Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-08 04:23
Ik heb al wat topics lopen inmiddels, over de vloerverwarming met name.
Dit volgende weet ik niet of het gerelateerd is, ik vermoed van wel maar misschien herkennen mensen hier hoe dit zit.

Ik volg het verbruik via slimmemeterportal.
Ik zie een sluimerverbruik van gemiddeld 30 tot 50 watt in de dagen dat we de sleutel wel hadden maar nog niet er woonde, op 1 dag na opeens een piek van 960 watt a 23kwh, zo te zien in de nacht uren.
Dit was op 15 februari, toen woonde we er nog niet.

Eenmaal wel wonen, gemiddeld 95watt niks aan de hand.. gisteren weer zo’n piek van 10x zo hoog.
860 watt a 21kwh.

Enige wat ik kan bedenken is dat dit of de boiler is of de vloerverwarming ergens op de een of andere manier.
Waarom dit niet op andere dagen gebeurd is mij overigens een raadsel, tenzij de meter stuk is of iets geks.

Wat is nou normaal? Dit lijkt mij niet normaal.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat bedoel je met 860 watt a 21kwh?
Heb je er een plaatje bij?
Een startende koelkast kan enkele seconden een kW of meer trekken, als je 1x per minuut een meetmoment hebt is die piek meestal niet zichtbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
Een piek van 960 Watt a 23 kWh in de nacht uren?
Om met 960 Watt een verbruik van 23kWh te krijgen moet je 24 uur lang 960 Watt verbruiken.
Post je grafiek eens?

[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 03-03-2023 21:40 ]

TheS4ndm4n#1919

• Bozebeer38
RocketKoen schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:40:
Een piek van 960 Watt a 23 kWh in de nacht uren?
Om met 960 Watt een verbruik van 23kWh te krijgen moet je 24 uur lang 960 Watt verbruiken.
Post je grafiek eens?
Denk dat ik het probleem ontdekt heb.
Het ligt aan de slimmemeterportal zelf. Die blijkbaar een “formule gebruikt” gebaseerd op de laatste 4 laagste kwartier waarden om dat sluimerverbruik te voorspellen als het ware.
En dat tussen 1 en 5 uur in de nacht.

Normaliter ligt mijn sluimerverbruik op eigenlijk alle dagen rond de 90 watt.
Het lijkt dus haast wel alsof die formule het ineens vermenigvuldigd of letterlijk de komma verkeerd plaatst.

Ik zie in de nacht uren wel een verbruik, dit zal de vloerverwarming zijn die naar mijn mening veel te lang en inefficiënt doorgaat, maar die komt nooit in de buurt van 960 watt of zo lang achter elkaar hoog verbruik.

Bijv 2 maart ook zo’n piek foto’s :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzxvXjdEIO0yrmammjiCybOHx8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OheaUeMsFPvS9IUYdTe7NQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKxlyRyUtIj2SUsrulcT7wjiRQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WeIopj3E40xkqI7aUl311a6E.png?f=fotoalbum_large

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
Niks aan de hand dus. Gewoon een feature van de website die blijkbaar niet goed werkt.

TheS4ndm4n#1919

• Bozebeer38
RocketKoen schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 10:18:
Niks aan de hand dus. Gewoon een feature van de website die blijkbaar niet goed werkt.
Ja toch wel vreemd maar inderdaad, ik schrok wel ff in eerste instantie.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bozebeer38 Meten is weten, maar weet wat je meet.
Kan je de elektrische vloerverwarming (in de badkamer neem ik aan) niet apart meten?
En misschien is/was er een typeplaatje met het opgenomen vermogen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jan0591
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04-2024
Hallo ik ben nieuw met forums, maar ik heb al een hele tijd last van heel veel sluimerverbruik. vanaf januari tot nu (eind november) is dit 3500 kWh.
we verwarmen de woning met een Hitachi Yutaki warmtepomp met 500 liter voorraad (geen externe cv-pomp)
verder hebben we een wtw systeem wat jaarlijks onderhouden wordt en deze is voorzien van een gelijkstroommotor dus energiezuinig.
ook heb ik een periode geprobeerd om de Quooker snachts uit te schakelen maar daar zie ik geen verschil door in mn sluimerverbruik. verder brander er een aantal 1 watt buitenlampjes, ook als ik deze uit zet zie ik geen verschil via de P1 meter.
woning is van 2020 dus koelkast etc is allemaal nieuw.. iemand ideeen? thanks alvast

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:17
Jan0591 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:29:
Hallo ik ben nieuw met forums, maar ik heb al een hele tijd last van heel veel sluimerverbruik. vanaf januari tot nu (eind november) is dit 3500 kWh.
we verwarmen de woning met een Hitachi Yutaki warmtepomp met 500 liter voorraad (geen externe cv-pomp)
verder hebben we een wtw systeem wat jaarlijks onderhouden wordt en deze is voorzien van een gelijkstroommotor dus energiezuinig.
ook heb ik een periode geprobeerd om de Quooker snachts uit te schakelen maar daar zie ik geen verschil door in mn sluimerverbruik. verder brander er een aantal 1 watt buitenlampjes, ook als ik deze uit zet zie ik geen verschil via de P1 meter.
woning is van 2020 dus koelkast etc is allemaal nieuw.. iemand ideeen? thanks alvast
Voor sluimerverbruik is meten weten.
Je warmtepomp en WTW zouden in de zomer minder hard moeten werken dus in die maanden moet je een lager standby verbruik zien.

Maar anders zal je toch energiemeters voor je warmtepomp en wtw moeten aanleggen.
Maar niet toevallig ergens een electrische verwarming die permanent brand

• Bozebeer38
Ik zie dat toch iemand vragen had.

Mijn sluimerverbruik blijkt toch echt onzin te zijn.
Zie het al die ook totaal niet terug via Essent verbruikt manager.

Niet dat ik happy ben met vloerverwarming/ wtw combinatie tot nu toe, het is altijd fris in huis, maar enfin ik ben er nog mee bezig.

Geef mij maar ouderwetse radiatoren.

• Jan0591
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-04-2024
@D-dark klopt, ik heb een kWh meter in de meterkast voor de warmtepomp, de Wtw wil ik aan een stekker-meter hangen om te kijken wat hij precies doet. Nee geen ander apparatuur wat bijvoorbeeld verwarming oid
Pagina: 1