Graag begin ik door te zeggen dat ik tot voor kort niets afwist van kozijnen, isolatiewaardes, profielen, beglazing, enz. Door hierover online (onder andere op Tweakers) veel te hebben gelezen ben ik nu een beetje thuis in deze wereld maar heb ik toch nog wat vragen. (En zie ik vast en zeker nog zaken over het hoofd).
Lang verhaal kort: wij wilden misschien onze woning uit 1999 met ventilatietype C volledig voorzien van nieuwe kunststof of aluminium kozijnen, incl. nieuw pui en nieuwe voordeur. We hebben nu alles (hard?)hout en HR+. Het prijskaartje voor alles vervangen is nogal hoog, rond de 40k incl. horren en rolluiken zijn we dan wel kwijt blijkt uit diverse offertes. Dit vinden we eigenlijk zonde van het geld en is zeker niet per se nodig. Het hout moet geschilderd worden maar is niet 'op'.
Nu kijken we wel voor een nieuwe pui achter en een nieuwe voordeur. Zoektocht gestart voor kunststof maar na diverse tips en opmerkingen toch wel voornemens voor aluminium te gaan. Oogt strak, volledig te coaten in RAL 7016, geen folies, sterker + lichter. Ook een 'gewone' schuifdeur die fatsoenlijk te openen is zonder hef constructie met de welbekende hendel die omgezet moet worden. Iets mindere isolatiewaarde maar dat nemen we dan maar voor lief. Het wordt zoals we er nu instaan dus een nieuwe aluminium schuifpui, een nieuwe voordeur en nieuwe beglazing voor de gehele woning.
De aluminium pui van 3.40m en aluminium voordeur met kozijn komen uit rond de €12 tot 14k, excl. rolluik/hordeur (2 offertes reeds binnen). Dit scheelt overigens vrijwel niets met kunststof. Voor het zetten van glas vragen we nu ook offertes op aangezien kozijnboeren dit in de regel niet doen.
Hieronder de vragen die wij nog hebben:
Ik heb wat andere relevante topics gezien maar geen groot HR++ topic o.i.d. dus brand maar los wat mij betreft..
Lang verhaal kort: wij wilden misschien onze woning uit 1999 met ventilatietype C volledig voorzien van nieuwe kunststof of aluminium kozijnen, incl. nieuw pui en nieuwe voordeur. We hebben nu alles (hard?)hout en HR+. Het prijskaartje voor alles vervangen is nogal hoog, rond de 40k incl. horren en rolluiken zijn we dan wel kwijt blijkt uit diverse offertes. Dit vinden we eigenlijk zonde van het geld en is zeker niet per se nodig. Het hout moet geschilderd worden maar is niet 'op'.
Nu kijken we wel voor een nieuwe pui achter en een nieuwe voordeur. Zoektocht gestart voor kunststof maar na diverse tips en opmerkingen toch wel voornemens voor aluminium te gaan. Oogt strak, volledig te coaten in RAL 7016, geen folies, sterker + lichter. Ook een 'gewone' schuifdeur die fatsoenlijk te openen is zonder hef constructie met de welbekende hendel die omgezet moet worden. Iets mindere isolatiewaarde maar dat nemen we dan maar voor lief. Het wordt zoals we er nu instaan dus een nieuwe aluminium schuifpui, een nieuwe voordeur en nieuwe beglazing voor de gehele woning.
De aluminium pui van 3.40m en aluminium voordeur met kozijn komen uit rond de €12 tot 14k, excl. rolluik/hordeur (2 offertes reeds binnen). Dit scheelt overigens vrijwel niets met kunststof. Voor het zetten van glas vragen we nu ook offertes op aangezien kozijnboeren dit in de regel niet doen.
Hieronder de vragen die wij nog hebben:
- Zijn er Tweakers die bij een monorail tweedelige schuifpui (toevallig ook aluminium?) verschil merken in het gewicht n.a.v. de keuze voor triple of dubbel glas? Het schuivende deel is zo'n 1.6 tot 1.7 meter. Verkopers praten je standaard naar HR++, o.a. vanwege het gewicht. Dit in de praktijk testen is praktisch niet te doen. Nergens staan proefopstellingen in onze gewenste afmeting met zowel HR++ als HR+++ naast elkaar. Per m2 scheelt het een kilo of 10 aan glas meen ik maar ik weet niet of dit echt merkbaar is met het open trekken van de pui. Zeker voor mijn vrouw en onze dochter (nu baby) is dit praktische punt misschien het belangrijkste punt. Als ik 1.6(b) x 2.2(h) = 3.52m2 x 11 kilo doe kom ik op een kleine 40 kilo extra voor het schuivende deel aan glas. Zie ik dit goed?
Ter info: Aangezien de maximale maat voor vacuümglas nu 2500x1500 is kunnen wij dit niet toepassen aan de voorzijde van onze woning. Triple glas is ook geen optie in de huidige kozijnen dus wordt het HR++ voor de bestaande kozijnen. Wij opteren voor HR++ 5-15-4 met een zwart kader (afstandhouders?) en een U-waarde van 1.0. Dit zou dan eventueel ook de schuifpui komen i.p.v. triple glas, aangezien we sowieso roosters nodig hebben en aan de voorzijde ook HR++. We vragen ons dan ook af of triple überhaupt zin heeft in de pui aan de achterzijde. - Ik heb nu enkele glaszetters gemaild/gesproken. Een gespecificeerde offerte binnen gehad voor het vervangen van het HR+ glas voor HR++ glas U=1.0 met zwarte kaders (5-15-4). De prijs voor 11,32m2 verdeeld over 12 ramen (incl. 1 rond raam) bedraagt €3600,-. Dit is incl. afvoeren, montage, klein materiaal, 'energietoeslag', 4x DucoTon 10 ventilatierooster, enz. Dit komt neer op €318 per m2, vrij hoog als ik zoek binnen Tweakers, echter dus wel met al het bovengenoemde erbij. Wat vinden jullie van deze prijs? Wat zou mogelijk moeten zijn anno 2023 denken/weten jullie?
- Het geoffreerde ventilatierooster is de DucoTon 10, geen idee of het ZR is. Een prima rooster lees ik op internet. Echter niet extra geluiddempend, hiervoor kom ik uit op bijvoorbeeld de Duco GlasMax ZR. Iemand ervaringen? Verschil goed merkbaar? Gek genoeg kon ik geen foto's vinden van ramen bij mensen die de roosters echt hadden geplaatst. Aan de hand van brochures en stockfoto's kan ik niet zo goed zien hoe de roosters er daadwerkelijk uitzien. Wij hebben graag een zo vlak en subtiel mogelijk rooster en willen boven sowieso op termijn nieuwe elektrische rolluiken op de slaapkamers.
- En last but not least: kun je nu wel of geen ISDE subsidie krijgen voor alleen het vervangen van het glas? Ik wil een pui vervangen door een nieuwe schuifpui en een nieuwe voordeur plaatsen maar in alle overige kozijnen wil ik alleen het glas vervangen. Ik kan er geen duidelijk antwoord op vinden, alleen in een tabel staat bij minimale vereiste m2: "8 (in combi met isolerende panelen in kozijnen en/of isolerende deuren)". Ik plaats dus wel een schuifpui en een voordeur maar voor het overige glas komt geen nieuw isolerend paneel. Wellicht kan iemand hier uitsluitsel geven, anders ga ik voor de zekerheid nog eens bellen.