Rechten ontlenen aan uitspraak klantenservice ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-10 17:26
Ik zit momenteel met een defecte SSD, ik heb deze aangeschaft via een grote internationale webwinkel met ook een Nederlandse website. Het product is gekocht via een wederverkoper op de Nederlandse website van de winkel. na iets meer dan 2 jaar wordt de SSD niet meer herkent in mijn computer, ik wilde deze daarom RMA melden.

Hiervoor moest ik eerst contact opnemen met de vederverkoper, die reageert echter niet en is ook niet meer actief als wederverkoper op het platform.

Ik heb hierna de klantenservice van de webwinkel zelf benaderd, die stelden mij gerust dat ze een A-Z garantie hadden voor juist dit soort gevallen, de medewerker van de klantenservice zou het RMA-traject voor me starten.

na een week niks vernomen te hebben heb ik opnieuw contact opgenomen met de webwinkel, in dit telefonische gesprek gaf men aan dat de garantie op het product verlopen is en ze me daarom niet konden helpen. ik heb daarop aangegeven dat op de site van Western Digital wordt geadverteerd met 5 jaar fabrieksgarantie, en dat de termijn die de webwinkel doorgeeft niet klopt. dit moesten ze uitzoeken en ik zou worden teruggebeld, dat is niet gebeurd.
ik heb vervolgens een mail gestuurd met de vraag hoe het er voor staat met de garantieaanvraag, ik heb daarop een mail gekregen met letterlijk de zin
"Ik heb het gelijk voor je na gekeken en Ik zie dat je een bestelling hebt geplaatst bij 1 van onze derde verkopers *KNIP*.
Ik heb namelijk gemerkt dat mijn vorige collega, geen A-Z claim heeft ingediend namens jou. Omdat je dit als retour zou moeten aanmelden, zodat wij de A-Z Claim kunnen indienen.

Ik zou je willen vragen, om het als retour aan te melden. Je hoeft het item niet op te sturen en het moment je dit hebt gedaan, zou ik dit graag via de mail willen vernemen. Hierdoor kan ik je verder helpen met de A-Z Claim en kan ik je verzekeren dat je terugbetaling zo gauw mogelijk kan verwachten.
Ik heb daarna nogmaals via de website van de webwinkel geprobeerd het artikel retour aan te melden, dat werkte echter niet omdat volgens het systeem slechts mogelijk is een artikel retour te melden tot 2 jaar na aankoop. ik werd weer gebeld dat er geen garantie meer op de SSD zit, ik heb weer uitgelegd dat hij minder dan 5 jaar oud is en Western Digital nog steeds op de website heeft staan dat er 5 jaar garantie op de disk zit.

volgens de medewerker was dat de fabrieksgarantie, die valt niet onder de A-Z garantie (bij mij zit de F van Fabrieksgarantie wel tussen de A en de Z, maar goed :o ).
ze kunnen me dus niet verder helpen, ondanks dat ze me letterlijk beloofd hebben om mijn geld terug te storten.

welke rechten kan ik ontlenen aan de belofte die de klantenservice medewerker heeft gedaan ?
of is de webwinkel ook bij wederverkopers uiteindelijk verantwoordelijk voor het juist afhandelen van garantie-aanvragen als de wederverkoper niet meewerkt of niet eens reageert ?

ik zou tevreden zijn met een nieuwe SSD met dezelfde specs, mijn geld terug (inmiddels kan ik van het aankoopbedrag ongeveer 2x een SSD kopen met dezelfde specs dus is mijn inziens misschien ook wel overdreven ) of desnoods een reparatie, als dat mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47
Je kan (als de webshop in het buitenland gevestigd is) gebruikmaken van bemiddeling door het ECC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
Tom-Z schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:19:
Je kan (als de webshop in het buitenland gevestigd is) gebruikmaken van bemiddeling door het ECC.
de webwinkel heeft ook een Nederlandse website dus ik verwacht dat het Nederlands recht in dit geval van toepassing is, of is daarvoor de hoofdzetel belangrijk ? die zit in de VS en valt dus weer buiten het werkgebied van de ECC. toch bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-10 16:09
Is het niet makkelijker om gewoon fabrieksgarantie te claimen bij WD? Volgens mij gaat dat vrij makkelijk, je gebruikt een tooltje dat de diagnose doet en checkt of de drive nog onder garantie is en dan kun je 'm opsturen. Je krijgt per ommegaande een nieuwe drive terug.

Tenminste, zo ging het een tijdje geleden bij mij met een normale HDD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47
J-roenn schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:23:
[...]

de webwinkel heeft ook een Nederlandse website dus ik verwacht dat het Nederlands recht in dit geval van toepassing is, of is daarvoor de hoofdzetel belangrijk ? die zit in de VS en valt dus weer buiten het werkgebied van de ECC. toch bedankt voor het meedenken!
Nederlands recht is inderdaad van toepassing (want ondernemer richt zich op NL) maar dan kan het ECC nog steeds bemiddelen als je maar zaken hebt gedaan met een rechtspersoon in het buitenland. Ik denk dat die hoofdvestiging er weinig mee te maken heeft, op papier zal je zaken hebben gedaan met een rechtspersoon in Duitsland, Luxemburg of Ierland of zoiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik neem voor het gemak even aan dat het bedrijf in Duitsland zit of via Duitsland heeft verkocht.

Je hebt 2 jaar wettelijke garantie in Duitsland. Als je bij Duitse site hebt gekocht is dat geldig. Maar de termijn (datum ontvangst aankoop t/m datum aanmelding defect) was al verlopen maak ik op uit je verhaal.

De fabrieksgarantie kan langer zijn, zoals je aangeeft 5 jaar. Je hebt nu het probleem dat de verkoper er niet meer is, dan kun je het zelf aanmelden bij de fabriek. Meestal is er per land een adres in de garantiepapieren. Kijk of het serienummer wordt geaccepteerd in NL of anders in het land van de verkoper.

Denk wel even na over wat voor data er op de SSD staat. Als je niet wil dat die bij derden beland, zou ik het niet opsturen.

Over het aanspreken van het verkoopplatform: die heeft voor de uitspraak over hun garantie wel over alle relevante gegevens moeten beschikken van jouw aankoop, en jij moet kunnen aantonen dat die uitspraak is gedaan. De genoemde
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
garantie is in NL overigens 90 dagen en gericht op problemen van levering en direct na aankoop.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 07-03-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
PhilipsFan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:26:
Is het niet makkelijker om gewoon fabrieksgarantie te claimen bij WD? Volgens mij gaat dat vrij makkelijk, je gebruikt een tooltje dat de diagnose doet en checkt of de drive nog onder garantie is en dan kun je 'm opsturen. Je krijgt per ommegaande een nieuwe drive terug.

Tenminste, zo ging het een tijdje geleden bij mij met een normale HDD.
Check... dat ik daar zelf niet aan had gedacht 8)7
Via WD inderdaad netjes garantie tot 2025 dus heb hem aangemeld voor RMA!

nog wel een klein extra vraagje, achter de modelnaam staat "WD Black Refresh" , betekent dit dat ik een refurbished drive heb ?
Over het aanspreken van het verkoopplatform: die heeft voor de uitspraak over hun garantie wel over alle relevante gegevens moeten beschikken van jouw aankoop, en jij moet kunnen aantonen dat die uitspraak is gedaan. De genoemde
Members only:
garantie is in NL overigens 90 dagen en gericht op problemen van levering en direct na aankoop.
De klantenservice kwam juist zelf aanzetten met deze garantie, tot 3 medewerkers op rij!
maar goed, het probleem wordt opgelost :)

[ Voor 54% gewijzigd door Yorinn op 07-03-2023 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

J-roenn schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:47:
[...]

Check... dat ik daar zelf niet aan had gedacht 8)7
Via WD inderdaad netjes garantie tot 2025 dus heb hem aangemeld voor RMA!

nog wel een klein extra vraagje, achter de modelnaam staat "WD Black Refresh" , betekent dit dat ik een refurbished drive heb ?

[...]

maar goed, het probleem wordt opgelost :)
Is het de WD Black SN750? Dan lijkt dat wel te kunnen, WD heeft daarvoor een HW identieke vernieuwde versie voor uitgebracht welke ze klaarblijkelijk 'refresh' genoemd hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
True schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:51:
[...]

Is het de WD Black SN750? Dan lijkt dat wel te kunnen, WD heeft daarvoor een HW identieke vernieuwde versie voor uitgebracht welke ze klaarblijkelijk 'refresh' genoemd hebben.
idd een SN750, ben ik op dat gebied ook weer gerust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

mrmrmr schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:46:
Je hebt 2 jaar wettelijke garantie in Duitsland. Als je bij Duitse site hebt gekocht is dat geldig.
*knip* Webwinkel heeft sinds 10 maart 2020 een Nederlandse domeinnaam met een volwaardige webwinkel. Als je daar hebt gekocht is het Nederlandse recht van toepassing. Als je bij de .de-website hebt gekocht is het Nederlandse recht ook van toepassing omdat de website zich richt op een Nederlands publiek
Members only:
adverteren in de Pricewatch, enz).

In Nederland kennen we geen harde termijn van 2 jaar. Bepalend is of je mocht verwachten dat de SSD al zo snel defect kon gaan. Ik zou even nakijken of het aantal TBW binnen de specs valt want slijtage is uitgezonderd van de garantie, en als je de SSD overmatig hebt gebruikt kun je ook geen aanspraak maken op conformiteit. Als de SSD nog niet is versleten is de verkoper verplicht om de SSD te repareren of te vervangen. Het verkoopplatform moet jou precies kunnen vertellen wie de verkoper is, met adres en een mogelijkheid om rechtstreeks contact op te nemen. Daarnaast kun je het platform zelf in dit geval ook aanspreken om de SSD te vervangen of te repareren. Het platform kan je niet doorverwijzen naar de verkoper omdat bij de verkoop de indruk is gewekt dat je bij het platform zelf hebt gekocht. Dat heeft de rechter
Members only:
in een zaak over merkenrecht maar geldt ook zeker binnen het consumentenrecht.

Bij de fabrikant betaal je mogelijk zelf de verzendkosten en ben je verantwoordelijk voor de zending. Ik spreek daarom zelf liever de verkoper aan.

[ Voor 1% gewijzigd door Yorinn op 07-03-2023 07:46 . Reden: Naam webwinkel weggehaald en links in mo-tags geplaatst. ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:58
Bij
Members only:
zelf geven ze ook al aan dat standaard het Luxemburgse recht van toepassing is en dat dwingende rechten van het land waar je woont ook van toepassing zijn. *knip* Webwinkel zit namelijk voor Europa in Luxemburg en daar koop je dan ook officieel. Maar officieel heb je niets bij *knip* Webwinkel gekocht maar bij het Platform. Ik kan uit ervaring vertellen dat ze vroeger wel meewerkt waren en de kapotte switch gewoon hadden aangenomen terwijl die bij een wederverkoper was gekocht.

Maar ik denk dat WD inderdaad het makkelijkste is. De webshop lijkt nogal stug en niet meewerkend.

[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 07-03-2023 07:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@loki504 "membersonly" mag je afkorten tot "MO", dan werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Ik heb uit diverse reacties de naam van de winkel verwijderd en links in mo-tags geplaatst. Kan hier op gelet worden in het vervolg?

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1