Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Functioneert mijn PV installatie voldoende

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NickDLH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:44
Sinds december hebben wij een zonnepaneel installatie op ons dak. Ik monitor via de app nu de prestaties van de panelen. Op zich zie ik wel dat de opbrengst de goede kant op gaat, maar soms vraag ik mij af of alles wel naar behoren functioneert.

Dit komt voornamelijk doordat het maximaal aantal watt op een gegeven moment voor mijn gevoel laag is. Op een zonnige (februari) dag haal ik bij lange na niet het maximale wattage van de PV installatie.

We hebben 8 Hyundai HiE-S480VI panelen op een plat dak op 6 meter hoogte op het zuiden gericht. Het zijn twee rijen van 4 panelen en ik geloof dat ze een hoek hebben van 15 graden, dit omdat anders de achterste panelen teveel schaduw krijgen van de voorste panelen. Dit zit aangesloten op een Growatt MIC 3000TL-X omvormer. We hebben in de ochtend en aan het einde van de zondag een beetje schaduw van gebouwen, maar verder is het helemaal vrij.

Nu zie ik dat wij op een zonnige dag (in januari of februari) maximaal ongeveer 1500 watt (continue) produceren. Soms hebben we als er bewolking is pieken van 1900 watt, maar ik heb eigenlijk nog niet hoger gezien. Kan dit kloppen gezien de periode in het jaar en de hoek van de panelen, of zou het toch wel dichter bij de 3000 watt (max omvormer) moeten komen?

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb afgelopen week voor het eerst even de max gezien dit jaar. Dus ja, het is zonnig maar nog niet mega krachtig.

En wat hier helemaal meespeelt is maar de 15 graden. De zon kom nog steeds niet zo hoog dus dat speelt nu nog enorm mee. Vriend van me heeft 1,5x het vermogen liggen als ik maar hij ook op 15-ish en ik op 45 graden. Januari heb ik zo'n 2x zo veel opgewekt en in februari bijna 1,5x zo veel. Helling speelt nu dus nog erg hard mee.

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Wellicht heb je nog wat schaduw op de achterste rij. Met 480wp panelen moet je eind februari in de volle zon ongeveer wel 300 watt per paneel doen en zou je uitkomen op 2400 watt.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:20
Op mijn beste februari dagen zit ik op 80-85% van de max.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:14

Aardedraadje

Met kabelschoen

Gister hadden we maximaal 1.3 kW opbrengst. Op de dag met de hoogste opbrengst afgelopen zomer deden we max 2.2 kW. We hebben 2.7 kWp aan vermogen liggen en 8x IQ7PLUS-72-2-INT's die max 290 VA uitgang doen. Dus bij ons zou je max. 2.32 kW verwachten.

Het is dus normaal dat je nu nog neit in de buurt komt van je max vermogen. En vergeet dus niet de efficiëntie en maximale AC-uitgangsvermogen van de omvormers mee te rekenen :)

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:54
@NickDLH check even dit topic Growatt 3600TL-X topt af op 2500 Watt

Hierin staat redelijk wat informatie mbt een growatt software update die het maximale vermogen begrenst ik weet niet precies of dit jouw probleem oplost maar het lijkt verdacht veel op elkaar.

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

• schumacher
  • Laatst online: 16-11 21:54
Met deze tool kun je bepalen wat je vandaag ongeveer mag verwachten.

Ik heb hem vast voor je ingevuld. https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Dus je zou nu max 2400 watt moeten kunnen halen.

Als ze niet zo dicht op elkaar liggen als in deze post, zou schaduw midden op de dag geen issue moeten zijn: Jeep in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 11"

[ Voor 16% gewijzigd door schumacher op 01-03-2023 13:47 . Reden: Foutje gemaakt in mijn berekening van peakwatt ]

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:31

vliegnerd

Nintendo fan.

Je vermogens kloppen prima met een helling van 15 graden in januari. Platte opstellingen doen het matig in de winter. In de winter wil je juist grote hellingshoeken hebben. Zolang we kunnen salderen boeit dat niet want de winter opbrengst is veel lager dan in de zomer. Zolang je saldeert kijk je in de winter gewoon niet naar je panelen. De opbrengst start eind februari. Nu dus.

Vandaag zou je met jouw installatie ongeveer 2300 W piek moeten leveren volgens PVcalc https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

[ Voor 66% gewijzigd door vliegnerd op 01-03-2023 13:50 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:15
Bijna goed, @schumacher [edit] @vliegnerd

Het zijn 480ers.

En portrait plat dak is doorgaans 10 graden.

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Verder horen de Hyundai door hun bouw portrait te liggen. Dat is goed gegaan ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• schumacher
@NickDLH hoeveel kWh heb je afgelopen dagen op de goede dagen opgewekt? Hopelijk meer dan 10?

• NickDLH
Ik haal nu (as we speak) maximaal 1400 watt. En het is een stralende dag.

De panelen liggen redelijk dicht op elkaar (dak is niet groter) dus misschien toch veel schaduw van de voorste panelen op de achterste?

Hieronder wat foto's. De tweede is een foto uit december. Ik heb de afgelopen week niet meer dan 8kWh op 1 dag opgewekt. Over heel februari was het 122kWh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zRuqTu11WTKtqimB45bBkQohxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIuOc90vEsulCHneECwcKUEg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzRc1P9Y3H-vvkfVa1LiPenUNck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYLhCAeMgPPVLNv92hmkmJsh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door NickDLH op 01-03-2023 14:08 ]

• schumacher
NickDLH schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:59:

De panelen liggen redelijk dicht op elkaar (dak is niet groter) dus misschien toch veel schaduw van de voorste panelen op de achterste?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is waarschijnlijk wel het probleem ja.
Ik haal net 1200 watt (DC vermogen) uit 2250 wp op 13 graden landscape zuid (200 ipv 180 graden) met 50 cm rijafstand.

Edit:
- Hoe zit het met de wind trouwens? zijn de panelen wel verankerd of ligt er voldoende ballast onder?
- En die drie rijen bij het huis achter je liggen ook akelig dicht op elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door schumacher op 01-03-2023 14:04 ]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:15

Hieronder wat foto's. De eerste is een foto uit december. Ik heb de afgelopen week niet meer dan 8kWh op 1 dag opgewekt. Over heel februari was het 122kWh

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat lijkt mij duidelijk op die 2e foto toch? ;) Is die van vandaag?

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53

Hieronder wat foto's. De eerste is een foto uit december. Ik heb de afgelopen week niet meer dan 8kWh op 1 dag opgewekt. Over heel februari was het 122kWh

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En de 2de foto? Ik tel al 6 panelen die in schaduw liggen...

Op hoeveel strings ligt je installatie?

• NickDLH
Lt.Mitchell schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:05:
[...]

En de 2de foto? Ik tel al 6 panelen die in schaduw liggen...

Op hoeveel strings ligt je installatie?
Sorry, de tweede foto is van decemer. De eerste van februari op een donkere dag. Daat stond ook nog een elektrische ladder met laadbak voor de panelen (dag van installatie).

Ik kan niet bij het dak zelf dus kan niet zien wat op een dag als vandaag de schaduw is.

Het ligt allemaal op 1 string, kan het wel op 2 aangezien je dan maar 4 panelen per string hebt?

[ Voor 19% gewijzigd door NickDLH op 01-03-2023 14:15 ]

• Ronald
@NickDLH weet je zeker dat dat Hyundai zijn?

Het is een paneel met vrij uitgesproken looks: https://www.secondsol.com.../hyundai/hie-s480vi-480wp

Die van jouw ogen als willekeurig half cel paneel, niet de parallel shingled Hyundai

[edit] cellen tellen: dat zijn zelfs “60” cells panelen. Zijn het wel 480 W panelen?????

Even er onder kijken naar de sticker

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 01-03-2023 14:40 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NickDLH
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:37:
@NickDLH weet je zeker dat dat Hyundai zijn?

Het is een paneel met vrij uitgesproken looks: https://www.secondsol.com.../hyundai/hie-s480vi-480wp

Die van jouw ogen als willekeurig half cel paneel, niet de parallel shingled Hyundai

[edit] cellen tellen: dat zijn zelfs “60” cells panelen. Zijn het wel 480 W panelen?????

Even er onder kijken naar de sticker
Eh, hoe kom ik daarachter? Op de offerte staat zeker dat het die Hyundai panelen moeten zijn en de specsheet daarvan zat ook bij de offerte. Ik ben alleen niet het dak ofzo op geweest om dit te bevestigen. Kan ik dit nog uit de data (app) van de omvormer afleiden?

• Ronald
Je zal het dak op moeten helaas…

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:00
NickDLH schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:44:
[...]
Eh, hoe kom ik daarachter? Op de offerte staat zeker dat het die Hyundai panelen moeten zijn en de specsheet daarvan zat ook bij de offerte. Ik ben alleen niet het dak ofzo op geweest om dit te bevestigen. Kan ik dit nog uit de data (app) van de omvormer afleiden?
het dak op en één paneel los schroeven en kijken naar de stikker die er op zit.

• Ronald
Met een beetje mazzel is er een sticker te zien zonder dingen los te moeten schroeven

• NickDLH
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:00:
Met een beetje mazzel is er een sticker te zien zonder dingen los te moeten schroeven
Meteen maar de installateur gebeld, want dat het geen Hyundai panelen zijn is direct te zien. Installateur gaf meteen toe dat dit geen Hyundai panelen zijn en zegt dat dit Longi 495wattpiek panelen zijn. Hij vond dit vreemd en gaat voor mij uitzoeken waarom het andere panelen zijn en komt erop terug.

Als het 495wattpiek panelen zijn is dat misschien niet erg (zou het veel uitmaken?), maar het is dan natuurlijk sowieso niet conform afspraak. Ik blijf er dus bovenop zitten.

Heel goed dat je zag dat het andere panelen zijn, scherp! Bedankt!

• NickDLH
Ik tel 11x6=66 cellen per half vlak. Kan het dan een 495wattpiek Longi paneel zijn of is het een paneel met een lager wattpiek?

• schumacher
Waarschijnlijk maakt het niet veel uit, want 495 wattpiek is 495 wattpiek ongeacht het merk. Wel denk ik dat de Hyundai's duurder zijn, voorbeeldjes:
https://www.solar-bouwmar...-full-black-shingled.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr5-66hih-500wp.html

Het aantal cellen bepaalt niet het vermogen wat eruit komt. Dat wordt vastgesteld door ze te testen na de productie.
Door tellen van het aantal cellen kun je wel uitsluiten welke modellen van Longi het niet zijn door de datasheets te vergelijken.

• NickDLH
schumacher schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:29:
Waarschijnlijk maakt het niet veel uit, want 495 wattpiek is 495 wattpiek ongeacht het merk. Wel denk ik dat de Hyundai's duurder zijn, voorbeeldjes:
https://www.solar-bouwmar...-full-black-shingled.html
https://www.solar-bouwmarkt.nl/lr5-66hih-500wp.html

Het aantal cellen bepaalt niet het vermogen wat eruit komt. Dat wordt vastgesteld door ze te testen na de productie.
Door tellen van het aantal cellen kun je wel uitsluiten welke modellen van Longi het niet zijn door de datasheets te vergelijken.
Hm, dan zouden het volgens mij de onderstaande panelen kunnen zijn. Maar max wattpiek is dus niet zonder sticker kijken te bepalen.

https://www.google.com/ur...Vaw3YuIVeYgx0cKqdyUzVyl3f

• Ronald
Hertel hertel hertel … ik blijf op 10 cellen ? Kan ik nou niet tellen;)?

Anyway.

De Hyundai reageren anders op schaduw. 2 diodes voor onder en boven helft.

Met schaduw over de onderkant blijft de boven helft op volle stroom - als de on beschaduwde eerste rij draaien.

De longi hebben 3 diodes, dat klinkt beter maar dat is het niet in deze ligging. Half cel panelen zijn in 3 lange strips opgedeeld zodat in deze ligging het gehele paneel in bypass gaat (of de hele string niet en opbrengst beperking oplegt aan de eerste rij)

Dat laatste is vermoedelijk wat de omvormer moet kiezen - minder erg.

Oplossing panelen vervangen voor de Hyundai, of 4 optimizers voor rij 2

Ik weet wat ik zou kiezen als installateur.

• NickDLH
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:23:
Hertel hertel hertel … ik blijf op 10 cellen ? Kan ik nou niet tellen;)?

Anyway.

De Hyundai reageren anders op schaduw. 2 diodes voor onder en boven helft.

Met schaduw over de onderkant blijft de boven helft op volle stroom - als de on beschaduwde eerste rij draaien.

De longi hebben 3 diodes, dat klinkt beter maar dat is het niet in deze ligging. Half cel panelen zijn in 3 lange strips opgedeeld zodat in deze ligging het gehele paneel in bypass gaat (of de hele string niet en opbrengst beperking oplegt aan de eerste rij)

Dat laatste is vermoedelijk wat de omvormer moet kiezen - minder erg.

Oplossing panelen vervangen voor de Hyundai, of 4 optimizers voor rij 2

Ik weet wat ik zou kiezen als installateur.
Ik tel er echt 11, of tel ik de verkeerde dingen 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kgtvr1WKKb1ljkoqJlsYnEGGxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8blfvOYzvKGMiLGpcA4QATO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga het de installateur voorleggen, super bedankt voor de feedback!

• Ronald
Tellen op 5” is lastig ;)

4 optimizers is iets gunstiger wat betreft opbrengst dan de Hyundai

Maar de Hyundai zullen duurder zijn, dus geen extra kosten lijkt me gepast

• NickDLH
Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:30:
Tellen op 5” is lastig ;)

4 optimizers is iets gunstiger wat betreft opbrengst dan de Hyundai

Maar de Hyundai zullen duurder zijn, dus geen extra kosten lijkt me gepast
Ik ga morgen weer contact met de installateur opnemen mocht er nog geen bericht zijn.

Kun je ook aangeven welke optimizers goed geschikt zouden zijn voor de achterste 4 panelen in mijn situatie?

• Ronald
Tigo is zo’n beetje de enige courante optie. Kosten 50-60 ex per stuk.

Maar niet-solaredge optimizers is niet mijn expertise zeg maar

• NickDLH
Ronald schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:35:
Tigo is zo’n beetje de enige courante optie. Kosten 50-60 ex per stuk.

Maar niet-solaredge optimizers is niet mijn expertise zeg maar
Oké, goed om te weten.

Is het eigenlijk mogelijk een goed idee om beide rijen van 4 panelen op een aparte (2) strings te zetten? Of zijn dit te weinig panelen per string?

• Ronald
Dan houdt je erg weinig schaduw beheer ruimte over. Eerst overleggen met installateur ;)

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-11 01:10

JML

Ronald schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:49:
Bijna goed, @schumacher [edit] @vliegnerd

Het zijn 480ers.

En portrait plat dak is doorgaans 10 graden.

https://www.thomasberger....w2=0&temp_coeff2=0&max2=0

Verder horen de Hyundai door hun bouw portrait te liggen. Dat is goed gegaan ;)
mmm, Geldt dat portrait altijd? Bij mij liggen er sinds 26 juli 405wp Hyundai panelen: 2 portrait en 8 landscape op het zuiden. Had een ander type dan beter geweest? Productie is volgens mij wel redelijk. Gister 17.5 kwh.

• Ronald

• JML
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-11 01:10

JML

Ah, ik heb een schuin dak. Dat zal het verschil zijn.

• NickDLH
Korte update. Weer contact gehad met de installateur. Ze gaven aan dat ze mij een korting konden bieden of gewoon dat de panelen vervangen zouden worden.

Gekozen voor het vervangen, want ik denk dat gezien onze situatie het echt wel een redelijk verschil kan maken. Helaas zijn er nu volgens de installateur wel wat leverings problemen van Hyundai panelen dus het zou wel even kunnen duren.

Ik heb aangegeven dit wel te willen en een bevestiging te willen dat het besteld en vervangen gaat worden per mail. Nu zal ik ze gewoon blijven vragen periodiek hoe het met de levering gaat en anders als dit echt lang duurt alsnog kiezen voor een korting.
Pagina: 1