Alternatief voor stooklijn volgens buitentemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-05 13:38
N.a.v. een post van Laurens: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73588750 dacht ik aan het volgende (met het risico met iets te komen terwijl ik eigenlijk niet het naadje van de koud weet): Zou onderstaand een efficiënte aansturing van de warmtepomp zijn?

Doelen
- Niet in de nacht/ochtend bij de koudste buitentemperatuur de aanvoertemperatuur te ver omhoog terwijl overdag de warmtepomp afslaat.
- Maximale duur van de runs (liefst 24u).
- Voldoende comfort.
- Meer belasting van de warmtepomp op het moment dat de zonnepanelen stroom leveren voor hoger eigen gebruik.
- Alternatief op de stooklijn met buitenthermometer waarbij sterke wind of zoninstraling te veel invloed hebben.

Hoe?
- Aanvoertemperatuur niet regelen op de buitentemperatuur, maar laten afhangen van gemeten kamertemperatuur (eens per half uur bijvoorbeeld) i.v.t. een ingestelde referentie temperatuur/tijd-curve.
- Loopt de temperatuur te veel op t.o.v. de referentie curve dan wordt de aanvoertemperatuur verlaagd en omgekeerd als die te veel zakt t.o.v. de curve wordt de aanvoertemperatuur juist verhoogt.

Verwachte gevolg
- Doordat de verandering van de gevraagde kamertemperatuur meer meeloopt met de buitentemperatuur blijft de warmtevraag wat constanter en hoeft de aanvoertemperatuur minder omhoog op de koudste momenten.
- Groot deel van de warmtevraag wordt verplaatst van de vroege ochtend (koud en geen opbrengst van de zonnepanelen) naar meer overdag (warmer en wel opbrengst van de panelen). Dus ook meer eigen gebruik.

Grafisch zou het er dan ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ypDL9TDYR-MthZGEmqWSp_pq29Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lOzEgOHuY3w47qJjdrdE2jHW.jpg?f=fotoalbum_large

Persoonlijk zijn we sinds de energiecrisis gewend geraakt aan 18.5 graad in de kamer. ’S Ochtend is het zelfs nog wat minder omdat de CV op minimaal vermogen begint te verwarmen vanaf 17 graden. Voor ons is dat prima. Wil je meer dan kun je natuurlijk de wenstemperatuur wat hoger zetten. Je kunt natuurlijk een aparte curve maken voor dagen dat je thuis bent overdag waarbij je eventueel de wenstemperatuur iets hoger laat in/vanaf de ochtend.

Is er iets te zeggen voor een dergelijke regeling en zo ja, zijn er thermostaten/warmtepompen die zo ingeregeld zouden kunnen worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Taxi645 op 03-03-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 20:13
Op dagen zoals afgelopen week zal het prima werken.
Maar denk even aan 5, 6 weken terug. Geen zon te zien, overdag weinig temperatuur verschil met de nacht. Hoe ga je dat aanvliegen zonder continu er aan te moeten denken om temperatuur aan te passen. WAR is juist daarvoor bedoeld.
Enige waar dit idee semi ongestraft op kunt toepassen is het verwarmen van je DHW.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
The-Source schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:41:
Op dagen zoals afgelopen week zal het prima werken.
Maar denk even aan 5, 6 weken terug. Geen zon te zien, overdag weinig temperatuur verschil met de nacht. Hoe ga je dat aanvliegen zonder continu er aan te moeten denken om temperatuur aan te passen.
Dank voor je reactie. Je kan dat denk ik op twee manier aanvliegen:

1 Je accepteert dat gedurende het stookseizoen er een aantal dagen tussen zitten waarbij het temperatuurverschil buiten tussen de nacht en overdag minder groot is en dat de efficiëntiewinst op die dagen beperkt zal zijn (of misschien wel een klein beetje negatief).
2 Of je maakt de regeling intelligenter door de aansturing op dat moment een curve te laten kiezen op basis van een online ingelezen temperatuurvoorspelling.
WAR is juist daarvoor bedoeld.
De beperking van de WAR is in mijn ogen dat het een reactief systeem is. Terwijl dit systeem anticiperend is doordat je door middel van de curve eigenlijk aan het systeem aangeeft; het is ok als de kamertemperatuur nu het nacht is wat terugloopt, je hoeft de aanvoertemperatuur niet zo sterk te verhogen. Later wordt het weer warmer buiten en dan gaan we weer omhoog. Zo gaat zoals gezegd 's nachts de aanvoertemperatuur minder omhoog en moet de WP overdag harder draaien waardoor hij lange runs maakt en je over een heel stookseizoen meer eigen gebruik hebt van je panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 20:13
Nu is ieder huis anders, als ik ingestelde temperatuur, warmte verlies en wat als comfortabel wordt ervaren.
Ik heb zelf veel gespeeld met de water temperatuur om dit op mijn huis goed in te regelen icm WAR en daarbij ook draaien in zn still mogelijk modus.
Ik denk zelf dat je daar zeker de benodigde winst kan halen want lage water temperatuur is goed voor cop en ook voor een stabiele temperatuur. Nacht verlaging is minder geschikt bij zeer lage temperaturen.
In de Panasonic topics is/wordt dit best veel besproken maar dan nog wat bij mij werkt (mijn huis) kan totaal anders zijn bij jouw

overigens staat mijn WP waar ook de sensor in zit aan de noord zijde van de woning dus geen zon probleem en is relatief gezien redelijk uit de wind.

[ Voor 11% gewijzigd door The-Source op 03-03-2023 15:47 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je omschrijft ongeveer WAR met ruimtecompensatie, in combinatie met wat dagverhoging op de klokthermostaat.
Zo heb ik het ook en dat werkt best goed :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Stel je zou het willen proberen zonder buitentemperatuursensor (de buitentemperatuursensor gebruik je immers om aan het systeem aan te geven dat meer aanvoertemperatuur nodig is bij koud weer en dit systeem doet hetzelfde maar op een andere manier namelijk om het half uur meten of de gedane aanpassing van de aanvoertemperatuur voldoende effect heeft), is er een thermostaat op de markt waarmee je dit zou kunnen proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-05 20:55
Draai dan eerst maar eens zonder WAR met normale thermostaat. Je curve als dagprogramma. Dan merk je het verschil.

[ Voor 13% gewijzigd door Dapdodo op 03-03-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 15:49
Wat jij wilt is een vaste retourtemperatuur. Afhankelijk van de woning 1-1.5K boven doeltemperatuur. Is het warm dan is de aanvoertemperatuur lager om de gewenste retour te halen. Is het stervenskoud dan is de Ta hoger om de gewenste retourtemperatuur te halen. Hierbij moet de pompsnelheid wel constant.

Voordelen: continu draaien, nooit een afgekoelde vloer.
Nadelen: continu draaien, ruimtetemperatuur niet per se constant, maar wel comfortabel want draait altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxi645
Sorry voor het oprakelen van mijn eigen post maar ik had hier toch nog een vraag over.

Even een herhaling van de doelen (ietsjes aangepast):

Doelen
- Niet in de nacht/ochtend bij de koudste buitentemperatuur de aanvoertemperatuur te ver omhoog terwijl overdag de warmtepomp afslaat.
- Maximale duur van de runs (liefst 24u).
- Voldoende comfort.
- Meer belasting van de warmtepomp op het moment dat de zonnepanelen stroom leveren voor hoger eigen gebruik.
- In de avond hogere kamertemperatuur (bijvoorbeeld 19 graden) gewenst dan 's ochtends (18 graden). Dit zowel voor comfort als efficiëntie.
- Goede SCOP.

Ik zat nog te denken, bestaat er ook nog zoiets als een tijdsgebonden stooklijn? (als simpeler alternatief voor de complexere oplossing eerder in het topic).

Stel je kunt van zeg 21:00 tot 08:00 een andere stooklijn instellen dan de rest van de dag. Bijvoorbeeld tussen 21:00 en 08:00 stel je in bij -10 buiten; Ta = 35 graden, tussen 08:00 en 21:00 bij -10 Ta = 45 graden.

Het doel hiervan is het zelfde als eerder in het topic gemeld maar dan op een andere manier bewerkstelligt: de regeling 's nachts (wanneer het kouder is), continu en efficiënt op een lagere aanvoertemperatuur laten doorstoken en gecontroleerd de kamertemperatuur laten zakken van 19 naar 18 graden en om te voorkomen dat de WP overdag gaat pendelen (terwijl je 's nachts met een hoge Ta inefficiënt het zitten verwarmen). Overdag (wanneer er meer opwek is van de eigen panelen) is de stooklijn wat hoger ingesteld. Wordt het overdag een stuk warmer dan is er niks aan de hand aan blijft de aanvoertemperatuur laag. Blijf het ook overdag erg koud dan gaat de aanvoertemperatuur omhoog waardoor in de loop van de middag de gewenste kamertemperatuur wordt bereikt.

Is er bij jullie een regeling bekend die een dergelijke tijdsgebonden stooklijn mogelijk zou maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gert3d
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-02 13:21
Ja, in onze Alpha Innotec warmtepomp is zo'n regeling mogelijk via 2 smartgrid contacten.
Daarmee kun je afwijken van normaal bedrijf naar verlaagde werking of verhoogde werking of blokkering.
De mate van verlaagde of verhoogde werking (aanpassing van de stooklijn) kan worden ingesteld in stappen per halve graad.
Er is dus een externe regeling nodig om dit via relais aan te sturen. In ons geval wordt dit gedaan door een Evohome installatie, maar dat kan natuurlijk ook naar eigen inzicht met een elektronisch circuit samengesteld worden.
Pagina: 1