Zonnestroom terugleveren via mijn meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-07 17:23
Ik heb 12 zonnepanelen van 395Wp per stuk welke zit aangesloten op een Goodwe GW4200D-NS.
In de meterkast zit dit aangesloten op een EMAT B16 Aardlekautomaat.

Totaal zouden de panelen 4740Wp zijn. Ik had vernomen dat je dat keer 0.85 doet voor KW, wat dan ongeveer 4000Watt zou moeten zijn. Maar een groep kan toch maar maximaal 3600watt aan?

Beste antwoord (via Rsport40 op 06-03-2023 14:53)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:29
@dunklefaser bij 30 graden als het goed is. Ik noemde goed gekoeld met reden. Zie ook comment van @Out.of.Control

Er had gewoon een 20A gebruikt moeten worden. Het blijkt inderdaad door een installateur gedaan te zijn… die mag even retour om het op te lossen wat mij betreft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De omvormer heeft een maximum vermogen, meer panelen maakt niet dat de omvormer ineens meer kan…

Maar wie heeft bedacht om slechts een 16A groep te gebruiken voor een 19A omvormer?
Er is kans dat een goed gekoelde automaat die wat ruim in de tolerantie zit er niet uit klapt… maar dat is niet iets wat een professional achter had moeten laten…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Klopt, je hebt extra capaciteit. Ik heb dat hier ook, maar bewust :) in het voor- en najaar heb ik meer opbrengst door een extra paneel

In de zomer gaat de omvormer tot de max . . .

Indien gepland geen probleem, indien niet van te voren bekend; de installateur eens bellen?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21
Rsport40 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 19:48:
Ik heb 12 zonnepanelen van 395Wp per stuk welke zit aangesloten op een Goodwe GW4200D-NS.
In de meterkast zit dit aangesloten op een EMAT B16 Aardlekautomaat.

Totaal zouden de panelen 4740Wp zijn. Ik had vernomen dat je dat keer 0.85 doet voor KW, wat dan ongeveer 4000Watt zou moeten zijn. Maar een groep kan toch maar maximaal 3600watt aan?
Die 0.85-voor-KW is een vuistregel voor je jaaropbrengst. met 4740Wp heb je dus ongeveer 4000 kWu per jaar.

De omvormer zelf kan 4200W opwekken. Hoeveel ampere dat is hangt een beetje af van de spanning, op piekmomenten kan dat best 240V zijn (17.5A). Maar hoe dan ook is de specificatie van de omvormer dat hij 19A terug kan leveren. Beter zet je er een 20A automaat achter.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Raar dat ze dan niet i.p.v. de B16a de B32a aardlekautomaat gebruikt hebben. Ik zal dit dan even nagaan bij de installateur. Is ook maar een paar euro duurder.

Maar wat ik meer bedoelde is, dat de zonnepanelen maximaal ongeveer 4000w leveren, terwijl op 1 groep toch maar 3600w mag komen?

Maar jullie zeggen dus ook dat 12x395wp , meer is dan 4200w, wat de omvormer aankan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Rsport40 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:30:
Maar jullie zeggen dus ook dat 12x395wp , meer is dan 4200w, wat de omvormer aankan?
In theorie zou de omvormer kunnen gaan aftoppen, in praktijk gaat het nauwelijks voorkomen in jouw opstelling. Met andere woorden: je omvormer en panelen zijn samen een prima setje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-MOB
De panelen kunnen maximaal 4740W leveren. Maar de omvormer zet daar maar maximaal 4200W op het net. Dat is prima, want die optimale condities komen maar enkele uren per jaar voor.
Maar goed die 4200W is meer dan de 16A van je zekering (V = I * R, dus 4200W bij 230V is 18.2A). Dus je hebt kans dat je zekering er uitvliegt op een zonnige middag. Qua automaat zou ik voor 20A gaan en niet 32A. Dat heeft te maken met selectiviteit. Met een 32A zekering heb je kans dat de hoofdzekering (van 35A of 25A ik neem aan dat je een nederlandse aansluiting hebt) er bij kortsluiting eerder uitvliegt dan jouw eigen zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald
Volgens het plaatje op "Circuits Online":
Bij een "overbelasting" met een factor van 19A/16A = 1,2 zou de B-automaat
pas na minimaal ca. 2000 s = ca. 30 min uitschakelen.

Of een langer durende levering met 19A met de installatie van de TS te verwachten is
hangt natuurlijk van de ligging af (en de "19A" ook nog van de spanningssituatie op het lokale net).

Een 20A alamat zou idd beter zijn, maar ik ben ook maar een "Kurzschlussmechaniker" -

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-07 22:35
@dunklefaser Op zich klopt dat, maar als de automaat al is opgewarmd doordat er al enige tijd 16, 17, 18A heeft gelopen, dan houdt hij het echt geen half uur meer vol op 19A.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@dunklefaser bij 30 graden als het goed is. Ik noemde goed gekoeld met reden. Zie ook comment van @Out.of.Control

Er had gewoon een 20A gebruikt moeten worden. Het blijkt inderdaad door een installateur gedaan te zijn… die mag even retour om het op te lossen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald Dan ben ik benieuwd naar het gedrag van mijn nieuwe installatie in het komende voorjaar.

Een Goodwe 5000D-NS met 5320 Wp op zuid (45°) - de afgelopen dagen zag ik al
enkele minuten 5090 W met 21,2A en 238 V of 21,0A en 241V langskomen
uiteraard met een goed gekoelde 20A B-automaat, want in een extra kastje met extra luchtgaatjes.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-07 09:30

swat!

computeraar

Zou het soms zo kunnen zijn dat de @Rsport40 een 3x25A aansluiting heeft...? Dan snap ik de B16 wel :-)

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
swat! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:21:
Zou het soms zo kunnen zijn dat de @Rsport40 een 3x25A aansluiting heeft...? Dan snap ik de B16 wel :-)
Ik heb inderdaad wel een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Ik neem even aan dat je 3x25A hebt, en dan ben je met 16A selectief t.o.v. je hoofdzekering (25A).

Echter is het probleem, zoals meerdere tweakers hierboven aangeven, dat je 16A er een keer uit gaat klappen op het moment dat je dat niet wilt (bij veel vermogen/opwekking).

Mijn inziens moet je naar een 3-fase omvormer, maar dit zal vast iets met de prijs te maken hebben gehad?
Is dit helemaal niet besproken?

[ Voor 6% gewijzigd door swat! op 02-03-2023 22:30 ]

EV6 Plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Selectiviteit biedt geen veiligheid
Selectiviteit biedt eenvoudigere diagnose.

Nen1010 is geen verplichting, daarom niet gratis inzichtelijk.

Systeem had 3 fase uitgevoerd kunnen worden… zo groot is kostenverschil niet. Wil installateur de 20A niet… laat hem dan de 4kW 3 fase omvormer maar brengen…

@dunklefaser amper boven de 5% dat een automaat bijna oneindig door laat. Kleiner verschil dan de 4,2 op 16A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!

swat!

computeraar

Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:48:
Los van die discussie, ik wilde aangeven dat dit waarschijnlijk de gedachtengang van de installateur was, anders heb ik geen idee waarom het zo is achtergelaten :?

Dus verder eens: terugkomen en oplossen :)

[ Voor 6% gewijzigd door swat! op 02-03-2023 23:15 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:48:
Ten opzichte van een hoofdzekering biedt selectiviteit wel gemak. In mijn installatie kun je die in elk geval niet makkelijk omzetten.

En ook al heb je met PV dat er eigenlijk altijd ook wel een paar gebruikers aanstaan, wat er door je PV-automaat gaat komt dus niet automatisch ook bij je hoofdzekering - toch kan er wel eens wat misgaan. Zoals bijvoorbeeld ondergetekende die met een slijptol door zijn kabel heenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
swat! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:30:
Ik neem even aan dat je 3x25A hebt, en dan ben je met 16A selectief t.o.v. je hoofdzekering (25A).

Echter is het probleem, zoals meerdere tweakers hierboven aangeven, dat je 16A er een keer uit gaat klappen op het moment dat je dat niet wilt (bij veel vermogen/opwekking).

Mijn inziens moet je naar een 3-fase omvormer, maar dit zal vast iets met de prijs te maken hebben gehad?
Dat is niet besproken. Heb zelf vorig jaar op internet gezocht en las vooral dat pas boven de grotere aantallen (18-24stuks) 3 fase aangesloten moet worden. En dat er dus met 1 fase omvormer gewoon op een 3 fase meterkast kon.

Alles is al aangesloten met bekabeling weggewerkt dus naar 3 fase is niet echt een optie.

Maar de aardlekautomaat laten omzetten van 16a naar 20a is dan de oplossing?, of gaat dat nu niet op, omdat ik een 3 fase meterkast heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Rsport40 20A heb ik geen moeite mee.

Als je kortsluiting maakt met de slijptol van @T-MOB dan heb je ook met 16A achter 25A kans dat je de hoofdzekering mee neemt. Bij 100A hoort een 25A even snel te gaan als een 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Rsport40 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 23:41:
[...]
Dat is niet besproken. Heb zelf vorig jaar op internet gezocht en las vooral dat pas boven de grotere aantallen (18-24stuks) 3 fase aangesloten moet worden. En dat er dus met 1 fase omvormer gewoon op een 3 fase meterkast kon.
Dat dat niet besproken is, is wel raar. Want je merkt nu ook op dat de 4000W / 4200W meer is dan je kwijt kunt op een standaard 16A groep. Vanuit technisch oogpunt is 3 fasen bij hogere vermogens altijd beter. Je hebt dan lagere stroom, dus minder verlies. En het net wordt gelijkmatiger belast. Maar goed daar koop je niets voor want..
Alles is al aangesloten met bekabeling weggewerkt dus naar 3 fase is niet echt een optie.

Maar de aardlekautomaat laten omzetten van 16a naar 20a is dan de oplossing?, of gaat dat nu niet op, omdat ik een 3 fase meterkast heb?
Dat omzetten zou ik wel laten doen.
Ronald schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 00:12:
@Rsport40 20A heb ik geen moeite mee.
Als je kortsluiting maakt met de slijptol van @T-MOB dan heb je ook met 16A achter 25A kans dat je de hoofdzekering mee neemt. Bij 100A hoort een 25A even snel te gaan als een 16A.
[small[Hoofdzekering bleef er in, maar deze kortsluiting zorgde er wel voor dat de aardlek van de zonnepanelen van de buren eruitvloog. :? [/]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@T-MOB mazzel, kortsluiting niet zwaar genoeg… wel raar dat de aardlekschakelaar bij buren ging…

3 fase: minder verlies in kabel, meer in de omvormer… bij 4kW beetje om het even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
swat! schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:30:

Dus eigenlijk in het kort, hadden ze op een 3 fase meterkast nooit een Goodwe GW4200D-NS (1 fase, 19a) kunnen verkopen / bij de schouw.

Dus of vervangen voor een 3 fase omvormer (wel hele klus omdat fase kabel onder de dakpannen doorloopt en afgewerkt is)

Of de zekering vervangen van 16a naar 20a.
Kan de standaard bedrading hier eigenlijk wel mee om?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Die omvormer is prima, pas vanaf 5000watt is het verplicht vanuit net code om de belasting (of invoering) te verspreiden over meerdere fases.

Het enige wat niet klopt is de automaat, die is 16A terwijl de omvormer 19A kan uitgooien. Ik zou er gewoon een 20A automaat achter hangen, dat is prima. Dat is niet selectief, maar dat is geen harde verplichting.

3-fase was wel het mooiste geweest, maar die zijn een slok op een borrel duurder en omvormers zijn erg moeilijk leverbaar geweest afgelopen jaar.

De bedrading van 2,5mm2 gaat prima trekken, zolang de afstand kleiner is dan 25 meter. Ik zou zelf 4mm2 hebben getrokken omdat je dan ruimer zit, en je hebt minder last van spanningsval waardoor je bij oplopend net voltage geen last krijgt van een omvormer die afslaat.

Maar kost allemaal extra geld, en de consument kiest 95% van de keren de aanbieder met de laagste prijs. Dus imho kun je achteraf niet om die dingen vragen, alleen de 16A automaat klopt niet, die moet vervangen worden imho.

Mijn advies: vervang de automaat zelf of door een elektricien en installeer kwaliteit zoals ABB/Hager in plaats van Emat. €58 voor een 1P+N B20 30mA type A alamat van ABB.

[ Voor 47% gewijzigd door _eLMo_ op 03-03-2023 09:29 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-07 22:45
@Rsport40

Bedankt voor de tip!

Op mijn dak heb ik ook 11x 430WP panelen liggen met solis s6-gr1p(2.5-6)k omvormer.

Ik heb net in mijn meterkast ook gecheckt en ik heb exact zelfde probleem.
Omvormer levert via de wasmachine groep (nr4) terug naar het meterkast.
Maar wasmachine groep is ook een B16.

Ik ga ook maar direct contact opnemen met de installateur...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k94tQvvzbcaE1LSqtsQM4qKW3LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0wR3eLsM74veH0QwPf0KyW3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNg-ubZ8ZRK6QO1OHET3s-NOkBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1LIlaLb7R5DXf1vHCgkLVzq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

sanane schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:57:
met solis s6-gr1p(2.5-6)k omvormer.
Welke is het precies? De 2.5k of 6k omvormer? Dat maakt nogal uit ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Proton_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Welke is het precies? De 2.5k of 6k omvormer? Dat maakt nogal uit ;)
Exact type S6-GR1P4K

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ey3EDCfVK9Uu0H7tAmR6OoiYahw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8y5Nq2XEls4sx3fpSGANIYql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Max 21A teruglevering dus, volgens mij moet je afgaan op de specificatie vanuit de fabriek en niet zozeer vanuit het geplaatste vermogen van de panelen.

Leuke puzzel, dan heb je een zekering van 25A nodig vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:58
sanane schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:57:
@Rsport40
Maar wasmachine groep is ook een B16.
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben gewoon benieuwd, als de wasmachine ook aanstaat terwijl je flink energie opwekt, is het dan een optelsom voor de 16A automaat of kan je dat van elkaar wegstrepen?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@sanane
Max continuous output current 21A, dus dat vind ik inderdaad niet netjes op een 16A automaat.
Niet gevaarlijk en zeker met 2.5 mm² is de kans klein dat die 21A ooit gehaald wordt (immers op 250V komt hij niet boven de 16A) maar toch :)

@Soepstengel dat kan je van elkaar aftrekken.
Dus de kabel naar de meterkast wordt bij tegelijke opwek en verbruik minder belast (en de kans dat de 21A wordt aangetikt door de PV wordt dan groter).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-07 17:05
Kunnen jullie mijn situatie ook eens beoordelen ? Ik heb helaas de ballen verstand van electriciteit.

14 panelen Denim U - Mono 405 all black ​half cut met Enphase IQ7+ Microinverters.
Ik heb 1 x 25 ampere aansluiting welke binnenkort wordt vervangen door een 40 ampere.

Foto's van mijn groepenkast (De zonnepanelen groep zit naast de hoofdschakelaar):
Ik kook nog op gas, dus de kookgroep wordt nog niet gebruikt voorlopig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPAy3-UDtIHSFQltoajVFCy-twY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XRtIG4oqo7Gwf6YTW1Ot1Niw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMM374KiX8B9QZGYcoEHn4_Hep8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43mbDgzZzHW4r3EsdiYeJpsq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRWuOaWpFQUA9VfkWcNdIra6rAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9c2JU4iWBHfUCDDC2TapKUF.jpg?f=fotoalbum_large

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Spasm schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:14:
Kunnen jullie mijn situatie ook eens beoordelen ? Ik heb helaas de ballen verstand van electriciteit.

14 panelen Denim U - Mono 405 all black ​half cut met Enphase IQ7+ Microinverters.
Ik heb 1 x 25 ampere aansluiting welke binnenkort wordt vervangen door een 40 ampere.

Foto's van mijn groepenkast (De zonnepanelen groep zit naast de hoofdschakelaar):
Ik kook nog op gas, dus de kookgroep wordt nog niet gebruikt voorlopig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik het goed heb begrepen klopt jou selectiviteit dus niet aangezien je een 25A meterkast hebt en hij op 20A gezekerd zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:07

Jan2023

KISS

Rsport40 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:26:
[...]

Ik heb inderdaad wel een 3 fase aansluiting.
Bekijk even in de omvormer waar deze op ingesteld is.
Grote kans dat deze niet is ingesteld op 100 % van wat je panelen kunnen leveren.

Dat is bij mijn SMA ook het geval , om redenen van rendement.
Tja

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Jan2023 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 14:30:
[...]
Bekijk even in de omvormer waar deze op ingesteld is.
Grote kans dat deze niet is ingesteld op 100 % van wat je panelen kunnen leveren.

Dat is bij mijn SMA ook het geval , om redenen van rendement.
Tja
Als ik op het portaal van de omvormer kijk staat daar Capaciteit 4.2kW. Ik zag eergisteren toen de zon er even vol op stond een piek van 4228W. Uiteraard hield de 16A aardlekautomaat het vol, aangezien het maar van korte tijd was. Ik weet niet of of mijn 12 x 395wp (4740wp) geknepen worden door de 4200 omvormer, maar daar is dan niets aan te doen.

Ik las ook een stuk op internet met de volgende informatie, dus volgens mij zit ik wel goed met de 4200 opvorming op 12x395wp (4740wp) panelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b0v71XV92xiKpVwrBgXkLwmiT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bbwjrcb4bnV92HnnM6Rh2Gs8.jpg?f=user_large
Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:10:

Ik heb contact gehad en ze gaan de B16 aardlekautomaat vervangen voor een B20.

[ Voor 13% gewijzigd door Rsport40 op 06-03-2023 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Rsport40 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 14:32:
[...]

Als ik het goed heb begrepen klopt jou selectiviteit dus niet aangezien je een 25A meterkast hebt en hij op 20A gezekerd zit.
Ok, en wat betekent dit ? (Maw hoe moet ik dit op (laten) lossen ?)

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Spasm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Ik krijg straks ook deze situatie van 16a in een 3x25a, naar een 20a in een 3x25a.
Maar officieel klopt dus je selectiviteit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Spasm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:10:
[...]

Gebrek aan selectiviteit is puur een diagnostisch probleem. Bij een kortsluiting is er meer kans dat je zowel de 20A als de hoofdzekering er uit blaast. Dat risico is met een 16A overigens slechts kleiner… ook die is niet volledig selectief tov 25A.

Als je beide er uit hebt liggen kan het onduidelijk zijn wat de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Rsport40 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:05:
[...]
Uiteraard hield de 16A aardlekautomaat het vol, aangezien het maar van korte tijd was. Ik weet niet of of mijn 12 x 395wp (4740wp) geknepen worden door de 4200 omvormer, maar daar is dan niets aan te doen.
De uitleg die je gevonden hebt klopt. Ja gedurende korte momenten (minuten na dat zijn zon achter wolken vandaan komt) zal het systeem geknepen werken, dat kost op jaarbasis bijna niets. Je zal zien dan in juni je de 4200 niet gaat halen op vol zonnige dagen… hete panelen werken vrij pittig slechter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanane
Eindelijk zojuist gebeld door de zonnepaneel boer. Ze boden hun excuses aan en willen een directe lijn trekken van omvormer naar de meterkast of de zekering vervangen met B20 exemplaar. Maar dat moet hij nog even navragen of dat wel mag volgens de regels.

Ik vindt het wel amateuristisch dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden.. Hoe moeilijk kan het zijn.. het wordt de derde keer dat ze langskomen om een simpele systeem aan te sluiten. ik vraag mij echt af hoe de gemeente met deze partij samenwerkt.

[ Voor 20% gewijzigd door sanane op 06-03-2023 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

sanane schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:32:

[...]

Ik vindt het wel amateuristisch dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden.. Hoe moeilijk kan het zijn.. het wordt de derde keer dat ze langskomen om een simpele systeem aan te sluiten. ik vraag mij echt af hoe de gemeente met deze partij samenwerkt.
Omdat ze een goed verhaal hadden in de vergaderzaal van het gemeentehuis. En daar zat geen techneut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Ronald schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:36:
[...]

Gebrek aan selectiviteit is puur een diagnostisch probleem. Bij een kortsluiting is er meer kans dat je zowel de 20A als de hoofdzekering er uit blaast. Dat risico is met een 16A overigens slechts kleiner… ook die is niet volledig selectief tov 25A.

Als je beide er uit hebt liggen kan het onduidelijk zijn wat de oorzaak is.
Sorry, voor mij is dit nog steeds abacadabra. Wat houdt selectiviteit in ??
En kan ik iets (laten) doen om dit op te lossen ?

Random WTF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rsport40
Spasm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Je krijgt binnenkort toch verzwaring naar 40A? Dan is het gelijk opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
Rsport40 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:09:
[...]

Je krijgt binnenkort toch verzwaring naar 40A? Dan is het gelijk opgelost.
Poeh, dat is een pak van mijn hart. Ze komen in week 12 inderdaad voor de verzwaring.

Wel lekker dat de zonnepanelenboer daar niks over heb gezegd terwijl ik specifiek heb gevraagd of 1x25A genoeg was.

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Spasm schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:01:
[...]

Met selectiviteit willen ze bereiken dat je zekering van je groepenkast er eerder uit vliegt dan je hoofdzekering. Bij een hoofdaansluiting van 3x25 zou je zekering in de meterkast maximaal 16A mogen zijn meen ik. Dus een apparaat dat onder die zekering zit en te veel stroom trekt laat de zekering in de groepenkast uit springen en niet je hoofdzekering. Als jij nu een 25A zekering hebt voor je zonnepanelen zou je aansluiting dus eigenlijk een 3x35A moeten zijn. (Wat in de praktijk 3x40 wordt met automaten)

Wat je wel even GOED moet laten bekijken dan is je meterkast. Namelijk je hebt 40A invoeding vanaf het stroomnet én invoeding vanaf je zonnepanelen. Dat gaat dus over de 40A van de meeste aardlekschakelaars heen. Dat mag dus niet volgens de NEN normen, 40A invoeding net + invoeding zonnepanelen is dan mogelijk. Ook je bedrading in de kast moet je laten bekijken.6mm2 volstaat dan denk ik niet meer. Ik denk dat de meeste installateurs er normaal gesproken gewoon een extra automaat in douwen en verder niets berekenen qua capaciteiten.

Ik zit nu in hetzelfde proces. Ik wil dus een thuisaccu gaan maken en aansluiten. Daarmee creëer ik nog een extra voedingsbron in mijn groepenkast. Dus moet ik aan de 3x40A hoofdaansluiting, (zeker met een elektrische auto in het achterhoofd niet verkeerd).
De groepenkast moet ik gaan aanpassen. Ik ga de hele boel vervangen, de oude kasten hebben max 8 automaten en 40A 4P aardlekschakelaars terwijl NEN 2P prefereert. Volgens NEN1010 moet je geloof ik zelfs een warmteberekening maken van de hele groepenkast.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Commander69 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Met selectiviteit willen ze bereiken dat je zekering van je groepenkast er eerder uit vliegt dan je hoofdzekering. Bij een hoofdaansluiting van 3x25 zou je zekering in de meterkast maximaal 16A mogen zijn meen ik. Dus een apparaat dat onder die zekering zit en te veel stroom trekt laat de zekering in de groepenkast uit springen en niet je hoofdzekering. Als jij nu een 25A zekering hebt voor je zonnepanelen zou je aansluiting dus eigenlijk een 3x35A moeten zijn. (Wat in de praktijk 3x40 wordt met automaten)

Wat je wel even GOED moet laten bekijken dan is je meterkast. Namelijk je hebt 40A invoeding vanaf het stroomnet én invoeding vanaf je zonnepanelen. Dat gaat dus over de 40A van de meeste aardlekschakelaars heen. Dat mag dus niet volgens de NEN normen, 40A invoeding net + invoeding zonnepanelen is dan mogelijk. Ook je bedrading in de kast moet je laten bekijken.6mm2 volstaat dan denk ik niet meer. Ik denk dat de meeste installateurs er normaal gesproken gewoon een extra automaat in douwen en verder niets berekenen qua capaciteiten.

Ik zit nu in hetzelfde proces. Ik wil dus een thuisaccu gaan maken en aansluiten. Daarmee creëer ik nog een extra voedingsbron in mijn groepenkast. Dus moet ik aan de 3x40A hoofdaansluiting, (zeker met een elektrische auto in het achterhoofd niet verkeerd).
De groepenkast moet ik gaan aanpassen. Ik ga de hele boel vervangen, de oude kasten hebben max 8 automaten en 40A 4P aardlekschakelaars terwijl NEN 2P prefereert. Volgens NEN1010 moet je geloof ik zelfs een warmteberekening maken van de hele groepenkast.
Waarom “moet” je 3x40?
De enige geldige reden is >35kWP PV IMHO.
Eén vd usecases van een thuisaccu is juist de hoofdaansluiting ontlasten en daarmee die >€1000 extra per jaar ontwijken. Betaald voor zichzelf.

Warmteberekening lijkt me meer iets voor industriële installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:10:

Ze komen de B16 30mA omwisselen voor een B20 aardlekautomaat. Moet dit eigenlijk niet voor de Goodwe GW4200D-NS omvormer een 300mA zijn, of kan dat gewoon 30mA blijven?

[ Voor 17% gewijzigd door Rsport40 op 15-03-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ligt aan de omvormer... Soms is 300 nodig... Vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

bbbrumbrum schreef op zondag 12 maart 2023 @ 19:34:
[...]

Waarom “moet” je 3x40?
De enige geldige reden is >35kWP PV IMHO.
Eén vd usecases van een thuisaccu is juist de hoofdaansluiting ontlasten en daarmee die >€1000 extra per jaar ontwijken. Betaald voor zichzelf.

Warmteberekening lijkt me meer iets voor industriële installaties.
Selectiviteit. De omvormer levert via een 25A alamat terug.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Commander69 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:58:
[...]

Selectiviteit. De omvormer levert via een 25A alamat terug.
Dure oplossing voor iets wat geen probleem is. 25A is ook niet volledig selectief op 40A.

Wat is je max gemeten terugleverstroom? En dit is dan dus >20kWP aan PV? Voor die >EUR1000 die je nu per jaar weggooit kun je heel veel PV extra leggen op een kleinere omvormer en daardoor netto nog veeeeeeel meer centjes overhouden.

[ Voor 30% gewijzigd door bbbrumbrum op 15-03-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

bbbrumbrum schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 20:55:
[...]

Dure oplossing voor iets wat geen probleem is. 25A is ook niet volledig selectief op 40A.

Wat is je max gemeten terugleverstroom? En dit is dan dus >20kWP aan PV? Voor die >EUR1000 die je nu per jaar weggooit kun je heel veel PV extra leggen op een kleinere omvormer en daardoor netto nog veeeeeeel meer centjes overhouden.
Ik ben het helemaal met je eens. Dat is ook de reden dat ik nu wél 3x25 heb. Echter met 3x25 en 15.2kWp zonnepanelen en straks 12kW accu power niet conform NEN1010 Sterker nog de accu zal de zonnestroom gaan opvangen en dat balanced uiteraard. Je wilt dan geen netstroom gaan opnemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Commander69 op 16-03-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanane
Pff.. Zonnepaneel boer reageert niet meer op mijn e-mails en telefoon. Ze zouden overleggen hoe ze het gaan oplossen en mij terugbellen maar sinds 6 maart niks meer van gehoord. :( :( Wat een gezeik weer. |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
sanane schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:32:
Pff.. Zonnepaneel boer reageert niet meer op mijn e-mails en telefoon. Ze zouden overleggen hoe ze het gaan oplossen en mij terugbellen maar sinds 6 maart niks meer van gehoord. :( :( Wat een gezeik weer. |:( |:(
Ja, de buit is binnen.

Ging bij mij ook zo. Ze hadden 3 verkeerde zijkappen bij zich voor de schansen op het platdak.

Meerdere keren beloven dat ze ze komen plaatsen, en meerdere keren niet langsgeweest.

Na uiteindelijk flink uit mijn slof geschoten te zijn, hebben ze ze geplaatst. Ze hadden niet eens het fatsoen in even aan te bellen toen ze er waren. Gewoon eraan geschroefd en weer afgetaaid. :(

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rsport40
_eLMo_ schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 09:23:
Mijn advies: vervang de automaat zelf of door een elektricien en installeer kwaliteit zoals ABB/Hager in plaats van Emat. €58 voor een 1P+N B20 30mA type A alamat van ABB.
Hoe kan het dat deze ABB B20 Aardlekautomaat (2CSR255180R1205) hier maar €57,50 kost , terwijl ze overal anders op internet zo ongeveer €150,- zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Rsport40 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 11:04:
[...]

Hoe kan het dat deze ABB B20 Aardlekautomaat (2CSR255180R1205) hier maar €57,50 kost , terwijl ze overal anders op internet zo ongeveer €150,- zijn?
Omdat deze webshop heel goedkoop is. Volgens mij doen ze aan grijze import en hele grote getallen (het assortiment is beperkt).

Ik (en velen op dit forum met mij) bestellen er al jaren.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-06 15:26
edit: overbodig

[ Voor 98% gewijzigd door Evanrvb op 29-03-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-06 15:54
Hier zit ik ook naar de Solis S6-GR1P4K omvormer te kijken.
Zijn de problemen nu volledig verholpen met upgrade van de almat?

In mijn situatie wordt de installatie op zw. geplaatst
Installateur 1 wil 11x 445 Wp met Solis 3.6K-S6 plaatsen
Installateur 2 wil 11x 440 Wp met Huawei SUN2000 -4KTL-L1 plaatsen

Prijs verschil is nog wel aardig. 1= 0.766 2= 0.923
Persoonlijk lijkt me dat installateur 1 gewoon de Solis S6-GR1P4K kan plaatsen

Wat vinden jullie er van?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Pagina: 1