[onderzoek] Ervaar jij uitval van PV op zonnige dagen?

Pagina: 1
Acties:

• Whiskars
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-11 15:12
Dag Mede-Tweakers!

Door de energietransitie van de afgelopen jaren wordt ons elektriciteitsnet steeds voller. Dit neemt gevolgen met zich mee zoals het uitvallen van zonnepanelen door netcongestie.

Namens het Innovatielab van de Rabobank onderzoeken wij netcongestie en zouden wij graag consumenten willen spreken die dit (hebben) ervaren. Voor dit onderzoek willen wij graag korte interviews van ongeveer 20-30 minuten afleggen. De resultaten zullen worden gedeeld op het forum zodat er ruimte komt voor een discussie.

Mocht je hier aan mee willen doen of ken je iemand die dat zou willen (je familie of buren)? Dan kom ik graag met je in contact. Je kan dit doen door een bericht te sturen of een reactie onder deze post te plaatsen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Whiskars

Voor dit onderzoek is toestemming gevraagd en verleend

[ Voor 4% gewijzigd door Whiskars op 01-03-2023 13:22 ]

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 19:47
nee, slechts 1 jaar panelen (3250 WP) in nieuwe wijk, nooit afgeschakeld.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:02
Nee, Ik heb panelen sinds 2017 in Den Haag (bestaande bouw).
Grofweg 1 op de 5 huizen hebben panelen in de buurt.
De zonnigste dag staat er ongeveer 240-241V op het stroomnet (volgens de omvormer) wat nog best ver verwijderd is dan de maximale 253V

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-11 20:25

Pat-Juh

Patrick

In onze wijk op 1 fase al tegen de grens aan gelopen. Slechts enkele keren afgelopen zomer dus het is nog geen dagelijks probleem, tevens ook van korte duur per keer. Je mag contact opnemen voor meer info.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:17
Voor dit onderzoek is toestemming gevraagd en verleend :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 01-03-2023 12:55 ]

• Whiskars
@MSXBas, @GarBaGe , @Pat-Juh bedankt voor jullie reactie. In iedergeval fijn om te horen dat jullie dit probleem nog niet (vaak) ervaren.

@Pat-Juh Ik zal contact met je opnemen!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@Whiskars ik heb mijn systeem zelf ontworpen en gelegd.

Hierbij heb ik zeer bewuste keuzes gemaakt omdat ik op dat moment te maken had met zeer hoge netspanning .

Dus ombouw naar 3 fase, 3 fase omvormer, omvormer naast meterkast en zware kabel naar meterkast. Zeker extra kosten dus.

De buurvrouw heeft aangegeven dat de omvormer af en toe uit valt. Bij mij nog nooit.

Sommigen op het forum vinden dat ik af en toe overdreven voorzichtig ben met advies geven, dat mogen ze vinden… maar het werkt dus gewoon wel ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Whiskars
@Ronald bedankt voor je toelichting, je klinkt in iedergeval als een echte Tweaker. ;)

Ervaren meer mensen in jouw wijk dat de omvormers uitvallen? Of alleen jouw buurvrouw?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
@Whiskars adoptie van het blok huizen was relatief laag; recent een paar installaties bij gekomen.
Maar er zijn ook werkzaamheden geweest door Liander sinds mijn installatie. Indruk dat het op moment stuk minder een probleem is... Maar vraag me nog eens in Mei-Juni ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-11 22:16
Ja, schakelt afgelopen dagen continu af. Ik ga nu een dikkere kabel (6mm2) installeren om interne verliezen te verkleinen en hopelijk langer dan de buren te kunnen draaien.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:48
Gelukkig geen last van. Heb zelf een 3-fasen omvormer van 6kW en zit in een wijk van rond 1980. Zelfs afgelopen middag (met volop zon) kwam ik op geen enkele fase boven de 235V uit. Wel vreemd was dat even na 15u op alle fasen de spanning met zo'n 5V zakte, blijkbaar zit er ergens een hele grote verbruiker in de buurt.

[ Voor 36% gewijzigd door dennistd op 02-03-2023 04:33 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd waarom de Rabobank hier onderzoek naar wil doen.

Netbeheerder die een leninkje wil afsluiten?

Hier (Roosendaal) ook nergens last van.

Maar mocht ik problemen hebben dan verplaats ik het verbruik van de cop1 zonne buffervat wel naar dat tijdstip op basis van netvoltage.

[ Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2023 06:40 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:16
Hier in Alphen aan den Rijn nog geen last van. Nog geen want de hoogste fase gaat net over de 247v terwijl de andere 2 rond de 240 zitten. Binnenkort mijn zwaarste en lichtste installatie maar eens omwisselen van fase want de zwaarste installatie zit nu op de fase met het hoogste voltage.
dennistd schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 04:30:
Wel vreemd was dat even na 15u op alle fasen de spanning met zo'n 5V zakte, blijkbaar zit er ergens een hele grote verbruiker in de buurt.
Dat was hier om 16.25. In een klap 5v naar beneden om vervolgens weer een paar v te stijgen.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:15

Snow_King

Konijn is stoer!

Nee, geen last van. Woon in een nieuwbouwwijk in Venlo.

Heb 3-fase 11kWp op het dak liggen. In de zomer zie ik het voltage wel oplopen tot ~248V, maar nog niet hoog genoeg om de omvormer te laten uitschakelen (253V).

• Jabra56
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 02-03-2023
Mijn panelen zijn mei 2019 geplaatst (3200 Wp op schuin dak ZWW). M.n. in 2020 en 2021 bij zonnig weer veel last gehad van uitschakelende omvormer, meerdere keren per dag. Veel opbrengstverlies door lange opstarttijd. Uiteindelijk eind mei 2021 keurig door Enexis opgelost door ons huis op andere fase te zetten. Had zelf al omvormer dichter bij meterkast geplaatst (1m ipv 20m) en dikkere (6 mm2 ipv 2,5mm2) kabel gezet.
Nu geen last meer. Je mag contact opnemen.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

AUijtdehaag schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 06:34:
Ik ben wel benieuwd waarom de Rabobank hier onderzoek naar wil doen.

Netbeheerder die een leninkje wil afsluiten?

Hier (Roosendaal) ook nergens last van.

Maar mocht ik problemen hebben dan verplaats ik het verbruik van de cop1 zonne buffervat wel naar dat tijdstip op basis van netvoltage.
Banken doen heel veel research:

https://economie.rabobank.com/

Voor de energietransitie hebben ze 6 man/vrouw zitten:

https://economie.rabobank.com/energietransitie/

[ Voor 10% gewijzigd door ds23man op 02-03-2023 08:49 ]

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Whiskars
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!

@Ronald Ik zal het je opnieuw vragen in Mei-Juni. :)

@Lollercopter Wat vervelend dat je problemen ervaart met je zonnepanelen, ik heb een privebericht gestuurd!

@Jabra56 Gelukkig zijn de problemen opgelost, maar ik kom graag alsnog met je in contact. Ik heb je een prive bericht gestuurd!

@AUijtdehaag Het innovatielab is een kleine startup binnen de Rabobank die kijkt naar problemen en oplossingen van de toekomst. We zien dat er nog maar weinig bekend is over netcongestie bij consumenten behalve cijfers van meldingen bij netbeheerders. Vandaar dat wij hier meer inzicht in proberen te krijgen.

@ds23man Dat klopt inderdaad! Al is dat wel een andere afdeling.

@dennistd @Uszka @Snow_King Wat fijn dat jullie geen problemen ervaren, hopelijk blijft dat zo met het groeiende electriciteitsnet. :)

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Vorig jaar geen problemen ervaring hier in Zoetermeer, wijk is gebouwd in 1999. Maximale wat ik heb gezien is iets van 242V.

Sinds eind vorig jaar / begin dit jaar zijn er best wat zonnepanelen op huizen bijgekomen, ben benieuwd wat dat gaat doen voor het net voltage in de zomermaanden.

iStockphoto

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:39
Joe, 249 Volt hier nu.

Zie mijn topic Te hoge netspanning, netbeheerder (Liander) onbereikbaar

• Whiskars
@BlizzarD Bedankt voor je post, hopelijk blijf je buiten de problemen ondanks de toename van zonnepanelen in je wijk.

@ASW1 Ook jij bedankt voor je post. Ik ga er vanuit dat de problemen nog niet opgelost zijn dus heb je een privebericht gestuurd!

• Whiskars
Er zijn al een aantal aanmeldingen, dus bedankt daarvoor!

Mochten er nog Tweakers zijn die zouden willen mee werken, let me know! :)

• Whiskars
Dag Tweakers,

Allereerst willen wij jullie hartelijk bedanken voor de discussie die ontstaan is en de vrijwilligers die geïnterviewd zijn. Inmiddels hebben wij heel wat mensen gesproken en komt dit deel van ons onderzoek tot een eind. Daarom willen ik jullie graag op de hoogte brengen van onze bevindingen en conclusies.

Ons onderzoek richtte zich vooral op problemen met zonnepanelen die ontstaan door netcongestie. De laatste jaren zie je in de media dat steeds meer consumenten hier last van zouden heben. Uit de gesprekken blijkt dat er een klein aantal consumenten last heeft van uitvallende zonnepanelen. De meeste congestie vindt nu plaatst op het midden- en hoogspanningsnet, hier ligt ook de prioriteit bij de netbeheerders om dit op te lossen.

Als een consument op het laagspanningsnet last heeft van congestie dan is dit vaak op te lossen met een technische oplossing. Die oplossing bestaat in veel gevallen uit contact opnemen met de netbeheerder, het aanpassen van de aansluiting óf de omvormer. Het voorkomen van congestie doordat mensen in de buurt gezamelijk hun gedrag (stroomconsumptie) aanpassen wordt (nog) niet gezien als bruikbare oplossing.

Dat betekent niet dat we nu klaar zijn. We blijven dan ook doorgaan met onderzoek rond de energie transitie en de problemen die consumenten daarbij tegenkomen. 

Nogmaals bedankt!

Met vriendelijke groet,

Whiskars
Pagina: 1