Overgenomen laptop ontgrendelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.320 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbuhhh
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-04-2024
Mijn vader is twee jaar geleden met pensioen gegaan en heeft hierbij zijn werklaptop van zijn oude werkgever kunnen overnemen. Volgens hem hebben de ict'ers de laptop volledig opgeschoond en zou hij alleen een nieuwe versie van Windows aan hoeven te schaffen. So far, so good.

Nu blijkt dat ding dus al twee jaar ongebruikt in de kast te liggen, omdat hij het installeren niet voor elkaar kreeg, dus heb ik hem hierbij geholpen. Maar zodra Windows is geïnstalleerd kom ik bij een inlogscherm van zijn oude werkgever en hier lijk ik niet langs te komen zonder inloggegevens. Even ter info: dit inlogscherm popt op na de installatie bij het blauwe introductiescherm van Windows. Zijn oude inloggegevens werkten uiteraard/helaas niet meer. Ik kan dit ogenschijnlijk ook niet omzeilen of negeren. Aangezien het apparaat al twee jaar stof ligt te vangen is de drempel wat hoog om naar zijn oude werkgever te stappen en te vragen of zij kunnen helpen.

Mijn vraag is dan ook:
Is er een manier om dit te omzeilen/verwijderen of heeft iemand wellicht ander advies?

Beste antwoord (via Ebbuhhh op 06-03-2023 21:12)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:06
Het apparaat zal ergens in een MDM-oplossing hangen. De enige juiste manier is om de ICT-servicedesk van de werkgever te vragen het apparaat hier uit te verwijderen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:28
Installeer je het op een leeg systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbuhhh
Ja, voor zo ver ik heb gezien wel. Vanmiddag startte de laptop niet verder op dan een melding met 'Please install operating software' of iets in die trant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:06
Het apparaat zal ergens in een MDM-oplossing hangen. De enige juiste manier is om de ICT-servicedesk van de werkgever te vragen het apparaat hier uit te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Buiten dat, is het ook nog wel de moeite waard als dat ding al 2 jaar stof loopt te vangen? Wat zijn de specs?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02:58
Vreemd gedrag bij herinstallatie
DarkSide schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:23:
Lijkt me dat dit device in AutoPilot is opgenomen.

HIj is/was van een bedrijf. als je internet hebt, zoekt het systeem het bijbehorende bedrijf.
Log je in met je bedrijfs account en gaan met die banaan.

Dit is (helaas) makkelijk te omzeilen. Gewoon geen internet hebben.
Dan kan je lokaal account aanmaken e.d.
lennon schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 22:37:
Internet eruit trekken werkt!
Zal morgen eens bellen met dat bedrijf waar hij naar toe linkt of ze dit apparaat missen / dan wel dit apparaat er uit gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbuhhh
Daar was ik helaas al bang voor. Of het de moeite waard is zijn de meningen over verdeeld, haha. Ikzelf had een andere aangeschaft, maar in dit geval is het de laptop waar een 67-jarige bok de laatste jaren van zijn werkende leven aan heeft gewerkt, dus het was mooi geweest als hij met een gewende laptop verder kon prutsen. Het apparaat is al vrij oud, maar het is een HP met 17" scherm, een i7 en 1tb ssd, dus voor iemand die amper verder komt dan nu.nl en Marktplaats natuurlijk meer dan prima.

Overigens werkt het internet eruit trekken niet. Bij het introductiescherm krijg ik de melding dat ik met het netwerk moet verbinden om verder te gaan.

Bedankt voor jullie reacties, dan gaan we even bellen met de helpdesk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Ebbuhhh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:11:
Overigens werkt het internet eruit trekken niet. Bij het introductiescherm krijg ik de melding dat ik met het netwerk moet verbinden om verder te gaan.
Heb je wel weer (offline) opnieuw geinstalleerd? Als het profiel eenmaal opgehaald is werkt het idd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

je kan ook een policy doen dat je internet verplicht stelt.
Dit wordt weggeschreven in de UEFI als het goed is.
Dan moet je in de OOBE een internet connectie hebben. Ook met clean install vanaf MCT.

Dit is handig voor diefstal zeg maar.

Weet niet zo snel of je dit makkelijk uit kunt zetten zonder device uit AP te halen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Ebbuhhh schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:11:
Daar was ik helaas al bang voor. Of het de moeite waard is zijn de meningen over verdeeld, haha. Ikzelf had een andere aangeschaft, maar in dit geval is het de laptop waar een 67-jarige bok de laatste jaren van zijn werkende leven aan heeft gewerkt, dus het was mooi geweest als hij met een gewende laptop verder kon prutsen. Het apparaat is al vrij oud, maar het is een HP met 17" scherm, een i7 en 1tb ssd, dus voor iemand die amper verder komt dan nu.nl en Marktplaats natuurlijk meer dan prima.

Bedankt voor jullie reacties, dan gaan we even bellen met de helpdesk.
Klinkt als een zeer prima laptop. Ten tijde van 1TB ssds zit je op vrij recente generaties cpus.

Bij de vraag om Windows account in te geven geef je een fake account in: test@test.com en wachtwoord test. Dan val je meteen terug in een foutmelding die je de gelegenheid geeft een lokaal account aan te maken. Werkt voor zowel 10 en 11 home en pro. Dit kan met de netwerkkabel erin.

Voor drivers installeer je de HP Support Assistant, die helpt je alle drivers goed te zetten. https://support.hp.com/nl-nl/help/hp-support-assistant

Maar eerst ook maar even bellen met werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 12:18

TheVMaster

Moderator WOS
Het omzeilen van beveiligingen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Zoals al eerder gemeld kun je het beste even contact op (laten) nemen met de IT afdeling van zijn (voormalig) werkgever. Zij kunnen de laptop vrij eenvoudig uit de tenant verwijderen en dan kun je hem oznder problemen opnieuw installeren.

Deze gaat dus op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.