Variabel contract interessant voor warmtepomp + zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:01

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Situatieschets is als volgt:
Een jaar verbruik van ongeveer 8500Kwh en een zonnepanelen opbrengst van 7000kWh. Ik werk in mijn huis met een warmtepomp. Gas verbruik is zeer minimaal (koken, sfeerhaard)
Momenteel zit ik bij Oxxio met een variabel contract. Tot 2023 hadden we een 2 jarig contract en met de salderingsregeling hadden we beperkte energiekosten.

Nu met een variabel contract betaal ik momenteel in de wintermaanden een behoorlijk tarief bij Oxxio:
0.924 per kWh normaal en dal is 0.742kWh. Opbrengst van mijn panelen in de winter is minimaal.

Aangezien deze tarieven variabel zijn ben ik bang dat als het straks april, mei wordt dat de tarieven naar beneden worden bijgesteld en dat ik dus mijn opbrengstmaanden, maar tegen een laag tarief wordt vergoedt, waardoor mijn kosten significant hoger worden.

Ik heb gekeken naar het afsluiten van een jaarcontract. Op dit moment zag ik maar 2 aanbieders:
-Mega (reviews zijn niet heel positief)
-GreenChoice, vast tarief tot 31-8 (Normaal 0.44, dal 0.37).

Is nu de verwachting dat de tarieven in de warmere maanden significant gaan dalen en dat ik dus beter nu al kan overstappen of moet ik blijven zitten.

Het gaat me niet om de laatste 100,- euro, maar wil een verstandig besluit nemen.

Suggesties/ervaringen vanuit jullie?

Gas wordt bijna niet gebruikt, dus daar hoef ik niet naar te kijken.
...

Basement Bios ---- Exo-S

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:08
Salderen moet sowieso op jaarbasis. Je zou dus tot eind van de zomer bij je huidige leverancier kunnen blijven.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:45:
Salderen moet sowieso op jaarbasis. Je zou dus tot eind van de zomer bij je huidige leverancier kunnen blijven.
Maar dan loop ik het risico dat de tarieven naar beneden gaan en ik dus (significant) minder opbrengst heb in de maanden dat mijn zonnepanelen renderen? Of mis ik iets?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Je saldeert kWh's, geen euro's.
Binnen de 365 dagen na start contract blijven je kWh's gelijkwaardig.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op maandag 6 maart 2023 @ 20:34:
Je saldeert kWh's, geen euro's.
Binnen de 365 dagen na start contract blijven je kWh's gelijkwaardig.
Kan je voor de volledigheid dit duiden met een rekenvoorbeeld?

[ Voor 12% gewijzigd door Mystikal op 06-03-2023 21:08 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Iemand anders wellicht?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:36
Mystikal schreef op maandag 6 maart 2023 @ 21:05:
[...]

Kan je voor de volledigheid dit duiden met een rekenvoorbeeld?
Niet al te ingewikkeld.
Je moet prijs en vergoeding even vergeten maar alleen kijken naar verbruik stroom in kWh

- Je hebt een jaarverbruik van 8500 kWh
- Je zonnepanelen leveren op jaarbasis gerekend 7000 kWh op.

Die zonnepanelen leveren de grote bulk in de zomer op. winter is minimaal.

Je restverbruik is dan 8500 -7000 = 1500 kWh

In jouw situatie is de opbrengst vergoeding niet van belang daar je geen stroomoverschot hebt.
Wat salderen zo leuk maakt is dat je stroom in de zomer welke laten we zeggen 0,04 cent kost qua kWh kan wegstrepen tegen stroom in de winter welke 0,40 cent kost. Dat mag 1 op1

[ Voor 20% gewijzigd door D-dark op 09-03-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:28:
[...]

Niet al te ingewikkeld.
Je moet prijs en vergoeding even vergeten maar alleen kijken naar verbruik stroom in kWh

- Je hebt een jaarverbruik van 8500 kWh
- Je zonnepanelen leveren op jaarbasis gerekend 7000 kWh op.

Die zonnepanelen leveren de grote bulk in de zomer op. winter is minimaal.

Je restverbruik is dan 8500 -7000 = 1500 kWh
Maar met een flexibel contract kunnen de prijzen elke maand wijzigen. Wat gebeurd er als in de zomermaanden de energie prijzen dalen? Dan dalen toch mijn inkomsten? Of wordt het zo niet berekend?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Mystikal schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Maar met een flexibel contract kunnen de prijzen elke maand wijzigen. Wat gebeurd er als in de zomermaanden de energie prijzen dalen? Dan dalen toch mijn inkomsten? Of wordt het zo niet berekend?
Dat is alleen van toepassing als je overproductie op jaarbasis hebt.
Voor nu mag je nog op jaarbasis salderen.

1 kWh voor 4 cent in de zomer is gelijk aan 40 cent kWh in de winter.
Dat mag je 1 op 1 verrekenen en tegen elkaar wegstrepen.

Enige waar je naar moet kijken is wanneer je het grootste verbruik hebt wat je moet betalen.
Voor dat moment wil je zo gunstig mogelijk prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
D-dark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Enige waar je naar moet kijken is wanneer je het grootste verbruik hebt wat je moet betalen.
Interessant! Op dit moment betaal ik een tarief van 0.91 per kWh (niet goedkoop dus).
Dus als ik je goed begrijp kan ik mijn verbruik en opbrengsten over het hele jaar optellen.
Aan het einde van het jaar betaal ik dan het netto verbruik tegen het dan geldende tarief? Je hebt dus geen last van schommelingen, ondank dat ik een flexibel contract heb?

Het voelt zo tegenstrijdig... :?

Het is de energiemaatschappij dus niet toegestaan om in de jaarafrekening per maand uit te rekenen wat ik (netto) verbruikt hebt per maand tegen het destijds geldende (maand)tarief.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

D-dark schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:37:
[...]

Even ervan uitgaande dat je meer gebruikt dan produceert (zoals ook het geval bij TS).

Hoe wordt dan eigenlijk berekend /vastgesteld welk tarief je betaald voor je 'meer verbruik'?
Beginnen ze de berekening voor het salderen op dag 1 en zodra je eigen productie "op is" qua saldering moet je het dan geldende tarief betalen?
Of is het een jaar gemiddelde?

Andere manier om het te vragen zou zijn: tegen welk gebruik strepen ze bij de eindeberekening jouw productie weg? Elke KwH gebruik heeft natuurlijk een tarief en je zult moeten betalen voor de KwH die je niet saldeert. En de vraag is dan weer: welk tarief per KwH wordt daarvoor gebruikt?
Mystikal schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:54:
[...]
Aan het einde van het jaar betaal ik dan het netto verbruik tegen het dan geldende tarief?
Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dat lijkt me ook heel krom; dan zou een energie maatschappij einde van het jaar alle tarieven zo hoog mogelijk willen hebben om het 'meer verbruik' maar zo duur mogelijk in rekening te kunnen brengen.

//EDIT//

Op de volgende site lijkt het uitgelegd te worden, heb nu helaas geen tijd om er uitgebreid doorheen te gaan (dat is iets voor later).
https://www.energievergel...n-waarom-dat-je-geld-kost

[ Voor 23% gewijzigd door bebopper op 09-03-2023 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
bebopper schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:55:
[...]

Even ervan uitgaande dat je meer gebruikt dan produceert (zoals ook het geval bij TS).

Hoe wordt dan eigenlijk berekend /vastgesteld welk tarief je betaald voor je 'meer verbruik'?
Beginnen ze de berekening voor het salderen op dag 1 en zodra je eigen productie "op is" qua saldering moet je het dan geldende tarief betalen?
Of is het een jaar gemiddelde?

Andere manier om het te vragen zou zijn: tegen welk gebruik strepen ze bij de eindeberekening jouw productie weg? Elke KwH gebruik heeft natuurlijk een tarief en je zult moeten betalen voor de KwH die je niet saldeert. En de vraag is dan weer: welk tarief per KwH wordt daarvoor gebruikt?

[...]

Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar dat lijkt me ook heel krom; dan zou een energie maatschappij einde van het jaar alle tarieven zo hoog mogelijk willen hebben om het 'meer verbruik' maar zo duur mogelijk in rekening te kunnen brengen.

//EDIT//

Op de volgende site lijkt het uitgelegd te worden, heb nu helaas geen tijd om er uitgebreid doorheen te gaan (dat is iets voor later).
https://www.energievergel...n-waarom-dat-je-geld-kost
En dat is de discussie die nu loopt.
Salderen moet wettelijk gezien per jaar plaatsvinden.
Enfin, dit is het verzameltopic: Saldering per kwartaal of jaar

Voor nu gaan we even uit van een variabel contract voor het gemak.
Per periode weet je hoeveel stroom er is afgenomen van het net en welke prijs daarbij hoort.
Daar komt een gemiddelde waarde en prijs uit.
Dat zou idealiter moeten zijn wat je bijbetaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
Mystikal schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Interessant! Op dit moment betaal ik een tarief van 0.91 per kWh (niet goedkoop dus).
Dus als ik je goed begrijp kan ik mijn verbruik en opbrengsten over het hele jaar optellen.
Aan het einde van het jaar betaal ik dan het netto verbruik tegen het dan geldende tarief? Je hebt dus geen last van schommelingen, ondank dat ik een flexibel contract heb?

Het voelt zo tegenstrijdig... :?

Het is de energiemaatschappij dus niet toegestaan om in de jaarafrekening per maand uit te rekenen wat ik (netto) verbruikt hebt per maand tegen het destijds geldende (maand)tarief.
In jouw geval heb je variabel.
vaste prijs voor een bepaalde periode.
Flexibel wordt meer gebruikt om de dynamische tarieven die per uur wijzigen aanteduiden.

Voor de afrekening wordt het per periode uitrekenen wat er gebruikt is en wat voor gemiddeld bedrag daar uit komt. Dat kan je naar een jaargemiddelde uitrekenen. Die gemiddelde prijs betaal je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Tegen welk tarief je aan het eind van het jaar precies die 1500 kWh moet afrekenen weet ik niet. Ik vermoed dat ze die 1500 kWh delen door 365 en dan vermenigvuldigen met aantal dagen tarief 1 en tarief 1 etc.

@bebopper
De link die je post is achterhaald. Salderen per maand is verboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
busscherski schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:13:
Tegen welk tarief je aan het eind van het jaar precies die 1500 kWh moet afrekenen weet ik niet. Ik vermoed dat ze die 1500 kWh delen door 365 en dan vermenigvuldigen met aantal dagen tarief 1 en tarief 1 etc.

@bebopper
De link die je post is achterhaald. Salderen per maand is verboden.
Ik zal eens gaan bellen met Oxxio.Toch veel onduidelijkheid voor iedereen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Vanochtend Oxxio gebeld.

Er wordt daadwerkelijk gekeken wat het tarief is in de periode dat je afneemt of teruglevert.

Nu dus een contract van 6 maanden afgesloten (langer ging niet). Tarief ging ook van 0.91 naar 0.42. Even een berekening gedaan, ik heb al meer dan $900,- te veel betaald in 2023. :7

In September maar weer eens verder kijken...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Zie de link van @D-dark

Pagina: 1