Windows XP vs externe SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-08-2024
Mijn vraag;

Ik heb voor familie hun oude stoffige en bijna vergeten PC met Windows XP mijn externe Samsung SSD aangesloten om foto's en bestanden veilig te stellen. Ik dacht dat het gelukt was, maar kan de foto's op de SSD niet meer vinden. Het lijkt er op dat ik het niet handig en onvoldoende voorbereid heb gedaan. De PC (inclusief harde schijf) is inmiddels vernietigd en naar de schroot. Hoe kan ik de bestanden toch van de SSD halen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows XP

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uiteraard gezocht met Google en in dit Forum. Maar heb het antwoord niet kunnen vinden.

Beste antwoord (via JoJuDaRo op 04-03-2023 16:48)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat bedoel je met "niet meer te vinden"? Staan er directories/mappen op de SSD? Of kan de SSD niet gelezen worden.

Zorg er in ieder geval voor dat je niets verandert, met geen enkele tool, op de SSD. Voer geen chkdsk uit. De meest gemaakte fout is dat er allerlei prutstooltjes worden geprobeerd die data definitief vernietigen.

Maak daarom eerst een 'forensic' sector kopie van om alle eventueel nog aanwezige data veilig te stellen. Die kun je terugzetten naar een andere schijf en dan mag je er alles op los laten wat je wil.

Probeer daarna eens een computer te starten vanuit een live Linux distributie en zo de schijf te benaderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Welke ssd? Welke computer? Welk bestandssysteem? Hoe gekopieerd? Met welke tools? Wat zag je na het kopieren? Schijf eerst verwijderd vóór ontkoppelen?

Zoveel vragen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Samsung SSD Shield, Merk computer weet ik niet meer, Gekopieerd met Cntr A, C V, geen tools, Schijf eerst verwijderd en toen ontkoppeld. Ik draai nu Stellar Data Recovery Demo. Hopelijk gaat dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:50

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JoJuDaRo schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:52:
Schijf eerst verwijderd en toen ontkoppeld.
Dat is de verkeerde volgorde, eerst eject en dan pas remove.
YouTube: How to safely remove a product on your Windows XP computer

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 04-03-2023 12:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Klopt, eerst ontkoppeld en toen verwijderd

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wat bedoel je met "niet meer te vinden"? Staan er directories/mappen op de SSD? Of kan de SSD niet gelezen worden.

Zorg er in ieder geval voor dat je niets verandert, met geen enkele tool, op de SSD. Voer geen chkdsk uit. De meest gemaakte fout is dat er allerlei prutstooltjes worden geprobeerd die data definitief vernietigen.

Maak daarom eerst een 'forensic' sector kopie van om alle eventueel nog aanwezige data veilig te stellen. Die kun je terugzetten naar een andere schijf en dan mag je er alles op los laten wat je wil.

Probeer daarna eens een computer te starten vanuit een live Linux distributie en zo de schijf te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Ik ben onvoldoende thuis in deze materie.

Welke app gaat me helpen bij het maken van een 'Forensic' sector kopie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:54
Hier soortgelijke situaties:
Data recovery software

Ik weet niet hoelang geleden deze actie heeft plaats gevonden en hoeveel de SSD is gebruikt (beschreven!) naderhand?
Zolang er geen TRIM operaties op zijn uitgevoerd heb je nog kans op recovery
Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Ik ben nu met Macrium een Foresic kopie aan het maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoJuDaRo
De Forensic Kopie wordt gemaakt. Op basis van deze link https://www.computerrepar...ecovery-software-van-2021 ga ik eerst uiteraard de gratis versies proberen. Iemand ervaring met de genoemde gratis versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-06 09:45

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Ik heb zelf ook wel eens zoiets gehad. Meerdere keren zelfs. In mijn geval ging het om een usb hdd, maar ik verwacht dat het bij een ssd hetzelfde gaat. Het lijkt erop dat Windows XP en Windows 10 soms anders omgaan met een MBR partitie die door beide OS'en bruikbaar zou moeten zijn.

Backup gemaakt op een computer met Windows XP, bestandssysteem MBR / NTFS. (GPT werkt sowieso niet met Windows XP.) Ook ik ben zeer zeker niet vergeten "hardware veilig verwijderen" te gebruiken. Maar bij aansluiten van de usb hdd op een Windows 10 computer, zag ik uitsluitend een driveletter, geen inhoud.

Voor mij werkte deze oplossing: Open een opdrachtprompt als administrator (C:\Windows\system32\cmd.exe) Tik dan chkdsk d: /f (Enter) Vervang d: door jouw driveletter. Wacht nu tot hij afgerond is, kan wel een uur of meer duren. Hierna zag ik alle inhoud van de usb hdd van de Windoows XP computer op mijn Windows 10 computer.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoJuDaRo
Inmiddels binnen de Forensic kopie door Macrium met DMDE 4.0.2.804 - Data Recovery Software de foto's gevonden. Alleen de bestandsnaam is aangepast, maar dat is niet zo erg. Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

cjdijk schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:03:

Voor mij werkte deze oplossing: Open een opdrachtprompt als administrator (C:\Windows\system32\cmd.exe) Tik dan chkdsk d: /f (Enter) Vervang d: door jouw driveletter. Wacht nu tot hij afgerond is, kan wel een uur of meer duren. Hierna zag ik alle inhoud van de usb hdd van de Windoows XP computer op mijn Windows 10 computer.
Dit kan destructief zijn omdat er sectoren worden overschreven door aanpassingen van checkdisk’s f (fix) functie. Zonder een sectorkopie zou ik dit niet aanbevelen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1