Geachte forumleden,
Wij hebben sinds 1 jaar een vrijstaande woning gekocht en daar zouden wij graag een verduurzaming in willen aanbrengen.
Graag zou ik zo brutaal willen zijn om jullie ongezouten mening te vragen.
Wellicht mag ik jullie om suggesties dan wel advies vragen om een weloverwogen keuze te maken.
Geen moeite om fouten te maken, maar als dit voorkomen kan worden door onnodig verkeerd te investeren , dan heeft dat mijn voorkeur
...
Huidige situatie
- Landelijke vrijstaande woning uit de jaren 60.
- Leefruimte 60m²
- 1e verdieping 2 (slaap) kamers
- Dakisolatie
- Gedeeltelijke dubbele beglazing
- CV kombi ( Nefit Turbo Hr 32V) uit 1993
- Vloerverwarming ( plavuizen ) woonkamer/ open keuken
- Geen kruipruimte , dus daar geen mogelijkheid voor isolatie
- Voor de aanpassingen verbruik ongeveer 3500kWh elektra en 1200m3 gas
Uitgevoerde dan wel uit te voeren werkzaamheden
- huis hebben wij geïsoleerd ( spouwmuur --> EPS Parels HR++ )
- ramen achter zijn verrot en moeten vervangen worden | plan is dit rondom te doen met HR ++ , incl kozijnen
- begin maart 10 stuks PV ( Sunpower Maxeon 6 425AC + micro omvormers IQ7)
- Openhaard eruit voor inbouw houtkachel ( Dik Geurts Instyle 600 )
Inwinning advies
Graag zou ik jullie advies willen vragen welke volgende stap(pen) er het beste genomen kunnen worden met betrekking tot duurzaamheid ( lees verstandige kostenbesparing langere termijn + meerwaarde woning creëren)
Ik ben mijzelf nog aan het oriënteren voor wat te doen mbt verwarming in huis
De elektrische toverdozen welke met een COP1 energie leveren met de verkooptechnische verhalen zijn met de huidige elektra-prijzen natuurlijk niet economisch rendabel ( understatement wellicht)
Ben sinds enkele maanden i.v.m. de energieprijzen naar een dynamische aanbieder overgestapt, maar ik weet nog niet helemaal wat dit gaat betekenen na dat de zonnepanelen actief worden ( op het zuiden )
Ik verwacht een jaarlijkse opbrengst van 4200kWh.
Nu doet de Nefit turbo normaal zijn werk en omdat dit m.i toch een HR ketel is verwacht ik geen wonder van een nieuwe HR ketel ( verwacht 10 a 15% rendabeler ) en ik vraag mij af of het verstandig is om
nu al voor een warmtepomp te gaan of VOOR 2026 een nieuwe HR ketel aan te schaffen ( eventueel met nieuwe lage temperatuur radiatoren + bestaande vloerverwarming )
Tevens zou een mogelijkheid zijn een zonneboiler of warmtepomp boiler op zolder van de schuur te plaatsen met extra zonnepanelen ( al was het maar om 's zomers de douche kosten te drukken)
Mochten er lezers zijn die willen adviseren dan zou ik dat erg waarderen.
Alvast hartelijk dank voor de eventuele reactie
Wij hebben sinds 1 jaar een vrijstaande woning gekocht en daar zouden wij graag een verduurzaming in willen aanbrengen.
Graag zou ik zo brutaal willen zijn om jullie ongezouten mening te vragen.
Wellicht mag ik jullie om suggesties dan wel advies vragen om een weloverwogen keuze te maken.
Geen moeite om fouten te maken, maar als dit voorkomen kan worden door onnodig verkeerd te investeren , dan heeft dat mijn voorkeur

...
Huidige situatie
- Landelijke vrijstaande woning uit de jaren 60.
- Leefruimte 60m²
- 1e verdieping 2 (slaap) kamers
- Dakisolatie
- Gedeeltelijke dubbele beglazing
- CV kombi ( Nefit Turbo Hr 32V) uit 1993
- Vloerverwarming ( plavuizen ) woonkamer/ open keuken
- Geen kruipruimte , dus daar geen mogelijkheid voor isolatie
- Voor de aanpassingen verbruik ongeveer 3500kWh elektra en 1200m3 gas
Uitgevoerde dan wel uit te voeren werkzaamheden
- huis hebben wij geïsoleerd ( spouwmuur --> EPS Parels HR++ )
- ramen achter zijn verrot en moeten vervangen worden | plan is dit rondom te doen met HR ++ , incl kozijnen
- begin maart 10 stuks PV ( Sunpower Maxeon 6 425AC + micro omvormers IQ7)
- Openhaard eruit voor inbouw houtkachel ( Dik Geurts Instyle 600 )
Inwinning advies
Graag zou ik jullie advies willen vragen welke volgende stap(pen) er het beste genomen kunnen worden met betrekking tot duurzaamheid ( lees verstandige kostenbesparing langere termijn + meerwaarde woning creëren)
Ik ben mijzelf nog aan het oriënteren voor wat te doen mbt verwarming in huis
De elektrische toverdozen welke met een COP1 energie leveren met de verkooptechnische verhalen zijn met de huidige elektra-prijzen natuurlijk niet economisch rendabel ( understatement wellicht)
Ben sinds enkele maanden i.v.m. de energieprijzen naar een dynamische aanbieder overgestapt, maar ik weet nog niet helemaal wat dit gaat betekenen na dat de zonnepanelen actief worden ( op het zuiden )
Ik verwacht een jaarlijkse opbrengst van 4200kWh.
Nu doet de Nefit turbo normaal zijn werk en omdat dit m.i toch een HR ketel is verwacht ik geen wonder van een nieuwe HR ketel ( verwacht 10 a 15% rendabeler ) en ik vraag mij af of het verstandig is om
nu al voor een warmtepomp te gaan of VOOR 2026 een nieuwe HR ketel aan te schaffen ( eventueel met nieuwe lage temperatuur radiatoren + bestaande vloerverwarming )
Tevens zou een mogelijkheid zijn een zonneboiler of warmtepomp boiler op zolder van de schuur te plaatsen met extra zonnepanelen ( al was het maar om 's zomers de douche kosten te drukken)
Mochten er lezers zijn die willen adviseren dan zou ik dat erg waarderen.
Alvast hartelijk dank voor de eventuele reactie