Dedicated email-hosting voor familie (niet per user)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hampel12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 10:05
Ik ben op zoek naar een nieuwe e-mail-hoster/cloud-oplossing voor mijn familie.

Dat laatste is de catch.

Ik heb al veel specifieke emailhosters bekeken:
Fastmail, runbox, mailbox.org, tutalota, mailfence, startmail (als kwam ik hier nietverder dan ‘login’ ipv ‘signup’),…

Probleem is dat deze op enig moment allemaal per gebruiker/per mailbox gaan rekenen. Dan wordt het snel te duur.

Hosted exchange ook bekeken. Bv. bij bhosted. Dat zou prima zijn, maar ik vrees dat het daar ook afrekenen per gebruiker is. Al is het vreselijk hoe weinig informatie sommige hosters over de voorwaarden/features op de site durven zetten

Ik zoek 2-5 mailboxen (met evt aliassen) en daarnaast nog 3 forwarders naar andere mailadressen. Allemaal onder naam@mijndomein.nl. Zo faciliteer ik ook de rest van de familie en voed ik de kinderen direct op zonder gmail e.d.
Belangrijk zijn server-side mail filtering rules. Degelijke (en configureerbare spamfilter). Contacten en calendar (caldav) zijn een serieuze plus, danwel een harde eis…Een mooie webmail is ook een eis. Evenals IMAP/SMTP.

Het mag best wat kosten. €60-€100 per jaar, zoiets. Maar per gebruiker loopt de teller dan te snel op.

Microsoft 365 Family lijkt een mooi idee. Office erbij. Mooi alles-in-één cloud-pakketje voor €99. Maar dat schijnt niet te kunnen met een eigen domeinnaam? Ofwel erg ingewikkeld; enkel via Godaddy en niet zo gebruiksvriendelijk. Bovendien is het wel met mail, maar zonder exchange? Dus gewoon outlook.com premium dan? Daar ben ik ooit mee gestopt omdat het forwarden van de mail vanaf mijn webhoster niet meer reliable bij outlook.com terecht kwam. Ervaring met MS is ook dat de support niet al te best is. Probeer maar eens een plek te vinden waar je een vraag kunt stellen zonder dat een random Indiër een antwoord geeft dat naast de kwestie is…

Nu zit ik op een premium e-mailhosting van mijn webhoster, maar die is overgenomen en de toekomst is onzeker. Ik ben al enkele keren eerder overgestapt. En die directadmin-interfaces bieden allemaal de mogelijkheid om mailboxen en forwards aan te maken. Maar het is allemaal wat amateuristisch en email is meestal maar iets voor ‘erbij’. Vroeg of laat komen er mails niet aan; blijken spamfilters net anders ingesteld te zijn, etc. Server-side mailfilters is ook vaak een probleem evenals de kalender en contacten.

Last-but-not least: ik was ook in de markt voor een hosted nextcloud. Was al dat geconfigureer en gedoe met mijn Synology wel wat zat. Ik kwam bij Hetzner Storageshare uit. Maar heb daar uiteindelijk van afgezien omdat de dataportabiliteit niet goed geregeld was. (en een deel van de Nextcloud apps was gewoon nog niet goed genoeg). Idealiter zit dat allemaal in één pakket voor de hele familie. Mail, cloudopslag, apps,…dan mag het ook iets meer kosten

Beste antwoord (via hampel12 op 16-12-2020 10:01)

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-05 21:24

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Donderpoes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:39:
Wellicht is zoho iets voor je?

Ik gebruik het zelf en ben er erg tevreden over!
I second this. Heb het ook en ze ondersteunen ook Exchange ActiveSync. Een soort van basic Hosted Exchange is het, maar voor een hele lage prijs per user.

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57

Tazzios

..

hampel12 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:28:
Ik ben op zoek naar een nieuwe e-mail-hoster/cloud-oplossing voor mijn familie.
..

Hosted exchange ook bekeken. Bv. bij bhosted. Dat zou prima zijn, maar ik vrees dat het daar ook afrekenen per gebruiker is. Al is het vreselijk hoe weinig informatie sommige hosters over de voorwaarden/features op de site durven zetten

..
dat staat er gewoon bij:
100 eMail adressen
Onbeperkt aantal aliassen
https://www.bhosted.nl/webhosting/email-only
alleen 500MB totaal aan opslag is nogal weinig.
In de meeste gevallen is een mail only vrijwel hetzelfde als webhosting.

Punt waar ik zelf tegen aanliep: Je kan als beheerder bij alle mails van je familie. Wil jij dat willen hun dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donderpoes
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-05 23:09

[ Voor 21% gewijzigd door Donderpoes op 24-09-2020 13:43 ]

• hampel12
Ik bedoelde Hosted exchange van hosted ipv bhosted...heb er zoveel bekeken, dan begin je ze door elkaar te halen..:-) https://www.hosted.nl/exchange/

bhosted was al eerder afgevallen. Die 500Mb is veel te weinig. Ik zoek echt 10-25GB, zodat mijn archief netjes in de cloud kan blijven..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
hampel12 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:28:
Microsoft 365 Family lijkt een mooi idee. Office erbij. Mooi alles-in-één cloud-pakketje voor €99. Maar dat schijnt niet te kunnen met een eigen domeinnaam? Ofwel erg ingewikkeld; enkel via Godaddy en niet zo gebruiksvriendelijk. Bovendien is het wel met mail, maar zonder exchange?
Gebruik zelf Microsoft 365 Family (voor 55 euro per jaar) en dat werkt perfect. Exchange wordt wel gewoon ondersteund en een eigen domeinnaam ook. Het enige nadeel is inderdaad dat je het domein bij Godaddy moet hebben. Voor mij was het echter binnen 15 minuten geregeld, zonder moeilijkheden of dingen die je zelf moest instellen.

Ze zijn er overigens wel mee bezig een eigen domeinnaam te kunnen koppelen, zonder gebruik te maken van GoDaddy. Zoals bij de business varianten van Office 365, maar ik weet niet zeker wanneer ze dat volledig geïntegreerd hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SupaHotFire
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-05 21:24

SupaHotFire

Met minder geen genoegen

Donderpoes schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:39:

I second this. Heb het ook en ze ondersteunen ook Exchange ActiveSync. Een soort van basic Hosted Exchange is het, maar voor een hele lage prijs per user.

• hampel12
dank voor de suggesties.
Ik ben eerst maar met Microsoft 365 aan de slag gegaan.

Wat ik daar mis:
- met de maand gratis trial zie je dus niet de premium-versie van Outlook..daar heb ik een request voor uitstaan
- zonder godaddy lijkt het toch ook te kunnen: https://www.reddit.com/r/..._with_outlook_and_office/ maar of dat ooit lukt zonder mijn DNS-settings compleet om zeep te helpen...
- maar ik lees dat email-aliassen per mailbox niet mogelijk zijn (en catch-all dan denk ik ook niet?)
- en de forwards naar de drie emailadressen die buiten de directe familie vallen doen het wschl ook niet?

Alternatief is dat ik een mini-hosting behoud en dan dar een forward naar outlook.com zet. Maar dat was bij mijn vorige hoster een probleem ivm spamfilters en blacklists etc..

Ook heb ik naar Zoho gekeken.
- probleem op het eerste zicht: 5GB is net wat te weinig en 50 wel veel. maar er blijkt na de trial ook een 10 GB optie te zijn...
- erg veel configuratie-opties.

2 vragen:
- hoe kan ik de forwards (naar gmail) voor de 3 extra familieleden regelen? Dat kan wellicht met een group-emailadres, maar of dat nu de meest elegante oplossing is...
- ik ben er nog niet achter of alle gebruikers hetzelfde abonnement moeten hebben? 10GB is nu voro 3 users best prima. Maar stel ik ga over die 10 heen: moet dan de hele familie op 50 GB, of enkel 1 gebruiker? Daar ben ik nog niet ahcter?
Pagina: 1