Infraroodpaneel in de badkamer, hoe schakelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18
Ik heb hier in huis al wat Hue lampen hangen, gebruik Android en heb ook een google home mini en nest.

Langzaam wil ik mijn huis steeds slimmer maken en de volgende stap moet de badkamer worden. Daar hangt een mooie grote designradiator die nooit gebruikt wordt omdat ik het zonde vind om hem altijd open te laten staan en hij niet op het juiste moment verwarmd aangezien wij vloerverwarming hebben.

Ik wil dus eigenlijk een mooi infraroodpaneel met geïntrigeerde verlichting ophangen in de badkamer. Ik vind de schakeling alleen lastig en hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. Het paneel hoeft alleen aan te gaan als het koud is en er iemand in de badkamer aanwezig is.

Ik zou het paneel aansluiten op de plafonddoos van de huidige verlichting. Dat zou betekenen dat ik hem zou schakelen met de huidige lichtknop. Dit lijkt me niet handig in de zomer aangezien het dan nogal warm wordt.

Ik kan natuurlijk altijd de stroom erop laten en op een andere manier schakelen, maar ik kom er niet helemaal uit wat de makkelijkste manier zou zijn. Ik zou dit het liefst direct goed aanpakken zodat ik hem kan integreren in mijn hue/google ecosysteem. Wat denken jullie?

Het mooiste zou nog zijn om hem op basis van beweging en temperatuur te laten schakelen, maar voor zover ik begrijp is dat met de hue bewegingsmelder niet mogelijk?

[ Voor 5% gewijzigd door SaN op 04-03-2023 12:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 23:43
Je kunt ook een Zigbee of Wifi radiatorregelaar op het radiatorventiel van die mooie designradiator zetten, dan kun je precies regelen wanneer het ding moet stoken, en ben je voor 6 tientjes klaar. En het is ook beter voor je energierekening.

Als je je een beetje verdiept in Zigbee2mqtt kun je zelfs input van de Hue bewegingsmelder gebruiken om de radiatorregelaar aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
JW te R schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 23:17:
Je kunt ook een Zigbee of Wifi radiatorregelaar op het radiatorventiel van die mooie designradiator zetten, dan kun je precies regelen wanneer het ding moet stoken, en ben je voor 6 tientjes klaar. En het is ook beter voor je energierekening.

Als je je een beetje verdiept in Zigbee2mqtt kun je zelfs input van de Hue bewegingsmelder gebruiken om de radiatorregelaar aan te sturen.
Bedankt. Had ik ook aan gedacht, maar ik heb nog een vrij oude cv ketel. Wellicht kan ik iets doen icm de toon die hier hangt (zonder abonnement), maar de cv zal alsnog warm water door het hele huis moeten pompen om uiteindelijk alleen de badkamer warm te krijgen. Of ik zou ook slimme kranen op de vloerverwarming moeten zetten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-09 23:43
Dat klopt. In de meeste gevallen kun je zoneregeling niet 'een beetje' doen.
De genoemde radiatorregelaars gaan alleen over de radiator waar je ze op monteert, naar de ketel toe doen ze niets. Ketelsturing vanuit je netwerk zou je met een Shelly 1 kunnen doen, maar dat vergt wel wat tweaking.
Hoe die Toon daarin past kan ik je niet vertellen; dat apparaat ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

TWKterry

Master Mariner

Een infrarood paneel heeft wel tijd nodig om op te warmen, dus aan als je binnen komt heeft niet zoveel effect. Je bent al gauw 5-10-15 minuten verder.
Ik doe mijn paneel met een zigbee plug die aan schakelt op tijd en temperatuur in de badkamer via een zigbee aqara sensor, kosten circa 30-40 euro en eventueel een zigbee stick.

Edit: als je de hue sensor in HA hebt kun je een hue smart plug erbij kopen en daarmee schakelen op temperatuur en toch eventueel beweging.

[ Voor 17% gewijzigd door TWKterry op 05-03-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
TWKterry schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:07:
Een infrarood paneel heeft wel tijd nodig om op te warmen, dus aan als je binnen komt heeft niet zoveel effect. Je bent al gauw 5-10-15 minuten verder.
Ik doe mijn paneel met een zigbee plug die aan schakelt op tijd en temperatuur in de badkamer via een zigbee aqara sensor, kosten circa 30-40 euro en eventueel een zigbee stick.

Edit: als je de hue sensor in HA hebt kun je een hue smart plug erbij kopen en daarmee schakelen op temperatuur en toch eventueel beweging.
Bedankt! Ik wist niet dat het zo lang duurt voordat een infraroodpaneel warm wordt. Hij zal wel direct boven ons hoofd hangen (vrij kleine badkamer) dus dat scheelt misschien wel. Door de weeks zou ik hem gemakkelijk sochtends op tijd aan kunnen laten gaan aangezien we altijd rond dezelfde tijd in de badkamer zijn. Dus het hoeft niet heel moeilijk.

Ik heb dan wel een paneel nodig welke direct aangaat als er stroom op komt. Of 1 die van zichzelf te bedienen is met zigbee of aan is te sluiten op een thermostaat. Hoe doe jij dit? En welk paneel gebruik jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:48
Wij hebben ook zo'n paneel aan het plafond hangen in onze badkamer. We hebben gewoon een domme klik aan klik uit schakelaar als bediening. We zetten deze aan voordat we gaan douchen en als je uit de douche komt geeft het paneel wat extra behaaglijke warmte. Verhaal van TWKterry herken ik dus niet echt.

Uitzetten gaat of met de hand of met de ingebouwde kaku timer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
zeezuiper schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:10:
Wij hebben ook zo'n paneel aan het plafond hangen in onze badkamer. We hebben gewoon een domme klik aan klik uit schakelaar als bediening. We zetten deze aan voordat we gaan douchen en als je uit de douche komt geeft het paneel wat extra behaaglijke warmte. Verhaal van TWKterry herken ik dus niet echt.

Uitzetten gaat of met de hand of met de ingebouwde kaku timer.
Top. Welk paneel gebruik je, en hoe doe je dat met de verlichting in de badkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of de veel makkelijkere optie: extra schakeldraden trekken en een waterdicht stopcontact naast je huidige lamp zetten.
Enkele schakelaar vervangen door een dubbele en klaar ben je :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
The Eagle schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:25:
Of de veel makkelijkere optie: extra schakeldraden trekken en een waterdicht stopcontact naast je huidige lamp zetten.
Enkele schakelaar vervangen door een dubbele en klaar ben je :)
Dat is inderdaad ook een mooie praktische oplossing. Moet ik wel een een aparte oplossing bedenken voor de verlichting en een paneel vinden die direct aangaat als hij spanning krijgt. Ik heb in de tuin een heatertje hangen die op stand-by gaat als hij stroom krijgt en vervolgens met de afstandsbediening of knoppen op het apparaat zelf ingeschakeld dient te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeezuiper
@SaN , we hebben een Ecosun infrarood paneel en deze op een aparte kabel aangesloten. Omdat die toch maar een klein stukje van de muur afzit (met daarin een wanddoos) valt dit kabeltje niet op. Anders zal je een nul en een tweede schakeldraad moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

zeezuiper schreef op zondag 5 maart 2023 @ 11:10:
We zetten deze aan voordat we gaan douchen en als je uit de douche komt geeft het paneel wat extra behaaglijke warmte. Verhaal van TWKterry herken ik dus niet echt.
Volgens mij zeggen jullie hetzelfde? :)

@TWKterry geeft aan dat een paneel niet direct warmte geeft en dat dit best 5 minuten kan duren.
Jij geeft aan dat je het paneel aanzet vóór het douchen en dat je na het douchen (5 minuten?) warmte voelt van het paneel.

Jullie zeggen beiden dat je dus niet 'ínstant' lekkere warmte hebt als het paneel aan gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Gizz op 06-03-2023 10:18 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
zeezuiper schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:16:
@SaN , we hebben een Ecosun infrarood paneel en deze op een aparte kabel aangesloten. Omdat die toch maar een klein stukje van de muur afzit (met daarin een wanddoos) valt dit kabeltje niet op. Anders zal je een nul en een tweede schakeldraad moeten trekken.
Wat voor wattage? En ben je daar tevreden mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeezuiper
Gizz schreef op maandag 6 maart 2023 @ 10:17:
[...]

Volgens mij zeggen jullie hetzelfde? :)

@TWKterry geeft aan dat een paneel niet direct warmte geeft en dat dit best 5 minuten kan duren.
Jij geeft aan dat je het paneel aanzet vóór het douchen en dat je na het douchen (5 minuten?) warmte voelt van het paneel.

Jullie zeggen beiden dat je dus niet 'ínstant' lekkere warmte hebt als het paneel aan gaat.
De vloerverwarming in mijn badkamer heeft tijd nodig om op te warmen. Als ik dat vergelijk met mijn infrarood paneel is deze gelijk warm :) .

@SaN Mijn infrarood paneel is 300 watt. Maar als het bij jullie wel past zou ik een iets grotere nemen. Maar doordat die vrijwel gelijk warmte afgeeft (zoals de zon) vind ik het wel een fijne verwarming. De (elektrische) vloerverwarming daarentegen kost onzettend veel stroom, duurt heel erg lang en gebruiken we dus nooit.

[ Voor 13% gewijzigd door zeezuiper op 06-03-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
zeezuiper schreef op maandag 6 maart 2023 @ 11:51:
[...]

De vloerverwarming in mijn badkamer heeft tijd nodig om op te warmen. Als ik dat vergelijk met mijn infrarood paneel is deze gelijk warm :) .

@SaN Mijn infrarood paneel is 300 watt. Maar als het bij jullie wel past zou ik een iets grotere nemen. Maar doordat die vrijwel gelijk warmte afgeeft (zoals de zon) vind ik het wel een fijne verwarming. De (elektrische) vloerverwarming daarentegen kost onzettend veel stroom, duurt heel erg lang en gebruiken we dus nooit.
Precies. Ik vind traditionele verwarmingsvarianten eigenlijk allemaal onhandig in de badkamer omdat je er maar zo kort bent. Bedankt voor de hulp. Ik ga op zoek naar een langwerpig paneel van 700w.
Pagina: 1