Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Lucht/lucht warmtepomp voor matig geïsoleerd kantoor

Pagina: 1
Acties:

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:39
Mag ik jullie vragen om advies :)

Wij zijn bezig om een geïsoleerde garage/kantoor/berging te ontwerpen. De garage (voorbeeld) wordt L:10 x B:5 x H2.5 (dakgoothoogte) en in de garage komt een scheidingswand voor het kantoor.
Het plafond komt op dakgoothoogte (2.5 meter vanaf grond) en zal ook worden geïsoleerd.

Het is nog onduidelijk welke onderstaande optie we gaan doorzetten maar het is een indicatie. De huidige betonvloer is ongeïsoleerd.

Keuze 1
Wandpaneel: 60mm. RC2,70m².K/W
Dakpaneel: 40mm. RC2,10m².K/W
Scheidingswand: metal stud, isolatie en gips
2x Kunststof kozijnen van 200x100mm met draai/kiep en vast raam. HR++
4x Kunststof kozijnen van 100x100mm met vast raam. HR++

Of

Keuze 2
Wandpaneel: 80mm. RC3,52m².K/W
Dakpaneel: 80mm. RC3,9m².K/W

Kantoor wordt 3.5 x 5 x 2.5 = 43.75m3
Garage wordt 6.5 x 5 x 2.5 = 81.25m3

Doelstelling qua warmte
In het kantoor wil ik tijdens werkdagen het 20/21 graden hebben en buiten de thuiswerkdagen om is 15 graden prima.
Garage is bij wijze van 10 graden goed en ook wil ik graag de zolder 'mee verwarmen' zodat de luchtvochtigheid en temperatuur stabiel blijft. Op zolder zullen bijv. kussens in de winterperiode geplaatst worden.
Tijdens de koude dagen zal ik een opening in het plafond hebben zodat de warme lucht naar boven kan opstijgen.

Doelstelling qua koelen
In het kantoor wil ik graag de temperatuur bij de hete zomers kunnen koelen tot een werkbaar klimaat. Koeling in de garage en op zolder hoeft niet.

Vragen
1. Met welke factor is het verstandigste om mee te gaan rekenen? Mij leek '40' goed genoeg.
2. Is het verstandig om via een airco de boel in de garage en op zolder constant op temperatuur te houden. Het gaat voornamelijk om luchtvochtigheid en extreme koude.
3. Multi split of 2x enkel

[ Voor 6% gewijzigd door JL-IP(!) op 06-03-2023 16:11 ]

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:41
JL-IP(!) schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:54:
Mag ik jullie vragen om advies :)

Wij zijn bezig om een geïsoleerde garage/kantoor/berging te ontwerpen. De garage (voorbeeld) wordt L:10 x B:5 x H2.5 (dakgoothoogte) en in de garage komt een scheidingswand voor het kantoor.
Het plafond komt op dakgoothoogte (2.5 meter vanaf grond) en zal ook worden geïsoleerd.

Het is nog onduidelijk welke onderstaande optie we gaan doorzetten maar het is een indicatie. De huidige betonvloer is ongeïsoleerd.

Keuze 1
Wandpaneel: 60mm. RC2,70m².K/W
Dakpaneel: 40mm. RC2,10m².K/W

Of

Keuze 2
Wandpaneel: 80mm. RC3,52m².K/W
Dakpaneel: 80mm. RC3,9m².K/W

Kantoor wordt 3.5 x 5 x 2.5 = 43.75m3
Garage wordt 6.5 x 5 x 2.5 = 81.25m3

Doelstelling qua warmte
In het kantoor wil ik tijdens werkdagen het 20/21 graden hebben en buiten de thuiswerkdagen om is 15 graden prima.
Garage is bij wijze van 10 graden goed en ook wil ik graag de zolder 'mee verwarmen' zodat de luchtvochtigheid en temperatuur stabiel blijft. Op zolder zullen bijv. kussens in de winterperiode geplaatst worden.
Tijdens de koude dagen zal ik een opening in het plafond hebben zodat de warme lucht naar boven kan opstijgen.

Doelstelling qua koelen
In het kantoor wil ik graag de temperatuur bij de hete zomers kunnen koelen tot een werkbaar klimaat. Koeling in de garage en op zolder hoeft niet.

Vragen
1. Met welke factor is het verstandigste om mee te gaan rekenen? Mij leek '40' goed genoeg.
2. Is het verstandig om via een airco de boel in de garage en op zolder constant op temperatuur te houden. Het gaat voornamelijk om luchtvochtigheid en extreme koude.
3. Multi split of 2x enkel
Vergeet de ‘factor’ en maak een warmteverliesberekening (zie begin topic) :Y

• JL-IP(!)
elektriekert schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:28:
[...]

Vergeet de ‘factor’ en maak een warmteverliesberekening (zie begin topic) :Y
Inmiddels ingevuld voor zover ik alle materialen ken. Begane grond én zolder opgeteld als 100m2 en aangegeven dat 50% gebouw verwarmd moet worden. Hierbij dus rekening gehouden met het feit dat ik niet alles tot 20 graden verwarmd wil hebben.

Verwarmingsvraag 3.83kW
Transmissieverlies 2.84kW
Ventilatieverlies 0.82kW
Opwarmen thermische massa 0.17kW
Netto energiebehoefte 3.83kW

Mechanische ventilatie is er niet en helaas kon ik die niet uitvinken. Daarom voor 'systeem D' gekozen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:32
JL-IP(!) schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Inmiddels ingevuld voor zover ik alle materialen ken. Begane grond én zolder opgeteld als 100m2 en aangegeven dat 50% gebouw verwarmd moet worden. Hierbij dus rekening gehouden met het feit dat ik niet alles tot 20 graden verwarmd wil hebben.

Verwarmingsvraag 3.83kW
Transmissieverlies 2.84kW
Ventilatieverlies 0.82kW
Opwarmen thermische massa 0.17kW
Netto energiebehoefte 3.83kW

Mechanische ventilatie is er niet en helaas kon ik die niet uitvinken. Daarom voor 'systeem D' gekozen.
Systeem D wordt vaak bedoelt met warmteterugwinning, daarmee krijg je een heel rooskleurig berekening, kies dan voor C als de tool je geen andere keuze geeft dan iets moeten kiezen kwa ventilatie.

De luchtvochtigheid ligt aan je ventilatie ipv een airco, een airco is symptoonbestrijding en niet de oorzaak aanpakken.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2023 08:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• JL-IP(!)
Dan krijg ik inderdaad een andere 'netto energiebehoefte', namelijk 4.73kW. Al blijf ik onzeker met de gekozen materialen in de berekening. De juiste lambda waarden kan ik helaas niet vinden van de betreffende materialen.

@Proton_ Bedankt voor het aanmaken van een eigen topic. Ik wil het nou niet slecht geïsoleerd noemen maar eerder matig. Bij slecht denk ik aan een steens muur en piepschuim op het dak ;)

[ Voor 21% gewijzigd door JL-IP(!) op 07-03-2023 08:48 ]

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
JL-IP(!) schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:43:
[...]Mechanische ventilatie is er niet en helaas kon ik die niet uitvinken. Daarom voor 'systeem D' gekozen.
Daar zou ik iets aan veranderen. Een ventilatiebox is een must have voor een ruimte waar je langer in verblijf, en inderdaad zoals @mr_evil08 zegt, is belangrijk voor vocht.

Klein doosje van €300, dak/wand doorvoer en 3 afzuigpunten (garage, kantoor, zolder) opnemen in de verbouwing, en in de kozijnen kiezen voor een model met een ventilatiesleuf.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ik zou een duo split ophangen. een 3.5kW in het kantoor en een 2.5kw in de garage.

de garage hoeft alleen maar "acceptabel" te bijven dus de behoefte is lager, vooral als je die toch gewoon aanlaat om zijn ding te laten doen als hij aan moet.

voor kantoor is 3,5 wel genoeg. meer kan maar dan zou ik eerder overwegen om daar een vloermodel neer te zetten ipv een wandmodel binnendeel. vloermodellen geven niet die enorme koude of warme luchtstroom in je nek de hele dag. ze zijn wel wat duurder in aanschaf maar wel stukken comfortabeler en vaak ook beter te plaatsen doordat het op de plek kan hangen waar je een radiator neer zou zetten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een decentrale wtw unit is helemaal geen gek idee hoor, veel comfortabeler dan tochtgaten in je isolatie prikken.
Bijvoorbeeld Mitsubishi VL-100 of -50 zou goed passen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JL-IP(!)
Ik gooi het over een andere boeg en de titel van dit topic kan dan ook aangepast worden naar 'Lucht/lucht warmtepomp voor goed geïsoleerd kantoor en hobbyruimte' ;)

De nieuwe betonvloer is nu voorzien van 8cm PIR (Rd: 3.63)
De wanden krijgen 19cm glaswol (Rd:5.60)
Het dak krijgt 10cm PIR (Rd:4.55)
Tussenwand en plafond wordt 8cm glaswol (Rd: 2.80)

Kantoor 5x3.5x2.5 17,5m2 43,75m3 1312,5watt (factor x30)
Garage 5x6.5x2.5 32,5m2 81,25m3 2437,5watt (factor x30)

Wens is een 1x2 multisplit of 2x enkel.

Aangezien de waarden best wel laag zijn en het zijn relatieve kleine ruimtes ben ik huiverig voor te grote airco's vanwege het pendelen. Wie zou mij kunnen helpen?
Pagina: 1