Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• bobjebdes
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-05 17:39
Wij zijn van plan om volgend jaar de benedenverdieping van ons huis (bj1980) fors te verbouwen: tussenmuren eruit, indeling veranderen, schuifpui erin, je kent het wel. Uiteraard ook het moment om goed na te denken over verduurzaming van het huis. Wat ik sowieso al op het lijstje heb staan is kijken naar ventilatie (als het even kan centrale wtw unit), vloerisolatie (via kruipruimte), vervangen kozijnen en beglazing.
Wat dan uiteraard nog overblijft is de gevelisolatie. Tijdens de bouw is er een spouw gemaakt van 50 mm, met daartussen 40 mm geperste steenwol. Heb het een en ander eens ingevoerd in ubakus.de, maar kom dan op een Rc waarde van 1.33 of zo uit. Houd dus niet echt over, maar zie eigenlijk ook niet echt mogelijkheden om dit te verbeteren. Buitengevel weghalen, nieuw isoleren en opnieuw opmetselen is me echt te gortig, binnengevelisolatie lijkt me riskant en toch ook wel zonde van het woonoppervlak.
Iemand nog tips of inzichten die me van gedachte kunnen laten veranderen? Of is het een kwestie van accepteren en richten op de zaken die wel verbeterd kunnen worden?

[ Voor 4% gewijzigd door bobjebdes op 05-03-2023 18:49 ]

Alle reacties

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:45
Bij een grote binnenverbouwing wil je niet alleen de uitrusting maar ook de isolatie op nieuwbouwnorm, dit mag als je buitenmuur niet geschildert is dampdicht, dus met resolplaat zou je relatief slank kunnen werken, als je dan opplust naar Rc5 heb je een fijn huis. Het kan echt uit en nu tijdens de verbouwing is het er ook de tijd voor

diskeltische lurker

• bobjebdes
technopeuter schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:48:
Bij een grote binnenverbouwing wil je niet alleen de uitrusting maar ook de isolatie op nieuwbouwnorm, dit mag als je buitenmuur niet geschildert is dampdicht, dus met resolplaat zou je relatief slank kunnen werken, als je dan opplust naar Rc5 heb je een fijn huis. Het kan echt uit en nu tijdens de verbouwing is het er ook de tijd voor
Dus dan zou het "gewoon" bepaalde dikte resolplaat direct tegen de binnenmuur zijn en gipsplaat ertegen? Buitenmuur is inderdaad niet geschilderd.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
is die gevel afbreken en weer opbouwen te gortig als in veel werk(ga je dat zelf doen) of teveel kosten? Weet je al wat het kost bijvoorbeeld?
Je kunt ook een extra laag op je huis plakken met geïsoleerde panelen met bv steenstrips erop. Inpakken met isolatie en laten sturen, etc. Is je huis vrijstaand is dat allemaal niet zo een probleem. Bij een tussen of hoekwoning is dat wat anders.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:25
Persoonlijk zou ik afscheid nemen van ca. 0,10 m binnenruimte en er 8 cm PIR-platen met gips op latten tegenaan zetten. De extra isolatie zou me het ruimteverlies waard zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• bobjebdes
No Hands schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:45:
is die gevel afbreken en weer opbouwen te gortig als in veel werk(ga je dat zelf doen) of teveel kosten? Weet je al wat het kost bijvoorbeeld?
Je kunt ook een extra laag op je huis plakken met geïsoleerde panelen met bv steenstrips erop. Inpakken met isolatie en laten sturen, etc. Is je huis vrijstaand is dat allemaal niet zo een probleem. Bij een tussen of hoekwoning is dat wat anders.
Het zou inderdaad met name een kosten/batenoverweging zijn, hoewel ik (dus je opmerking is terecht) geen idee heb van het kostenplaatje. Wat natuurlijk wel overblijft is dat het complete aanzicht van het huis verandert, en ik me bij dit soort aanpassingen altijd afvraag of nieuwbouw geen betere optie is.

• bobjebdes
Noutie schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:48:
Persoonlijk zou ik afscheid nemen van ca. 0,10 m binnenruimte en er 8 cm PIR-platen met gips op latten tegenaan zetten. De extra isolatie zou me het ruimteverlies waard zijn.
Wellicht heb je gelijk, 10 cm langs de buitenmuren gaat het verschil denk ik niet maken. Met ophangen van dingen tegen die muur is het natuurlijk dan wel blijven opletten, spijkertje erin hameren gaat m niet meer worden dan. Zal me toch eens laten voorrekenen of het de investering waard is. Had altijd het idee dat het met de vochthuishouding best riskant was, maar het idee is dus vocht/dampdicht maken aan de binnenzijde.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Wat je ook gaat doen, zorg voor goede vastlegging voor het energielabel! Meer info zie: Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:45
Binnenzijde met multiplex en gipsplaat geeft best fijne sterke muren waar je prima iets aan kunt hangen

diskeltische lurker

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Vanuit de binnenzijde isoleren kan en zal ook zeker effectief zijn maar je blijft in dit soort woningen dan zitten met flinke koudebruggen door de vloeren en kozijnen.
In die zin is van buiten isoleren beter, maar veel kostbaarder en vergunningplichtig. Op termijn zie ik het wel standaardpraktijk worden dat bij veel jaren '80 en 90 het buitenblad helemaal wordt afgebroken en vervangen door dikkere isolatie en een dunner niet steen-achtig buitenblad. Dus PIR er tegen aan. wat rachels en rabatdelen of iets dergelijks. Zal voor gemeenten ook even wennen zijn om dat te gaan vergunnen maar op den duur zal dat moeten.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:00
@ASW1 Ik hoop dat je binnen nu en 20 jaar gelijk hebt.... De enorme weerstand tegen doen wat gedaan moet worden irriteert me... best wel ;-)

Al heeft de woningbouw die de woningen tegenover me beheerd precies dit gedaan. Buienblad afgebroken. Dak vervangen... alles met minimaal 120mm kingspan en dak denk ik meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bobjebdes
ASW1 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:10:
Vanuit de binnenzijde isoleren kan en zal ook zeker effectief zijn maar je blijft in dit soort woningen dan zitten met flinke koudebruggen door de vloeren en kozijnen.
In die zin is van buiten isoleren beter, maar veel kostbaarder en vergunningplichtig. Op termijn zie ik het wel standaardpraktijk worden dat bij veel jaren '80 en 90 het buitenblad helemaal wordt afgebroken en vervangen door dikkere isolatie en een dunner niet steen-achtig buitenblad. Dus PIR er tegen aan. wat rachels en rabatdelen of iets dergelijks. Zal voor gemeenten ook even wennen zijn om dat te gaan vergunnen maar op den duur zal dat moeten.
Kozijnen staan eigenlijk wel op de planning om direct aan te pakken (meeste ramen worden andere afmeting/pui, grootste overgebleven kozijn begint slecht te worden), vloerisolatie moet ook gebeuren (nu nog niet geïsoleerd). Dit alles zal niet een gelijk resultaat geven met buitenblad en isolatie compleet vervangen, maar winst tussen Rc ~4 en Rc ~6-7 is volgens mij niet heel groot, zeker als je eventuele CO2 uitstoot tijdens productie isolatie- en bouwmateriaal meeneemt.
Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:18:
@ASW1 Ik hoop dat je binnen nu en 20 jaar gelijk hebt.... De enorme weerstand tegen doen wat gedaan moet worden irriteert me... best wel ;-)

Al heeft de woningbouw die de woningen tegenover me beheerd precies dit gedaan. Buienblad afgebroken. Dak vervangen... alles met minimaal 120mm kingspan en dak denk ik meer.
Welke weerstand bedoel je? Ben niet overtuigd dat alle huizen een hogere Rc dan 2 moeten hebben. Als we dat allemaal doen en zorgen dat kieren en open ramen tot het verleden behoren zijn we volgens mij een heel eind. Iedereen kan zijn geld maar 1 keer uitgeven, en indien terugverdientijd en in de orde van 30 jaar of meer zijn denk ik dat een andere investering toch beter is.
Pagina: 1