Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Implicit
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-05 15:48
Hallo,

In 2022 heb ik als affiliate partner een stabiel zakcentje bij kunnen verdienen. Dit heb ik gedaan op verschillende platformen. Nu is de situatie als volgt; de inkomsten van het eerste platform heb ik maandelijks uit laten betalen. Ik kreeg dus maandelijks een bedrag op mijn rekening. Het spreekt dan voor zich dat ik deze inkomsten opgeef in het huidige jaar. Het tweede platform daarentegen heb ik nooit uit laten betalen, waardoor er nog een redelijk bedrag op dit platform staat, die ik ieder moment kan laten uit keren.

Voor mijn belastingaangifte vraag ik me dan ook af; stel ik keer de inkomsten "vandaag" uit naar mijn bankrekening, vallen deze inkomsten dan over het vorige belastingjaar of over het volgende? Ik heb het namelijk wel aangegeven in mijn voorlopige aanslag waardoor ik het afgelopen jaar relatief veel belasting heb moeten betalen.

Heeft iemand enig idee? Wordt het pas belast als het "daadwerkelijk geld is dat op mijn rekening staat" of het moment dat er op dit platform geld wordt bijgeschreven?

Thanks! :)

Edit: In 2022 zijn dit nog "inkomsten uit overig werk". In 2023 wil ik de inkomsten als onderneming opnemen.

[Voor 5% gewijzigd door Implicit op 05-03-2023 00:55]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10

Oekol

waka waka hey hey

Kan je niet helpen behalve dat je de jaartallen verkeerd hebt. Je doet nu aangifte over 2022, aankomend aangiftejaar is 2023.

Mijn vermoeden is als je nu in 2023 laat uitbetalen dat het in aangifte jaar 2023 valt. Dat klinkt vrij logisch.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Implicit
Oekol schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:56:
Kan je niet helpen behalve dat je de jaartallen verkeerd hebt. Je doet nu aangifte over 2022, aankomend aangiftejaar is 2023.

Mijn vermoeden is als je nu in 2023 laat uitbetalen dat het in aangifte jaar 2023 valt. Dat klinkt vrij logisch.
Klopt! My bad. Ik had het al aangepast in de post.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Implicit
Oekol schreef op zondag 5 maart 2023 @ 00:56:

Als dit zo is dan heb ik dus te veel betaald in de voorlopige aanslag. Ik vind het dus lastig omdat je in principe minder belasting kan betalen door te wachten met uit betalen. Zo zou je kunnen wachten tot je een jaar hebt met weinig inkomen en dan pas de affiliate inkomsten uit te laten betalen waardoor je vrijwel geen belasting hoeft te betalen. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
Implicit schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:00:
[...]

Als dit zo is dan heb ik dus te veel betaald in de voorlopige aanslag. Ik vind het dus lastig omdat je in principe minder belasting kan betalen door te wachten met uit betalen. Zo zou je kunnen wachten tot je een jaar hebt met weinig inkomen en dan pas de affiliate inkomsten uit te laten betalen waardoor je vrijwel geen belasting hoeft te betalen. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling..
Maar dat is wel hoe het werk, Het wordt als inkomen gerekend, dus als je een onregelmatig inkomen hebt kan het zijn dat je het uit laat betalen als je weinig inkomen hebt en daarmee weinig belasting zulr betalen. De grote vraag is alleen of dat wel het moment is dat het slim is om het uit te laten betalen. Je weet uiteindelijk niet vantevoren of het we het juiste moment is om het uit te laten betalen. Zo heel goed valt dat dus niet te plannen.

[removed]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:29

Herman

FP ProMod
Bij winst uit onderneming (en wellicht ook bij resultaat overige werkzaamheden?) werkt de Belastingdienst met het realisatieprincipe. Dit houdt in dat niet het moment van uitbetalen, maar het moment van het realiseren van de prestatie leidend is voor het toerekenen van de omzet :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Implicit
Herman schreef op zondag 5 maart 2023 @ 03:44:
Bij winst uit onderneming (en wellicht ook bij resultaat overige werkzaamheden?) werkt de Belastingdienst met het realisatieprincipe. Dit houdt in dat niet het moment van uitbetalen, maar het moment van het realiseren van de prestatie leidend is voor het toerekenen van de omzet :)
Dus dan klopt het dat ik inderdaad over de niet uitbetaalde omzet dit jaar belasting moet betalen (min inkomsten na december 2022)?

• Implicit
redwing schreef op zondag 5 maart 2023 @ 01:31:
[...]

Maar dat is wel hoe het werk, Het wordt als inkomen gerekend, dus als je een onregelmatig inkomen hebt kan het zijn dat je het uit laat betalen als je weinig inkomen hebt en daarmee weinig belasting zulr betalen. De grote vraag is alleen of dat wel het moment is dat het slim is om het uit te laten betalen. Je weet uiteindelijk niet vantevoren of het we het juiste moment is om het uit te laten betalen. Zo heel goed valt dat dus niet te plannen.
Ik bedoel in principe zou je het in december van van dat jaar uit kunnen laten betalen. Dan weet je toch of je een laag inkomen had? Of snap ik iets niet?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:29

Herman

FP ProMod
Implicit schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:14:
[...]

Dus dan klopt het dat ik inderdaad over de niet uitbetaalde omzet dit jaar belasting moet betalen (min inkomsten na december 2022)?
Klopt, de omzet reken je toe op het moment dat de dienst gerealiseerd is en niet op het moment dat dit wordt uitbetaald.

Je geeft in de OP aan dat je in 2022 nog geen ondernemer voor de IB bent. Weet je dit zeker? Zie de informatie die de Belastingdienst geeft:
- https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/

en de check op de site van de Belastingdienst:
- https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• Implicit
Herman schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:32:
[...]

Klopt, de omzet reken je toe op het moment dat de dienst gerealiseerd is en niet op het moment dat dit wordt uitbetaald.

Je geeft in de OP aan dat je in 2022 nog geen ondernemer voor de IB bent. Weet je dit zeker? Zie de informatie die de Belastingdienst geeft:
- https://www.belastingdien...or_de_inkomstenbelasting/

en de check op de site van de Belastingdienst:
- https://www.belastingdien...oor-de-inkomstenbelasting
Het ding is, het waren altijd bijverdiensten gedurende het jaar. Persoonlijk zag ik het niet als onderneming. Nu heb ik me dit jaar (2023) inderdaad ingeschreven bij de KVK. Vandaar dat ik de inkomsten nog opgeef uit overig werk.

Edit: De ondernemerscheck van de belastingdienst voelt heel vaag in combinatie met inkomsten uit affiliates.

[Voor 5% gewijzigd door Implicit op 06-03-2023 17:49]

• redwing
Implicit schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:16:
[...]

Ik bedoel in principe zou je het in december van van dat jaar uit kunnen laten betalen. Dan weet je toch of je een laag inkomen had? Of snap ik iets niet?
Mijn reply ging uit van aandelen/opties, ik had even gemist dat het om affiliate geld ging.

Maar dat kan, en als je het niet uit laat betalen valt het onder je vermogen en moet je eventueel vermogensbelasting betalen. Dit soort dingen kun je een beetje mee spelen omdat het gezien wordt als vermogen dat ergens vast staat en pas als inkomsten telt als je het uit laat betalen. Het blijft alleen wel een gok omdat het enigszins een grijs gebied is en de belastingdienst het anders uit kan leggen.

[removed]

• Implicit
redwing schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Mijn reply ging uit van aandelen/opties, ik had even gemist dat het om affiliate geld ging.

Maar dat kan, en als je het niet uit laat betalen valt het onder je vermogen en moet je eventueel vermogensbelasting betalen. Dit soort dingen kun je een beetje mee spelen omdat het gezien wordt als vermogen dat ergens vast staat en pas als inkomsten telt als je het uit laat betalen. Het blijft alleen wel een gok omdat het enigszins een grijs gebied is en de belastingdienst het anders uit kan leggen.
Voor mij zou het tot nu toe voordelig zijn om de inkomsten dit jaar uit te laten betalen. Ik heb echter al belasting betaald in mijn voorlopige aanslag over dit bedrag dat "nog vast staat". Lijkt me wat vreemd dat er dan opeens enkele duizenden euro's "missen" :P

• redwing
Implicit schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Voor mij zou het tot nu toe voordelig zijn om de inkomsten dit jaar uit te laten betalen. Ik heb echter al belasting betaald in mijn voorlopige aanslag over dit bedrag dat "nog vast staat". Lijkt me wat vreemd dat er dan opeens enkele duizenden euro's "missen" :P
Ik betwijfel dat ze daar naar kijken. Tegenwoordig doe ik geen voorlopige aanslag meer, maar in het verleden rommelde ik altijd met de getallen totdat ik zoveel terugkreeg als ik wilde. Dan zorgde ik er altijd voor dat ik zo'n 80% uitbetaald kreeg via de voorlopige aanslag en de rest bij de definitieve. Daar heb ik verder nooit vragen over gehad ondanks dat daar af en toe echt rare getallen tussen stonden :+

[removed]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:45
redwing schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:18:
[...]

Nee, het is helemaal geen grijs gebied. De winst moet je opgeven op het moment dat de goederen en/of diensten geleverd zijn. Dat is dus niet alleen voordat je al betaald bent (waar het hier over gaat), maar zelfs voordat je een factuur gestuurd hebt.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Lordy79

Fundamentalist

Hielko schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:42:
[...]

Nee, het is helemaal geen grijs gebied. De winst moet je opgeven op het moment dat de goederen en/of diensten geleverd zijn. Dat is dus niet alleen voordat je al betaald bent (waar het hier over gaat), maar zelfs voordat je een factuur gestuurd hebt.
Klopt. Als je op 31.12 een dienst verleend of producten verstuurd worden en op 2 januari stuur je de factuur dan valt de omzet op 31.12 en boek je dat als nog te factureren omzet.
De eventuele BTW wordt wel pas in januari belast en afgedragen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee