Hoi,
Ik ben op zoek naar de volgende camera. Ik hoop met alle informatie die ik kan geven van jullie een mening te krijgen over of ik in de juiste richting denk. Ik heb een specifiek scenario wat ik fotografeer dus probeer zo veel mogelijk informatie te geven wat ik als amateur denk dat nodig is. Mocht je extra vragen hebben dan heb ik antwoorden
.
Ik fotografeer al jaren met instapmodellen spiegelreflex camera's. Canon 1000D, 250D, Nikon D3100, D3300.
Dit werkt voor mij prima, maar ik ben me ondertussen bekend met de grenzen. Ik weet ondertussen precies hoe ik in manueel bepaalde foto's van zeewateraquaria kan maken. Want, daar zit mijn uitdaging.
1. Als ik een foto maak zonder de witbalans aan te passen zit ik op een Temp van 5700
2. Als ik foto's maak van vissen wil ik een snellere sluitertijd
3. Onderin het aquarium is bijzonder weinig licht
4. Ik wil dicht op het glas zitten zodat ik geen last van reflecties heb (ik heb de locatie nooit onder controle)
- ~1/50
- ~F4.5
- ~ISO 200
- Exposure +/- 0
Ik krijg dan relatief donkere blauwe foto's die ik met Photoshop verander. Ik pas dan aan
- Temp van 5700 naar 12000
- Tint van +12 naar -35
- Exposure van 0 naar +1.9
Dat zijn de hoofdzaken die er voor zorgen dat ik de onderstaande foto's krijg. Soms verander ik wel eens wat waardoor ik (ISO) ruis krijg, (Sluitertijd) waas krijg bij vinnen, (Fstop) grotere koralen niet scherp krijg overal.
Voorbeelden:
RAW (screenshot), Info, Resultaat na bewerking
Meerdere resultaten:
Een videovoorbeeld van een Canon 1000D (2012)
2. Met de hogere definitie kan ik makkelijker kleinere uitsnede maken.
3. Ik heb meer grip op de DOF
Punt 1 is eigenlijk mijn grootste ding. Ik wil meer licht vangen. De kleur kan ik mee dealen, de snelheid ook nog wel, maar ik kom licht te kort.
Het detail is de reden dat ik doorzet tot investeren. Die 2 dingen samen zorgen ervoor dat ik heldere foto's kan maken van kleine stukjes koraal. Ooit hoop ik dan een macrolens te vinden die de kers op de taart is.
Dat is de primaire reden waarom ik denk dat ik een FullFrame kan gebruiken.
Maar nu, overweeg ik echt in te stappen. Een body voor de komende 20 jaar. Meestal wissel ik electronica liever elke 4 jaar, maar met Camera's is dat onnodig. Ik snap dat ik voor de body, lens en accessoires enkele duizenden euro's kwijt ga zijn. Dat is ok.
Ik baal ervan dat 60fps 4k video zo onbereikbaar is.
Ik denk uit te komen op een Canon 5D. Ik moet me nog verdiepen in de Nikon variant en het verschil ertussen. Wat betreft het verschil in knopjes of het menu maakt het me niet veel uit. Beide merken zijn me prima.
Lens
Dat is nog een uitdaging. Ik doe het nu met een kitlens en heb dat vroeger met alle Canon's en Nikon's ook gedaan. Ik zit toch op het glas van het aquarium, en de zoom die nodig is hindert me enkel in Fstop. Als ik al zoom dan is 55mm meer dan voldoende als ik meer megapixel zou hebben. Ik wil wel zoom hebben. Een fixed lens heb ik ooit gehad en dat lukt wel, maar.... pffff, een vis is niet te vangen.
Ik doe maar wat, en vind dat het prima lukt. Ik denk te begrijpen waar ik geld ik moet steken om een stapje verder te gaan.
Is dat zo?
Dankjewel!
Ik ben op zoek naar de volgende camera. Ik hoop met alle informatie die ik kan geven van jullie een mening te krijgen over of ik in de juiste richting denk. Ik heb een specifiek scenario wat ik fotografeer dus probeer zo veel mogelijk informatie te geven wat ik als amateur denk dat nodig is. Mocht je extra vragen hebben dan heb ik antwoorden
Ik fotografeer al jaren met instapmodellen spiegelreflex camera's. Canon 1000D, 250D, Nikon D3100, D3300.
Dit werkt voor mij prima, maar ik ben me ondertussen bekend met de grenzen. Ik weet ondertussen precies hoe ik in manueel bepaalde foto's van zeewateraquaria kan maken. Want, daar zit mijn uitdaging.
Uitdagingen
Ik maak foto's van zeewateraquaria. Dit soort aquaria hebben blauwe, witte, UV, violet, rood en groene ledjes. Mensen gebruiken vaak veel blauw licht.1. Als ik een foto maak zonder de witbalans aan te passen zit ik op een Temp van 5700
2. Als ik foto's maak van vissen wil ik een snellere sluitertijd
3. Onderin het aquarium is bijzonder weinig licht
4. Ik wil dicht op het glas zitten zodat ik geen last van reflecties heb (ik heb de locatie nooit onder controle)
Wat nu mijn probleem is
De camera nu voldoet an sich. Ik maak foto's met een Canon 250D 18X55mm kitlens op:- ~1/50
- ~F4.5
- ~ISO 200
- Exposure +/- 0
Ik krijg dan relatief donkere blauwe foto's die ik met Photoshop verander. Ik pas dan aan
- Temp van 5700 naar 12000
- Tint van +12 naar -35
- Exposure van 0 naar +1.9
Dat zijn de hoofdzaken die er voor zorgen dat ik de onderstaande foto's krijg. Soms verander ik wel eens wat waardoor ik (ISO) ruis krijg, (Sluitertijd) waas krijg bij vinnen, (Fstop) grotere koralen niet scherp krijg overal.
Voorbeelden:
RAW (screenshot), Info, Resultaat na bewerking
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Meerdere resultaten:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Een videovoorbeeld van een Canon 1000D (2012)
Waarom ik denk dat ik een FullFrame wil
1. Ik vermoed dat ik meer licht op de sensor kan krijgen en dus beter kan fotograferen in deze omstandigheden.2. Met de hogere definitie kan ik makkelijker kleinere uitsnede maken.
3. Ik heb meer grip op de DOF
Punt 1 is eigenlijk mijn grootste ding. Ik wil meer licht vangen. De kleur kan ik mee dealen, de snelheid ook nog wel, maar ik kom licht te kort.
Het detail is de reden dat ik doorzet tot investeren. Die 2 dingen samen zorgen ervoor dat ik heldere foto's kan maken van kleine stukjes koraal. Ooit hoop ik dan een macrolens te vinden die de kers op de taart is.
Dat is de primaire reden waarom ik denk dat ik een FullFrame kan gebruiken.
Kosten
Jaren en jaren (20?) doe ik het al met een instap camera. Zelfs video krijg ik best wel strak met de instapmodellen. Ik zweer erbij en raad iedereen het aan. Je hebt niet meer nodig als je wilt leren hoe een camera werkt.Maar nu, overweeg ik echt in te stappen. Een body voor de komende 20 jaar. Meestal wissel ik electronica liever elke 4 jaar, maar met Camera's is dat onnodig. Ik snap dat ik voor de body, lens en accessoires enkele duizenden euro's kwijt ga zijn. Dat is ok.
Wat heb ik op het oog
BodyIk baal ervan dat 60fps 4k video zo onbereikbaar is.
Ik denk uit te komen op een Canon 5D. Ik moet me nog verdiepen in de Nikon variant en het verschil ertussen. Wat betreft het verschil in knopjes of het menu maakt het me niet veel uit. Beide merken zijn me prima.
Lens
Dat is nog een uitdaging. Ik doe het nu met een kitlens en heb dat vroeger met alle Canon's en Nikon's ook gedaan. Ik zit toch op het glas van het aquarium, en de zoom die nodig is hindert me enkel in Fstop. Als ik al zoom dan is 55mm meer dan voldoende als ik meer megapixel zou hebben. Ik wil wel zoom hebben. Een fixed lens heb ik ooit gehad en dat lukt wel, maar.... pffff, een vis is niet te vangen.
Mijn vraag
Snap ik het goed? Is het resultaat wat ik verwacht ook wat ik ga krijgen?Ik doe maar wat, en vind dat het prima lukt. Ik denk te begrijpen waar ik geld ik moet steken om een stapje verder te gaan.
Is dat zo?
Dankjewel!
FreeReef.nl