HR++ offerte(s) en aluminium schuifpui

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:29
Graag begin ik door te zeggen dat ik tot voor kort niets afwist van kozijnen, isolatiewaardes, profielen, beglazing, enz. Door hierover online (onder andere op Tweakers) veel te hebben gelezen ben ik nu een beetje thuis in deze wereld maar heb ik toch nog wat vragen. (En zie ik vast en zeker nog zaken over het hoofd).
Lang verhaal kort: wij wilden misschien onze woning uit 1999 met ventilatietype C volledig voorzien van nieuwe kunststof of aluminium kozijnen, incl. nieuw pui en nieuwe voordeur. We hebben nu alles (hard?)hout en HR+. Het prijskaartje voor alles vervangen is nogal hoog, rond de 40k incl. horren en rolluiken zijn we dan wel kwijt blijkt uit diverse offertes. Dit vinden we eigenlijk zonde van het geld en is zeker niet per se nodig. Het hout moet geschilderd worden maar is niet 'op'.

Nu kijken we wel voor een nieuwe pui achter en een nieuwe voordeur. Zoektocht gestart voor kunststof maar na diverse tips en opmerkingen toch wel voornemens voor aluminium te gaan. Oogt strak, volledig te coaten in RAL 7016, geen folies, sterker + lichter. Ook een 'gewone' schuifdeur die fatsoenlijk te openen is zonder hef constructie met de welbekende hendel die omgezet moet worden. Iets mindere isolatiewaarde maar dat nemen we dan maar voor lief. Het wordt zoals we er nu instaan dus een nieuwe aluminium schuifpui, een nieuwe voordeur en nieuwe beglazing voor de gehele woning.
De aluminium pui van 3.40m en aluminium voordeur met kozijn komen uit rond de €12 tot 14k, excl. rolluik/hordeur (2 offertes reeds binnen). Dit scheelt overigens vrijwel niets met kunststof. Voor het zetten van glas vragen we nu ook offertes op aangezien kozijnboeren dit in de regel niet doen.

Hieronder de vragen die wij nog hebben:
  1. Zijn er Tweakers die bij een monorail tweedelige schuifpui (toevallig ook aluminium?) verschil merken in het gewicht n.a.v. de keuze voor triple of dubbel glas? Het schuivende deel is zo'n 1.6 tot 1.7 meter. Verkopers praten je standaard naar HR++, o.a. vanwege het gewicht. Dit in de praktijk testen is praktisch niet te doen. Nergens staan proefopstellingen in onze gewenste afmeting met zowel HR++ als HR+++ naast elkaar. Per m2 scheelt het een kilo of 10 aan glas meen ik maar ik weet niet of dit echt merkbaar is met het open trekken van de pui. Zeker voor mijn vrouw en onze dochter (nu baby) is dit praktische punt misschien het belangrijkste punt. Als ik 1.6(b) x 2.2(h) = 3.52m2 x 11 kilo doe kom ik op een kleine 40 kilo extra voor het schuivende deel aan glas. Zie ik dit goed?
    Ter info: Aangezien de maximale maat voor vacuümglas nu 2500x1500 is kunnen wij dit niet toepassen aan de voorzijde van onze woning. Triple glas is ook geen optie in de huidige kozijnen dus wordt het HR++ voor de bestaande kozijnen. Wij opteren voor HR++ 5-15-4 met een zwart kader (afstandhouders?) en een U-waarde van 1.0. Dit zou dan eventueel ook de schuifpui komen i.p.v. triple glas, aangezien we sowieso roosters nodig hebben en aan de voorzijde ook HR++. We vragen ons dan ook af of triple überhaupt zin heeft in de pui aan de achterzijde.
  2. Ik heb nu enkele glaszetters gemaild/gesproken. Een gespecificeerde offerte binnen gehad voor het vervangen van het HR+ glas voor HR++ glas U=1.0 met zwarte kaders (5-15-4). De prijs voor 11,32m2 verdeeld over 12 ramen (incl. 1 rond raam) bedraagt €3600,-. Dit is incl. afvoeren, montage, klein materiaal, 'energietoeslag', 4x DucoTon 10 ventilatierooster, enz. Dit komt neer op €318 per m2, vrij hoog als ik zoek binnen Tweakers, echter dus wel met al het bovengenoemde erbij. Wat vinden jullie van deze prijs? Wat zou mogelijk moeten zijn anno 2023 denken/weten jullie?
  3. Het geoffreerde ventilatierooster is de DucoTon 10, geen idee of het ZR is. Een prima rooster lees ik op internet. Echter niet extra geluiddempend, hiervoor kom ik uit op bijvoorbeeld de Duco GlasMax ZR. Iemand ervaringen? Verschil goed merkbaar? Gek genoeg kon ik geen foto's vinden van ramen bij mensen die de roosters echt hadden geplaatst. Aan de hand van brochures en stockfoto's kan ik niet zo goed zien hoe de roosters er daadwerkelijk uitzien. Wij hebben graag een zo vlak en subtiel mogelijk rooster en willen boven sowieso op termijn nieuwe elektrische rolluiken op de slaapkamers.
  4. En last but not least: kun je nu wel of geen ISDE subsidie krijgen voor alleen het vervangen van het glas? Ik wil een pui vervangen door een nieuwe schuifpui en een nieuwe voordeur plaatsen maar in alle overige kozijnen wil ik alleen het glas vervangen. Ik kan er geen duidelijk antwoord op vinden, alleen in een tabel staat bij minimale vereiste m2: "8 (in combi met isolerende panelen in kozijnen en/of isolerende deuren)". Ik plaats dus wel een schuifpui en een voordeur maar voor het overige glas komt geen nieuw isolerend paneel. Wellicht kan iemand hier uitsluitsel geven, anders ga ik voor de zekerheid nog eens bellen.
Het is wat meer tekst geworden dan ik had gewild, excusez moi. Maar hopelijk kunnen sommigen mij een zetje in de goede richting geven, nog voorzien van tips of mij 'terecht wijzen' :+ Ik heb wat andere relevante topics gezien maar geen groot HR++ topic o.i.d. dus brand maar los wat mij betreft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:37
Zie de volgende pagina

https://www.rvo.nl/subsid...emaatregelen#glasisolatie

Voorwaarden HR++ glas
U geeft alleen het aantal m2 op die oude ramen, panelen of deuren vervangen. Glas wat bijvoorbeeld is geplaatst in een raam waar eerder een gevel zat komt niet in aanmerking.
De isolatiewaarde van het HR++ glas (U-waarde) is maximaal 1,2 W/m2K nodig.
U mag maar één keer subsidie aanvragen voor glasisolatie. Als u bijvoorbeeld eerst subsidie hebt gekregen voor HR++ glas voor de benedenetage en voorgevel van uw woning en later subsidie aanvraagt voor HR++ glas voor de bovenetage en achtergevel, dan wordt de laatste aanvraag afgewezen.
Als u heeft geïnvesteerd in HR++ glas, Triple glas, isolerende panelen en deuren dan geldt dit als één maatregel. De oppervlaktes worden bij elkaar opgeteld in het aanvraagformulier om te bepalen of u aan de oppervlakte-eisen voldoet
Het minimaal geïsoleerde oppervlak bedraagt 8 m2. Het oppervlak van het HR++ glas telt hierin mee.
Als het geïsoleerde oppervlak, inclusief het HR++ glas, meer dan 45 m2 is dan brengen we het subsidiebedrag automatisch terug tot het maximale aantal van 45 m2 waarvoor u subsidie kunt krijgen. Zie hiervoor ook onderstaande tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
@D-dark Mja nu ik het nog een keer lees denk ik ook dat het ook voor alleen glas is en sinds dit jaar gemeten met kozijnen erbij. Ook al vervang je die dus niet. Ik werd een beetje op het verkeerde been gezet door het stukje dat ik heb gequote.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het opvragen van offertes. De goedkoopste komt uit op 328 euro/m2. Eind vorig jaar had ik ook een offerte opgevraagd en die lag bijna 1000 euro lager. Het lijkt erop dat zowel het glas (hoge gasprijzen) als de arbeid (vanwege hoge vraag, inflatie etc) flink omhoog is gegaan qua prijzen.

Ik heb overigens besloten om nog even te wachten en in augustus weer eens een offerte aan te vragen. Wellicht dat de prijzen dan weer iets zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 19:17
Glas is nog steeds onderhevig aan de gasprijs, dat blijft waarschijnlijk ook nog wel even (naast inflatie)
Je zou ook kunnen kijken naar glas met thermische (zwarte) afstandshouders en een speciale folie, dan kruip je onder de 1.0.

vwb de roosters, bedenk je wel dat de stillere roosters (sus roosters/suskasten) ook een behoorlijk eind uitsteken naar achteren en je mogelijk je raambekleding daar niet meer kan plaatsen.
Verder voor wat betreft gewicht. Wij hebben een schuivend deel van 1.20m bij 2.20m met triple glas in een kunststof kozijn. Het bedienen van het hefgedeelte is wat te zwaar voor onze dochter, maar ze kan hem daarna wel open schuiven (3 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Matango schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 13:51:
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het opvragen van offertes. De goedkoopste komt uit op 328 euro/m2. Eind vorig jaar had ik ook een offerte opgevraagd en die lag bijna 1000 euro lager. Het lijkt erop dat zowel het glas (hoge gasprijzen) als de arbeid (vanwege hoge vraag, inflatie etc) flink omhoog is gegaan qua prijzen.

Ik heb overigens besloten om nog even te wachten en in augustus weer eens een offerte aan te vragen. Wellicht dat de prijzen dan weer iets zakken.
Denk ook dat dit allemaal meespeelt. Ben alleen gezien de grote vraag bang dat de prijzen niet echt zullen dalen, ook al gaat de gasprijs omlaag. Eenmaal gewend aan die prijzen hoeven ze die niet (significant) te verlagen denk ik..
jichem schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:55:
Glas is nog steeds onderhevig aan de gasprijs, dat blijft waarschijnlijk ook nog wel even (naast inflatie)
Je zou ook kunnen kijken naar glas met thermische (zwarte) afstandshouders en een speciale folie, dan kruip je onder de 1.0.

vwb de roosters, bedenk je wel dat de stillere roosters (sus roosters/suskasten) ook een behoorlijk eind uitsteken naar achteren en je mogelijk je raambekleding daar niet meer kan plaatsen.
Verder voor wat betreft gewicht. Wij hebben een schuivend deel van 1.20m bij 2.20m met triple glas in een kunststof kozijn. Het bedienen van het hefgedeelte is wat te zwaar voor onze dochter, maar ze kan hem daarna wel open schuiven (3 jaar).
Ik begreep dat er wel een folie op zat en incl. afstandhouders (kunststof) werd het dan 1.0.
Het Duco GlasMax rooster lijkt niet heel veel dieper te zijn als ik de specs lees. Heb ook geen idee hoeveel speling je hebt icm een rolluik. Lastig dus.

Het schuivende deel is dus iets kleiner bij je, maar fijn dat het wel gaat. Wij hebben liever geen hefconstructie (en hendel dus) en tussen open kunnen schuiven en gemakkelijk of comfortabel openen zit ook wel een verschil. Wij, dus ook mijn vrouw, krijgt elke pui wel open. Alleen soms niet heel soepel en als je dan ook nog iets in je hand hebt ofzo is het wel vervelend.
We gaan toch maar voor HR++, gezien het gewicht en het feit dat er verder op de benedenverdieping ook geen triple komt. Dat er geen kraan benodigd is en de kosten lager zijn is dan mooi meegenomen. De subsidie is 3x niks op zo’n bedrag bij zo’n klein glasoppervlak en één maatregel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-06 19:17
remzor schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:24:
[...]

Denk ook dat dit allemaal meespeelt. Ben alleen gezien de grote vraag bang dat de prijzen niet echt zullen dalen, ook al gaat de gasprijs omlaag. Eenmaal gewend aan die prijzen hoeven ze die niet (significant) te verlagen denk ik..

[...]

Ik begreep dat er wel een folie op zat en incl. afstandhouders (kunststof) werd het dan 1.0.
Het Duco GlasMax rooster lijkt niet heel veel dieper te zijn als ik de specs lees. Heb ook geen idee hoeveel speling je hebt icm een rolluik. Lastig dus.

Het schuivende deel is dus iets kleiner bij je, maar fijn dat het wel gaat. Wij hebben liever geen hefconstructie (en hendel dus) en tussen open kunnen schuiven en gemakkelijk of comfortabel openen zit ook wel een verschil. Wij, dus ook mijn vrouw, krijgt elke pui wel open. Alleen soms niet heel soepel en als je dan ook nog iets in je hand hebt ofzo is het wel vervelend.
We gaan toch maar voor HR++, gezien het gewicht en het feit dat er verder op de benedenverdieping ook geen triple komt. Dat er geen kraan benodigd is en de kosten lager zijn is dan mooi meegenomen. De subsidie is 3x niks op zo’n bedrag bij zo’n klein glasoppervlak en één maatregel.
Naar buiten toe is er niet zoveel verschil, maar naar binnen toe zijn die roosters wel dieper.

Normaal gezien, bij 4-15-5 met thermische afstandhouders en een folie kom je wel onder de 1.0 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
jichem schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:31:
[...]

Naar buiten toe is er niet zoveel verschil, maar naar binnen toe zijn die roosters wel dieper.

Normaal gezien, bij 4-15-5 met thermische afstandhouders en een folie kom je wel onder de 1.0 uit.
Ah zo, we hebben boven op de slaapkamers gewoon gordijnen dus zou daarvoor niet zoveel uitmaken. (Aan de buitenkant dus rolluiken).
Alleen beneden hangen er van die Veneta houten lamellen tegenaan. Dat moet dan even goed worden bekijken. Dank in ieder geval !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Even een bump in mijn eigen topic. Inmiddels offerte getekend voor een nieuwe schuifpui en voordeur. De eigenaar van het bedrijf waar we deze hebben besteld kwam bij ons inmeten en even checken of er in de houten pui/kolom geen staal zat. Gaatje geboord en niks te voelen, dus geen staal.

Echter waren onze overburen en buren gisteren bij ons en zij gaven aan dat er wel degelijk staal in zit. De overbuurman dacht dragend, ik denk na wat inspector gadget werk van niet.
De overbuurman had nog foto's van een jaar of 15 geleden toen hij een uitbouw liet plaatsen. Hier is e.e.a. op te zien. Het betreft een rode stalen kolom/koker van 60x60x5 (ook ingetekend op de bouwtekening), naast de deur in de holle houten kozijn kolom. De stalen koker ondersteund de stalen balk van de achtergevel niet maar hij loopt hoger door en zit dan tegen (ik denk) beton aangeschroefd.
Als de koker dragend diende te zijn lijkt mij dit vreemd. Dan zou je immers verwachten dat deze onder een stalen balk staat, niet er tegenaan. Nu zou er dan gewicht op de bouten komen i.p.v. volledig op de koker zelf.

Mijn vermoeden is dat de koker slechts dient ter versteviging van de huidige houten pui. Deur die open en dichtslaat en voor de algemene versteviging van de pui voor weer en wind etc. Is mijn gedachte correct denken jullie?
Ik wil dingen zeker weten en uitsluiten, mocht er wel iets dragen zijn kom er veel meer bij kijken. Opvallend overigens dat kozijnboeren hier over het algemeen niet eens over beginnen, ook niet na het zien van foto's.
Ander opvallend detail is dat wij rolluiken hebben tegen die houten pui en daarvoor uiteraard ook door de pui naar buiten is geboord, op 2 plekken. Precies daar tussenin heeft de kozijnboer dan weer een gaatje geboord. Óf ze hebben hem allemaal net gemist, óf hij staat er naast i.p.v. in het midden, óf hij zit er bij ons gewoon niet in... :+

Oordeel a.u.b. zelf, bij voorbaat dank!:

Huidige pui met houten 'tussenkolom' waar de rolluiken aan aan bevestigd zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3J5qao3c28D-v8TgWa16_6lPgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qgQ4iSjON4VD8lQZRWLeb4b.jpg?f=fotoalbum_large

Diezelfde kolom bij de overbuurman verwijderd tijdens zijn verbouwing destijds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TuURfLp02HCL38pidoXLIYeVUHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OveVn79GDEJn89tex2NGdg9o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-OJYkVTm9AQmjpO0BvdZow0p54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMONtghj2AxquerIz8lZozww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbJajzPDWvJhSEZuwD1sCx1BarU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qz4hVxMPs2EjzfoNaDxCev5e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-06 20:31
Dit lijkt mij niet dragend gezien de haakse verbinding en meer voor versteviging van de pui zelf inderdaad. Dragend zou je hem onder de stalen ligger verwachten. Maar ben absoluut geen expert. Dus mijn advies is: vraag een expert.

Wat zei de puienboer na het zien vd fotos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:55
remzor schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:23:

Hieronder de vragen die wij nog hebben:

[list=1]
• Ik heb nu enkele glaszetters gemaild/gesproken. Een gespecificeerde offerte binnen gehad voor het vervangen van het HR+ glas voor HR++ glas U=1.0 met zwarte kaders (5-15-4). De prijs voor 11,32m2 verdeeld over 12 ramen (incl. 1 rond raam) bedraagt €3600,-. Dit is incl. afvoeren, montage, klein materiaal, 'energietoeslag', 4x DucoTon 10 ventilatierooster, enz. Dit komt neer op €318 per m2, vrij hoog als ik zoek binnen Tweakers, echter dus wel met al het bovengenoemde erbij. Wat vinden jullie van deze prijs? Wat zou mogelijk moeten zijn anno 2023 denken/weten jullie?
Glas zelf is goedkoop. Glas laten zetten en alles strak in de lak afwerken is wat anders. Ik zie dat je binnenbeglazing hebt. Dat is wat makkelijker waterdicht af te werken dan dat je glaslatten aan de buitenzijde hebt. Als je glaszetter niets met verf doet, controleer dan zelf of de (liggende) sponningen goed in de grondverf staan. Zo niet dan moet het glas wachten.
Het is wat meer tekst geworden dan ik had gewild, excusez moi. Maar hopelijk kunnen sommigen mij een zetje in de goede richting geven, nog voorzien van tips of mij 'terecht wijzen' :+ Ik heb wat andere relevante topics gezien maar geen groot HR++ topic o.i.d. dus brand maar los wat mij betreft..
Voor HR+++
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Ik zou zelf de stap van HR+ naar HR++ te klein vinden voor de investering, behalve als het glas al 20 jaar oud is.
Afhankelijk van je kozijnen zou je de sponningen kunnen uitdiepen met een opdeklat aan de binnenzijde. Dan kan je triple plaatsen.

Ik lees het e.e.a. over 'thermische zwarte afstandshouders'. Volgens mij heb je zilveren of zwarte aluminium afstandshouders en zijn ze beide slecht (=grootste warmtelek van je ruit). Met warm edge afstandshouders zit je wél gebakken. En ja die zijn zwart. Sowieso past dat wel goed bij je kozijnen zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
FitTiv schreef op maandag 10 april 2023 @ 14:00:
Dit lijkt mij niet dragend gezien de haakse verbinding en meer voor versteviging van de pui zelf inderdaad. Dragend zou je hem onder de stalen ligger verwachten. Maar ben absoluut geen expert. Dus mijn advies is: vraag een expert.

Wat zei de puienboer na het zien vd fotos?
Inmiddels ook mijn vader en schoonvader naar laten kijken en ben er ook wel van overtuigd dat het niet dragend kán zijn. Meer ter versteviging van de pui dus inderdaad. Echter zal de stalen kolom denk ik wel afgeslepen moeten worden want hem in zijn geheel verwijderen zou betekenen dat onze gevel open moet. Bakstenen en isolatie weghalen want anders kun je er niet bij. Dat lijkt me onnodig, ik neem aan dat afslijpen prima kan als er maar geen directe verbinding gaat zijn met de aluminium pui.

De puienboer is met pasen niet bereikbaar geweest dus spreek ik morgen ;)
Kanoet schreef op maandag 10 april 2023 @ 16:46:
[...]

Glas zelf is goedkoop. Glas laten zetten en alles strak in de lak afwerken is wat anders. Ik zie dat je binnenbeglazing hebt. Dat is wat makkelijker waterdicht af te werken dan dat je glaslatten aan de buitenzijde hebt. Als je glaszetter niets met verf doet, controleer dan zelf of de (liggende) sponningen goed in de grondverf staan. Zo niet dan moet het glas wachten.
De foto's die je ziet zijn van de pui he, die gaat er juist uit. Het overige glas wordt dan vervangen. Maar dit zal dan ook wel op dezelfde manier in de kozijnen zitten vermoed ik, dus binnenbeglazing zoals je zei.
Overigens heeft de buitenzijde weer een schilderbeurt nodig en dit willen we laten doen nadat het glas is vervangen. De binnenzijde willen we zelf gaan proberen, incl. de nieuwe glaslatten.
Eigenlijk zeggen alle glaszetters (en waarschijnlijk ook schilders): eerst het glas, daarna schilderen. Ze moeten kit los snijden, opnieuw kitten, wellicht her en der een krasje enz. Dus schilderen na het zetten van nieuw glas lijkt mij ook logisch.

Weet niet wat je precies bedoelt met de (liggende) sponningen dan, want glas gaat voor schilderwerk, toch?
Voor HR+++
Het grote HR +++ glas en kozijn topic

Ik zou zelf de stap van HR+ naar HR++ te klein vinden voor de investering, behalve als het glas al 20 jaar oud is.
Afhankelijk van je kozijnen zou je de sponningen kunnen uitdiepen met een opdeklat aan de binnenzijde. Dan kan je triple plaatsen.
HR+++ hoeven we niet (ik snap natuurlijk dat het een lagere U-waarde heeft). Daar zullen de kozijnen teveel voor aangepast moeten worden en HR++ is wat ons betreft sowieso prima op de bovenverdiepingen. Wij hebben nog mechanische ventilatie en ventilatieroosters dus het is ook geen op en top geïsoleerd huis verder. De kosten voor triple en de werkzaamheden zijn ook een stuk hoger.
Het huis is in 1999 opgeleverd dus het huidige glas is zo'n 24-25 jaar oud.
Ik lees het e.e.a. over 'thermische zwarte afstandshouders'. Volgens mij heb je zilveren of zwarte aluminium afstandshouders en zijn ze beide slecht (=grootste warmtelek van je ruit). Met warm edge afstandshouders zit je wél gebakken. En ja die zijn zwart. Sowieso past dat wel goed bij je kozijnen zie ik.
Bedankt voor de tip, ik zal met de glasboer checken of hij hetzelfde bedoelt. Ik doel inderdaad op de warm edge afstandhouders in het zwart, daar krijg je een lagere U-waarde mee. Profel levert deze ook (al noemen ze deze misschien anders) en geven aan dat de U-waarde hiermee nog 0.1 daalt.
De glaszetter doelt hier denk ik ook wel op, maar ik ga dit checken. De kozijnboer zei in ieder geval dat het altijd met kunststof gedaan werd want aluminium zwart spuiten was onzinnig? Dus óf origineel aluminium, óf die kunststof zwarte afstandhouders. Of zijn er toch ook 'gewone' zwarte kaders / afstandhouders dan (aluminium)?

Dank voor de tips en het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
remzor schreef op maandag 10 april 2023 @ 19:40:
[...]

De foto's die je ziet zijn van de pui he, die gaat er juist uit. Het overige glas wordt dan vervangen. Maar dit zal dan ook wel op dezelfde manier in de kozijnen zitten vermoed ik, dus binnenbeglazing zoals je zei.
Overigens heeft de buitenzijde weer een schilderbeurt nodig en dit willen we laten doen nadat het glas is vervangen. De binnenzijde willen we zelf gaan proberen, incl. de nieuwe glaslatten.
Eigenlijk zeggen alle glaszetters (en waarschijnlijk ook schilders): eerst het glas, daarna schilderen. Ze moeten kit los snijden, opnieuw kitten, wellicht her en der een krasje enz. Dus schilderen na het zetten van nieuw glas lijkt mij ook logisch.

Weet niet wat je precies bedoelt met de (liggende) sponningen dan, want glas gaat voor schilderwerk, toch?
[...]
De sponning is de ruimte waarin het glas met het kader/afstandhouder op glasblokjes staat. Eigenlijk de ruimte die je niet ziet.
Er kan vocht in je sponning komen als de kitnaad slecht is geworden. Dat kan natuurlijk versneld zijn door slechte montage, oriëntatie op zon met donkere lakkleur, geen overstek etc. Als je sponning dan niet voldoende ventilerend is krijg je rot in je kozijnen, meestal in de hoeken. Je buitenlak kan er nog zo goed uit zien, er onder kan het flink aan het rotten zijn. Meestal zit er een of twee laagjes grondverf in je sponning maar dat is geen eeuwige bescherming. Met slecht zetten(projectbouw of beunhaas), voormalig slecht onderhoud en pech kunnen je kozijnen in 25 jaar flink verrot zijn.

Het klinkt natuurlijk lekker praktisch als iemand in één dag glas kan komen zetten. Maar dan kan je heel moeilijk op rotte plekken controleren, uitfrezen, repareren met impregnatie en houtvuller, dit laten drogen en eventueel grondverf hier overheen en laten drogen (geen idee of dit in een sponning meerwaarde heeft maar ik doe het wel).

Grote kans dat alles goed is, maar vraag gewoon vriendelijk aan de glaszetter om je alle sponningen even mag controleren. Als een scherp mesje makkelijk in het hout verdwijnt (slappe houtvezels, dus geen scherpe splinters) is het foute boel.

Welkom in de wereld van houten kozijnen.
HR+++ hoeven we niet (ik snap natuurlijk dat het een lagere U-waarde heeft). Daar zullen de kozijnen teveel voor aangepast moeten worden en HR++ is wat ons betreft sowieso prima op de bovenverdiepingen. Wij hebben nog mechanische ventilatie en ventilatieroosters dus het is ook geen op en top geïsoleerd huis verder. De kosten voor triple en de werkzaamheden zijn ook een stuk hoger.
Het huis is in 1999 opgeleverd dus het huidige glas is zo'n 24-25 jaar oud.
Allemaal afwegingen die iedereen weer anders maakt en ook mij aan het denken zet. Zo leren we allemaal iets.
[...]

Bedankt voor de tip, ik zal met de glasboer checken of hij hetzelfde bedoelt. Ik doel inderdaad op de warm edge afstandhouders in het zwart, daar krijg je een lagere U-waarde mee. Profel levert deze ook (al noemen ze deze misschien anders) en geven aan dat de U-waarde hiermee nog 0.1 daalt.
De glaszetter doelt hier denk ik ook wel op, maar ik ga dit checken. De kozijnboer zei in ieder geval dat het altijd met kunststof gedaan werd want aluminium zwart spuiten was onzinnig? Dus óf origineel aluminium, óf die kunststof zwarte afstandhouders. Of zijn er toch ook 'gewone' zwarte kaders / afstandhouders dan (aluminium)?

Dank voor de tips en het meedenken :)
Ja er zijn ook zwarte aluminium afstandhouders. Ik vermoed dat dit ten tijde van de kunststof kozijnen+rubbers zijn intrede deed? Dan heb je een mooi rustig beeld. Of en hoeveel verschil dit maakt? Geen idee, ik denk weinig.

Warm edge is helaas niet in elke spouwbreedte te krijgen, wat lastig kan zijn bij vervanging/renovatie. Een spouw van 12mm wordt nét niet als HR++ glas gezien maar is wél met warm edge te krijgen. Een spouw van 13mm is dan wel HR++ maar warm edge is niet leverbaar in die breedte. Ik zou voor de 12mm HR+ met WE gaan behalve voor een grote ruit.

De U waardes worden meestal te simpel berekend a.d.v. de spouwbreedte (icm gas+coating, je HR++ principe). Echter is de warmteoverdracht van een aluminium kader in een 20cmx20cm dubbel glas ruitje dermate groot dat het geheel praktisch enkel glas is(denk maar aan de condens op dubbel glas in een vochtig huis, dit zit langs de randen). De 'daling' van de U-waarde met warm edge in een dergelijk ruitje is dus uiteindelijk veel groter 0.1 en verschilt per locatie op het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
remzor schreef op zondag 9 april 2023 @ 12:03:
Even een bump in mijn eigen topic. Inmiddels offerte getekend voor een nieuwe schuifpui en voordeur. De eigenaar van het bedrijf waar we deze hebben besteld kwam bij ons inmeten en even checken of er in de houten pui/kolom geen staal zat. Gaatje geboord en niks te voelen, dus geen staal.

Echter waren onze overburen en buren gisteren bij ons en zij gaven aan dat er wel degelijk staal in zit. De overbuurman dacht dragend, ik denk na wat inspector gadget werk van niet.
De overbuurman had nog foto's van een jaar of 15 geleden toen hij een uitbouw liet plaatsen. Hier is e.e.a. op te zien. Het betreft een rode stalen kolom/koker van 60x60x5 (ook ingetekend op de bouwtekening), naast de deur in de holle houten kozijn kolom. De stalen koker ondersteund de stalen balk van de achtergevel niet maar hij loopt hoger door en zit dan tegen (ik denk) beton aangeschroefd.
Als de koker dragend diende te zijn lijkt mij dit vreemd. Dan zou je immers verwachten dat deze onder een stalen balk staat, niet er tegenaan. Nu zou er dan gewicht op de bouten komen i.p.v. volledig op de koker zelf.

Mijn vermoeden is dat de koker slechts dient ter versteviging van de huidige houten pui. Deur die open en dichtslaat en voor de algemene versteviging van de pui voor weer en wind etc. Is mijn gedachte correct denken jullie?
Ik wil dingen zeker weten en uitsluiten, mocht er wel iets dragen zijn kom er veel meer bij kijken. Opvallend overigens dat kozijnboeren hier over het algemeen niet eens over beginnen, ook niet na het zien van foto's.
Ander opvallend detail is dat wij rolluiken hebben tegen die houten pui en daarvoor uiteraard ook door de pui naar buiten is geboord, op 2 plekken. Precies daar tussenin heeft de kozijnboer dan weer een gaatje geboord. Óf ze hebben hem allemaal net gemist, óf hij staat er naast i.p.v. in het midden, óf hij zit er bij ons gewoon niet in... :+

Oordeel a.u.b. zelf, bij voorbaat dank!:

Huidige pui met houten 'tussenkolom' waar de rolluiken aan aan bevestigd zijn.
[Afbeelding]

Diezelfde kolom bij de overbuurman verwijderd tijdens zijn verbouwing destijds:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat stalen latje heeft geen dragende functie.
Ik ben wel benieuwd hoe bij jullie de draagconstructie is, heeft hier een bouwkundig tekenaar mee gekeken?
Ik zie bij de foto's van de buren dat tijdens het slopen een deel van de achtergevel is opgevangen (op foto 3 goed te zien met een soort stalen lat naar boven). Normaal steunt zo'n stukje muur op een latei, maar die is bij de buren niet (meer) zichtbaar. Hebben jullie nog wel een latei?
Bij ons komt deze lente ook een schuifpui, maar de aannemer heeft nog wel wat hoofdbrekens gehad hoe hij de achtergevel moest opvangen om te voorkomen dat deze naar beneden komt zetten bij het verwijderen van de oude latei en het plaatsen van de nieuwe latei. Want een latei is bij ons zeker nodig om de 4 meter achtergevel op te vangen en natuurlijk de krachten van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Tehh schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 14:24:
[...]

Dat stalen latje heeft geen dragende functie.
Ik ben wel benieuwd hoe bij jullie de draagconstructie is, heeft hier een bouwkundig tekenaar mee gekeken?
Ik zie bij de foto's van de buren dat tijdens het slopen een deel van de achtergevel is opgevangen (op foto 3 goed te zien met een soort stalen lat naar boven). Normaal steunt zo'n stukje muur op een latei, maar die is bij de buren niet (meer) zichtbaar. Hebben jullie nog wel een latei?
Bij ons komt deze lente ook een schuifpui, maar de aannemer heeft nog wel wat hoofdbrekens gehad hoe hij de achtergevel moest opvangen om te voorkomen dat deze naar beneden komt zetten bij het verwijderen van de oude latei en het plaatsen van de nieuwe latei. Want een latei is bij ons zeker nodig om de 4 meter achtergevel op te vangen en natuurlijk de krachten van het dak.
Ik neem aan dat er een latei in zit ja, hoe wordt de constructie immers anders opgevangen momenteel?
Ze verwijderen het gehele kozijn. De latei blijft dan toch gewoon zitten neem ik aan? Waarom zou een kozijnboer die vervangen?
Op het stuk muur links en rechts van onze pui zal de latei rusten. Bij het uitbreken van de gehele achtergevel, bijvoorbeeld voor een uitbouw, zou er natuurlijk wel een nieuwe stalen balk in moeten omdat dan de huidige stalen balk er uit zou moeten en de muurtjes zouden verdwijnen.

Volgens mij is het nu gewoon 1 op 1: oude kozijn er uit, nieuwe kozijn (schuifpui dus) er in. Met de stalen kolom die dan afgezaagd moet worden, als die toch niet dragend is geen probleem.
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
Als ik heel even snel door het latei/balk verhaal scrol zie ik:
1) géén bouwtekening en bouwbeschrijving van pui, wel veel aannames.
2) een foto van de buren die de verdiepingsvloer hebben onderstempeld. Zij hebben dus wel iets gedaan dat het draagvermogen tijdelijk verminderd. Waarom zou dat niets met je stalen balkje te maken hebben?

Je stelt een vraag aan tweakers ipv een bouwkundige. Dan zal je met wat meer info moeten komen, en wellicht alsnog naar een bouwkundige.

[ Voor 16% gewijzigd door Kanoet op 11-04-2023 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
remzor schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:57:
[...]

Of zie ik iets over het hoofd?
Acties van Teun de Beun & Co.

Onze situatie is niet vergelijkbaar, maar dan nog zou ik bij zo'n klus mij niet willen baseren op aannames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Kanoet schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:50:
Als ik heel even snel door het latei/balk verhaal scrol zie ik:
2) een foto van de buren die de verdiepingsvloer hebben onderstempeld. Zij hebben dus wel iets gedaan dat het draagvermogen tijdelijk verminderd. Waarom zou dat niets met je stalen balkje te maken hebben?

Je stelt een vraag aan tweakers ipv een bouwkundige. Dan zal je met wat meer info moeten komen, en wellicht alsnog naar een bouwkundige.
Ik dacht tijdens het paasweekeinde mijn vraag hier eens te stellen omdat ik de kans aannemelijk achtte dat er Tweakers waren met eenzelfde ervaring en/of bouwkundig inzicht. Op zich geen vreemde gedachte denk ik, dat hier constructeurs of bouwkundigen 'rondlopen' :)

Klopt, ik heb wel een bouwtekening maar daar staat de pui an sich niet op. Wel dat er dus een stalen koker is gebruikt van 60x60x5 en '2x stalen L150-100-10 onderling gekoppeld d.m.v. schotjes d=8mm h.o.h. 800mm'. Zie de bouwtekening hieronder. Met aannames moet ik oppassen, I know, maar tot dusverre gebaseerd op logica. Ik heb reeds een bouwkundige gevraagd naar de situatie, tekening en foto's te kijken. Ook een collega van mij heeft vandaag aangegeven zijn constructeur er naar te laten kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsJ-ybnpcRV1wEETxS1HYbmMX30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r435wkt5MLvgvUrvXlZKRo8c.png?f=fotoalbum_large

Mijn overburen hebben de hele pui (dus al het metselwerk e.d.) uitgebroken voor een uitbouw over de gehele breedte. Dan moet een latei boven kozijnen maar ook een stalen balk er natuurlijk uit. Het klopt dat je d.m.v. stempels de boel dan tijdelijk dient op te vangen. Het is dus een hele andere situatie, namelijk veel ingrijpender aangezien er daadwerkelijk gebroken gaat worden en draagbalken verwijderd gaan worden. Dit is bij mij niet het geval aangezien alleen het kozijn er uit gaat. De muren ernaast blijven dus gewoon staan.
Zie voor de duidelijkheid de bewerkte foto's hieronder: rood is wat mijn overburen dus allemaal hebben uitgebroken, blauw is wat ik wil doen en groen is waar de (betonnen) latei ligt om de gevel boven het kozijn op te vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IEbZCW5dSTILAj_VWOJDYM5AoD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jhjf2qBuJ5cAeDVIqSN0uiUz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iC7_9-JI_ijkzknuMihTmWIcxic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJqtrDHxmrPiwzj2RYYH1dfO.jpg?f=fotoalbum_large
Tehh schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 19:23:
[...]

Acties van Teun de Beun & Co.

Onze situatie is niet vergelijkbaar, maar dan nog zou ik bij zo'n klus mij niet willen baseren op aannames.
Tsja, zie mijn reactie hierboven. Met jou reactie kan ik helaas niet zoveel. Ik vermoed dat jullie ook een grotere opening hebben gecreëerd voor de schuifpui en dus metselwerk en de latei weg hebben moeten halen. Dat is bij ons dus niet het geval.
Mijn vraag was dus eigenlijk waarom je de latei moest verwijderen bij jezelf en waarom dat in mijn situatie zou moeten. Prima als je dit niet weet, zeg dat dan gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanoet
(y) uitgebreide reactie _/-\o_
laat je weten als je wat meer duidelijkheid hebt gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Kanoet schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:54:
(y) uitgebreide reactie _/-\o_
laat je weten als je wat meer duidelijkheid hebt gekregen?
Onderstaand bericht ontvangen van één van de (voormalig) constructeurs/bouwkundigen:
"Hallo remzor en..., jullie theorie klopt helemaal. Het is bedoelt voor de deur ernaast. Zou het een kolom zijn voor de ondersteuning dan zou deze onder de vloer geplaatst worden en groter zijn om uitknikken te voorkomen. Succes met de verbouwing".

Geeft mij in ieder geval voldoende vertrouwen en weet het nu dus eigenlijk wel zeker. Kon ook haast niet anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Update:
Op twee offertes akkoord gegeven. Eentje voor de plaatsing van een aluminium schuifpui van 3.36m breed incl. plissé hordeur. HR++ 33.2-15-33.1 en zwart kunststof spacers. Ook de voordeur wordt vervangen voor een aluminium exemplaar met HR++ 5-15-:4 glas er in en geen brievenbus meer.

Andere offerte bij een glaszettersbedrijf voor het vervangen van al het overige glas (HR++ 5-15-:4 met zwart kunststof spacers) in de woning (totaal 12 ruiten). Incl. 4 nieuwe ventilatieroosters, 1x Ducoton 10 en 3x GlasMax en nieuwe wit gegronde glaslatten.

Hiermee mag ik uitgaan van U=1.0 over de gehele woning, wat mij betreft dus helemaal prima :) Triple was eigenlijk niet te plaatsen in mijn huidige houten kozijnen en vacuümglas is veel te duur en kan maar max. 2500x1500 qua formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
remzor schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:03:
Update:
Op twee offertes akkoord gegeven. Eentje voor de plaatsing van een aluminium schuifpui van 3.36m breed incl. plissé hordeur. HR++ 33.2-15-33.1 en zwart kunststof spacers. Ook de voordeur wordt vervangen voor een aluminium exemplaar met HR++ 5-15-:4 glas er in en geen brievenbus meer.

Andere offerte bij een glaszettersbedrijf voor het vervangen van al het overige glas (HR++ 5-15-:4 met zwart kunststof spacers) in de woning (totaal 12 ruiten). Incl. 4 nieuwe ventilatieroosters, 1x Ducoton 10 en 3x GlasMax en nieuwe wit gegronde glaslatten.

Hiermee mag ik uitgaan van U=1.0 over de gehele woning, wat mij betreft dus helemaal prima :) Triple was eigenlijk niet te plaatsen in mijn huidige houten kozijnen en vacuümglas is veel te duur en kan maar max. 2500x1500 qua formaat.
gewoon uit intresse waarom heb je in je nieuwe schuifpui geen triple? zal wel te maken hebben met geld, maar hoeveel scheelde het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
twain4me schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:39:
[...]

gewoon uit intresse waarom heb je in je nieuwe schuifpui geen triple? zal wel te maken hebben met geld, maar hoeveel scheelde het?
Geld is niet de hoofdreden. Het zou duurder geweest zijn ja, zowel het glas maar vooral het plaatsen (kraan was sowieso nodig geweest).

Belangrijker voor ons:
- Triple met ventilatierooster aan de achterzijde en dan HR++ aan de voorzijde met rooster zou het triple verhaal wat teniet doen. Ik wilde óf de gehele benedenverdieping U = <0.7 óf geheel niet. Dus niet voor wel achter niet of andersom.
- De schuifpui is onze enige deur naar de tuin. Het gewicht van zo’n schuifdeur is behoorlijk. De aluminium pui loopt goed en relatief soepel, het blijft zwaarder dan een loopdeur. Zeker voor mijn vrouw en dochtertje willen we het niet zwaarder maken dan nodig. Triple is minimaal 10kg de m2 zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Even een schopje vanuit mij.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:13
ik ben ook aan het kijken naar een schuifpui en het liefst meteen goed isolerend uiteraard. Echter wil ik ook geen hoofdprijs betalen. Nu klinkt het misschien raar maar ik kwam op het grote internet een filmpje tegen van een schuifpui waarbij de middelst panelen schuiven en daarna je die nog kan inklappen (harmonica effect).

Maar hoe weet je waar je op moet letten met een schuifpui? Ik heb even de offerte opgevraagd waar ook wat technische details in staan. Ze lieten wel weten dat er geen thermal break in deze pui zit. Dan zou je een volledige harmonica deur moeten kiezen: purple-ashil-43.tiiny.site (online pdf viewer)

Ze hebben ook keuzen uit Chinees dubbel glas (gecertificeerd) of Australisch dubbel of zelfs triple glas (gecertificeerd). Ben benieuwd wat jullie mening is en misschien kennen jullie wel een leverancier in NL die een schuif/harmonica deur als deze levert?

Ergens wil ik het risico wel nemen maar weet niet waar op te letten.

Video van de pui: https://tempclip.com/EEdqVFd2BT6dild/watch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:41
Kev!n schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:04:
ik ben ook aan het kijken naar een schuifpui en het liefst meteen goed isolerend uiteraard. Echter wil ik ook geen hoofdprijs betalen. Nu klinkt het misschien raar maar ik kwam op het grote internet een filmpje tegen van een schuifpui waarbij de middelst panelen schuiven en daarna je die nog kan inklappen (harmonica effect).

Maar hoe weet je waar je op moet letten met een schuifpui? Ik heb even de offerte opgevraagd waar ook wat technische details in staan. Ze lieten wel weten dat er geen thermal break in deze pui zit. Dan zou je een volledige harmonica deur moeten kiezen: purple-ashil-43.tiiny.site (online pdf viewer)

Ze hebben ook keuzen uit Chinees dubbel glas (gecertificeerd) of Australisch dubbel of zelfs triple glas (gecertificeerd). Ben benieuwd wat jullie mening is en misschien kennen jullie wel een leverancier in NL die een schuif/harmonica deur als deze levert?

Ergens wil ik het risico wel nemen maar weet niet waar op te letten.

Video van de pui: https://tempclip.com/EEdqVFd2BT6dild/watch
Ziet er wel geinig uit, heb je al geïnformeerd naar de verzendkosten, lijkt mij dat het dan wat minder interessant word. In Nederland heb ik deze combinatie nog nooit gezien. Waarom niet een gewone harmonicadeur?

Wat betekend overigens chinees gecertificeerd glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
daniel14 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 12:55:
[...]

Ziet er wel geinig uit, heb je al geïnformeerd naar de verzendkosten, lijkt mij dat het dan wat minder interessant word. In Nederland heb ik deze combinatie nog nooit gezien. Waarom niet een gewone harmonicadeur?

Wat betekend overigens chinees gecertificeerd glas?
Verzendkosten staan op de factuur en zijn $500 zo ongeveer.
Tja een harmonicadeur gaat van de ene kant naar de andere kant en in de woonkamer is de ene kant bank en de andere kant tv. dus je zult snel alleen midden gebruiken maar soms de hele breedte gebruiken is wel lekker als optie. Haha geen must! maar sinds ik dit filmpje zag dacht ik wel gaaf!

Chinees dubbel glas betekend volgens de bouwnormen van de chinese overheid. Ik heb van zowel het chinees als het australisch glas certificaten gekregen. Vraag is uiteraard of dat wel klopt maar we leven tegenwoordig ook in een tijd dat china wel kwaliteit kan leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:41
Kev!n schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:01:
[...]

Verzendkosten staan op de factuur en zijn $500 zo ongeveer.
Tja een harmonicadeur gaat van de ene kant naar de andere kant en in de woonkamer is de ene kant bank en de andere kant tv. dus je zult snel alleen midden gebruiken maar soms de hele breedte gebruiken is wel lekker als optie. Haha geen must! maar sinds ik dit filmpje zag dacht ik wel gaaf!

Chinees dubbel glas betekend volgens de bouwnormen van de chinese overheid. Ik heb van zowel het chinees als het australisch glas certificaten gekregen. Vraag is uiteraard of dat wel klopt maar we leven tegenwoordig ook in een tijd dat china wel kwaliteit kan leveren :)
Maar dit zijn wel de kale verzendkosten, haven en douane kosten enz tikken volgens mij ook behoorlijk aan. China kan zeker kwaliteit leveren, hebben ze ook iets van isolatienormen van wat je kan vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
daniel14 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 14:53:
[...]

Maar dit zijn wel de kale verzendkosten, haven en douane kosten enz tikken volgens mij ook behoorlijk aan. China kan zeker kwaliteit leveren, hebben ze ook iets van isolatienormen van wat je kan vergelijken?
Ik zit net het youtube kanaal te bekijken en de website. Op de website staat wel veel genoemd over isolatie waarden maar als leek nog een beetje abacadabra.

Zie leuke toepassingen in de youtube shorts: https://www.youtube.com/@Wanjia-windowdoor/featured

Bij dit type staat een hoop informatie waar ze het over ISO normering voor geluid hebben en specifiek dit type deur een thermal insulation band heeft: https://wanjiadw.com/insulated-folding-door/
Pagina: 1