Printplaat lasapparaat onderdelen vervolg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 10:22
Beste tweakers,

Dit is een vervolg op mijn topic Printplaat lasapparaat onderdelen
Aangezien die al beantwoord is en dit een iets andere draai krijgt heb ik hiervoor een nieuwe topic aangemaakt want het probleem is weer anders.

Om mijn vorige verhaal af te maken, ik heb de transistor en varistor vervangen (en voor de zekerheid ook de elco).
Het lasapparaat doet het nu weer althans de spoel voor de lasdraad is weer te regelen.
Daar ging mijn vorige topic over.

Nu deze is gerepareerd komt er een ander problem naar boven en dat is dat er een geluid ontstaat alsof er een vliegtuig aan het opstijgen is.
Wanneer ik het toerental terugdraai dan wordt het geluid steeds hoger en als ik het toerental weer laat oplopen dan wordt dit minder.

Link is verwijderd

Het tikkende geluid wat ook te horen is mag je vergeten, dat is de koelventilator.

Hebben jullie enig idee wat dit geluid door wordt veroorzaakt?
Het geluid komt van de motor die de draadspoel aandrijft.

Ik heb ook wat foto's van dit motortje toegevoegd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DQeCe15bXCGyeta8Cvh-YlanLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VPKmBPvbl3uyHgC1H1hwLAiF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIJlGzGQwbA6ho63iaesOUuaMXY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDxEBfs8pcVncwTozRotK6r1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door UnitVision op 03-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zal denk ik te maken hebben met de schakelfrequentie, want als ik het goed herinner uit dat andere topic was dat op basis van een NE555. Het zou kunnen dat het circuit niet PWM stuurt, maar de "aan" tijd langer en korter maakt. Dan neemt de frequentie dus af als het toerental toeneemt. Wellicht dat er wat ontstoring aanwezig is welke ook defect is. En daardoor het geluid ontstaat. Maar ik durf niet te zeggen welk onderdeel dat exact is.
Valt mij wel op dat hij enorm hard kan draaien. Veel meer dan wat je aan draad zou aanvoeren. Is dat hetzelfde onder belasting? En is het geluid er dan ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:02
Is het probleem ook aanwezig als je er een rol draad op doet en door je slangenpakket heen drukt?

Denk dat ie dan ook een stukje rustiger draait door de weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 10:22
_ferry_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 19:11:
Het zal denk ik te maken hebben met de schakelfrequentie, want als ik het goed herinner uit dat andere topic was dat op basis van een NE555. Het zou kunnen dat het circuit niet PWM stuurt, maar de "aan" tijd langer en korter maakt. Dan neemt de frequentie dus af als het toerental toeneemt. Wellicht dat er wat ontstoring aanwezig is welke ook defect is. En daardoor het geluid ontstaat. Maar ik durf niet te zeggen welk onderdeel dat exact is.
Valt mij wel op dat hij enorm hard kan draaien. Veel meer dan wat je aan draad zou aanvoeren. Is dat hetzelfde onder belasting? En is het geluid er dan ook nog?
Ik maak deze lassaparaat voor een vriend van mij en ik zal hem vragen om een rol lassdraad om te zien of het dan anders is.
De NE555 is niet vervangen maar bij de TIP 142 was alleen poot 2 en 3 een kortsluiting en niet over poot 1 en 2, vandaar dat ik dacht dat de NE555 niet hierdoor kapot zou gaan.
Geen idee dus of de NE555 hieraan ten grondslag ligt.

Het duurt nog wel een week of 2 voordat ik deze vriend weer zie en beschik over lasdraad dus antwoord zal nog even op zich laten wachten.

Ik denk niet dat het met belasting te maken heeft trouwens omdat ik het logischer vind dat hij bij juist een hoog toerental meer (hogere) tonen zou maken.
Maar wat je hierboven zegt over de frequentie en ontstoring klinkt wel erg logisch.

Ik heb ook geen idee wat er nog meer kapot zou zin (behalve de IC).
Er zit alleen wat relais en een elco op (elco heb ik vervangen)

[ Voor 50% gewijzigd door UnitVision op 08-03-2023 12:59 ]