Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tompouce
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:54
Beste Tweakers,

Begin dit jaar heb ik mijn eerste EV besteld (zakelijke lease), deze maand kan hij opgehaald worden. Het betreft een Tesla Model Y RWD.

Via mijn leasemaatschappij wil ik een laadpaal laten installeren op mijn oprit, een Alfen Eve Single Pro-line. Nu kan ik kiezen uit een laadpunt of een vaste kabel. Een vaste kabel klinkt wel gemakkelijk, maar ik vraag me af of daar ook nadelen aan zitten. Is het voldoende toekomstbestendig? Past deze laadkabel in alle soorten auto’s (ik sluit niet uit dat ik op termijn privé een tweede ev aanschaf, geen Tesla)?

In heb zelf al gegoogeld, maar krijg moeilijk een beeld van de nadelen van een vaste kabel. Zijn hier (ervarings)deskundigen?

Beste antwoord (via Tompouce op 12-08-2023 07:35)

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:13

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Vaste kabel hier. Een losse kabel zul je in de praktijk uiteindelijk meestal in je laadstation laten zitten, dus dan beter een vaste. Verder: hoe minder verbindingen des te beter.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:39
Zelf een met vaste kabel, zodat ik niet telkens die kabel uit de auto hoef te pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:32
Ik had voorheen ook een vaste kabel. Momenteel niet maar als er hier binnenkort nieuwe laadpaal komt kies ik weer voor vaste kabel. Vind het veel gemakkelijker.

Niet meer of minder toekomstbestendig dan een laadpaal zonder vaste kabel.

Edit: past in alle auto’s.

[ Voor 6% gewijzigd door VidaR-9 op 05-03-2023 15:05 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:13

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Vaste kabel hier. Een losse kabel zul je in de praktijk uiteindelijk meestal in je laadstation laten zitten, dus dan beter een vaste. Verder: hoe minder verbindingen des te beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:32
En je kan altijd de behuizing open maken en daar een lagere kabel aanzetten als je dat nodig vindt.
Ben zelf ook tevreden met paal+vaste kabel en dat zonder oprit en openbaar straat parkeren ( via kabelgoot tegel)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Hier ook team vaste kabel, sinds 2015.
Tenzij je een bejaarde Leaf wil laden of een auto uit Amerika importeert kan je elke auto er op aansluiten.

Met een losse kabel steekt de connector ook nog eens 20cm uit, wat gevoeliger is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bin089
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-02 14:55
Momenteel heb ik een socket. Weet iemand of het mogelijk is om dit om te zetten naar een vaste kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ja hoor. Geen probleem, je kunt een losse kabel met aangegoten stekker kopen.
De socket kan niet tegelijk aangesloten blijven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:29
Hier ook een vaste kabel. Kon destijds ook kiezen tussen vast of los. Nog steeds blij dat ik een vaste gekozen heb.

Netter (omdat je anders een losse toch ook laat zitten) en fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 13:36

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Proton_ schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:36:
Ja hoor. Geen probleem, je kunt een losse kabel met aangegoten stekker kopen.
De socket kan niet tegelijk aangesloten blijven.
Hey Proton,

Dus het is puur een kwestie van even prik er af, EVE openschroeven, losse laadkabel aansluiten (op de daarvoor bestemde aansluiting uiteraard) inclusief CP aanlsuiting, Socket connectie losmaken/loslaten, EVE dichtschroeven, prik er weer op en voila..

Is het 'stekkerhouder-subframe' ook los verkrijgbaar, zodat de socket als stekkerhouder gebruikt kan worden ?

Danku

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:25
Hier ook een vaste kabel. En gister weer aan herrinerd hoe fijn dat is. Vrouw lief was vergeten te laden thuis, dus onderweg bij een winkel bezoekje even de auto opladen met de losse kabel, die vervolgens weer vies de kofferbak in gaat met zand omdat het regende.

De vaste kabel slinger je over de lader en klaar.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@DaRealRenzel geen idee, ik ken die specifieke laadpaal niet. Je kunt altijd op Thingiverse kijken :)
Voor een vaste kabel heb je natuurlijk ook een degelijke wartel etc nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 13:36

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Proton_ schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 18:47:
@DaRealRenzel geen idee, ik ken die specifieke laadpaal niet. Je kunt altijd op Thingiverse kijken :)
Voor een vaste kabel heb je natuurlijk ook een degelijke wartel etc nodig.
Met EVE bedoel ik natuurlijk de Alfen Eve Single Pro Line.. waar het in dit topic over gaat.....

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ja, kan, lees de installatie handleiding eens door. Als je nog vragen hebt open dan even een eigen topic in plaats van iemand anders zijn topic te gebruiken.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1