang gewacht heb.)

Heb gebeld met de helpdesk van Delta, maar zoals bekend willen zij het modem niet in bridge mode zetten voor particuliere klanten. Ze raden aan om mijn router in bridge mode te zetten, maar dan verlies ik mijn guest network dat ik voor mijn IOT gebruik.

Mijn router is een Linksys Velop WHW03 mesh set en ondersteunt geen VLAN (ik geloof wel met OpenWRT, maar dan moet ik gaan solderen en dat zie ik niet zo zitten). Dus een VLAN opzetten voor de domotica is geen optie.

Als ik zo op het forum lees, is het configureren van een eigen modem niet heel makkelijk. Een nieuwe router kopen is ook een optie, maar volgens mij verliezen de meeste routers het guest network als je ze in bridge mode zet.

Ik weet eigenlijk niet goed meer wat ik moet doen. Welke (betaalbare) oplossingen blijven er nog over?

Beste antwoord (via Bad_Karma op 02-04-2023 17:02)

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
Kijk vooral ook eens op de laatste pagina van [Delta glasvezel] Eigen router installeren. Bridge mode op de geleverde Nokia gaat niet werken. Wat je gevonden hebt in de App van Nokia is unsupported en gaat niet werken. In dat topic staan adviezen voor een eigen modem. De TLDR; is dat het op een XGS-PON netwerk nog niet zo vanzelf sprekend is om een goed modem te vinden. De modems die goed werken zijn zeer slecht verkrijgbaar.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:32
Andere router: Mijn Deco verliest niet de guest mode in AP (bridge?) mode dus dat merk/type zou een optie zijn als je andere router/wifi mesh zou willen

Maar over het algemeen is dubbel nat niet echt een probleem. Wat is de reden dat je hier vanaf wilt?

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 08-03-2023 10:54 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:53

lier

MikroTik nerd

Drie keuzes:
  • dubbele NAT (met de mogelijkheid voor gastennetwerk) => wat is hier voor jou op tegen?
  • controleren of je met VLAN's op de Nokia kan werken (inclusief het blokkeren van inter VLAN verkeer) => accespoints nodig die VLAN's ondersteuen
  • accepteren dat je een groot plat netwerk hebt => waarom mag voor jou IoT niet op je gewone netwerk?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Kun je uberhaupt nu nog in je Nokia modem komen, dan alsnog in Bridged mode zetten,
en ververvolgens minstens 10 minuten wachten.
Daarna krijg je van Delta een publiek ip adres.
Ik zit zelf bij Caiway en heb ook weleens minutenlang moeten wachten op een nieuw ip adres nadat ik een andere router had geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
lier schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 10:56:
Drie keuzes:
  • dubbele NAT (met de mogelijkheid voor gastennetwerk) => wat is hier voor jou op tegen?
  • controleren of je met VLAN's op de Nokia kan werken (inclusief het blokkeren van inter VLAN verkeer) => accespoints nodig die VLAN's ondersteuen
  • accepteren dat je een groot plat netwerk hebt => waarom mag voor jou IoT niet op je gewone netwerk?
Vrijwel iedereen hier op GoT roept altijd dat dubbel NAT niet wenselijk is.
Ik zou zelf ook IoT apparatuur gescheiden houden van mijn reguliere netwerk.

Ik snap dan ook niet goed waarom je deze adviezen/keuzes geeft....
(is geen persoonlijke aanval he) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 09:53

lier

MikroTik nerd

Voor zover ik gelezen heb is het nog helemaal niet mogelijk om igv XGS-PON een modem in bridge te (laten) zetten.

De TS zal een keuze moeten maken, is zeker niet mijn advies. Vandaar ook de vraag aan de TS wat voor hem de overweging is om het niet te willen gebruiken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Persoonlijk denk ik dat dubbel natten niet meer zo'n punt is (hooguit voor echte die hard gamers) ook routers hebben natuurlijk veel meer power gekregen om snel te routeren. Ik zou er geen hals zaak van maken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Dubbel Nat is en was nog nooit een probleem ook niet voor gamers.

Een extra ip vertaling wordt door een router in microseconden gedaan
De aanname dat dubbel NAT ergens slecht voor zou zijn is nergens op gebaseerd.
Het enige verschil zit erin dat je als je aan port forwarden doet dat twee keer gedaan moet worden als je dubbel NAT gebruikt.

En om op het probleem van TS terug te komen, heeft hij wel nadat die Nokia in Bridge gezet is zijn eigen router gereboot?
En wat zijn de ip ranges die de Nokia gebruikt en die hij zelf gebruikt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
Dank voor jullie reacties!

Ik ga proberen alle vragen te beantwoorden. De reden dat ik geen dubbele NAT wil (buiten het feit dat het eigenlijk niet 'hoort'), is dat ik hier thuis een gamer heb die klaagt dat hij af en toe korte vertragingen ondervindt. Zijn vriendje dat een paar km verderop woont met hetzelfde glasvezelabbo en modem, heeft hetzelfde probleem op exact dezelfde tijdstippen.

Ik heb een paar goedkope camera's en die heb ik liever niet op mijn gewone netwerk. Ook de LG droger en Samsung oven heb ik liever op een apart segment.

@laurens0619: De Linksys Velop verliest het guest netwerk ook niet in bridged mode, maar de apparaten worden dan niet meer gescheiden gehouden. Krijgen ze op de Deco dan nog wel een aparte IP reeks?

@lier: De Nokia staat in de meterkast en de wifi heeft niet zo'n groot bereik. Een router in bridge modus met wifi vlan support (=Wireless VLAN tagging?) zou ideaal zijn. In de Nokia wifi app is het echt mogelijk om bridge mode in te stellen. Misschien dat de nokia's voor Delta/Caiway aangepaste firmware hebben?

@EverLast2002: Ik zal nog wel eens proberen om het Nokia modem met de app in bridge te zetten en de router dan de hele nacht op een IP adres te laten wachten, maar het zou natuurlijk te mooi zijn om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msloo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-08 12:53
Omdat ik binnenkort ook start met Delta en het Nokia modem, ben ik benieuwd: is de bridge modus gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Volkomen onzin om dubbel Nat de schuld te geven van vertragingen, een router doet Nat in micro seconden, dat is niet eens meetbaar te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad_Karma
msloo schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:58:
Omdat ik binnenkort ook start met Delta en het Nokia modem, ben ik benieuwd: is de bridge modus gelukt?
Helaas niet gelukt. Ik heb twee uur gewacht op een IP-adres, maar kreeg niets toegewezen. Op renew IP adres tikken hielp ook niet. Ook het externe IP adres en MAC adres van het modem statisch ingeven op de router werkte niet

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
Kijk vooral ook eens op de laatste pagina van [Delta glasvezel] Eigen router installeren. Bridge mode op de geleverde Nokia gaat niet werken. Wat je gevonden hebt in de App van Nokia is unsupported en gaat niet werken. In dat topic staan adviezen voor een eigen modem. De TLDR; is dat het op een XGS-PON netwerk nog niet zo vanzelf sprekend is om een goed modem te vinden. De modems die goed werken zijn zeer slecht verkrijgbaar.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Zelf heb ik nog de titanium wat een top ding is dat eigen router erachter en je bent zo flexibel als het maar zijn kan.

Gisteren zelf voor het eerst de nokia versie geinstalleerd. Inderdaad geen bridge modus. Niet zo een punt want het was een klein appartement. Wifi dekking was voldoende.

Weet iemand de beweegredenen van caiway om vanaf de platinum versie geen bridge modus meer in te bouwen?
Het meerendeel wil gebruik maken van een eigen router.

Offtopic:
Ik heb nog een extra titanium weet iemand of ik deze gewoon om kan pluggen of moet caiway dan de nummers aanpassen in het systeem voordat het gaat werken?
Pagina: 1