Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Marieke.
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-11 11:51
Na heel veel gelezen te hebben op het Tweakers forum, heb ik toch besloten jullie voor mijn specifieke situatie om hulp te vragen en zelf een post te plaatsen. Ik merk dat ik het nog lastig vind om te bepalen welke informatie uit de andere topics ik specifiek in mijn situatie kan toepassen.

Binnenkort wordt bij ons op de 1e verdieping vloerverwarming gelegd. Deze zal worden verdeeld over 4 zones, waaronder de werkkamers. Voorlopig hebben we op de begane grond nog radiatoren. In de toekomst verwachten we hier ook vloerverwarming te leggen. In verband met thuis werken is het belangrijk dat de 1e verdieping onafhankelijk van de benedenverdieping verwarmd kan worden.

Huidige situatie
Begane grond: 3 radiatoren woonkamer, 1 in de bijkeuken (altijd uit) en 1 in de hal (altijd uit)
1e verdieping: Radiatoren
Ketel: Remeha Calenta 40C
Thermostaat in woonkamer: Bedrade Tado V3+

Nieuwe situatie
Begane grond: 3 radiatoren woonkamer, 1 in de bijkeuken (altijd uit) en 1 in de hal (altijd uit)
1e verdieping: Vloerverwarming 72 m2, 10cm HOH, 16mm, 4 zones, 10 groepen
Ketel: Remeha Calenta 40C
Naregeling: ?
Thermostaat in woonkamer: ?

Termijnen zijn als volgt:
2023 eind maart: vloerverwarming 1e verdieping wordt ingefreesd
2023 zonneboiler??
2025 vloerverwarming begane grond
2030 warmtepomp (uiteraard afhankelijk van de technieken die er op dat moment beschikbaar zijn)

Verder komt binnenkort de nieuwe Homey binnen.

De installateur legt de vloerverwarming en sluit deze aan op de verdeler. Graag zou ik zelf een systeem kiezen en installeren voor naregeling, dat ook via mijn telefoon aan te sturen is, maar hier kom ik niet helemaal aan uit. Initieel dacht ik dit met Tado te kunnen doen, maar dat blijkt niet zomaar te kunnen. Met Honeywell kan dit in ieder geval wel, maar de ervaringen die ik tot nu toe hoor zijn erg wisselend en niet allemaal even positief.

Voor zover ik het nu begrijp heb ik in ieder geval nodig:
- 1 zoneklep zodat de benedenverdieping niet standaard verwarmd wordt als er boven warmte gevraagd wordt
- bedrade thermostaat benedenverdieping d.m.v. aan/uit en niet d.m.v. OT
- 4 draadloze thermostaten, 1 voor iedere zone op de 1e verdieping
- zoneregelaar

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn in vergelijkbare situaties, welke systemen jullie aanraden en of ik dingen over het hoofd zie. Voor mij is dit echt een nieuwe wereld, dus ik leer graag van jullie ervaringen! _/-\o_

Concrete vragen
- Ik ga dus zelf aan de slag met het systeem voor de naregeling. Welk systeem raden jullie aan voor naregeling? Initieel dacht ik aan Tado, maar dat blijkt in de praktijk toch lastig te zijn omdat we binnen de vloerverwarming verschillende zones willen aansturen en beneden nog radiatoren hebben die we onafhankelijk van de vloerverwarming willen kunnen gebruiken.
- De installateur biedt nu een - kunststof proffesional Alpha 2L, 10 groepsverdeler - aan. Als we in de toekomst over gaan op een warmtepomp, moeten we deze vervangen voor een verdeler zonder pomp unit. Bestaan er verdelers die we in deze situatie zouden kunnen plaatsen en kunnen laten zitten als we op een warmtepomp over gaan? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROmxrPUz_Gb-xcZW11LDv064rIQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nJdiRaWHHBpscjeXHfUKKHNz.png?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn in vergelijkbare situaties, welke systemen jullie aanraden en of ik dingen over het hoofd zie. Voor mij is dit echt een nieuwe wereld, dus ik leer graag van jullie ervaringen! _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door Marieke. op 03-03-2023 18:05 . Reden: Details vloerverwarming toegevoegd, concrete vragen toegevoegd ]

• Marieke.
Wie kan me verder helpen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Er zijn verdelers op de markt die je eenvoudig om kan zetten naar pomploos

Ik heb een heimeier dynacon eclipse - dat zitten druk onafhankelijke ventielen op die makkelijker in te regelen zijn… maar dat is meer een modulair me verdeler dan een die beide kan.

Zone regeling heb ik watts vision. Lijkt alles te kunnen, inclusief van enkele groepen op verdeler zones maken maar technisch ook lastiger… dit blijft een lastig punt… warmtepomp vind zone regeling niet tof… maar ik ontkom er uiteindelijk ook niet aan

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met zoneregeling kan ik je niet helpen :)
Voor verdelers weet ik dat er types zijn met een LTV ventiel, waardoor je nu de hogere temperatuur voor de radiatoren terug kan mengen en straks met een warmtepomp de boel eenvoudig om kan bouwen naar lage temperatuur. Bijvoorbeeld Robot Pro, maar ik denk dat elk merk wel zoiets heeft.
Zorg ook voor 22mm of meer aansluitleidingen, want op lagere temperatuur moeten er meer liters door.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Marieke.
Ronald schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:40:
Er zijn verdelers op de markt die je eenvoudig om kan zetten naar pomploos

Ik heb een heimeier dynacon eclipse - dat zitten druk onafhankelijke ventielen op die makkelijker in te regelen zijn… maar dat is meer een modulair me verdeler dan een die beide kan.

Zone regeling heb ik watts vision. Lijkt alles te kunnen, inclusief van enkele groepen op verdeler zones maken maar technisch ook lastiger… dit blijft een lastig punt… warmtepomp vind zone regeling niet tof… maar ik ontkom er uiteindelijk ook niet aan
Watts vision ben ik nog niet tegen gekomen. Bedankt voor de tip! Wat maakt dat een warmtepomp zoneregeling niet tof vindt?

• Ronald
Warmtepomp wil heel hoog debiet (veel hoger dan CV ) en lage delta T draaien. (Navenant lager)

Heb je weinig zones open dan kan de WP vermogen niet weg zetten en gaat pendelen. Dat is met CV amper erg, met WP gooit het efficiëntie door de plee.

Dus moet je een heleboel extra maatregelen nemen (dus kosten en ruimte) om dat te beperken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Marieke.
Proton_ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 14:43:
Met zoneregeling kan ik je niet helpen :)
Voor verdelers weet ik dat er types zijn met een LTV ventiel, waardoor je nu de hogere temperatuur voor de radiatoren terug kan mengen en straks met een warmtepomp de boel eenvoudig om kan bouwen naar lage temperatuur. Bijvoorbeeld Robot Pro, maar ik denk dat elk merk wel zoiets heeft.
Zorg ook voor 22mm of meer aansluitleidingen, want op lagere temperatuur moeten er meer liters door.
Bedankt voor je reactie m.b.t. de verdeler, dat klinkt inderdaad als wat ik nu zoek! De aanvoerleidingen zijn in de huidige situatie gelukkig al zo'n 25 mm, dus daar hebben we geluk mee.

• Ronald
@Proton_ wil je met een 10 groeps niet dikker gaan dan 22mm? Al zal het benodigde vermogen op 1e etage minder zijn dan een dergelijk systeem af kan geven.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dikker is beter, maar voor 72m² kom je denk ik wel weg met 25mm pex (20mm binnendiameter, dus vergelijkbaar met 22 mm staal). Desnoods laat je met LTV ook de pomp helpen :)
Eea ook afhankelijk van warmteverlies/isolatie.
Als er al 25 ligt is het meestal niet echt de moeite waard om dat te vervangen voor 32 en kan je eerst kijken welk debiet je haalt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

uit financieel oogpunt zou ik de warmtepomp zo snel mogleijk bestellen en ondertussen de vloerverwarming regelen.

daar nog zo lang mee wachten tot 2030 is zonde van het geld.

zonneboiler is nutteloos in de prakijk tenzij je super veel douched in de zomer, als dat niet zo is moet je gewoon elke cm van het dak volleggen met zonnepanelen. zonneboilers werken niet in de winter dus voor verwarming heb je er weinig aan. als je een stapel kinderen heb rondlopen die elke dag douchen in de zomer is het mogelijk de moeite waard maar anders niet.

naregeling ook gewoon overlslaan, gewoon meer aandacht besteden aan waterzijdig inregelen. met een warmtepomp zijn de temperaturen zo laag dat je huis heel egaal opwarmt dus naregeling doet niks in dat opzicht omdat je huis toch altijd even warm is.

[ Voor 31% gewijzigd door flippy op 04-03-2023 15:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Marieke.
flippy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:02:
uit financieel oogpunt zou ik de warmtepomp zo snel mogleijk bestellen en ondertussen de vloerverwarming regelen.

daar nog zo lang mee wachten tot 2030 is zonde van het geld.
Helaas moet er zo veel gebeuren aan het huis dat we hebben gekocht, dat een warmtepomp er nu echt even niet in zit. Al is dat natuurlijk ook sterk afhankelijk van wat voor type warmtepomp je kiest. De prijsverschillen zijn natuurlijk enorm. Ik snap je standpunt, we zouden zelf het liefst ook nu een warmtepomp aanschaffen. De vloer op de 1e verdieping was in een dusdanig slechte staat, dat deze eruit moest. Als dat niet zo was geweest, hadden we de plannen voor vloerverwarming op de 1e verdieping zelfs uitgesteld.
[b]flippy in "Combi vloerverwarming en radiatoren"zonneboiler is nutteloos in de prakijk tenzij je super veel douched in de zomer, als dat niet zo is moet je gewoon elke cm van het dak volleggen met zonnepanelen. zonneboilers werken niet in de winter dus voor verwarming heb je er weinig aan. als je een stapel kinderen heb rondlopen die elke dag douchen in de zomer is het mogelijk de moeite waard maar anders niet.
We hebben nu 17 zonnepanelen. Ik lees inderdaad vaker dat een zonneboiler niet rendabel is, vandaar ook nog de twijfel. Wellicht dan toch maar wat zonnepanelen bij gaan plaatsen in de toekomst. Maar eerst een warmtepomp dus.. aan plannen geen gebrek.
[b]flippy in "Combi vloerverwarming en radiatoren"
naregeling ook gewoon overlslaan, gewoon meer aandacht besteden aan waterzijdig inregelen. met een warmtepomp zijn de temperaturen zo laag dat je huis heel egaal opwarmt dus naregeling doet niks in dat opzicht omdat je huis toch altijd even warm is.
Dat is ook wel een interessante denkwijze. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Maar hoe werkt dat dan? Dan laat je het waterzijdig inregelen en dan is het resultaat dat de vloerverwarming in alle kamers altijd dezelfde temperatuur aan houdt? Of kan je dan nog wel een temperatuur instellen voor alle kamers?

• flippy
  • Niet online

flippy

Marieke. schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:24:
[...]

Dat is ook wel een interessante denkwijze. Zo had ik er nog niet over nagedacht. Maar hoe werkt dat dan? Dan laat je het waterzijdig inregelen en dan is het resultaat dat de vloerverwarming in alle kamers altijd dezelfde temperatuur aan houdt? Of kan je dan nog wel een temperatuur instellen voor alle kamers?
als je op 25~30 graden op de vloer gaat stoken zal het veel langzamer gaan. merk je dan dat 1 kamer wat warmer word dan de andere draai je van die groep gewoon de debiet ietsjes verder dicht. word een andere kamer te koud draai je hem wat verder open.

als je eenmaal de balans hebt gevonden (dat is ff pielen) hoef je er vrijwel niks aan te doen daarnaa. de rest doe je regelen met je referentieruimte. meestal de woonkamer waar de thermoaat hangt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ronald
Mits de balans niet variabel is... Ik heb kamers die door het winter seizoen tussen -2 en +2 zou doen ten opzichte van gemiddelde door solar gain. Dat zou echt niet comfortabel zijn. Ik snap @flippy heel goed, het zou erg mooi zijn, maar het gaat bij mij niet werken helaas.

• Marieke.
flippy schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:30:
[...]

als je op 25~30 graden op de vloer gaat stoken zal het veel langzamer gaan. merk je dan dat 1 kamer wat warmer word dan de andere draai je van die groep gewoon de debiet ietsjes verder dicht. word een andere kamer te koud draai je hem wat verder open.
Duidelijk! En zo zou je dus ook ervoor kunnen zorgen dat de slaapkamer altijd een temperatuur van bijvoorbeeld 16 graden heeft, terwijl de werkkamers dan standaard op 18 graden zitten?
[...]
als je eenmaal de balans hebt gevonden (dat is ff pielen) hoef je er vrijwel niks aan te doen daarnaa. de rest doe je regelen met je referentieruimte. meestal de woonkamer waar de thermoaat hangt.
Ja precies, maar de thermostaat hangt nu wel in de ruimte waar nu (en de komende jaren) nog verwarmd wordt met radiatoren. De verwachting is dat de verwarming op de begane grond relatief laag staat (16 graden?) als we boven werken. Pas in de avond zal de verwarming op de BG naar 18 graden gaan.

• Ronald
Dat soort verschillen door de dag red een warmtepomp niet.

En als hij het zou redden kost het meer efficiëntie dan het aan verliesreductie opleverd

• Marieke.
Ronald schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 16:37:
Dat soort verschillen door de dag red een warmtepomp niet.

En als hij het zou redden kost het meer efficiëntie dan het aan verliesreductie opleverd
Dat denk ik inderdaad ook. Dit geldt vooral voor de tijdelijke situatie waarin we op de BG nog geen vloerverwarming hebben en er ook nog geen warmtepomp is. Zodra we op de BG vloerverwarming hebben, verwacht ik niet dat we de temperatuur nog bij zullen stellen. Dan zal de temperatuur gewoon constant zijn.

• Marieke.
@Ronald @flippy @Proton_ Super fijn trouwens dat jullie zo meedenken, dankjulliewel! Leuk om te leren van jullie ervaringen!

• Marieke.
[...]

Stel dat ik het inderdaad zonder naregeling zou willen gaan doen. Is dan bovenstaande verdeler hiervoor geschikt? Voor zover ik kan inschatten wel, ik zie namelijk verschillende debietmeters, maar wil toch even checken of ik het goed begrijp.

• flippy
  • Niet online

flippy

Marieke. schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Stel dat ik het inderdaad zonder naregeling zou willen gaan doen. Is dan bovenstaande verdeler hiervoor geschikt? Voor zover ik kan inschatten wel, ik zie namelijk verschillende debietmeters, maar wil toch even checken of ik het goed begrijp.
ja, als je debietmeters hebt kan je die verdraaien om de balans te regelen.

al zal je straks met een warmtepomp erg veel moeite hebben om grote temperatuursverschillen te krijgen in de kamers.

het is wel ERG belangrijk dat de thermostaat en voetventiel verwijderd word als de warmtepomp eraan gaat. anders gaat het niet goedkomen.

al zou ik eigenlijk overwegen om een 2e handse verdeler op te kop zien te tikken op marktplaats en als de WP er komt ding gewoon vervangen door een pomploos model. dat is echt de beste oplossing.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 04-03-2023 18:59 ]

Pagina: 1