Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen op een fase bij een drie fasen aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Peterbreda
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-10 15:18
Op mijn stalletje wil ik 8 panelen 410 Wp (dus totaal 3.280 Wp) leggen noord/oost.
En zuid/west 8 panelen 500 Wp (dus totaal 4.000 Wp)

Alles bij elkaar 7.280 Wp. Ik wil nog meer panelen, maar hier begin ik mee.
Nu ligt hier maar één kabel naar toe (metertje of 60 tot 2e meterkast in de garage, 6mm2 kabel denk ik) dus ik kan het systeem niet over meerdere fasen verdelen.

Krijg je daar een onacceptabele balans door, of kan dat? (ik bereid later nog uit op de overige fases zoals gezegd.)

En nog een (misschien een beetje) domme vraag: Ik wil met micro-omvormers IQ8 van Enphaser werken. Ik dacht dus een IQ 1-polig relais te plaatsen bij de stal. En later een IQ 3-polig relais in de garage. Op deze wijze zijn de fases ook gekoppeld zodat de Envoy de status van alle panelen kan bewaken. (dus eigenlijk twee relais achter elkaar.)
Dat moet toch kunnen?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:22
Welk type Enphase. Enphase zijn vrij beperkt op hun vermogen, dus zij bepalen vrij sterk wat de piek kan worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:56

DukeBox

loves wheat smoothies

Is dat een waarde die je reeel over langere periodes gaat leveren? Zo ja dan is dat niet toegestaan over 1 enkele fase volgens de netcode.
2.2.1.8.
Vermogenselektronische omzetters met een nominaal vermogen groter dan 5 kW, dan wel een met de netbeheerder in individuele gevallen overeengekomen hogere waarde, zijn in de regel op drie fasen aangesloten.
bron: https://wetten.overheid.n...graaf2.2.1_Artikel2.2.1.8

n.b. Een aansluiting buiten de toegestane specificaties kan mogelijk ook problemen met je verzekering opleveren bij een claim, zelfs als het er niets mee te maken heeft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-11 22:05
Enphase is niet de juiste keuze als je zoveel mogelijk vermogen door een enkelfase kabel wilt duwen. Van bijvoorbeelde de IQ 7A kun je er binnen de normen maximaal 5000 W / 349 W = 14 aansluiten. En ik weet niet of er Enphase micro's zijn die geschikt zijn voor 500 Wp panelen. (topt soms ook behoorlijk af)

Beter is een 5 kW string omvormer of desnoods 5 kW SolarEdge. Dan benut je de kabel veel gelijkmatiger. In de ochtend kan het ene dak voluit gaan en aan het eind van de dag het andere dak.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ronald
16 IQ8M zijn 330VA

Dat is 5280VA

Er gaat dus geen 5kW uit een O-W 5,3kW Enphase systeem komen.

Maar we wachten nog even op de Details: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
Ronald schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:00:
16 IQ8M zijn 330VA

Dat is 5280VA

Er gaat dus geen 5kW uit een O-W 5,3kW Enphase systeem komen.

Maar we wachten nog even op de Details: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
In werkelijkheid komt er geen 5 kW uit, dat weet ik ook. Maar toch denk ik niet dat je installateur er 16 aan gaat sluiten ivm die 5.3 kW.

Zolang we de hellingshoek niet weten valt er niet zoveel te adviseren inderdaad.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Peterbreda
Ronald schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:55:
Welk type Enphase. Enphase zijn vrij beperkt op hun vermogen, dus zij bepalen vrij sterk wat de piek kan worden.
Het gaat om de IQ8M. Deze gaat pas aftoppen boven de 460WP, terwijl de 500WP panelen in Nederland in het meest gunstige geval zo'n 450WP kunnen produceren begreep ik.

• Ronald
Sorry... Nee... IQ8M topt af op 330VA. Dat is bij de referentie 230V dus 330W... bij 240V wat meer.

Ik heb gedurende enkele minuten 387W uit een 350W paneel gezien. Maar langduriger zie ik rond 300W

Met 410W panelen ga je dus echt wel aftop zien... Gelukkig maakt het op de jaaropbrengst niet veel uit (tussen 1 en 2%). Dit is het vrijwel nooit benoemde nadeel van Enphase.

• Peterbreda
busscherski schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 22:09:
[...]

In werkelijkheid komt er geen 5 kW uit, dat weet ik ook. Maar toch denk ik niet dat je installateur er 16 aan gaat sluiten ivm die 5.3 kW.

Zolang we de hellingshoek niet weten valt er niet zoveel te adviseren inderdaad.
De hoek van beide daken is 20°

• Ronald
Dan komen we op dit:

https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2640

Zonder aftop: https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2640

Aftop dus bijna 2%

NO heb je genoeg aan IQ8+
ZW zou ik kijken voor een iets zwaardere in de serie.

Of gewoon een string omvormer voor een boel minder geld.

• Peterbreda
busscherski schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:49:
Enphase is niet de juiste keuze als je zoveel mogelijk vermogen door een enkelfase kabel wilt duwen. Van bijvoorbeelde de IQ 7A kun je er binnen de normen maximaal 5000 W / 349 W = 14 aansluiten. En ik weet niet of er Enphase micro's zijn die geschikt zijn voor 500 Wp panelen. (topt soms ook behoorlijk af)

Beter is een 5 kW string omvormer of desnoods 5 kW SolarEdge. Dan benut je de kabel veel gelijkmatiger. In de ochtend kan het ene dak voluit gaan en aan het eind van de dag het andere dak.
Ik gebruik toch liever de Enphase, IQ8 kan tot 460Wp. Ik begrijp dat die met elkaar communiceren en als er een paneel defect is, vuil is of in de schaduw ligt dan stort niet heel je keten in, zoals bij een seriegeschakeld systeem. En het monitoren per paneel spreekt me wel aan.
Van de 500Wp blijft overigens in het meest gunstige geval maximaal 400Wp over las ik net: https://www.solar-bouwmar...elp-mijn-systeem-topt-af/

• Ronald
De hele keten stort niet in... Dat is een fabeltje wat de verkopers van dure systemen maar wat graag in stand houden... SMA optitrac heeft dit opgelost in 1998 en zit al jaar en dag in eigen varianten op elke string omvormer op de markt.

En nee... je topt de 500W af op 330(en een beetje)... Niet op 400.

Dat artikel van SB is een van hun verkoop tools... Iedereen die een offerte vraagt krijgt Enphase aangesmeerd. Nuttig of niet.

• Peterbreda
Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 12:45:
Dan komen we op dit:

https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2640

Zonder aftop: https://www.thomasberger....mp_coeff2=-0.48&max2=2640

Aftop dus bijna 2%

NO heb je genoeg aan IQ8+
ZW zou ik kijken voor een iets zwaardere in de serie.

Of gewoon een string omvormer voor een boel minder geld.
Dat heb ik overwogen, maar het prijsverschil tussen M en + is minder dan twee tientjes.
String is natuurlijk goedkoper, maar wanneer (...en hoe, en welke) kom je erachter als er een paneel niet goed functioneert? Vandaar dat ik liever iets meer uitgeef ;)

• Ronald
Panelen zijn het meest betrouwbare onderdeel van de installatie.

Dus geld uitgeven aan elektronica om te zien of ze werken dient meer het controleren of de elektronica werkt.

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

• Peterbreda
Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:04:
Panelen zijn het meest betrouwbare onderdeel van de installatie.

Dus geld uitgeven aan elektronica om te zien of ze werken dient meer het controleren of de elektronica werkt.

YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...
Ik snap wat je bedoelt, maar ik wil toch graag kunnen monitoren wat er per paneel gebeurt. Zeker als ik er straks een stuk of 24 heb lijkt me dat erg handig.

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:39
Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik wil toch graag kunnen monitoren wat er per paneel gebeurt. Zeker als ik er straks een stuk of 24 heb lijkt me dat erg handig.
Dat heb ik ook met solaredge, 1x naar gekeken en nooit meer. Bekijk eerst eens de prijs met een stringomvormer en beslis dan of je het waard vindt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:16:
[...]

Het is in combinatie met een OW opstelling met veel vermogen op 1 fase van een 3 fase ansluiting aansluiten technisch wel de slechtste oplossing die er is. Je mag namelijk officieel niet meer dan 3680watt omvormervermogen op een 16A groep aansluiten. Die kan je nog rekken tot 5000watt met een 20A aansluiting (al begint dat al dubieus te worden)

met 16 enphases zit je op 5280watt en zit je daar dus boven. Als je 1 stringomvormer met 2 mppt's neemt van 5kW, zet je dat vermogen veel effectiever in (in de ochtend gebruiken de oost panelen wat meer, in de middag de west panelen).

Per paneel meting is leuk (ik heb het, ik vind het leuk). Maar dit moet nooit boven een technische oplossing voor een echt probleem gesteld worden vind ik.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Peterbreda
MijnCommentaar schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:21:
[...]

Dat heb ik ook met solaredge, 1x naar gekeken en nooit meer. Bekijk eerst eens de prijs met een stringomvormer en beslis dan of je het waard vindt.
OK, maar dat is toch ook heel veel extra werk? Dan moet ik optimizers plaatsen, een apart DC-netwerk aanleggen en uiteindelijk ook nog een omvormer plaatsen.
En op de andere locaties hetzelfde verhaal.

• busscherski
Al zou het mijn laatste keuze geweest zijn in deze situatie, als je micro's wilt dan moet je dat gewoon doen. Alles is beter dan niets. En als je het zelf aansluit kun je er ook prima 16 stuks aansluiten op een fase, geen installateur die tegenstribbelt.

Ik begrijp dat je keuze vast staat. Maar for science heb ik toch even wat precieser uitgezocht hoeveel het op jaarbasis aftopt.

Ik vergelijk een 5 kW enkelfase string omvormer met 16 x IQ8.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/So9Mq6EQKW5nQrNcrWL8hOfJrAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NULzKlgGwh0SudisMmFQi3gL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfnicdO3o7vep-1J6MuwG_9euI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gRqX7UbIQLTD11YoJMz0WFXO.png?f=fotoalbum_large

Dat verschilt op jaarbasis zo`n 106 kWh. Bijna de 2% die @Ronald schreef.

• busscherski
Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:27:
[...]

OK, maar dat is toch ook heel veel extra werk? Dan moet ik optimizers plaatsen, een apart DC-netwerk aanleggen en uiteindelijk ook nog een omvormer plaatsen.
En op de andere locaties hetzelfde verhaal.
Qua bekabeling verschilt het denk ik niet zoveel. De ene AC en de andere DC. Bij Enphase heb je binnen ook iets voor de logging.

• MijnCommentaar
Nee, ik bedoel vraag een prijs om met een string omvormer en beoordeel dan.
Solaredge is geen string omvormer.
Ik heb een solaredge systeem ivm schaduw en verschillende dakhelling, bij solaredge kun je per paneel kijken, maar ik heb er 1x naar gekeken en dat was het, ik vind het helemaal niet interessant om te zien wat 1 paneel opleverd en vooral niet wanneer ze geen last van schaduw hebben.

• Ronald
@busscherski Best mooi dat de (semi?) profi tool de simpele tool zo dicht benaderd toch :-)

@Peterbreda De suggestie is een string omvormer, niet solaredge.
Een string systeem aanleggen is minder werk dan Enphase...

@MijnCommentaar heeft als ik me goed herinner een nogal complexe situatie waar een enkele string omvormer niet eens een optie was.

• Peterbreda
JvS schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:26:
[...]

Het is in combinatie met een OW opstelling met veel vermogen op 1 fase van een 3 fase ansluiting aansluiten technisch wel de slechtste oplossing die er is. Je mag namelijk officieel niet meer dan 3680watt omvormervermogen op een 16A groep aansluiten. Die kan je nog rekken tot 5000watt met een 20A aansluiting (al begint dat al dubieus te worden)

met 16 enphases zit je op 5280watt en zit je daar dus boven. Als je 1 stringomvormer met 2 mppt's neemt van 5kW, zet je dat vermogen veel effectiever in (in de ochtend gebruiken de oost panelen wat meer, in de middag de west panelen).

Per paneel meting is leuk (ik heb het, ik vind het leuk). Maar dit moet nooit boven een technische oplossing voor een echt probleem gesteld worden vind ik.
Het is geen 16A groep. Het is een phase die via een 6mm2 binnenkomt, en met een werkschakelaar van 40A is beveiligd... ;)
Vanuit binnenkomst maak ik één groep voor de verlichting vd stal. Één groep voor de 8 Oostelijke panelen en één groep voor de 9 Zuidelijke panelen. Alles apart beveiligd middels een alamat.

(En ik wil niet serie-schakelen...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ok, als je het gewoon niet wil en ook niet duidelijk bent wat voor elektrische aansluiting je hebt, kan ik je niet helpen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Peterbreda
busscherski schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:29:
Al zou het mijn laatste keuze geweest zijn in deze situatie, als je micro's wilt dan moet je dat gewoon doen. Alles is beter dan niets. En als je het zelf aansluit kun je er ook prima 16 stuks aansluiten op een fase, geen installateur die tegenstribbelt.

Ik begrijp dat je keuze vast staat. Maar for science heb ik toch even wat precieser uitgezocht hoeveel het op jaarbasis aftopt.

Ik vergelijk een 5 kW enkelfase string omvormer met 16 x IQ8.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat verschilt op jaarbasis zo`n 106 kWh. Bijna de 2% die @Ronald schreef.
Ik begrijp je berekening niet helemaal, maar dat ligt aan mij :)

De panelen genereren maximaal 5.888 Wp (resp. (8x 420 -20%= 336, en 9x 500 -20%= 400 Wp)
De micro-omvomer topt af bij (inderdaad) 320 Watt, dus bij 16 panelen heb je maximaal 5.120 W.

En bij een string blijft het toch altijd in serie schakelen? Dus als een paneel minder presteert, dan gaat toch je gehele keten er onderuit? En er komen nog een of twee zones bij later dit jaar. Dan heb je toch weer extra omvormers nodig? En hoe ga je die monitoren? Hoe (wanneer!) merk je het als er een paneel minder presteert? Dan is die IQ8 toch de eenvoudigste en mooiste oplossing?

• Peterbreda
JvS schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:21:
Ok, als je het gewoon niet wil en ook niet duidelijk bent wat voor elektrische aansluiting je hebt, kan ik je niet helpen.
Wat wil ik niet? (En wat is er onduidelijk aan de elektrische installatie? Ik zeg dat ik 3 fase in de garage heb. Vanuit de garage gaat één fase (40A afgezekerde ) 6mm2 kabel naar de stal, waar een groepenkastje komt met 2 groepen voor de solar en 1 groep voor de stal...)

• Ronald
Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:38:
[...]

En bij een string blijft het toch altijd in serie schakelen? Dus als een paneel minder presteert, dan gaat toch je gehele keten er onderuit?
Even bot door de bocht: ik heb om 13:00 al aangeven dat dat onzin is. Als je niet begrijpt waarom kan dat uitgelegd worden… maar ik vraag me redelijk hard af of het zin heeft met zo’n doses confirmation bias.

Laat maar weten of je het nu wel of niet echt wel begrijpen…

• busscherski
[...]

Ik begrijp je berekening niet helemaal, maar dat ligt aan mij :)

De panelen genereren maximaal 5.888 Wp (resp. (8x 420 -20%= 336, en 9x 500 -20%= 400 Wp)
De micro-omvomer topt af bij (inderdaad) 320 Watt, dus bij 16 panelen heb je maximaal 5.120 W.

En bij een string blijft het toch altijd in serie schakelen? Dus als een paneel minder presteert, dan gaat toch je gehele keten er onderuit? En er komen nog een of twee zones bij later dit jaar. Dan heb je toch weer extra omvormers nodig? En hoe ga je die monitoren? Hoe (wanneer!) merk je het als er een paneel minder presteert? Dan is die IQ8 toch de eenvoudigste en mooiste oplossing?
Ik had met Sunnydesign beide situaties gesimuleerd. In geval van de micro's heb ik even gesimuleerd met een string omvormer begrenst op 8 x 330 Wp. (vandaar de 2.64 kW die ik onderstreept heb)
Een 5 kW string omvormer levert op jaarbasis iets meer op. Maar heel veel verschilt het niet. Verder vind ik het wel elegant dat het aangesloten AC vermogen ook echt max 5 kW is. (al heb ik persoonlijk niet zo`n probleem met 16 x 330 W)

Leerzaam filmpje
YouTube: Laat schaduw de pret niet bederven

Zonnepanelen bevatten diodes. Als door schaduw of vuil een deel van een zonnepaneel niet bijdraagt dan zal die worden afgeschakeld.

Een micro omvormer gaat eerder kapot dan een zonnepaneel. Een micro omvormer vervangen kan lastig zijn op het dak. Voordeel is wel dat je een kapotte micro omvormer niet perse hoeft te vervangen, dan is alleen dat ene paneel buiten werking.

• Peterbreda
Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 15:07:
[...]

Even bot door de bocht: ik heb om 13:00 al aangeven dat dat onzin is. Als je niet begrijpt waarom kan dat uitgelegd worden… maar ik vraag me redelijk hard af of het zin heeft met zo’n doses confirmation bias.

Laat maar weten of je het nu wel of niet echt wel begrijpen…
Nou ja, ik begrijp dat niet nee. Ik vind dit een vrij plausibel verhaal: https://www.solar-bouwmar...allel-of-toch-optimizers/

Maar als dat niet klopt dan hoor ik dat natuurlijk graag.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:41:
Maar als dat niet klopt dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Het is niet een kwestie van niet kloppen, maar er ontbreekt o.a. een stuk in dat verhaal: https://www.zonnefabriek.nl/faq/by-pass-diodes/

• Ronald
Mooi hè, had ik al aangegeven dat SB dolgraag het duurste systeem verkoopt?
En verkopers elk excuus aandragen?

Verliezen in het gelijkspanning traject zijn in het algemeen lager… zwaardere kabel, hogere spanning, lagere stroom. 3,6 kW bij 230 AC is 16A. Bij 300V DC 12A. Dan is Enphase trunk 2,5mm2 en Solar kabel minimaal 4mm2, maar voor 30ct de meter extra ook in 6mm2 te doen.

Sunny design kun je dit zelfs in detail simuleren, AC en DC traject.

Vlamboog is ook bij de spanning van 1 paneel niet zelf dovend. Keurig gedemonstreerd door een filmpje van Enphase zelf waarin ze de boog voor de demonstratie dicht drukken.

String omvormers hebben een functie om vlamboog te detecteren. Het risico actief mitigeren lijkt me beter dan (zij het een iets lager risico) ontkennen.

Met s-serie solaredge optimizers zit er zelfs temperatuur monitoring op de connectoren… en traditionele vlamboog detectie in de omvormer dat is de beste mitigatie op de markt… maar komt op moment met ook een erg hoge prijs.

Ze herhalen ook nog eens de klinkklare onzin over zwakste schakel… 25 jaar na dat SMA dat voor altijd opgelost heeft. Pure misleiding.

Bypass van een beschaduwd paneel deel kost slechts 5%-10% van wat het paneel in de zon doet. In volle zon is diffuse straling namelijk minimaal (daar heb je wolken voor nodig). Dit is hoe elke string omvormer op de markt dit oplost. Voor het enorme kosten verschil met Enphase leg je een handje panelen extra en dat levert veel meer extra op.
Ditto een defect paneel. Hoge weerstand triggered bypass en dat zie je in de string spanning. Je kunt dat dus wel degelijk zien (alleen niet welk paneel)
Diode zelf stuk dan zie je het weer in de opbrengst. Gebeurd zelden… panelen zijn passieve elektronica. Daarom betrouwbaarder dan actieve elektronica (omvormer en optimizer)

Geen schaduw, alleen harde schaduw? Dan bijna alleen maar nadeel aan een parallel systeem.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:05:
Geen schaduw, alleen harde schaduw? Dan bijna alleen maar nadeel aan een parallel systeem.
Die vat ik niet helemaal, wat is dan het nadeel?

• Peterbreda
DukeBox schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:04:
[...]

Het is niet een kwestie van niet kloppen, maar er ontbreekt o.a. een stuk in dat verhaal: https://www.zonnefabriek.nl/faq/by-pass-diodes/
toch een andere kijk: YouTube: Zijn optimizers onzin of niet? SolarEdge, Enphase & Tigo.

• busscherski
heb je de bovenste comment onder dat filmpje gelezen voor nuance?

• Peterbreda
busscherski schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:05:
heb je de bovenste comment onder dat filmpje gelezen voor nuance?
Wat het filmpje mij bevestigde, is dat in het geval van een defect of minder presterend systeem, je iig precies kan zien welk paneel hier debet aan is.
En als je omvormer kapot gaat dan ligt je systeem plat, en bij micro's slechts een paneel/micro-omvormer.

En dat is het prijsverschil (al heb ik geen idee hoeveel) mij alleen al waard.
Overigens koop ik niet bij de Solar Bouwmarkt, maar rechtstreeks bij de TU.

• busscherski
Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Wat het filmpje mij bevestigde, is dat in het geval van een defect of minder presterend systeem, je iig precies kan zien welk paneel hier debet aan is.
En als je omvormer kapot gaat dan ligt je systeem plat, en bij micro's slechts een paneel/micro-omvormer.

Ook met micro's gaat het prima werken.

• Peterbreda
Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:05:
Mooi hè, had ik al aangegeven dat SB dolgraag het duurste systeem verkoopt?
En verkopers elk excuus aandragen?

Verliezen in het gelijkspanning traject zijn in het algemeen lager… zwaardere kabel, hogere spanning, lagere stroom. 3,6 kW bij 230 AC is 16A. Bij 300V DC 12A. Dan is Enphase trunk 2,5mm2 en Solar kabel minimaal 4mm2, maar voor 30ct de meter extra ook in 6mm2 te doen.

Sunny design kun je dit zelfs in detail simuleren, AC en DC traject.

Vlamboog is ook bij de spanning van 1 paneel niet zelf dovend. Keurig gedemonstreerd door een filmpje van Enphase zelf waarin ze de boog voor de demonstratie dicht drukken.

String omvormers hebben een functie om vlamboog te detecteren. Het risico actief mitigeren lijkt me beter dan (zij het een iets lager risico) ontkennen.

Met s-serie solaredge optimizers zit er zelfs temperatuur monitoring op de connectoren… en traditionele vlamboog detectie in de omvormer dat is de beste mitigatie op de markt… maar komt op moment met ook een erg hoge prijs.

Ze herhalen ook nog eens de klinkklare onzin over zwakste schakel… 25 jaar na dat SMA dat voor altijd opgelost heeft. Pure misleiding.

Bypass van een beschaduwd paneel deel kost slechts 5%-10% van wat het paneel in de zon doet. In volle zon is diffuse straling namelijk minimaal (daar heb je wolken voor nodig). Dit is hoe elke string omvormer op de markt dit oplost. Voor het enorme kosten verschil met Enphase leg je een handje panelen extra en dat levert veel meer extra op.
Ditto een defect paneel. Hoge weerstand triggered bypass en dat zie je in de string spanning. Je kunt dat dus wel degelijk zien (alleen niet welk paneel)
Diode zelf stuk dan zie je het weer in de opbrengst. Gebeurd zelden… panelen zijn passieve elektronica. Daarom betrouwbaarder dan actieve elektronica (omvormer en optimizer)

OK. Maar ik ben beperkt in het aantal panelen, dus het is geen kwestie dat ik er zomaar even een paar bij kan leggen. Daarnaast vind ik het gewoon fijn dat ik kan zien wat er op paneelniveau gebeurt.

• Peterbreda
busscherski schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Ook met micro's gaat het prima werken.
Daar gaat het uiteindelijk om ;)

• Peterbreda
Maar goed, de vraag was eigenlijk:

Alles bij elkaar 7.280 Wp. Dus maximaal 5.120 Watt (wind mee, berg af en café in zicht). Ik wil nog meer panelen, maar hier begin ik mee.
Nu ligt hier maar één kabel naar toe (metertje of 60 tot 2e meterkast in de garage, 6mm2 kabel denk ik) dus ik kan het systeem niet over meerdere fasen verdelen.

Krijg je daar een onacceptabele balans door, of kan dat? (ik bereid later nog uit op de overige fases zoals gezegd.)

En nog een (misschien een beetje) domme vraag: Ik wil met micro-omvormers IQ8 van Enphaser werken. Ik dacht dus een IQ 1-polig relais te plaatsen bij de stal. En later een IQ 3-polig relais in de garage. Op deze wijze zijn de fases ook gekoppeld zodat de Envoy de status van alle panelen kan bewaken. (dus eigenlijk twee relais achter elkaar.)
Dat moet toch kunnen?

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-11 20:30
[...]
En bij een string blijft het toch altijd in serie schakelen? Dus als een paneel minder presteert, dan gaat toch je gehele keten er onderuit?
Dat klopt wel, maar niet voor Solaredge. Die gebruiken optimizers waarmee ze een paneel met schaduw gedeeltelijk kortsluit, zodat de rest van de string volle bak door kan.
En er komen nog een of twee zones bij later dit jaar. Dan heb je toch weer extra omvormers nodig? En hoe ga je die monitoren? Hoe (wanneer!) merk je het als er een paneel minder presteert? Dan is die IQ8 toch de eenvoudigste en mooiste oplossing?
Solaredge kan ook per paneel monitoren. Maar als je later gaat uitbreiden wordt het inderdaad lastig. Dan moet je of nu een te zware omvormer kopen en de extra panelen er later tussen zetten, of je bouwt gewoon een tweede installatie met een eigen omvormer. Beide situaties zijn niet ideaal. Enter Enphase. Daarmee kun je altijd je systeem uitbreiden, inkrimpen, wijzigen, verleggen zonder dat je telkens nieuwe apparatuur hoeft te kopen.

Maar Enphase komt wel met een prijs. Het is letterlijk wat duurder dan Solaredge. Ik vind het echter wel de meerprijs waard. Aftoppen klopt wel, maar in Nederland hebben we best vaak bewolkt weer, waardoor die panelen een groot deel van de tijd toch niet op hun top draaien. En als ze niet op hun top draaien, winnen ze weer wat opbrengst. Maar netto kom je op iets van 2% verlies t.o.v. Solaredge, afhankelijk van je ligging en installatie.

[ Voor 7% gewijzigd door PhilipsFan op 05-03-2023 18:47 ]

• MijnCommentaar
Volgens mij heb je je besluit al genomen, je wilt monitoring per paneel, dat vind je blijkbaaar leuk ongeacht de kosten. Dan moet je dat gewoon doen. Luisteren naar alternativen zit er niet in. BASTA

• Peterbreda
Dat klopt. Want dat was de vraag ook niet...
De vraag ging over het belasten van één fase ipv drie, en of ik de twee q relais achter elkaar mocht plaatsen...

• MijnCommentaar
Dat antwoord heb je gekregen dus dit topic kan gesloten worden

• Peterbreda
Dan heb ik dat stuk over de relais gemist. Maar laat gaan

• PhilipsFan
Het is wel typisch Tweakers inderdaad. Je stelt een vraag, om wat context te scheppen leg je de omstandigheden uit, en vervolgens krijg je ongevraagd allemaal adviezen over de context.

Anyway. Waarom wil je een 1-fase Q-relay bij de stal? Waarom niet alleen een 3-fasig Q-relay in je meterkast? Of zitten er nog andere verbruikers in je stal? In het laatste geval is het netjes om inderdaad die Q-relay in de stal te plaatsen. Een Q-relay achter een andere Q-relay lijkt me geen kwaad kunnen, maar is ook niet nodig. Maar volgens mij kan het ook geen kwaad om andere apparatuur achter de Q-relay te hebben. Ik heb dezelfde situatie, ik wil eigenlijk 2 of 3 zonnepanelen op de schuur, maar er loopt maar 1 kabel van het huis naar de schuur, dus als de hele schuur achter de Q-relay komt, dan zitten er ook andere verbruikers dan de zonnepanelen achter de Q-relay.

Je moet bedenken dat die hele Q-relay eigenlijk helemaal niet nodig is. Vroeger werden ze ook nooit geplaatst. Het is alleen zo dat Enphase-omvormers zichzelf niet fysiek kunnen loskoppelen van het net. Dat is ook niet nodig, ze schakelen wel uit als er iets geks gebeurt, maar volgens sommige wetgeving moeten de omvormers verplicht fysiek automatisch worden losgekoppeld. Bij Solaredge zit er een relais in de omvormer, bij Enphase hebben ze dat Q-relay bedacht om specifiek aan die wet te voldoen. Maar het ding heeft geen echte functie.

[ Voor 14% gewijzigd door PhilipsFan op 05-03-2023 19:46 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:22:
[...]

Je hebt ook meer kans op defect omdat je simpelweg meer elektronica hebt, immers meer dan 1 omvormer. En als er 1 kapot gaat, wie en wanneer gaat er iemand op dak? Waarschijnlijk meerdere panelen er af omdat je er niet bij komt. Mijn string omvormer wissel ik tussen eten en koffie door in een halve dag.
Sb is een beetje duur geworden de laatste jaren maar TU is zeker ook niet goedkoop daarmee.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• PhilipsFan
Rol-Co schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:43:
[...]

Je hebt ook meer kans op defect omdat je simpelweg meer elektronica hebt, immers meer dan 1 omvormer. En als er 1 kapot gaat, wie en wanneer gaat er iemand op dak? Waarschijnlijk meerdere panelen er af omdat je er niet bij komt. Mijn string omvormer wissel ik tussen eten en koffie door in een halve dag.
Dat is zo, een microomvormer verwisselen is lastiger dan een normale. Aan de andere kant, zolang jij zit te wachten op je nieuwe omvormer (ik weet niet wat tegenwoordig de levertijden zijn, in coronatijd kon dat wel flink oplopen) heb je geen enkele productie. Bij mij lopen alle andere microomvormers gewoon door en is alleen die defecte opbrengstverlies. En Enphase staat er niet om bekend dat die micro's vaak uitvallen.

• Peterbreda
PhilipsFan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:40:
Het is wel typisch Tweakers inderdaad. Je stelt een vraag, om wat context te scheppen leg je de omstandigheden uit, en vervolgens krijg je ongevraagd allemaal adviezen over de context.

Anyway. Waarom wil je een 1-fase Q-relay bij de stal? Waarom niet alleen een 3-fasig Q-relay in je meterkast? Of zitten er nog andere verbruikers in je stal? In het laatste geval is het netjes om inderdaad die Q-relay in de stal te plaatsen. Een Q-relay achter een andere Q-relay lijkt me geen kwaad kunnen, maar is ook niet nodig. Maar volgens mij kan het ook geen kwaad om andere apparatuur achter de Q-relay te hebben. Ik heb dezelfde situatie, ik wil eigenlijk 2 of 3 zonnepanelen op de schuur, maar er loopt maar 1 kabel van het huis naar de schuur, dus als de hele schuur achter de Q-relay komt, dan zitten er ook andere verbruikers dan de zonnepanelen achter de Q-relay.

Je moet bedenken dat die hele Q-relay eigenlijk helemaal niet nodig is. Vroeger werden ze ook nooit geplaatst. Het is alleen zo dat Enphase-omvormers zichzelf niet fysiek kunnen loskoppelen van het net. Dat is ook niet nodig, ze schakelen wel uit als er iets geks gebeurt, maar volgens sommige wetgeving moeten de omvormers verplicht fysiek automatisch worden losgekoppeld. Bij Solaredge zit er een relais in de omvormer, bij Enphase hebben ze dat Q-relay bedacht om specifiek aan die wet te voldoen. Maar het ding heeft geen echte functie.
Nou ja, mijn kabel van de garage naar de stal gaat via een verdeelkastje met een paar stopcontacten. Als ik dan de spanning in de garage uitschakel, dan voeden de zonnepanelen nog steeds die stopcontacten, dus het leek me wel zo veilig. Het 3 fase-relais heeft ook een fasekoppelaar zodat de PLC uitlezing over alle fasen mogelijk is.

• Peterbreda
Rol-Co schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:43:
[...]

[...]

Sb is een beetje duur geworden de laatste jaren maar TU is zeker ook niet goedkoop daarmee.
Ik heb begrepen dat zo'n beetje alles wat kapot kon (ingebouwd relais bij de vorige serie?) er is uitgehaald. Ze geven niet voor niets 25 jaar garantie, toch?

En de TU is niet goedkoop, maar een andere distributeur ook niet. Of jij moet een adresje hebben? ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:56:
[...]
Nou ja, mijn kabel van de garage naar de stal gaat via een verdeelkastje met een paar stopcontacten. Als ik dan de spanning in de garage uitschakel, dan voeden de zonnepanelen nog steeds die stopcontacten, dus het leek me wel zo veilig.
Gelukkig zijn alle omvormers die in Nederland verkocht mogen worden hier tegen beveiligd; geen grid=geen stroom.

Zoals eerder gezegd kan je qua netcode tot 5000W omvormervermogen; hoeveel Wp je daar aan hangt moet je zelf weten ;)

Ik kan wel bij zulke lange kabels adviseren om even een waterkokertest te doen: sluit op een duo-stopcontact op de plek waar de omvormer moet komen een bekende flinke belasting aan, zoals een waterkoker of kachel van 2300W. Meet met een multimeter de spanning van het andere stopcontact als de belasting uit, aan en weer uit is. De spanning zal lager zijn als de belasting aan staat.
Het spanningsverschil is een maat voor de netimpedantie en als deze hoog is (zeg meer dan 3V bij bovenstaande test) zou je met 5000W wel eens opbrengst kunnen missen door overspanning. Omvormers schakelen namelijk uit boven de 253V.
Overschakelen op driefase maakt dat probleem zes keer zo klein.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Peterbreda
De iq8 kan off grid werken;)
En ik begreep dat een relais verplicht was.

Wat betreft de waterkokertest zal ik morgen proberen. Maar bij spanningsverlies heb je toch juist een lagere spanning? Dan zullen de omvormers toch juist later uitvallen..?
Of begrijp ik je verkeerd?

• Peterbreda
Proton_ schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:09:
[...]

Gelukkig zijn alle omvormers die in Nederland verkocht mogen worden hier tegen beveiligd; geen grid=geen stroom.

Zoals eerder gezegd kan je qua netcode tot 5000W omvormervermogen; hoeveel Wp je daar aan hangt moet je zelf weten ;)

Ik kan wel bij zulke lange kabels adviseren om even een waterkokertest te doen: sluit op een duo-stopcontact op de plek waar de omvormer moet komen een bekende flinke belasting aan, zoals een waterkoker of kachel van 2300W. Meet met een multimeter de spanning van het andere stopcontact als de belasting uit, aan en weer uit is. De spanning zal lager zijn als de belasting aan staat.
Het spanningsverschil is een maat voor de netimpedantie en als deze hoog is (zeg meer dan 3V bij bovenstaande test) zou je met 5000W wel eens opbrengst kunnen missen door overspanning. Omvormers schakelen namelijk uit boven de 253V.
Overschakelen op driefase maakt dat probleem zes keer zo klein.

Wat betreft de waterkokertest zal ik morgen proberen. Maar bij spanningsverlies heb je toch juist een lagere spanning? Dan zullen de omvormers toch juist later uitvallen..?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

PhilipsFan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:45:
[...]
Dat is zo, een microomvormer verwisselen is lastiger dan een normale. Aan de andere kant, zolang jij zit te wachten op je nieuwe omvormer (ik weet niet wat tegenwoordig de levertijden zijn, in coronatijd kon dat wel flink oplopen) heb je geen enkele productie. Bij mij lopen alle andere microomvormers gewoon door en is alleen die defecte opbrengstverlies. En Enphase staat er niet om bekend dat die micro's vaak uitvallen.
Ik hoef niet te wachten op een omvormer, die heb ik gewoon op de plank liggen, koste een half jaar extra T.V.T.
:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik snap je reactie niet helemaal, dat is toch precies wat ik aanhaal? De bypass diodes hebben nog steeds als functie (ook al vind ketelklets het een bijwerking) om bij toenemende weerstand geen belemmering te vormen voor de rest in de string.

offtopic:
En hoe interessant de artikelen van ketel klets ook zijn (en ik het meestal wel met hem eens ben), er zijn wel vaker kleine onjuistheden of dingen die alleen in zijn specifieke voorbeeld van toepassing zijn.
.. in het geval van een defect of minder presterend systeem, je iig precies kan zien welk paneel hier debet aan is.
Buiten dat die kans héél erg klein is, ik ben het in al die jaren nog nooit tegen gekomen zonder fysieke/zichtbare schade. En met 8 panelen kan je al vrij snel zien aan het vermogen of er iets aan de hand is. Het is ook een kleine moeite om, als het toch voorkomt dat er een defect is, ze een voor een door te meten, je moet toch het dak op om te vervangen/controleren.
Ja en nee, ondanks dat het zelden voorkomt heb ik 1 keer een rotte micro meegemaakt die de aardlek triggerde. Dan heb je nog steeds dat alles uitvalt en het niet eenvoudig is te achterhalen welke de oorzaak is. Helemaal als de boel af en toe gewoon aanging voor een uurtje. Dat heeft uiteindelijk heel wat meer tijd en werk gekost (het vinden van de fout) dan wanneer het een string omvormer was geweest.

Verder is het gewoon een non-reden want als hij kapot gaat koop je een nieuwe/claim je garantie, dat geld ook bij een micro. Bij een string omvormer is dat overigens een stuk eenvoudiger om te wisselen (je hoeft het dak niet op). En met 8 panelen kan je ook geen honderden euro's mislopen als ze er een paar weken uitliggen.

Ik heb zelf ook alles met micro's liggen, de enige reden is dat ik verschillende hellingen heb en de langste string te kort zijn om 2 pijpjes te compenseren die ieder (pas laat in de middag) een paneel beperkt in 2 strings. Buiten dat is de grootste reden gewoon omdat ik het leuk vind om per paneel data te zien maar bij al mijn familie adviseer ik gewoon een string omvormer als daar het dak geschikt voor is en/of er genoeg panelen in de string zitten.
Proton_ schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:09:
Jup. Met als uitzondering uiteraard off-grid of grid-backup omvormers. Soms vind je die ook i.c.m. EV laders waarbij die als voordeel hebben dat ze ook meer kunnen laden van de beperking van de groep (16A groep + PV).

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2023 20:56 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:19:
[...]

Een waterkoker neemt vermogen af, PV injecteert vermogen. De spanningsval bij een 2300W waterkoker is gelijk aan de spanningsopdrijving die je zal krijgen met 2300W PV. Bij 5000W zal dat dus meer dan het dubbele zijn. Met 6mm² zal het misschien mee vallen, maar er zit ook nog een onbekend stuk naar de wijktrafo :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• MijnCommentaar
Maar begrijp ik het nu goed er loopt 1 kabel vanuit je meterkast naar de schuur, daar heb je nog iets van een meterkast hangen. Met een aansluiting van zonnepanelen en andere apparaten?

Weet je zeker dat dat mag volgens de NEN1010.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

MijnCommentaar schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:55:
Weet je zeker dat dat mag volgens de NEN1010.
Als de verbinding tussen de hoofd en sub meterkast uit 1 stuk bestaat (en correct is afgezekerd) mag dat gewoon.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2023 21:20 ]

• Peterbreda
DukeBox schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Als de verbinding tussen de hoofd en sub meterkast uit 1 stuk bestaat (en correct is afgezekerd) mag dat gewoon.
Het is een oud huis, 1953.
Vanuit de meterkast (voordeur) loopt een dikke voeding naar een meterkastje in de berging. Vanuit de berging (3 fasen gezekerd 40A) naar de garage (+- 35 meter).
Vanuit de garage 1 fase (40A afgezekerd) 15 meter naar een -noem het tuinstopcontact.Vanuit daar naar de stal, een meter of 40.
Daar komt dan een verdeelkast voor de groep vd stal en PV links en rechts.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:25:
Vanuit de meterkast-> berging ->garage -> tuinstopcontact ->stal
Dat mag dus niet, het moet uit 1 geheel bestaan (on afgetapt) vanuit de meterkast (hoofdaansluiting) naar je stal. Bij aftakkingen mag er maar maximaal 500Watt ingevoed worden.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2023 21:38 ]

• Ronald
PhilipsFan schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:47:
[...]
Dat klopt wel, maar niet voor Solaredge. Die gebruiken optimizers waarmee ze een paneel met schaduw gedeeltelijk kortsluit, zodat de rest van de string volle bak door kan.
Dat klopt niet. En SolarEdge (en andere optimizers) werken ook niet door 'kortsluiten'

Een string omvormer doet het via de paneelweerstand, string spanning en bypass diodes.

Een optimizer buck-convert een paneel wat minder presteert naar lagere spanning - hogere stroom.

In een SolarEdge systeem kan een optimizer ook boost-converten, omdat de optimizer in SolarEdge systeem actief aangestuurd wordt.

• Peterbreda
DukeBox schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:35:
[...]

Dat mag dus niet, het moet uit 1 geheel bestaan (on afgetapt) vanuit de meterkast (hoofdaansluiting) naar je stal. Bij aftakkingen mag er maar maximaal 500Watt ingevoed worden.
Hmmm OK. Het is een bestaande aansluiting, maar dat wil dan natuurlijk niet zeggen dat dit ook volgens de voorschriften is aangelegd.
Een nieuwe kabel vanuit de meterkast bij de voordeur naar de stal is in ieder geval niet te doen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:53:
Hmmm OK. Het is een bestaande aansluiting, maar dat wil dan natuurlijk niet zeggen dat dit ook volgens de voorschriften is aangelegd.
Het mag niet gebruikt worden om in te voeden (>500W), zoals het er nu ligt mag je het natuurlijk wel gebruiken voor afname. Bij wijzigingen aan een installatie dien je deze hoe dan ook aan te (laten) passen naar de laatste voorschriften volgens het bouwbesluit.

[ Voor 15% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2023 21:56 ]

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 11:07

Cr3ator

1 bar is geen bar

[...]

Vanuit de meterkast (voordeur) loopt een dikke voeding naar een meterkastje in de berging. Vanuit de berging (3 fasen gezekerd 40A) naar de garage (+- 35 meter).
Vanuit de garage 1 fase (40A afgezekerd) 15 meter naar een -noem het tuinstopcontact.Vanuit daar naar de stal, een meter of 40.
Dit gaat dus sowieso een nieuwe (rechtstreekse) kabel leggen worden vanaf de meterkast. Er is geen eenvoudige manier om hier veilig de zonnepanelen op aan te sluiten. En als je dan toch gaat graven: doe dan gelijk 3 fasen (5-aderige kabel of 4+aardscherm), dan hoef je ook niet alles op 1 fase te zetten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Peterbreda
DukeBox schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:55:
[...]

Het mag niet gebruikt worden om in te voeden (>500W), zoals het er nu ligt mag je het natuurlijk wel gebruiken voor afname. Bij wijzigingen aan een installatie dien je deze hoe dan ook aan te (laten) passen naar de laatste voorschriften volgens het bouwbesluit.
Ahhh OK... ik had "invoeden" niet goed begrepen 8)7

Maar daar moet je formeel dus kabel direct naar de hoofdmeterkast trekken?
Dat is écht een uitdaging hoor. Kan ik die tekst online ergens terugvinden?

• Ronald
Die 500W mag ook al officieel niet meer ;-)
(Al mogen de producten ervoor verkocht worden :X :X :X)

Omvormer dienst aangesloten te worden op een eigen - ongedeelde - eindgroep.
Dat mag achter een onderverdeler.
Maar de onderverdeler moet zelf op een eigen ongedeelde kabel zitten.

Dit is omdat anders de afnemer onderweg - het stopcontact dus - 3600W - 16A uit het net kan trekken vanuit de hoofd groepenkast en als de zon hard schijnt 5kW - 23A uit de PV installatie...

Dan moet je dus ruim meer dan 40A trekken (ze hebben ook nog eens 5-10% marge) voor je een zekeringsautomaat eruit trekt, en dan heb je een goede kans dat je 2,5mm² kabel begint te roken.

https://voltasolar.nl/ken...len-aansluiten-meterkast/

Zonnestroom is geen grapje... professionals maken er genoeg fouten in... Zorg dat jij dat niet doet...

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 05-03-2023 22:12 ]

• Peterbreda
Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:10:

Omvormer dienst aangesloten te worden op een eigen - ongedeelde - eindgroep.
Dat mag achter een onderverdeler.
Maar de onderverdeler moet zelf op een eigen ongedeelde kabel zitten.

Dit is omdat anders de afnemer onderweg - het stopcontact dus - 3600W - 16A uit het net kan trekken vanuit de hoofd groepenkast en als de zon hard schijnt 5kW - 23A uit de PV installatie...

Dan moet je dus ruim meer dan 40A trekken (ze hebben ook nog eens 5-10% marge) voor je een zekeringsautomaat eruit trekt, en dan heb je een goede kans dat je 2,5mm² kabel begint te roken.

https://voltasolar.nl/ken...len-aansluiten-meterkast/

Zonnestroom is geen grapje... professionals maken er genoeg fouten in... Zorg dat jij dat niet doet...
OK. Maar er loopt een 6mm2 van de meterkast naar een meterkast in de berging (4 groepen). Vanuit de berging loopt die 6mm2 naar een verdeelkast in de garage (6 groepen)
Vanuit de garage loopt een 6mm2 naar een äpart gezekerd "tuinstopcontact"
Vanuit dat tuinstopcontact loopt die 6mm2 naar de stal (met nu één groep)

De installatie wordt dus niet bij een of ander stopcontact bijgeknoopt maar heeft eigen alamats, direct gekoppeld op de 6mm2 voeding ;)

• Ronald
Ik durf geen zuivere conclusie te trekken uit die beschrijving.

Het kan geïnterpreteerd worden dat er 6mm² van garage naar stal loopt met halverwege een aftakking met automaat en dan stopcontact?

Hoewel ongebruikelijk... en geen idee of het volgens regels is ... denk ik dat dat niet onveilig is.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

De NEN 1010 kent twee soorten groepen.
1. Distributiegroep (onderverdeler): elektrische stroomketen die een of meer schakel- en verdeelinrichtingen
voedt
2. Eindgroep: elektrische stroomketen bestemd om rechtstreeks elektrische stroom te leveren
aan elektrische toestellen of contactdozen.

Volgens de stroomketen mag er maar 1 distributie groep bestaan achter een hoofdverdeler en voor een eindgroep.
Ronald schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:10:
Voor installateurs ja, die mogen dat zo niet afleveren.
Precies dat, als consument mag dat zolang je het als kant en klaar product kan kopen (zogenaamde stekker panelen), deze een CE-markering hebben en je deze binnen de voorwaarden van de fabrikant/leverancier gebruikt. De enige regelgeving die er kan zijn is dat de NVWA hier een verkoop verbod op stelt, maar dat is vooralsnog niet het geval.

Er is wel één maar, ze mogen niet vast op het dak van je huis zitten. Oftewel, ze moeten verplaatsbaar zijn anders zouden deze onder het bouwbesluit vallen en dan is het dus (indirect) niet toegestaan.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2023 22:47 ]

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:22
Hoe groot is de hoofdzekering? 63A of meer?
Is dit een villa of bedrijf aan huis? (Boerderij?)
[...]

Vanuit de berging (3 fasen gezekerd 40A) naar de garage (+- 35 meter).

Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:19:
[...]

OK. Maar er loopt een 6mm2 van de meterkast naar een meterkast in de berging (4 groepen). Vanuit de berging loopt die 6mm2 naar een verdeelkast in de garage (6 groepen)
Vanuit de garage loopt een 6mm2 naar een äpart gezekerd "tuinstopcontact"
Vanuit dat tuinstopcontact loopt die 6mm2 naar de stal (met nu één groep)

De installatie wordt dus niet bij een of ander stopcontact bijgeknoopt maar heeft eigen alamats, direct gekoppeld op de 6mm2 voeding ;)
Welke amateur heeft dit aangelegd?

6mm2 is veel te dun in dit geval. Ik tel zo 90m vanuit de "berging" laten we zeggen 20m naar de hoofd meterkast bij de voordeur? Dat is 110 meter 6mm2. 23A stroom is 16,03V spanningsval (https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm). Plus 3 hoofdschakelaars, 3 zekeringen en lassen is nog wel 2V. Dan schakelen die panelen uit bij 235V op de hoofdzekering.

Deze installatie is nu al brandgevaarlijk. 40A is veel te veel voor deze bekabeling. De spanningsval is zo hoog dat bij een kortsluiting de zekering aan kan blijven. Dit is het schoolboekvoorbeeld van de boer die steeds van schuur naar schuur doorverbind en brand veroorzaakt in de laatste schuur.

Vanuit de garage naar die tuinpaal lager afzekeren en een nieuwe kabel vanuit de "berging" (want hoofdkast is niet mogelijk?) naar de stal is de enige veilige oplossing. Ik schat 80m. Op 3 fase 8A kabel kan dat 10mm2 zijn. Op 1 fase 23A is dat 35mm2.
Peterbreda schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:17:

Spanningsval wordt gerekend vanaf de voedingsbron. Bij zonnepanelen wordt de berekening wat moeilijker. De zonnepanelen moeten uit bij 253V.

• Black_Diamond768
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-11 20:11
vind het vreemd dat dit nog verkocht wordt.

3F huisinstallatie = 3F omvormer

snap niet dat installateurs dit durven plaatsen?

in een digitale meter zitten toch 6 tellers, voor iedere fase een afneem en injectie.

dus op fase 1 geef je 3000kwh op jaarbasis injectie, en fase 2 en 3 neem je samen 3000 kwh af.

met "salderen" in NL zou dit nog wel eens kunnen lukken voor nog een bepaalde tijd
of met een analoge teller die nog terugdraait ,welke ze tegen 2029 bij ieder belgisch huishouden.

in belgie is dit gewoon keihard dokken , 10cent injectie x3000 en afname 50cent x 3000.

scheelt toch 1200€ welke anders 0 € zou moeten zijn

in dit voorbeeld neem ik random ronde getallen ...

• Kristofferson
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Black_Diamond768 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 00:03:
in belgie is dit gewoon keihard dokken , 10cent injectie x3000 en afname 50cent x 3000.
Geen idee waar je dit vandaan haalt maar dit klopt niet. De fases worden opgeteld en dan bepaald of er afname of injectie is. En salderen in NL is nog iets anders…

Uit de FAQ van Fluvius:
Hoe wordt je energie geregistreerd door de digitale meter als je bij een driefasige meter elektriciteit injecteert op een andere fase dan je afneemt?
De digitale meter zal de energie voor injectie en afname samentellen over de fasen vooraleer dit geregistreerd wordt. Dus als na het optellen over de fasen heen er injectie in het net is, zal deze energie geregistreerd worden op het injectietelwerk. Als blijkt dat na het optellen over de fasen heen er afname van het net is, dan zal deze energie geregistreerd worden op het afnametelwerk. Met andere woorden, op eenzelfde moment zal slechts één van de telwerken vooruit gaan ook als injecteer je op een fase terwijl je afneemt op een andere.
https://www.fluvius.be/nl...app-refresh=1678153225367

.BE | 12 kWh Victron ESS | 4,86 kWp ZP

• Peterbreda
Ricko1 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:24:
Hoe groot is de hoofdzekering? 63A of meer?
Is dit een villa of bedrijf aan huis? (Boerderij?)

[...]

[...]

Welke amateur heeft dit aangelegd?
[i][/i]Dit is destijds t/m de garage aangelegd door een erkend installateur. Ik heb de kabeldikte niet opgemeten, omdat ik er vanuit ga dat hij destijds zijn werk goed heeft gedaan.
De reden dat ik de 6mm2 benader, is dat er na een hele discussie iemand stelt dat je maar 500 Watt mag "invoeden", omdat die persoon er van uitgaat dat ik de hele installatie aan één WCD die met 2,5 mm2 is aangesloten wil koppelen...

6mm2 is veel te dun in dit geval. Ik tel zo 90m vanuit de "berging" laten we zeggen 20m naar de hoofd meterkast bij de voordeur? Dat is 110 meter 6mm2. 23A stroom is 16,03V spanningsval (https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm). Plus 3 hoofdschakelaars, 3 zekeringen en lassen is nog wel 2V. Dan schakelen die panelen uit bij 235V op de hoofdzekering.
Even niet relevant, zoals ik bovenaan heb omschreven, maar stel dat er zoveel spanningsval zou zijn, dan wordt het voltage toch nooit hoger als je er zowel aan de voor- als aan de achterkant 230 volt instopt??

Deze installatie is nu al brandgevaarlijk. 40A is veel te veel voor deze bekabeling. De spanningsval is zo hoog dat bij een kortsluiting de zekering aan kan blijven. Dit is het schoolboekvoorbeeld van de boer die steeds van schuur naar schuur doorverbind en brand veroorzaakt in de laatste schuur.
Ook dat is een onjuiste aanname: de kabel is (3x) 25A afgezekerd vanuit de bijkeuken.

Vanuit de garage naar die tuinpaal lager afzekeren en een nieuwe kabel vanuit de "berging" (want hoofdkast is niet mogelijk?) naar de stal is de enige veilige oplossing. Ik schat 80m. Op 3 fase 8A kabel kan dat 10mm2 zijn. Op 1 fase 23A is dat 35mm2.

[...]

Spanningsval wordt gerekend vanaf de voedingsbron. Bij zonnepanelen wordt de berekening wat moeilijker. De zonnepanelen moeten uit bij 253V.

• Peterbreda
Anyway, dank voor alle adviezen.
Ik ga het toch anders aanpakken: IPV alles op de paardenstal, zal ik een deel op het dan van de garage en het tuinhuis zetten (deze pannendaken blijken bij nader inzien wél geschikt om panelen op te plaatsen!)

Ik zal TZT een nieuw topic starten en heroverwegen of het in dat geval wellicht stringomvormer(s?) worden.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:22
Peterbreda schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:58:
[...]
Dit is destijds t/m de garage aangelegd door een erkend installateur. Ik heb de kabeldikte niet opgemeten, omdat ik er vanuit ga dat hij destijds zijn werk goed heeft gedaan.
De reden dat ik de 6mm2 benader, is dat er na een hele discussie iemand stelt dat je maar 500 Watt mag "invoeden", omdat die persoon er van uitgaat dat ik de hele installatie aan één WCD die met 2,5 mm2 is aangesloten wil koppelen...
De kabeldoorsnede is kritieke informatie. Denken wat het is helpt niks. 100 meter kabel en een hoge belasting moet echt uitgerekend worden. De hele topic vraag hangt daarvan af. Zonder dat is er niks over te zeggen.
Peterbreda schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:58:
[...]
Ook dat is een onjuiste aanname: de kabel is (3x) 25A afgezekerd vanuit de bijkeuken
Aanname van mij of jou? De enige aannames in mijn post waren: Lengt in huis (20m), lengte nieuw trace (80m) en schatting 2V extra verlies. Er is conflicterende informatie:
[...]
Een advies wordt gemaakt op basis van informatie. Als die informatie niet klopt is het advies niet van toepassing. Deze situatie is complex. Een elektricien vragen om op locatie advies te geven lijkt mij verstandig.

Een lijst met alle kabellengtes, diktes, zekeringen, onderlinge verbindingen en grote verbruikers (incl. locatie aftakking) is nodig om een goed advies te kunnen geven. 5kW is meer dan genoeg om brand te veroorzaken bij verkeerde installatie.

P.s. klopt die zekering naar de stal wel dan? 40A zekering achter 25A zekering doet weinig tot niks.
Pagina: 1