Verankering cellenbetonwand en haakse plaatsing kozijnen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:37
Situatieschets
Het is tijd voor een verbouwklusje in mijn nieuwbouwwoning (2021). Ik heb een grote slaapkamer die ik wil opdelen in een kleine werkkamer en een slaapkamer, daarvoor wil ik met cellenbetonblokken afscheidingswanden optrekken en twee nieuwe deurkozijnen plaatsen. Zie de afbeelding hieronder voor een situatieschets. De afscheidingswanden die nog opgetrokken moeten worden zijn geel omcirkeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QnMteKFQaUqTkkPGPgR8gNLowRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJqQ8DIVgcWMLQtNcGjCGJ5d.png?f=fotoalbum_large
Vragen
Ik heb inmiddels redelijk in kaart gebracht wat ik allemaal nodig heb, maar ik heb toch nog wat vragen.
  1. De gasbetonblokken worden met veerankers aan de wand bevestigd. Eén van de afscheidingswanden zal echter niet aan de buitenwand bevestigd kunnen worden, maar slechts aan de andere afscheidingswand. Is dat een probleem voor de stabiliteit van de muur? Eventueel kan ik de wand ook aan het plafond verankeren, maar ik twijfel hoe ik dat het best kan aanpakken?
  2. Daarnaast twijfel ik hoe ik de kozijnen kan monteren. De meeste instructievideo's gaan uit van een kozijn dat in een opening in de wand geplaatst wordt. In mijn geval plaats ik het kozijn echter haaks op de muur. Het kozijn valt dan niet om de wand heen. Hoe pak ik dat aan?
Hulp wordt gewaardeerd!

[ Voor 10% gewijzigd door citomaster op 01-03-2023 10:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
1 vertanding er in maken
2 houten kozijnen met pluggen en schroeven bevestigen.
stalen kozijn, neusje of lat bevestigen aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:04
citomaster schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:42:
Situatieschets
Het is tijd voor een verbouwklusje in mijn nieuwbouwwoning (2021). Ik heb een grote slaapkamer die ik wil opdelen in een kleine werkkamer en een slaapkamer, daarvoor wil ik met cellenbetonblokken afscheidingswanden optrekken en twee nieuwe deurkozijnen plaatsen. Zie de afbeelding hieronder voor een situatieschets. De afscheidingswanden die nog opgetrokken moeten worden zijn geel omcirkeld:

[Afbeelding]
Vragen
Ik heb inmiddels redelijk in kaart gebracht wat ik allemaal nodig heb, maar ik heb toch nog wat vragen.
  1. De gasbetonblokken worden met veerankers aan de wand bevestigd. Eén van de afscheidingswanden zal echter niet aan de buitenwand bevestigd kunnen worden, maar slechts aan de andere afscheidingswand. Is dat een probleem voor de stabiliteit van de muur? Eventueel kan ik de wand ook aan het plafond verankeren, maar ik twijfel hoe ik dat het best kan aanpakken?
  2. Daarnaast twijfel ik hoe ik de kozijnen kan monteren. De meeste instructievideo's gaan uit van een kozijn dat in een opening in de wand geplaatst wordt. In mijn geval plaats ik het kozijn echter haaks op de muur. Het kozijn valt dan niet om de wand heen. Hoe pak ik dat aan?
Hulp wordt gewaardeerd!
Het kozijn heeft een sparing van 70 of 100, afhankelijk van wat je bestelt. Omdat je het kozijn haaks zet, zou ik het volgende doen:
- aan de bestaande wand een 70mm dikke lat bevestigen, waar het nieuwe kozijn in valt. Dan kan je deze vervolgens monteren met schroeven.
- voor de zijde bij de nieuwe muur kan je datzelfde doen, of een rij blokken iets de hoek om lijmen. Maar dat levert wel veel meer werk op. Ik zou ook daar voor de 70mm lat gaan, zodsat het kozijn goed aansluit en je ook daar kunt schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zal van die standaard stalen kozijnen hebben gezien het bouwjaar? Dan is het het makkelijkste om te klemmen op een balk 44x69 die je aan de muur schroeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:48

Just_I

What did you just say?

Op de schets die je nu maakt verspil je aardig wat ruimt door een extra halletje te creëren. Is het niet mogelijk om de haakse wand compleet door te trekken en een uitsparing in de wand maken voor de deur van de werkkamer naast die van het bestaande deurgat.
Hierdoor ben je veel flexibeler in de indeling van je slaapkamer. Het lost je probleem van verankering op. En je kan je werkkamer iets breder maken. Plus minder materiaal kosten en makkelijker te doen vermoed ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Just_I op 28-02-2023 21:55 ]

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Just_I schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:53:
Op de schets die je nu maakt verspil je aardig wat ruimt door een extra halletje te creëren. Is het niet mogelijk om de haakse wand compleet door te trekken en een uitsparing in de wand maken voor de deur van de werkkamer naast die van het bestaande deurgat.
Hierdoor ben je veel flexibeler in de indeling van je slaapkamer. Het lost je probleem van verankering op. En je kan je werkkamer iets breder maken. Plus minder materiaal kosten en makkelijker te doen vermoed ik.
Hier heb ik ook over nagedacht, maar ik wil de werkkamer kunnen bereiken zonder de slaapkamer in te lopen. Ik zie geen andere optie dan in mijn situatieschets. Maar ik sta open voor suggesties!
19roland70 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:33:
1 vertanding er in maken
2 houten kozijnen met pluggen en schroeven bevestigen.
stalen kozijn, neusje of lat bevestigen aan de muur.
Dank voor de input! Ik was sowieso van plan om de blokken vertand op te bouwen. Maar bedoel je dat ik de blokken van de haakse wand in de hoek ook vertand moet laten aansluiten op de andere wand? Ik lees op internet dat je daarvoor juist veerankers moet gebruiken.
t14wo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:42:
[...]
Het kozijn heeft een sparing van 70 of 100, afhankelijk van wat je bestelt. Omdat je het kozijn haaks zet, zou ik het volgende doen:
- aan de bestaande wand een 70mm dikke lat bevestigen, waar het nieuwe kozijn in valt. Dan kan je deze vervolgens monteren met schroeven.
- voor de zijde bij de nieuwe muur kan je datzelfde doen, of een rij blokken iets de hoek om lijmen. Maar dat levert wel veel meer werk op. Ik zou ook daar voor de 70mm lat gaan, zodsat het kozijn goed aansluit en je ook daar kunt schroeven.
Top, dat is precies de informatie die ik nodig had.
Wolly schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 21:43:
Je zal van die standaard stalen kozijnen hebben gezien het bouwjaar? Dan is het het makkelijkste om te klemmen op een balk 44x69 die je aan de muur schroeft.
Ik heb inderdaad standaard stalen kozijnen, maar die vind ik niet mooi. Ik denk dat ik het kozijn ga vervangen door een houten kozijn. Veel houten kozijnen die ik tegenkom hebben ook een sparing van 70/100 mm. Ik neem aan dat ik daarvoor ook een houten lat kan bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55
citomaster schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:51:
[...]

Hier heb ik ook over nagedacht, maar ik wil de werkkamer kunnen bereiken zonder de slaapkamer in te lopen. Ik zie geen andere optie dan in mijn situatieschets. Maar ik sta open voor suggesties!

[...]

Dank voor de input! Ik was sowieso van plan om de blokken vertand op te bouwen. Maar bedoel je dat ik de blokken van de haakse wand in de hoek ook vertand moet laten aansluiten op de andere wand? Ik lees op internet dat je daarvoor juist veerankers moet gebruiken.

[...]

Top, dat is precies de informatie die ik nodig had.

[...]

Ik heb inderdaad standaard stalen kozijnen, maar die vind ik niet mooi. Ik denk dat ik het kozijn ga vervangen door een houten kozijn. Veel houten kozijnen die ik tegenkom hebben ook een sparing van 70/100 mm. Ik neem aan dat ik daarvoor ook een houten lat kan bevestigen?
Het hoekje gaat om 30 cm.. Nu snap ik dat je een grote slaapkamer wilt, maar het is ook wel een gek nisje. Waarom trek je die wand niet gewoon recht door ipv een hoekje om? Veel simpeler en minder werk.

Wat ga je precies doen in het kantoortje? Zit ervoor ook nog een deur om binnen te komen?.. Ik vind het niet echt een kantoortje om eerlijk te zijn, het komt eerder over of je op de gang zit te werken met 2 deuren naast je en wellicht nog 1 achter je.. Ik zou het KISS aanpakken.. Rechte wand van onder naar boven, deur links en rechts.. Kantoortje snap ik je doel nog niet echt eigenlijk, ik zou t interepreteren denk als een halletje met een bureau erin wss :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
ID-College schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:59:
[...]

Het hoekje gaat om 30 cm.. Nu snap ik dat je een grote slaapkamer wilt, maar het is ook wel een gek nisje. Waarom trek je die wand niet gewoon recht door ipv een hoekje om? Veel simpeler en minder werk.

Wat ga je precies doen in het kantoortje? Zit ervoor ook nog een deur om binnen te komen?.. Ik vind het niet echt een kantoortje om eerlijk te zijn, het komt eerder over of je op de gang zit te werken met 2 deuren naast je en wellicht nog 1 achter je.. Ik zou het KISS aanpakken.. Rechte wand van onder naar boven, deur links en rechts.. Kantoortje snap ik je doel nog niet echt eigenlijk, ik zou t interepreteren denk als een halletje met een bureau erin wss :P
Haha ik was al bang dat mijn tekening niet geheel duidelijk was. Daar waar op de tekening 'kantoor' vermeld staat is niet de plek waar ik wil werken; het is slechts het verlengde van de hal. Mijn werkplek komt in de 'werkkamer'. Ik heb de tekening zojuist aangepast.

En de hoek in de afscheidingswand is inderdaad bedoeld om de oppervlakte van de slaapkamer zo groot mogelijk te maken. Ik houd er bij die kamer alvast rekening mee dat het in de toekomst misschien een kinderkamer wordt, en dan wil je wel voldoende ruimte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55
citomaster schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:11:
[...]

Haha ik was al bang dat mijn tekening niet geheel duidelijk was. Daar waar op de tekening 'kantoor' vermeld staat is niet de plek waar ik wil werken; het is slechts het verlengde van de hal. Mijn werkplek komt in de 'werkkamer'. Ik heb de tekening zojuist aangepast.

En de hoek in de afscheidingswand is inderdaad bedoeld om de oppervlakte van de slaapkamer zo groot mogelijk te maken. Ik houd er bij die kamer alvast rekening mee dat het in de toekomst misschien een kinderkamer wordt, en dan wil je wel voldoende ruimte hebben.
Check.. Je kan ook een houten frame maken (of aluminium profielen halen), die kan je dan aan het plafond en de vloer bevestigen (tenzij er VV ligt). Dan weet je zeker dat het goed vast zit. Echter, aangezien je deur openslaat aan de andere kant, hangt daar het meeste gewicht. Daarom zou ik dit wel aandurven. Sterker nog, hier zit het precies andersom en dat hangt nog steeds na 40 jaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Is de onderste wand in de tekening een bestaande wand, en is deze dragend?
Als deze niet dragend is en ook opgebouwd uit bijvoorbeeld blokken zou je er 'relatief' simpel een extra deurkozijn in kunnen maken. De scheidende wand is dan recht en je hebt het halletje niet nodig.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Jan_ schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:08:
Is de onderste wand in de tekening een bestaande wand, en is deze dragend?
Als deze niet dragend is en ook opgebouwd uit bijvoorbeeld blokken zou je er 'relatief' simpel een extra deurkozijn in kunnen maken. De scheidende wand is dan recht en je hebt het halletje niet nodig.
Creatief idee en de bestaande wand is ook een niet-dragende wand. Helaas gaat 'm dat niet worden. Aangrenzend aan de kamer is een badkamer (zie hieronder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eJDJIRltE1aRxz2a70UsoNNeuE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PbA2Uh3XqIgaFOexI6k1boW2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Dat was uit de eerste tekening niet af te leiden.
Een andere optie is om de beide deurkozijnen in een hoek te zetten, een V vorm zeg maar.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
citomaster schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 09:51:

Nee daar gewoon veerankers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-09 20:42
Die stabiliteit is prima, gewoon vertand die hoek maken in de nieuwe muur. Je purt het ook nog af aan de bovenkant, die pur duwt ook de hele muur vast tegen de grond aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Inmiddels heb ik verder research gedaan en heb ik al wat spullen in huis gehaald. Ik sta op het punt om de cellenbetonblokken te bestellen, maar nu loop ik tegen het volgende aan.

In hoeverre speelt het gewicht van de wand die ik wil bouwen een (grote) rol bij de draagkracht die de betonvloer (breedplaatvloer) heeft?

Ik heb voor cellenbeton gekozen, omdat ik overal lees dat het bedoeld is om 'lichte afscheidingswanden' mee te bouwen, maar in dit oudere topic Stevigheid plafond: Ytong-blokken of frame met gipsplaten? wordt ervoor gewaarschuwd dat je de lijnlast van een cellenbetonwand niet zomaar op een betonvloer kunt plaatsen.

In de technische documentatie die ik bij de woning heb gekregen staat niets vermeld over het draagvermogen. Dus ik zou dan het bestek bij de gemeente moeten opvragen. Toch vraag ik het eerst hier even. Zie ik onnodig beren op de weg?

Ter info: ik was van plan om 10 cm dikke blokken te kopen (G4/550). Vanwege het gewicht kan ik er evt. ook voor kiezen om 7 cm dikke blokken te gebruiken.

Mag ik nog een keer van jullie deskundigheid gebruikmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mijn vraag zou direct al zijn, waarom wil je in godsnaam uberhaubt voor die 10cm gaan, we hebben het hier duidelijk over een afscheiding tussen 2 droge ruimtes, het is niet de bedoeling er een badkamer oid van te maken dus dan valt de noodzaak voor blokken hoe dan ook al een beetje weg. je zou in principe af afkunnen met een (hard)houten frame met (geluids-dempend materiaal. bovendien kun je je dreurframes dan direct integreren in je skelet.

als je dan toch voor betonblokken kiest dan zou ik zeggen, less is more, en zorg dan gewoon voor een stevig raamwerk om je blokken in te zetten met goede ankers in vloer EN plafond. het heeft volgens mij ook geen enkele zin om je constructie zwaarder te maken dan nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Als je je druk maakt om het gewicht, zou ik lekker met metalstud gaan werken, werkt ook nog eens lekker snel, eventueel nog afwerken met OSB en dan gipsplaat. Qua afwerking is dit ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
i-chat schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:14:
mijn vraag zou direct al zijn, waarom wil je in godsnaam uberhaubt voor die 10cm gaan, we hebben het hier duidelijk over een afscheiding tussen 2 droge ruimtes, het is niet de bedoeling er een badkamer oid van te maken dus dan valt de noodzaak voor blokken hoe dan ook al een beetje weg. je zou in principe af afkunnen met een (hard)houten frame met (geluids-dempend materiaal. bovendien kun je je dreurframes dan direct integreren in je skelet.

als je dan toch voor betonblokken kiest dan zou ik zeggen, less is more, en zorg dan gewoon voor een stevig raamwerk om je blokken in te zetten met goede ankers in vloer EN plafond. het heeft volgens mij ook geen enkele zin om je constructie zwaarder te maken dan nodig.
Vrienden hebben hun zolderverdieping met metalstudwanden ingedeeld, maar ik vind dat maar niets. Het ziet er netjes uit, maar voelt heel licht aan. Bovendien lees ik overal dat de geluidsdemping van metalstud- of houtskeletwanden praktisch nul is (want geen massa). Het is in mijn situatie wel van belang dat de afscheidingswand (enigszins) dempt. Dat is de reden dat ik met blokken wil werken.

Verankering in vloer en plafond is geen probleem. Ik gebruik een cellenbetonprofiel voor de vloer, en muur- en plafondveerankers voor de verankering aan de buitenwand en het plafond.
daniel14 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:41:
Als je je druk maakt om het gewicht, zou ik lekker met metalstud gaan werken, werkt ook nog eens lekker snel, eventueel nog afwerken met OSB en dan gipsplaat. Qua afwerking is dit ook makkelijker.
Zie mijn antwoord hierboven. Ik wil graag dat de afscheidingswand enige massa heeft. Daarom wil ik met blokken werken. De vraag die ik heb is of ik mij überhaupt zorgen moet maken om het gewicht.

[ Voor 15% gewijzigd door citomaster op 27-03-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
citomaster schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Vrienden hebben hun zolderverdieping met metalstudwanden ingedeeld, maar ik vind dat maar niets. Het ziet er netjes uit, maar voelt heel licht aan. Bovendien lees ik overal dat de geluidsdemping van metalstud- of houtskeletwanden praktisch nul is (want geen massa). Het is in mijn situatie wel van belang dat de afscheidingswand (enigszins) dempt. Dat is de reden dat ik met blokken wil werken.

Verankering in vloer en plafond is geen probleem. Ik gebruik een metselprofiel voor de vloer, en muur- en plafondveerankers voor de verankering aan de buitenwand en het plafond.

[...]

Zie mijn antwoord hierboven. Ik wil graag dat de afscheidingswand enige massa heeft. Daarom wil ik met blokken werken. De vraag die ik heb is of ik mij überhaupt zorgen moet maken om het gewicht.
Die had ik even gemist, maar over het algemeen zie je vaak genoeg cellenbeton als scheidingwanden op breedplaatvloeren. Dus denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, zekers als je maar 7cm pakt. Daarnaast vind ik metalstud met osb plaat en dan gips, ook lekker veel massa hebben, voordeel ervan je vult hem ook nog op met isolatie, dus qua geluid scheelt dat nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:45
Jup hout + gips + osb + geluidsisolerend materiaal (steenwol of beter) werkt beter dan cellenbeton. Je wilt namelijk niet alleen massa hebben, maar juist ook een onderbreking van je massa zodat de trillingen niet doorlopen naar de andere kant van de muur. Daarom geeft een betonnen muur bijv. ook veel geluid door. Geen onderbreking en dus kan je alle gesprekken meeluisteren. Dat gaat je met een houten wand met gips niet gebeuren, mits je de loze ruimte opvult met iets vezeligs.

[ Voor 7% gewijzigd door Caelorum op 27-03-2023 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
citomaster schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:09:

Met cellenbeton bedoel je gips toch?
Dan zou ik me daar echt geen zorgen over maken.
Je vloer zal berekend zijn op een 200-300kg/m2, dat wandje komt daar niet aan.

De kant aan de deur zijde vormt met dat korte muurtje voor het halletje een stevige L
Als je dat zoals eerder gezegd goed in elkaar vertand (zoals je een stevig lego muurtje bouwt) dan is dat een stevige verbinding waar niks mee gaat gebeuren.

Zelf ben ik opgegroeid in een huis met gipsblokken en betonnen wanden.
Dus vond vroeger gipsplaat altijd goedkoop en kwetsbaar.
Maar nu ik zelf een huis heb wat grotendeels houtskeletbouw heeft ben ik helemaal over naar gipsplaat.
Een wandje is met een paar houten balkjes, een plaat osb en gipsplaten in een mum van tijd opgebouwd.
Elektra is eenvoudig door de wand te halen zonder speciaal gereedschap.

Naadjes en schroefgaten afplsmuren, en renovlies erop. Dan is het net een gestucte wand.
Of stucken.

Persoonlijk zou ik nooit voor metalstud gaan, voor de kosten hoef je het niet te doen.
En de snelheidswinst is verwaarloosbaar voor een enkel wandje. Het is echt iets voor projectmatig werk.
Ook heb je dan een blikschaar en een tang nodig die je waarschijnlijk niet hebt.

Tussen de staanders druk ik altijd Knauf Acoustifit 70mm
https://www.budgetisolati...MoO48ZixYJtRoCMdsQAvD_BwE

Een gipsblokken wand is veel gehoriger kan ik uit ervaring zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 28-03-2023 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Bedankt voor je antwoord!
FRANQ schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:07:
[...]

Met cellenbeton bedoel je gips toch?
Dan zou ik me daar echt geen zorgen over maken.
Je vloer zal berekend zijn op een 200-300kg/m2, dat wandje komt daar niet aan.
Cellenbeton (ook wel gasbeton of de merknaam Ytong) is wel zwaarder dan een gipsen wand.
De kant aan de deur zijde vormt met dat korte muurtje voor het halletje een stevige L
Als je dat zoals eerder gezegd goed in elkaar vertand (zoals je een stevig lego muurtje bouwt) dan is dat een stevige verbinding waar niks mee gaat gebeuren.
Ik heb de vraag eerder gesteld: als je zegt ‘vertand’ bedoel je dan dat de blokken onderling moeten verspringen (dus het ‘metselverband’), of bedoel je dan dat de twee wanden in de L hoek vertand op elkaar moeten aansluiten? Dat eerste ben ik het helemaal mee eens, maar over dat laatste lees ik juist dat de twee wanden door middel van veerankers op elkaar moeten worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12-09 16:23
citomaster schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:27:
Bedankt voor je antwoord!

[...]

Cellenbeton (ook wel gasbeton of de merknaam Ytong) is wel zwaarder dan een gipsen wand.

[...]

Ik heb de vraag eerder gesteld: als je zegt ‘vertand’ bedoel je dan dat de blokken onderling moeten verspringen (dus het ‘metselverband’), of bedoel je dan dat de twee wanden in de L hoek vertand op elkaar moeten aansluiten? Dat eerste ben ik het helemaal mee eens, maar over dat laatste lees ik juist dat de twee wanden door middel van veerankers op elkaar moeten worden aangesloten.
Zo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oE03_g9B7Rckp3VVLr8hGf8pVY0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pUAEC4y3Ncmijz8Dc8ZJWBFF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrlLghQv2Te_bkqwT8hVJHyzdps=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/beGZL0mWDHAGFj3qIDxzmfZT.png?f=fotoalbum_tile

Veerankers gebruik je bij de aansluiting op de bestaande muur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSjNp9-h_Ra1dVz3594A9m9_9Ws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Kg0Ug1DjhdzpvNYzNZYD2AxZ.png?f=user_large

Zie ook https://www.bouwmaat.nl/a...d-bouwen-met-cellenbeton/

Op de foto zetten ze het kozijn vast met veerankers EN een Fis Profi stokeind.
Deze boren ze niet voor, zou ik wel adviseren. ø7mm voorboren door het kozijn, anders splijt je kozijn.
De grote schroefdraad heeft dan meer dan genoeg vlees(hout) om zich in vast te zetten.

[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 28-03-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Thanks! Op de gelinkte pagina (https://www.bouwmaat.nl/a...d-bouwen-met-cellenbeton/) wordt het inderdaad helder uitgelegd. Dan weet ik wat mij te doen staat. Het zal nog wel een paar weken duren voordat de muur er staat, maar ik zal een foto plaatsen als het is gelukt.

[ Voor 9% gewijzigd door citomaster op 28-03-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

citomaster schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Creatief idee en de bestaande wand is ook een niet-dragende wand. Helaas gaat 'm dat niet worden. Aangrenzend aan de kamer is een badkamer (zie hieronder).

[Afbeelding]
Wellicht kun je het halletje in de techniekruimte creëren? Dan worden de nieuw te vormen slaap- en werkkamer beiden netjes rechthoekig. In de meter achter de deur van de techniek staat vermoedelijk niet zoveel nuttigs?

De enige echte

Pagina: 1