Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 10:05
Nadat ik eerst ruim een jaar Zoho heb geprobeerd (Dedicated email-hosting voor familie (niet per user)), ben ik anderhalf jaar geleden overgestapt op Microsoft 365 Family. Dat bevalt goed. Alle 4 de gezinsleden een eigen account, mailbox, onedrive en office-licenties. En nog 2 extra accounts over om wat gegevens van mijn Synology naar toe te cloud-syncen bij wijze van backup :-)

Eigen domein is gehost bij Vimexx. En op de een of andere manier heb ik MS 365 wat voor de gek gehouden en laten doen alsof het domein bij Godaddy geregistreerd was (ergens op het forum gevonden). En het werkt. Min of meer.

Voor de kinderen heb ik ook alias1@mijndomein.com en alias2@domein.com aangemaakt. Dat werkt; die mails komen aan in hun mailboxen, maar ik kom ze nergens in de settings tegen, wat volgens mij wel zou moeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWhYzFEQ-xRJ7xM0DwqMS2wiayw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VTABAnH8JH2dSLYjhVSaWfzJ.png?f=fotoalbum_large

Dus dat leek me al niet helemaal correct werkend.Ik had nog een call ingediend bij Microsoft, maar kreeg antwoord van Harijinder uit India dat ik een call moest indienen bij Microsoft (zo ongeveer). Dus ik heb het maar zo gelaten, want het werkte immers.

Maar nu kreeg ik een mail dat per november 2023 de persoonlijke mailadressen wijzigen. Bestaande mailadressen blijven werken, maar je kunt geen nieuwe aanmaken en niet wijzigen als ik het goed heb begrepen. (Wijzigingen in microsoft 365-e-mailfuncties en -opslag - Microsoft Ondersteuning)

Dus dat is niet zo fijn. En blijven werken is voor nu wel het geval, maar het zou me verbazen als dat over 5 jaar nog zo is. Dus ik zoek een andere/robuustere manier om mijn mail naar MS365 te krijgen.

Welke oplossingsrichtingen heb ik in beeld:
  • Ooit had ik domein hosting en een forward van mijn mail (inlc catch all) naar mijn (toen gratis) outlook.com mailadres. Maar dat ging mis toen veel mails niet aankwamen omdat mijn hoster vrij regelmatig op een of andere blacklist was beland. Is dit nog zo? Als hier een betrouwbare oplossing voor is, is dit wellicht het simpelst.
  • Office for business zie ik ook we langskomen als optie. Maar dat is 10 euro per maand per persoon (met Desktop apps). Dat is voor 4 personen dus €480 per jaar. Zelfs als ik dat enkel voor 2 neem is het nog 2,5 keer zo duur als MS Family met de helft minder functionaliteit.
  • Misschien is er een MS365 reseller waarbij dit wel kan? Mijn MS365 is wel net verlengd t/m Januari 2024
  • Ik hoorde eens iets over exchange online. Voor ene paar euro in de maand en opgelost. Ik weet niet of dat nog in dezelfde vorm bestaat. En die prijzen zijn vermoedelijk maar voor één persoon? Hoe integreert dat met Microsoft 365?
  • ...die ene briljante oplossing die ik niet zie, maar jullie wel ...
EDIT: het werkt nu zoals het moest. Ik had alias1@mijndomein.com al aangemaakt en daarna een persoonlijk mailadres. Dat moet andersom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

Ooit had ik domein hosting en een forward van mijn mail (inlc catch all) naar mijn (toen gratis) outlook.com mailadres. Maar dat ging mis toen veel mails niet aankwamen omdat mijn hoster vrij regelmatig op een of andere blacklist was beland. Is dit nog zo? Als hier een betrouwbare oplossing voor is, is dit wellicht het simpelst.
Een goede webhoster (kost uiteindelijk meer) zal dat wel in de vingers hebben, maar zolang er klanten zijn die daadwerkelijk spammen verzieken ze het voor de rest.
Office for business zie ik ook we langskomen als optie. Maar dat is 10 euro per maand per persoon (met Desktop apps). Dat is voor 4 personen dus €480 per jaar. Zelfs als ik dat enkel voor 2 neem is het nog 2,5 keer zo duur als MS Family met de helft minder functionaliteit.

Misschien is er een MS365 reseller waarbij dit wel kan?
Als je een Office pakket + mailbox en onedrive wilt dan zit je al aan een Business Standard licentie. Iedere unieke gebruiker die moet kunnen inloggen moet een licentie hebben. Kost inderdaad een tientje per gebruiker per maand.
Bij een 365 reseller kun je misschien een euro per gebruiker eraf schaven. Daar zit echt niet bijzonder veel marge op kan ik je uit zakelijke ervaring vertellen, dus goedkoper wordt het niet tenzij je grotere aantallen afneemt.
Ik hoorde eens iets over exchange online. Voor ene paar euro in de maand en opgelost. Ik weet niet of dat nog in dezelfde vorm bestaat. En die prijzen zijn vermoedelijk maar voor één persoon? Hoe integreert dat met Microsoft 365?
Exchange Online is ook Microsoft 365 (business), maar biedt alleen een mailbox licentie. De kiosk versie heeft geen MAPI (alleen POP/IMAP) en 2GB mailbox limiet, dan heb je nog plan 1 (50GB mailbox + 50GB archiefmailbox) en plan 2 (100GB mailbox + onbeperkt archief).

Plan 1 is het meest voorkomend en kost ~€3 per mailbox per maand. Gedeelde mailboxen (waar je niet op kunt inloggen), room mailboxen en aliassen kosten niks. Moet je uiteraard wel minimaal één Exchange Online licentie hebben om jezelf toegang te kunnen geven ;)

Dus ja, het kan, maar de business richting kost wel business euro's. Je kunt ook een los officepakket van de grijze markt kopen en dan business basics toewijzen (mailbox + teams + onedrive/sharepoint) à ~€6 per gebruiker per maand.

I reject your reality and substitute my own