Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelftest UPS, aardlek klapt, tijd voor type B?

Pagina: 1
Acties:

• opa uche
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 12:11
Ik heb een APC 1000VA SmartUPS die nu tweewekelijks de aardlek laat klappen sinds de afgelopen 2 maanden. Aan de elektrische installatie is niets gewijzigd (huurhuis).

Is dit nu een crappy aardlekschakelaar of is het met zo'n UPS al sowieso tijd voor een type B aardlek?

Ik ben er namelijk niet helemaal uit of type B nu noodzakelijk is voor een UPS in huis.

Iemand hier ervaring mee?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De aardlek klapt alleen tijdens de zelftest?
Misschien kun je opzoeken wat er gebeurt bij een zelftest, en op welk punt dan de aardlekschakelaar het niet meer OK vindt.
Het klinkt meer als een overleden netfilter. Type B gaat weinig uithalen als dat het probleem is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

We weten ook niet wat voor aardlekschakelaar 'dit' is, dus we kunnen ook niet echt zeggen of dat 'crappy' is of niet. Ook weten we niet of het stopcontact bijvoorbeeld geaard is of niet. :) Als het niet geaard is en de aardlek klapt toch (en dat toevallig telkens met de test is van de UPS), is er een andere reden, maar niet de UPS die aarde maakt.

[ Voor 49% gewijzigd door CH4OS op 02-03-2023 16:29 ]

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
Bekend probleem, dit is get gevolg van dat de accu slecht aan het worden is en elke twee weken test de UPS de accu en klapt de aardlek schakelaar uit. Heb ik ook gehad. Remedie is nieuwe accu. Weet niet hoelang je de UPS hebt staan maar na 3 jaar kan dit euvel al optreden.

• opa uche
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-11 12:11
Dank jullie allen, dit brengt me wel meer richting de accu's inderdaad.
Die zijn denk ik nu wel 2 jaar oud en zeker niet origineel.

Het is een "gewone woning aardlek", en oude installatie, dus vermoed zo een type A 30mA.
Er is destijds een aarddraad getrokken vanaf meterkast naar dit aansluitpunt, waar ook een netfilter uit een oud SUN rack (16A netfilter) is geplaatst (ik denk niet dat die stuk is).

Gaan we maar eens eerst beginnen met de accu's.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:22
Een standaard ups accu is 12 of 24 volt. Dat is veilig aanraakbare spanning. Een type B aardlek is bedoeld voor zonnepanelen of elektrische auto's waar de spanning zo 400 volt kan zijn. Vaak hebben deze apparaten al een beveiliging ingebouwd (bij de diy smartevse laadpaal is die spoel ook veel goedkoper dan een type b aardlek)

Het ontwerp van een standaard ups kan geen DC foutstroom veroorzaken. Dan brand de accu eerst omdat er 230V AC op komt. Zeer onwaarschijnlijk dat dit gebeurt.
Pagina: 1