Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meetklemmen Envoy-S Metered: altijd via installateur?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 22:05
[Voor wie geen Enphase PV systeem heeft:

Enphase heeft twee versies van hun Envoy gateway, waarbij de Envoy-S Metered ook aansluitingen voor meetklemmen heeft, welke lokaal verbruik en teruglevering kunnen meten.

Standaard zitten er al twee in de verpakking, maar je hebt er totaal zes nodig. Deze kosten 40 euro per stuk = 160 euro.]

Ik heb een Envoy-S Standaard aangesloten gekregen (pv-gateway van Enphase systemen) in plaats van de Envoy-S Metered. Foutje, wordt hersteld.

De installateur wil echter 400 euro voor het aansluiten van de zes klemmen. Dat vind ik best veel geld. Heb ik hiervoor altijd de installateur nodig of kan ik ze zelf toevoegen en activeren? Handig om te weten: de installatie is nog geen week oud.

Edit: en zit ik dan vast aan de oorspronkelijke installateur of kan 'n andere enphase installateur het ook doen?

[ Voor 7% gewijzigd door wernert op 03-03-2023 16:51 . Reden: typo ]

Alle reacties

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24

Pazo

Mroaw?

Lekker zelf installeren, is niet zo moeilijk. Je moet alleen even goed kijken dat ze op de juiste fase zitten.

Handleiding: https://enphase.com/nl-nl/download/ct-installatiegids

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Maar, als het een foutje betreft is het dan een foutje van de installateur of van jou? Want als het de installateur is, dan kan en mag hij er niet zomaar extra geld voor vragen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• wernert
Pazo schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:52:
Lekker zelf installeren, is niet zo moeilijk. Je moet alleen even goed kijken dat ze op de juiste fase zitten.

Handleiding: https://enphase.com/nl-nl/download/ct-installatiegids
Dank je, ik kwam nog alleen Engelstalige info tegen.

Mijn twijfel is of je nog iets moet activeren. Men heeft het over de installer app, maar wellicht alleen om te controleren:

"On the installer toolkit, tap on meters tab and check the icon to the left of the production meter and if you see a check mark it means that the meter is enabled as shown in the picture below." https://support.enphase.com/s/article/Installing-Production-CT

Aanvullende twijfel is of de installateur nog wat geniepigs kan toen om het tegen te houden...

• wernert
FirePuma142 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 16:57:
Maar, als het een foutje betreft is het dan een foutje van de installateur of van jou? Want als het de installateur is, dan kan en mag hij er niet zomaar extra geld voor vragen.
Installateur zegt dat ze 450 euro rekenen voor het installeren van de klemmen. Het wisselen van de Envoy-S Standaard voor Envoy-S Metered is gratis, want ik betaalde voor de Envoy-S Metered.

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:24

Pazo

Mroaw?

Dat is het dus waarschijnlijk niet goed besproken ten tijden van opstellen van je offerte denk ik? Ik zie het vaak langs komen. Wel de Metered offreren, maar dan niet vertellen dat er 4 extra CT spoelen nodig zijn en dat dan ook geïnstalleerd moet worden. Allemaal te veel werk voor ze. Vind het een slechte zaak van installateurs, want je besteld een Metered versie omdat je juist alles wil kunnen monitoren. Maar dan niet hele hele verhaal vertellen mbt de CT ringen, en als je erom vraagt extra geld gaan vragen.

Maar goed, je kunt ook zelf de installer portal in komen. Aangezien je installatie net nieuw is, zal je waarschijnlijk firmware versie 7 op je Envoy / IQ Gateway hebben. Kijk eens in het [Enphase] Haal meer uit je Envoy! topic, om lokaal toegang te krijgen tot je Envoy. Evt zou je ook nog kunnen kiezen om een DHZ / Installer account aan te maken, en je installatie door je Installateur of door Enphase te laten koppelen, zodat je zelf alles kan. Maar daar moet je installateur het ook mee eens zijn, want misschien willen ze dan geen ondersteuning meer bieden (maar he, dan kan je hier terecht in Het grote Enphase topic, net als ik zijn er meerdere DHZ'ers ;))

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• rednax70
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier is ook een Envoy-S Metered geinstalleerd zonder ct's. Snelle vraag aan de installateur resulteerde in het kosteloos verzenden van 6 ct's (3fase aansluiting) met de mededeling dat ik ze zelf mocht aansluiten. Vandaag geinstalleerd en de ct wizard op de envoy doorlopen. Pijnloze ervaring :)
Pagina: 1