Toon posts:

advies verduurzaming

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Blazer1234
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-05 16:42
Geachte forumleden,

Wij hebben sinds 1 jaar een vrijstaande woning gekocht en daar zouden wij graag een verduurzaming in willen aanbrengen.
Graag zou ik zo brutaal willen zijn om jullie ongezouten mening te vragen.
Wellicht mag ik jullie om suggesties dan wel advies vragen om een weloverwogen keuze te maken.
Geen moeite om fouten te maken, maar als dit voorkomen kan worden door onnodig verkeerd te investeren , dan heeft dat mijn voorkeur :)
...

Huidige situatie
- Landelijke vrijstaande woning uit de jaren 60.
- Leefruimte 60m²
- 1e verdieping 2 (slaap) kamers
- Dakisolatie
- Gedeeltelijke dubbele beglazing
- CV kombi ( Nefit Turbo Hr 32V) uit 1993
- Vloerverwarming ( plavuizen ) woonkamer/ open keuken
- Geen kruipruimte , dus daar geen mogelijkheid voor isolatie
- Voor de aanpassingen verbruik ongeveer 3500kWh elektra en 1200m3 gas

Uitgevoerde dan wel uit te voeren werkzaamheden
- huis hebben wij geïsoleerd ( spouwmuur --> EPS Parels HR++ )
- ramen achter zijn verrot en moeten vervangen worden | plan is dit rondom te doen met HR ++ , incl kozijnen
- begin maart 10 stuks PV ( Sunpower Maxeon 6 425AC + micro omvormers IQ7)
- Openhaard eruit voor inbouw houtkachel ( Dik Geurts Instyle 600 )

Inwinning advies
Graag zou ik jullie advies willen vragen welke volgende stap(pen) er het beste genomen kunnen worden met betrekking tot duurzaamheid ( lees verstandige kostenbesparing langere termijn + meerwaarde woning creëren)

Ik ben mijzelf nog aan het oriënteren voor wat te doen mbt verwarming in huis
De elektrische toverdozen welke met een COP1 energie leveren met de verkooptechnische verhalen zijn met de huidige elektra-prijzen natuurlijk niet economisch rendabel ( understatement wellicht)
Ben sinds enkele maanden i.v.m. de energieprijzen naar een dynamische aanbieder overgestapt, maar ik weet nog niet helemaal wat dit gaat betekenen na dat de zonnepanelen actief worden ( op het zuiden )
Ik verwacht een jaarlijkse opbrengst van 4200kWh.

Nu doet de Nefit turbo normaal zijn werk en omdat dit m.i toch een HR ketel is verwacht ik geen wonder van een nieuwe HR ketel ( verwacht 10 a 15% rendabeler ) en ik vraag mij af of het verstandig is om
nu al voor een warmtepomp te gaan of VOOR 2026 een nieuwe HR ketel aan te schaffen ( eventueel met nieuwe lage temperatuur radiatoren + bestaande vloerverwarming )
Tevens zou een mogelijkheid zijn een zonneboiler of warmtepomp boiler op zolder van de schuur te plaatsen met extra zonnepanelen ( al was het maar om 's zomers de douche kosten te drukken)

Mochten er lezers zijn die willen adviseren dan zou ik dat erg waarderen.
Alvast hartelijk dank voor de eventuele reactie

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik denk dat je al redelijk op weg bent. Eerst zorgen dat je de buiten schil op order hebt (isoleren, ramen en ventileren), daarna de rest.

Keuzes keuzes keuzes, moeilijk moeilijk moeilijk!

Als ik echt de keuze zou hebben dan zou ik gaan voor vol vloerverwarming. De reden hier voor is dat je vloer goed kan functioneren als een warmte opslag die geleidelijk zijn energie vertraagd kan afgeven op de momenten dat je het wil (kortom massa, het werkt als een batterij). En als het helemaal kan zou ik deze proberen te verwarmen met een warmtepomp.

Een COP van 2.1 zou je eigenlijk het hele jaar door moeten kunnen halen, volgens mij hebben we dit winter seizoen nog geen dag gehad dat een COP van 2.1 niet te halen viel met een warmtepomp.

Het opstoken van een vloerverwarming zorgt er voor dat je het comfortabel hebt terwijl je energie gebruikt in de dynamische dal uren kan liggen of er zonnen productie is (rood dal, geel zon mits voldoende panelen, groen comfortabel)

Het douchen zou ik mij pas als laatste op concentreren. In de week van 16 januari heb ik maar 0,1 m2 gas verbruikt per douche beurt (Ja maximaal 5 minuten douchen) dat komt dus neer op 1 m2 gas voor 10 douche beurten. Dat weegt niet op tegen de 21 m2 gas die nodig was voor het verwarmen van mijn 50m2 hoek appartement in de stad in de week van 16 januari en dat is al extreem zuinig.

Als ik jou situatie zou zitten (zonder te weten wat je gewoontes en gezin zijn) dan wist ik het wel, zeker gezien je de mogelijkheid hebt om meer panelen neer te leggen.

Mits je de energie (warmte) goed kan opslaan kun je met een of meer warmte pomp(en) heel goed bepalen wanneer je de stroom consumeert wat een eenorm voordeel is met een dynamisch energie contract.

[Voor 5% gewijzigd door teun-v op 01-03-2023 20:26]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Blazer1234
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20-05 16:42
teun-v schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:18:
Ik denk dat je al redelijk op weg bent. Eerst zorgen dat je de buiten schil op order hebt (isoleren, ramen en ventileren), daarna de rest.
Hallo Teun, dank je voor de moeite welke je even genomen hebt om mee te denken, erg gewaardeerd.
Het omhulsel is inderdaad belangrijk, voor de vogels stoken is met de huidige energieprijzen een dure "hobby"
Keuzes keuzes keuzes, moeilijk moeilijk moeilijk!
Je zou er haast keuze stress van krijgen :+
Als ik echt de keuze zou hebben dan zou ik gaan voor vol vloerverwarming. De reden hier voor is dat je vloer goed kan functioneren als een warmte opslag die geleidelijk zijn energie vertraagd kan afgeven op de momenten dat je het wil (kortom massa, het werkt als een batterij). En als het helemaal kan zou ik deze proberen te verwarmen met een warmtepomp.

Een COP van 2.1 zou je eigenlijk het hele jaar door moeten kunnen halen, volgens mij hebben we dit winter seizoen nog geen dag gehad dat een COP van 2.1 niet te halen viel met een warmtepomp.
Dus niet investeren in een nieuwe CV ketel maar beter een WP aanschaffen derhalve.
Uit oogpunt van economisch rendabel (voor de toekomst)
Het opstoken van een vloerverwarming zorgt er voor dat je het comfortabel hebt terwijl je energie gebruikt in de dynamische dal uren kan liggen of er zonnen productie is (rood dal, geel zon mits voldoende panelen, groen comfortabel)

[Afbeelding]
Vloerverwarming is iets wat hier inderdaad al aanwezig is, dus daar moet ik zo veel mogelijk gebruik van maken
Het douchen zou ik mij pas als laatste op concentreren. In de week van 16 januari heb ik maar 0,1 m2 gas verbruikt per douche beurt (Ja maximaal 5 minuten douchen) dat komt dus neer op 1 m2 gas voor 10 douche beurten. Dat weegt niet op tegen de 21 m2 gas die nodig was voor het verwarmen van mijn 50m2 hoek appartement in de stad in de week van 16 januari en dat is al extreem zuinig.
Als ik jou situatie zou zitten (zonder te weten wat je gewoontes en gezin zijn) dan wist ik het wel, zeker gezien je de mogelijkheid hebt om meer panelen neer te leggen.
Mits je de energie (warmte) goed kan opslaan kun je met een of meer warmte pomp(en) heel goed bepalen wanneer je de stroom consumeert wat een eenorm voordeel is met een dynamisch energie contract.
Zijn onderstaande gedachtes van toepassing voor de geschetste situatie?.
- extra panelen aanschaffen??
- afschaffen TLV in de nabije toekomst ( en de gevolgen van deze wetswijziging op mijn situatie)
- afname energie in winter wanneer PV relatief minder opbrengt
- is een dynamisch contract een goede beslissing in soortgelijke situatie

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Blazer1234 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:27:
[...]

Zijn onderstaande gedachtes van toepassing voor de geschetste situatie?.
- extra panelen aanschaffen??
Voor zover het nodig is om het extra verbruik van een warmtepomp op te wekken. Hierbij is het goed om er voor te zorgen dat je een zo lang mogelijke opwek hebt bijvoorbeeld een boost west opstelling.

Hoeveel dat moet zijn is een afweging tussen het budget wat je hebt en de doelen die je wil bereiken.

Er is dus nog aardig onderzoek nodig om het een en ander op elkaar af te stemmen.
- afschaffen TLV in de nabije toekomst ( en de gevolgen van deze wetswijziging op mijn situatie)
De TLV stopt niet, de salderingsregeling stopt. Waar je vanuit mag gaan is dat voor alles wat je niet op het moment van opwekken kan consumeren 80% van het kale energie tarief gaat krijgen.

Zonder het echt uit te reken zou je dus zeg maar voor iedere 2 kWh in de winter 1kWh terug kunnen krijgen (vast/variable contact)

Hoe meer je dus op het moment van opwekken kan verbruiken hoe hoger het financiële rendement op de investeringen. Andere aanpassingen in gewoonte bij gebruik van een vaatwasser, wasmachine en droger gaan daar zeker bij helpen.

Je zou nog kunnen overwegen in de zomer je huis te koelen en zo rond 2030 te kijken of een thuis accu interessant kan zijn.
- afname energie in winter wanneer PV relatief minder opbrengt
Dit is precies de afweging hoever wil je gaan. Dat december en januari lastig gaan worden dat staat vast en dat je van april tot september een overschot gaat hebben staat ook wel vast.
- is een dynamisch contract een goede beslissing in soortgelijke situatie
Een dynamische contact komt met wat meer onzekerheid dan een variabele contract. De stroom prijs bij een dynamische contact is het goedkoopste als er flink wat opbrengst is van je panelen. Dit heb je minder een variabele of vast contract, maar voor die zekerheid betaal je dan weer.

Je vermogen je energie verbruik aan te passen naar moment dat het of goedkoop is of beschikbaar zal bepalen wat verstandig is samen met de wil wat risico te lopen. Momenteel is een dynamische contact veel goedkoper dan een variabele contact, maar hoe dat in de toekomst gaat zijn is koffiedik kijken.

Als je huis goed instaat is warme (of koude in de zomer) vast te houden dan heb je zeker de mogelijkheid je rekening met een dergelijke instantie te besparen. Vergeet ook niet dat het definitief dicht draaien van de gaskraan ook een paar honderd euro per jaar aan vastrecht oplevert.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

>>DEI

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
nieuwe kozijnen dan HR+++ ipv ++.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee