Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt
Ofwel: Als jij nu naar een warmtepomp toe wilt, ga vooral je gang en denk niet na over dingen die nog niet zijn en hoogstwaarschijnlijk de eerste tijd ook niet zullen komen.
Omdat er nogal een druk zit op de capaciteit van installateurs (en daarmee torenhoge installatie prijzen).
Dat zal best welkujinshi schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:11:
Betekent dat dat mensen meer zelf een warmtepomp kunnen gaan installeren of heb je voor propaan/CO2 ook een certificaat nodig?
Omdat er nogal een druk zit op de capaciteit van installateurs (en daarmee torenhoge installatie prijzen).
Anders kan menig monteur zijn kont afvegen met zijn certificaat , dat zal niet de bedoeling zijn.
En CO2 wil je ook niet in de atmosfeer hebben dus graag vakkundig gemonteerd.
Het verbranden van 1 liter benzine is 2,2 kilo CO2.
Hoeveel CO2 zit er in een warmtepomp dat je die vakkundig zou moeten laten installeren?
[ Voor 196% gewijzigd door Wolly op 06-03-2023 15:34 ]
[ Voor 8% gewijzigd door _eLMo_ op 06-03-2023 15:35 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Je weet dat r32 en gwp van 675 heeft? Dat betekend 1k kilo R32 staat gelijk aan 675Kilo co2_eLMo_ schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:35:
Niks (paar kilo), maar vakkundige installatie is wel vereist voor subsidie, haha.
R410a = 2090!
R134a ( "oud gas") heeft gwp 1430.
propaan : 3 dus je snapt wel waarom er nu snel naar propaan wordt ontwikkeld
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Mijn twijfels heb ik al, volgens mij zijn de eerste binnen uitvoeringen WPB er al.MarkS90 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:11:
Dat worden dan voortaan alleen monoblock warmtepompen! Want propaan mag namelijk niet binnen in huis gebruikt worden. Iets met lekkage en schadelijk voor mens en dier ...
Een monoblock mag je nu ook al zelf installeren. Je komt tijdens installatie niet aan het koudemiddel namelijk. Enige is dat je geen recht hebt op subsidie maar het subsidiebedrag compenseer je weer doordat je geen kosten aan monteursuren hebt.kujinshi schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:11:
Betekent dat dat mensen meer zelf een warmtepomp kunnen gaan installeren of heb je voor propaan/CO2 ook een certificaat nodig?
Vraag iemand met de juiste kvk inschrijving om een in bedrijfstelling rekening en voila je kunt subsidie aanvragen. Is allemaal niet zo moeilijkInsert12 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:02:
[...]
Een monoblock mag je nu ook al zelf installeren. Je komt tijdens installatie niet aan het koudemiddel namelijk. Enige is dat je geen recht hebt op subsidie maar het subsidiebedrag compenseer je weer doordat je geen kosten aan monteursuren hebt.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋
En dan lees je nog verhalen van " monteurs " die het gewoon laten weglopen voor het vervullen..The-Source schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:52:
[...]
Je weet dat r32 en gwp van 675 heeft? Dat betekend 1k kilo R32 staat gelijk aan 675Kilo co2
R410a = 2090!
R134a ( "oud gas") heeft gwp 1430.
Deze monteurs begaan dan een milieu delict, wat een geld boete, bestuurlijke boete of zelfs gevangenisstraf tot gevolg kan hebben.jantje112 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:02:
[...]
En dan lees je nog verhalen van " monteurs " die het gewoon laten weglopen voor het vervullen..
Wordt hij bijvoorbeeld wel correct inbedrijf gesteld en de monteur heeft geen BRL-100 / BRL-200 certificaat dan wordt je verplicht deze als nog te halen + boete van 3000 euro bedrijf / 1500 monteur
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
en terecht zo te lezen..The-Source schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:08:
[...]
Deze monteurs begaan dan een milieu delict, wat een geld boete, bestuurlijke boete of zelfs gevangenisstraf tot gevolg kan hebben.
Wordt hij bijvoorbeeld wel correct inbedrijf gesteld en de monteur heeft geen BRL-100 / BRL-200 certificaat dan wordt je verplicht deze als nog te halen + boete van 3000 euro bedrijf / 1500 monteur
Dat zou wat zijn. Dan mag je straks geen diesel of benzine meer tanken omdat er alleen nog nieuwe elektrische auto's worden verkocht.andre metz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:51:
Misschien een domme vraag maar ik sta op het punt om meerdere airco's te laten installeren, ik heb de offerte binnen. Dit betreft mitsubishi srk-zs series met r32 koelmiddel. Loop ik nu een risico dat ik over een paar jaar met een afgeschreven instalatie zit als deze ooit bijgevuld moet worden of mogen bestaande installaties voorlopig wel bijgevuld worden? komt het vaak voor dat er bijgevuld moet worden bij consumenten airco's trouwens.
Propaan heeft als grote voordeel dat het niet giftig is. Het nadeel is echter dat propaan in combinatie met de juiste hoeveelheid zuurstof zeer explosief kan zijn.MarkS90 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:11:
Dat worden dan voortaan alleen monoblock warmtepompen! Want propaan mag namelijk niet binnen in huis gebruikt worden. Iets met lekkage en schadelijk voor mens en dier ...
Op zich zijn er geen risico's aan vandaag een R32 machine kopen, aan de andere kant zijn er al prima propaanmachines van AIT, Nibe, Wolf, Vaillant en anderen.Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:07:
De knoop doorhakken of toch maar wachten op nieuwe machines met propaan en/of co2 ?
Ook Panasonic heeft dit jaar een R290 serie.
Wachten hoeft dus sowieso niet
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
1. de GWP afbouw regeling, die ze willen versnellen
2. de PFAS verbod.(zie 2 posten hier boven)
laatste gaat nog grotere impact hebben op de warmte pomp branche. Bij een verbod mag er na bv 10 jaar ook niet meer worden bijgevuld. (zou de link lezen die IplugNplay deelde)
Bedankt voor je tip.Proton_ schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 18:01:
[...]
Op zich zijn er geen risico's aan vandaag een R32 machine kopen, aan de andere kant zijn er al prima propaanmachines van AIT, Nibe, Wolf, Vaillant en anderen.
Ook Panasonic heeft dit jaar een R290 serie.
Wachten hoeft dus sowieso niet
Zal die merken ook eens bekijken.
Dat is geen enkel probleem, gewoon in investeren. Je kunt de installatie nog tot in lengte van dagen blijven gebruiken. Het voordeel van R32 is dat het heel goed recyclebaar is waardoor er voor service en onderhoud nog heel lang gas beschikbaar zal zijn om bestaande installaties bij te vullen.andre metz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:51:
Misschien een domme vraag maar ik sta op het punt om meerdere airco's te laten installeren, ik heb de offerte binnen. Dit betreft mitsubishi srk-zs series met r32 koelmiddel. Loop ik nu een risico dat ik over een paar jaar met een afgeschreven instalatie zit als deze ooit bijgevuld moet worden of mogen bestaande installaties voorlopig wel bijgevuld worden? komt het vaak voor dat er bijgevuld moet worden bij consumenten airco's trouwens.
de GWP100 van propaan is zelfs maar 0.02. 3 was een 'getelde' waarde (3 koolstofatomen kan 3 CO2 moleculen maken). In werkelijkheid is het dus nog veel lager. R32 helpt al, maar propaan in warmtepompen is dus echt beter voor het klimaat, zeker gezien de verwachte toename van het aantal warmtepompen (en dat er af en toe wat uitlekt):The-Source schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:52:
:strip_exif()/f/image/v3wWDqWEiuH5VdByxtKiogCi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 57% gewijzigd door JBtL op 28-03-2023 20:05 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik ben benieuwd of die randvoorwaarden al zijn gekropen.
Maar die methaan leiding bijna elk huis in gaat is veiliger?MarkS90 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:11:
Ik ken de regel, ik snap hem niet
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Er zijn ook genoeg mensen (in het buitengebied) met een propaangestookte ketel. Als dat gasleidinkje barst heb je in theorie ongeveer oneindig propaan in huis.Ronald schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:31:
[...]
Maar die methaan leiding bijna elk huis in gaat is veiliger?
Ik ken de regel, ik snap hem niet
Een warmtepomp die een legionellarun doet tikt de 25 bar aan.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het gaat echter wel om een hele andere druk. Maar het gevaar van propaan is inderdaad gelijk. In de praktijk heel erg klein.marcop23 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 20:40:
[...]
Er zijn ook genoeg mensen (in het buitengebied) met een propaangestookte ketel. Als dat gasleidinkje barst heb je in theorie ongeveer oneindig propaan in huis.
Aan 150g heb je voldoende voor een airco, warmtepompboiler of kleine warmtepomp.
Ondertussen stampen we wel 40 liter LPG in een auto, goed voor 20kg, die we vervolgens in een garage parkeren. Het verdampt een stuk minder goed omdat 40% butaan is, maar als 20 kilo geen probleem is, wat doen we dan moeilijk over 150 gram.