Printplaat lasapparaat onderdelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 12:25
Beste Tweakers,

Voor een vriend van mij ben ik aan het kijken of ik een lasapparaat kan repareren.
Het probleem is alleen dat ik niet aan alle onderdelen kan zien wat het is en ik weet wel veel van electronica maar niet in vergelijking met een professional, kortom, ik ben een hobbyist.

Ik zal eerst ff beschrijvijven wat het probleem is.
Het gaat om een MIG lasapparaat waarbij de rol (lasdraad) op volle snelheid draait en niet meer regelbaar is.
Normaal zit er een potmeter op waarbij het toerental voor de rol is in te stellen.
Deze lijkt niets meer te doen maar denk niet dat de potmeter kapot is.
Ik zal eerst ff wat foto's van de delen laten zien die volgens mij het probleem zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYD2S4O-VZZc9R1Mrv7zMqAn_KQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5zxNCGFckqSkjDwGCKifCHv.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1W_s8zLG0g4dHLNTxUhVapn29g8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KDDNKgMre2L0J6uRk61oZbwT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gij9d07gFv9d06OsFrsLFWSAQb8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tfhlIF3sJZ7EF7iryDXLA6am.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHildrfCneR1CfEKuJ87To70pL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Xne0TB4ydDts5WN9RVMcqRq.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is ten eerste: wat is het rode onderdeel boven op de printplaat waar ik een groene vierkant omheen heb getekend. Het lijkt op een weerstand of varistor maar ben daar niet zeker van. Er staat op "4771" en eronder "0020". Ik ga het vanaf hier de "rode weerstand" noemen.

Aan de poten van de transistor is te zien (onderkant printplaat) dat er wat mee gebeurd is (zie middelste poot).
De " rode weerstand" is ook te zien dat deze op 2 plaatsen gescheurd is (bovenzijde).