Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik krijg over 2 weken sleutels van mijn nieuwe huis, wil er zo snel mogelijk panelen opleggen. Maar zit nu te twijfelen of ik SolarEdge nu wel of niet zou moeten hebben. Ik heb een offerte gekregen waar ze gebruikt worden.

Het is een plat dak van een kleine 9 meter (oost-west) en een kleine 5.5 meter (zuid-noord)
In het midden op het zuiden staat een schoorsteen van ongeveer 1m50 lang, 0.8m breed en 1m25 hoogAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ApFtsMTgBChprycTaUX8Uptjlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RS7H69NGkZgrrNmZnI34dsn.jpg?f=fotoalbum_large

Met 2 rijen van 4 zo ver mogelijk naar het noorden en dan nog 2 keer 1 aan de randen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmDkesltetwUyeWaCkw1iwSeIcg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TdIE69DfWirhnN5SbqDfrhus.png?f=fotoalbum_large

Als ik via suncalc daarmee ga rekenen zie ik schaduw van november tot februari, en misschien wat in de ochtend en avond. Ik vraag me dan af of ik niet beter gewoon dat verlies kan pakken?

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

conform topicwarnings, eigen offerte = eigen topic :)
Graag compleet maken volgens Tips bij openen vragentopic zonnepanelen .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Dit is geen offertevraag, alleen een vraag of mijn analyse klopt dat de schoorsteen geen significant verschil oplevert wat een SolarEdge-oplossing zou vragen in deze opzet.

Als dat niet mag dan gok ik wel op dat mijn gutfeeling klopt en mag er een slotje op :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ah, het leek erg op offerteadvies en dan is meer info altijd beter :)

Maar voor mij ziet dit er uit als een simpel systeem waar zowel SE als een stringomvormer prima mee uit de voeten kan.
Dus voor de opbrengst zal SE geen meerwaarde bieden, als de andere voordelen ook wat waard zijn en de prijs is niet buitensporig kan het een prima keus zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
De winst van een solaredge systeem bij harde schaduw is minimaal. Dus in de basis: nee het zal niet nuttig zijn. Echter sinds krijg je gewoon een betere offerte van een competitieve installateur. Dan is er ook zeker niets op tegen.

Het legplan oogt ontzettend krap gelegd. Dus met bijbehorende rij op rij schaduw verliezen.

Er wordt heel veel dak niet gebruikt. Panelen leggen naar eigen gebruik is al lang geen goed plan meer. Verbruik gaat toenemen: EV, airco, warmtepomp.

In oost west opstelling zou hier heel veel meer gaan passen.

Wellicht wil je het dus toch gewoon omtoveren in een echt advies topic ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Misschien ooit in de verdere toekomst.

Heb me nu eerst even gefocust op deze installateur omdat ik dan in een keer ook mijn meterkast kan laten doen. (zitten nu 8 Ampere stoppen in :D en oh ondertussen een 16A inductiekookplaat in de keuken :X)
Ik wil eerst kijken of ik er met hem uitkom op een acceptabel aanbod voor ik echt meerdere offertes ga aanvragen. Lurk op zich genoeg hier om dat waarschijnlijk zelf te doen.

Oost-West en vs Zuid hou ik wel in de gaten, echt veel meer leggen gaat het voorlopig niet worden. Dat geld gaat eerder naar een accu als sessy. But thanks anyway :)

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
Meer panelen brengt bij de huidige regelingen meer op dan een accu. Het NL stroomnet met subsidies werkt prima als accu.

• ArthurMorgan
  • Niet online
Nogmaals, dit is geen offerte of legplanvraag. Het ging me alleen om de schaduw. Die vraag is naar tevredenheid beantwoord, dus wat mij betreft mag dit topic gewoon naar beneden zakken verder :)

offtopic:
Die accu wil ik omdat ik het leuk vind, niet omdat het uit kan ;)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Doe het in één keer goed, als je het geld hebt. Later uitbreiden is veel duurder.

Elke installateur die je überhaupt in je groepenkast wilt laten rommelen, kan het ding ook in zijn geheel vervangen. Of, als je al een partij op het oog hebt, kun je die ook natuurlijk vragen om een oost-west opstelling.

Sessy is momenteel leuke hobby, in de zin van hobby's mogen iets kosten als je het kunt missen. Levert geen geld op. Oost-west plaatsing helpt juist wel, ook als er geen saldering is. Panelen te krap op elkaar is sowieso een slecht idee, staan ze te lang in elkaars schaduw. Vooral jammer als het helemaal niet hoeft.

Ok, dus ja, zie net post hierboven, succes iig :)

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 03-03-2023 22:32 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Uitbreiding bestaat in de praktijk niet. Ja we hebben een topic gehad waar een installateur zelfs zijn eigen gelegde systeem weigerde uit te breiden.

Dus uitbreiding met 6-8 panelen kost je gewoon de hoofdprijs… losse omvormer, kabels… de hele zooi.

Of in 1 keer goed en dan krijg je de extra panelen voor de helft als wat je in de toekomst gaat betalen… en intussen vrolijk 21ct of meer teruglever vergoeding vangen. Ruim 2x de productie kosten afgeschreven over 20 jaar

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1