Afspelen van mijn filmcollectie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.808 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-01 13:46
Afspelen van mijn filmcollectie

Op dit moment bezit ik een filmcollectie met meer dan 800 originele film-dvd’s (dus geen kopieën) waarvan vele uit de gouden tijd van de filmindustrie. Deze films zijn geadministreerd in een database en fysiek opgeslagen in langwerpige archiefdozen. Maandelijks maak ik samen met mijn vrouw een selectie van films uit de database waarna ik de dvd-doosjes uit de archiefdozen haal om te kunnen afspelen in de dvd-speler in de huiskamer. Dit werkt prima, maar het zou handiger zijn om met een druk op de knop een film te kunnen selecteren om deze dan direct te kunnen afspelen.

Voor de duidelijkheid: ik ga het niet over mijn smaak qua filmvoorkeur hebben en ook niet over het opnieuw kopen of downloaden van de collectie in welk formaat dan ook. Ik heb slechts één leven en tijd daarvan is kostbaar.

Hoewel het mij veel werk lijkt, zou ik elke dvd kunnen opslaan als een iso-bestand en deze op één of meerdere HD’s plaatsen. Deze HD set moet minimaal zo’n 1000 niet gecomprimeerde films kunnen bevatten. Op zich lijkt mij dit het minst moeilijk. Een PC met een publieke map in mijn wifi-netwerk zou kunnen volstaan.

Maar nu komt het lastige: ik moet een soort mediaspeler via een HDMI aan mijn televisie hangen die ik met een afstandsbediening kan bedienen om een film te selecteren en af te spelen. De mediaspeler zou dan via wifi het iso-bestand moeten openen om de dvd te kunnen afspelen, net zoals ik nu met mijn DVD-speler doe. Ik heb al flink op internet lopen zoeken maar tot nu toe geen bevredigende oplossing gevonden. Ik wil dus niets te doen hebben met Netflix e.d. en ik heb ook geen smart TV.

Hopelijk kan iemand mij op het goede spoor zetten om dit probleem op te lossen.

[ Voor 9% gewijzigd door magnificent7 op 02-03-2023 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-07 08:18
Heb je al gekeken naar een NAS? En dan te streamen naar de TV? Er zijn zat oplossingen hiervoor te bedenken. En dan met PLEX bijvoorbeeld te werken?

Wat voor TV heb je nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Zappiti, goedkoop is het apparaat niet maar zeker icm een NAS erg mooi in gebruik eenmaal draaiend.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zo’n ding met Kodi?: uitvoering: Nokia Streaming Box 8000 8GB

Lijkt me de meest praktische, streamdoosje waar je evt direct een HDD aan kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
En bespaar jezelf aub de moeite om al die dingen stuk voor stuk te gaan rippen naar ISO. Zelfs al lukt het je in 5 minuten per schijfje dan ben je alsnog 67 uur bezig. Huur een cd wisselaar en automatiseer het geheel of vind de bestanden op alternatieve wijze.

Het verbaast me verder een beetje dat je dit ritueel zo lang hebt volgehouden. De laatste keer dat ik een schijfje ergens in stopte om een film af te spelen is 20 jaar terug. Maar wie ben ik, ik kan me best voorstellen dat het fysiek vasthouden van een film waardevol is. Ik mis dat nu een beetje met PS5. Alle spellen zijn digitaal, ik heb geeneens een disclezer, en kan dus niet mijn stapel games (en uitermate goede smaak in games) etaleren.

Insta edit: Je hebt twee keer de opslag nodig die je nu denkt nodig te hebben. Die harde schijf van je gaat een keer stuk en dan is het fijn om een backup te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door HenkEisDS op 01-03-2023 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
corporalnl schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:01:
Heb je al gekeken naar een NAS? En dan te streamen naar de TV? Er zijn zat oplossingen hiervoor te bedenken. En dan met PLEX bijvoorbeeld te werken?

Wat voor TV heb je nu?
Ik heb een gewone TV met HDMI aansluitingen en audio is gekoppeld aan de hifi-installatie.
In mijn PC in mijn werkkamer draait een Hyper-V netwerk en heeft de nodige TB's vrij.
Dat er zat oplossingen hiervoor te bedenken zijn, begrijp ik en dat is nu juist mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-07 19:42
magnificent7 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:05:
[...]

Ik heb een gewone TV met HDMI aansluitingen en audio is gekoppeld aan de hifi-installatie.
In mijn PC in mijn werkkamer draait een Hyper-V netwerk en heeft de nodige TB's vrij.
Dat er zat oplossingen hiervoor te bedenken zijn, begrijp ik en dat is nu juist mijn vraag.
Nvidia Shield icm met kodi(of ander software pakket) is ook een erg populaire optie als het gaat om media spelers die vanaf netwerk kunnen spelen.

uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-07 23:35
Sjoerd schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:06:
Ik ben zelf erg tevreden over mijn Zappiti, goedkoop is het apparaat niet maar zeker icm een NAS erg mooi in gebruik eenmaal draaiend.
Wat doet dat apparaat wat een Android TV + Synology NAS niet kan? Oprechte interesse.

Ik speel mijn bluray collectie namelijk gewoon af via mijn NAS rechtstreeks op mijn Philips OLED, die via optical gaat naar hifi-set.

(Vooral omdat het vrij obscure koreaanse/aziatische films zijn die lastiger via streamingdiensten te kijken zijn)

Overigens los van het feit dat het hier een fysieke collectie betreft... DVD kwaliteit, ai.. Neem aan dat minstens de helft in 1080p of 4K beschikbaar zou zijn tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
HenkEisDS schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:17:
En bespaar jezelf aub de moeite om al die dingen stuk voor stuk te gaan rippen naar ISO. Zelfs al lukt het je in 5 minuten per schijfje dan ben je alsnog 67 uur bezig. Huur een cd wisselaar en automatiseer het geheel of vind de bestanden op alternatieve wijze.

Het verbaast me verder een beetje dat je dit ritueel zo lang hebt volgehouden. De laatste keer dat ik een schijfje ergens in stopte om een film af te spelen is 20 jaar terug. Maar wie ben ik, ik kan me best voorstellen dat het fysiek vasthouden van een film waardevol is. Ik mis dat nu een beetje met PS5. Alle spellen zijn digitaal, ik heb geeneens een disclezer, en kan dus niet mijn stapel games (en uitermate goede smaak in games) etaleren.

Insta edit: Je hebt twee keer de opslag nodig die je nu denkt nodig te hebben. Die harde schijf van je gaat een keer stuk en dan is het fijn om een backup te hebben.
Mijn films zijn grotendeels uit de gouden tijd van de filmindustrie en meer dan 80% is niet te vinden bij de streamingdiensten. Het verzamelen van deze films is juist de uitdaging. Het duurt soms jaren om sommige films te bemachtigen.

Ik maak wekelijks een back-up van al mijn computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HenkEisDS schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 23:17:
En bespaar jezelf aub de moeite om al die dingen stuk voor stuk te gaan rippen naar ISO.
Ik rip mijn DVDs (gekocht op eBay) naar MP4 met Handbrake. Die staan op mijn NAS (en backup op OneDrive); ik gebruik ze meer mobiel, dwz als ik op reis ben. Dan is het resolutieverlies ook niet zo'n ramp, en ik vind de kwaliteit goed genoeg voor de TV. Maar puristen zullen dat niet zo vinden :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

De nVidia Shield is zeker aan te raden aangezien deze ook een hele goede upscaler ingebouwd heeft waardoor DVD's er opeens vele malen beter uitzien.

Verder zou ik persoonlijk aanraden om geen volledige ISO's te rippen maar zoals hierboven aangeraden wordt, de DVD te rippen naar een ander formaat. Dat scheelt een flinke hoeveelheid ruimte met de huidige compressiealgoritmen en hoeft kwa kwaliteit niet merkbaar te zijn.

Kwa speler op de nVidia Shield kan je gewoon Kodi gebruiken. Dit werkt voor zowel rips als ISO's prima.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-07 14:57

NeHoX

Gamer + PV

Volgens de Auteurswet mogen consumenten voor eigen oefening, studie of gebruik een kopie maken van een auteursrechtelijk werk. Dit gebruik mag uiteraard niet commercieel van aard zijn en daarnaast schrijft de wet voor dat dit beperkt moet blijven tot één of enkele kopieën.
Lekker een kopie downloaden (Wel dezelfde DVD / 1080p kwaliteit) naar een capabele NAS of PC met Emby of Plex er op en streamen via eenzelfde app of naar een Chromecast.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillStream
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06-2024
Zelf gebruik ik een Raspberri PI met kodi(openelec) in de slaapkamer en de woonkamer, die de films en series van mijn nas afspeelt.

In de slaapkamer heb ik nog een hele oude WMC afstandsbedieding waar openelec de drivers schijnbaar voor heeft. In de woonkamer bedien ik hem meestal gewoon met de afstandbediening van de tv zelf. Werkt wel minder prettig dan 1 die wel volledig ondersteund word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:20
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat je nu precies bedoelt (en welke tijdsperiode) met “de gouden tijd van de filmindustrie”, die je nu twee keer genoemd hebt… :) En ook waarom dát volgens jou dan die gouden tijd was, en waarom dat nu (of de afgelopen decennia?) niet het geval was…

Verder eens met een eerdere opmerking: DVD.. ;( … aii… Daar heb ik wel een beetje medelijden mee..
Waarom zou je in hemelsnaam nog zoveel tijd in gaan stoppen in zo’n kwalitatief inferieur en verouderd medium? (lage resolutie, beperkte kleurruimte, PAL audio speedup, enz)… Ik vind het zelf al verschrikkelijk zonde van die slechts enkele tientallen DVDs die ik 20+ jaar geleden (duur) gekocht heb, en die nu zonder uitzondering allemaal ook op Blu-Ray beschikbaar zijn in ontzettend veel betere kwaliteit. Die DVDs (zover ik ze nog heb), heb ik al bijna 20 jaar niet meer aangeraakt, zijn vervangen voor BluRay discs, of/en heb ik intussen (ook) in 1080p resolutie in mijn collectie op de server staan.

En die omvat dan bijvoorbeeld ook een 1080p (4:3) BluRay release van The Wizard of Oz uit 1939, of een 1080p remastered widescreen versie van The Magnificent Seven uit de jaren 60, of Easy Rider, of Space:2001 vanuit dezelfde tijdsperiodes… Die zijn dus allemaal nieuw, geremastered op BluRay uitgebracht…

Vandaar dat ik benieuwd ben naar die gouden periode van jou waarin alles zoveel beter was... :P

Back on topic:
Opslag: een NAS, simpel in het netwerk met SMB gedeeld.
Afspelen: (mini) PC tje waar je een kant-en-klare Kodi release op installeert, zoals bijvoorbeeld Libre-Elec wat ik zelf ook gebruik.
Stel daarvan de Library functie correct in, en je kunt door een automatisch geupdate bibliotheek in de GUI bladeren, met prachtige posters, fan-art en film informatie van je eigen collectie.
Te bedienen via in ieder geval de app op een mobiele telefoon, maar genoeg andere functies mogelijk als je er wat tijd in stopt.
Qua miniPC hardware voor het afspelen zou je bijv. een Intel NUC kunnen gebruiken.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33
Plex, Kodi. De films downloaden (in misschien wel betere kwaliteit) en wat je niet kan vinden zelf digitaliseren.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eens met bovenstaande reacties. De opzet van dit geheel lijkt mij ook super eenvoudig. Een NAS voor de data opslag en elke willekeurige mediaspeler met bijvoorbeeld Kodi of Plex kan het afspelen.

Uitdaging zal het digitaliseren zijn. Het zijn echt allemaal dvd’s? Soms noemt men blu-ray discs onterecht ook dvd’s. Als het echt dvd’s zijn heb je ook niet eens heel veel opslagruimte nodig voor je NAS. Maar de tijd die er in gaat zitten… poeh. En dan is de beeldkwaliteit naar hedendaagse maatstaven abominabel slecht.

Maar samenvattend; wat je wil is eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr Juan
  • Laatst online: 30-07 21:51

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

Mischien een gek idee, maar waarom probeer je niet eens een juke box te maken voor dvd's

Zijn we nou tweakers of niet.

Maar dan ook echt met de dvd's die in de ronte draaien,

Heb jammer genoeg geen enkele dvd meer, maar ben wel begonnen singeltjes te kopen.

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:27

Tazzios

..

De qnap nassen hebben veelal een HDMI uitgang waarop je Kodi kan draaien, dan heb je opslag en mediaspeler in 1.

Met de juiste codec instellingen kun je je DVD`s zonder kwaliteit verlies naar een meer bruikbaar formaat. MPEG2 is naar huidige standaarden niet echt efficient. https://www.thewebernets....c-windows-and-linux-2022/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
magnificent7 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:31:
[...]

Mijn films zijn grotendeels uit de gouden tijd van de filmindustrie en meer dan 80% is niet te vinden bij de streamingdiensten. Het verzamelen van deze films is juist de uitdaging. Het duurt soms jaren om sommige films te bemachtigen.

Ik maak wekelijks een back-up van al mijn computers.
Ik bedoelde eigenlijk vooral de bronnen waar ik het hier niet over mag hebben. :+ Als je gaat kijken naar streaming providers dan zul je a) abonnementen op bijna alle streaming platforms moeten nemen en b) inderdaad niet alles kunnen vinden. Met Couch Potato (https://couchpota.to of topic op tweakers [Ervaringen] CouchPotato, Sickbeard, Headphones e.a. deel 4 ) is het in elk geval erg makkelijk om een hele lijst films automatisch te downloaden uit die 'alternatieve bronnen'. Ik ben er vrij zeker van dat 90% van jouw films gewoon online te vinden zijn in superieure kwaliteit. Vergeet alleen niet ook een VPN te gebruiken.
gambieter schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:41:
[...]

Ik rip mijn DVDs (gekocht op eBay) naar MP4 met Handbrake. Die staan op mijn NAS (en backup op OneDrive); ik gebruik ze meer mobiel, dwz als ik op reis ben. Dan is het resolutieverlies ook niet zo'n ramp, en ik vind de kwaliteit goed genoeg voor de TV. Maar puristen zullen dat niet zo vinden :)
Waarom rip je ze dan niet gewoon in de hoogste kwaliteit? Als het goed is kun je de DVD gewoon 1-op-1 omzetten naar een ISO zonder kwaliteitsverlies. De kwaliteit aanpassen voor het streamen naar mobiel kun je dan gewoon on-the-fly laten doen door je mediaserver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:18
Als je wil blijven vasthouden (bv. omwille van nostalgie) aan DVD's en ze te rippen is de snelste manier:

https://github.com/automa...automatic-ripping-machine

Of je atlijd bit for bit copies wil qua data efficiency is een andere vraag. Maar eens ze als ISO er staan kan je eventueel wel met Handbrake oid commandline ze transcoderen naar een handzamere container/codec.

Eens je alles digitaal beschikbaar hebt (via ripping of andere bronnen) dan is het elegant om een Plex of Emby server te draaien.

Als je dat niet wenst kan je een eenvoudige mediaplayer zoals hierboven aanschaffen en via een share of HDD dan alle films afspelen.

[ Voor 64% gewijzigd door HyperBart op 02-03-2023 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
BrainCrash schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 01:35:
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd wat je nu precies bedoelt (en welke tijdsperiode) met “de gouden tijd van de filmindustrie”, die je nu twee keer genoemd hebt… :) En ook waarom dát volgens jou dan die gouden tijd was, en waarom dat nu (of de afgelopen decennia?) niet het geval was…
Hiermee bedoel ik films uit de periode 1920 t/m 1970. Veel zwart/wit films ook stom en vaak geen breedbeeld. Ik heb een grote liefde voor oude Franse en Italiaanse films m.a.w. een vroege vorm van art-house.

[ Voor 8% gewijzigd door magnificent7 op 02-03-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
Wolfboy schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 00:48:

Verder zou ik persoonlijk aanraden om geen volledige ISO's te rippen maar zoals hierboven aangeraden wordt, de DVD te rippen naar een ander formaat. Dat scheelt een flinke hoeveelheid ruimte met de huidige compressiealgoritmen en hoeft kwa kwaliteit niet merkbaar te zijn.
Het liefst wil ik geen enkel verlies aan kwaliteit en een paar terabyte kost tegenwoordig heel weinig en een incrementele back-up is is zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7

En die omvat dan bijvoorbeeld ook een 1080p (4:3) BluRay release van The Wizard of Oz uit 1939, of een 1080p remastered widescreen versie van The Magnificent Seven uit de jaren 60, of Easy Rider, of Space:2001 vanuit dezelfde tijdsperiodes… Die zijn dus allemaal nieuw, geremastered op BluRay uitgebracht…
Tja, je noemt allemaal films die door een grote distributeur (SONY?) worden uitgemelkt. Op zich is daar mis mee, maar juist die oude zwart/wit films vaak niet eens breedbeeld, stomme en vroege "talkies" zijn helaas niet te krijgen en ben je afhankelijk van wat musea distribueren en dat is helaas niet op blue-ray. Maar het gaat niet om mijn smaak in films of juist de kwaliteit in welk formaat dan ook, maar om hoe ik mijn huidige verzameling vanaf een HD op mijn TV te zien krijg met behulp van een afstandsbediening.

[ Voor 12% gewijzigd door magnificent7 op 02-03-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Heb je mijn suggestie rond die ARM bekeken?
Die vervult al je eisen, automatisch en relatief snel bit for bit copies van je DVD's.

Het tweede deel van de oplossing is dan het afspelen van de media en dat kan je op basis van een simpele mediaspeler of Plex, dat laatste geniet mijn voorkeur omdat dat zo goed als overal op werkt.

[ Voor 93% gewijzigd door HyperBart op 02-03-2023 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
HyperBart schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:47:
Heb je mijn suggestie rond die ARM bekeken?
Die vervult al je eisen, automatisch en relatief snel bit for bit copies van je DVD's.
Is interessant, maar ik gebruik Windows dus...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
magnificent7 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Is interessant, maar ik gebruik Windows dus...
Je gaf toch aan dat je HyperV hebt draaien? VM opspinnen en gaan?

Als je in Windows wil draaien dan is het een kwestie van alleen MakeMKV gaan gebruiken en manueel aan de slag of een queue er in zet...

[ Voor 22% gewijzigd door HyperBart op 02-03-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HenkEisDS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:37:
Waarom rip je ze dan niet gewoon in de hoogste kwaliteit? Als het goed is kun je de DVD gewoon 1-op-1 omzetten naar een ISO zonder kwaliteitsverlies. De kwaliteit aanpassen voor het streamen naar mobiel kun je dan gewoon on-the-fly laten doen door je mediaserver.
Ik rip ze op 1080p. Ik houd rekening met opslagruimte :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
gambieter schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Ik rip ze op 1080p. Ik houd rekening met opslagruimte :)
Ik lees net dat DVD’s een maximum resolutie van 720p hebben. Er kan dus nog wat vanaf!

Wikipedia: Comparison of high-definition optical disc formats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HenkEisDS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:41:
Ik lees net dat DVD’s een maximum resolutie van 720p hebben. Er kan dus nog wat vanaf!

Wikipedia: Comparison of high-definition optical disc formats
Dank ;) .Ik heb een setup gemaakt, maar weet de details niet meer :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:18
Als afspeeldevice wil ik nog aandragen : recente Google Chromecast met Google TV erop, Kodi of Plex erop zetten. NAS met Shares en evt PLEX server, en klaar is Kees. Op het rippen van 800 DVD's na..
800 * 4,5 GB = 3,6 TB minimaal nodig.. ( ik rond af ja.. )

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:18
HyperBart schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:45:
Als je wil blijven vasthouden (bv. omwille van nostalgie) aan DVD's en ze te rippen is de snelste manier:

https://github.com/automa...automatic-ripping-machine

Of je atlijd bit for bit copies wil qua data efficiency is een andere vraag. Maar eens ze als ISO er staan kan je eventueel wel met Handbrake oid commandline ze transcoderen naar een handzamere container/codec.

Eens je alles digitaal beschikbaar hebt (via ripping of andere bronnen) dan is het elegant om een Plex of Emby server te draaien.

Als je dat niet wenst kan je een eenvoudige mediaplayer zoals hierboven aanschaffen en via een share of HDD dan alle films afspelen.
Echt een leuk project om in te richten, ik ga hier mee aan de gang .. THNXS !!

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
HenkEisDS schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Nog een stuk minder zelfs...
DVD heeft een max resolutie van 720x576 pixels (PAL regio). Das dus "576p"

De 720p die jij noemt is de omschrijving voor "HD-Ready" met een resolutie van 1280 x 720 pixels.

DVD heeft daarmee een resolutie die minimaal 5x lager is dan van FullHD.
6x zelfs als je uitgaat van de NTSC regiostandaard. (720x480 pixels)

Als je dan de slechtere compressiestandaard van DVD en de beperktere kleurruimte ook meeneemt, dan is de effectieve verbetering van Blu-Ray nog veel groter.

[ Voor 12% gewijzigd door BrainCrash op 02-03-2023 13:54 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
Back on topic:
Opslag: een NAS, simpel in het netwerk met SMB gedeeld.
Afspelen: (mini) PC tje waar je een kant-en-klare Kodi release op installeert, zoals bijvoorbeeld Libre-Elec wat ik zelf ook gebruik.
Stel daarvan de Library functie correct in, en je kunt door een automatisch geupdate bibliotheek in de GUI bladeren, met prachtige posters, fan-art en film informatie van je eigen collectie.
Te bedienen via in ieder geval de app op een mobiele telefoon, maar genoeg andere functies mogelijk als je er wat tijd in stopt.
Qua miniPC hardware voor het afspelen zou je bijv. een Intel NUC kunnen gebruiken.
Zo'n Intel NUC lijkt mij interessant. Zo'n Kodi release, draait dat onder Windows of is dat een compleet OS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Wat jij wil. Als los programma in Windows of bijvoorbeeld LibreELEC als OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

magnificent7 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:00:
Zo'n Intel NUC lijkt mij interessant. Zo'n Kodi release, draait dat onder Windows of is dat een compleet OS?
Supported platform: https://kodi.tv/download

Los van de diverse stand alone oplossingen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
magnificent7 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:00:
[...]

Kodi op zichzelf is een losstaand programma, wat je kunt downloaden en installeren op zo ongeveer elk bestaand OS.. Windows, Linux, MacOS enz... zie de eerder geposte link.

Daarnaast worden er óók complete geintegreerde kant-en-klare (Linux) OS distributies gemaakt met Kodi als geintegreerde main applicatie, met dus als enige doel om Kodi te draaien.
Dat is dus een open-source OS installatie image wat je op een bootable USB stick of zo plaatst, en compleet als OS installeert op de PC die je als je mediaplayer wilt gebruiken.
Libre-ELEC is zo'n voorbeeld van zo'n distributie:
https://libreelec.tv

Super simple, gewoon de installatie stap voor stap volgen.
Nadat je dat geinstalleerd hebt, start je (mediaplayer)PC automatisch op met Kodi als fullscreen applicatie, en kun je daarin alles gaan instellen (skin, openen van netwerkshares, video/audio afspeel settings, libraries enz..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnificent7
BrainCrash schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Kodi op zichzelf is een losstaand programma, wat je kunt downloaden en installeren op zo ongeveer elk bestaand OS.. Windows, Linux, MacOS enz... zie de eerder geposte link.

Daarnaast worden er óók complete geintegreerde kant-en-klare (Linux) OS distributies gemaakt met Kodi als geintegreerde main applicatie, met dus als enige doel om Kodi te draaien.
Dat is dus een open-source OS installatie image wat je op een bootable USB stick of zo plaatst, en compleet als OS installeert op de PC die je als je mediaplayer wilt gebruiken.
Libre-ELEC is zo'n voorbeeld van zo'n distributie:
https://libreelec.tv

Super simple, gewoon de installatie stap voor stap volgen.
Nadat je dat geinstalleerd hebt, start je (mediaplayer)PC automatisch op met Kodi als fullscreen applicatie, en kun je daarin alles gaan instellen (skin, openen van netwerkshares, video/audio afspeel settings, libraries enz..)
En hoe zit het dan met de afstandsbediening? Welke opties heb ik daarvoor?
Als ik niet thuis ben moeten mijn huisgenoten het ook kunnen bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
Ik ga de stekker uit dit topic trekken. Wat je wil bereiken, is in basis super eenvoudig en gangbaar. De vragen die nu voorbij aan het komen zijn, kun je in enkele seconden zelf ook opzoeken en beantwoorden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.