Stevigheid plafond: Ytong-blokken of frame met gipsplaten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Dirkie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-09 00:52
Goedemorgen,

We gaan een muurtje terugplaatsen dat de vorige bewoners hebben weggehaald.
Ze hebben van de woonkamer + grote slaapkamer één hele grote woonkamer gemaakt.
Als de bovenbuurman nu wat fors door zijn woonkamer loopt, horen we het behoorlijk trillen.

Mijn idee was dat een goede, stevige muur van 10 cm dikke ytong-blokken, kan helpen om de 'vering' uit het plafond te halen, en zo ook de impact van een stevig stappende buurman te verminderen.

Aannemers zijn echter allemaal grote fans van simpele gipsplaten muurtjes.

Klopt mijn idee dat een 10 cm dikke ytong muur de vering van het plafond vermindert, significant meer dan een gipsplaten muurtje dat zou doen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:22

orf

Gipsplaat op zichzelf is natuurlijk niet dragend. Het frame erachter bepaalt hoe dragend dat is. Tegenwoordig wordt daar vaak metal stud voor gebruikt en dat heeft weinig tot geen draagkracht. Een houten frame kan meer dragend zijn, afhankelijk van de dikte ervan.

Cellenbeton kan dragend zijn, maar vaak kom je dan uit op kalkzandsteen als sterkere variant.

Misschien kun je met stempels en een houten balk alvast het effect bekijken van een minder verende vloer. Die stempels kun je huren. Dan hoef je niet eerst een muur te zetten voordat je weet of het wel genoeg zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
orf schreef op zondag 4 december 2016 @ 02:06:

Misschien kun je met stempels en een houten balk alvast het effect bekijken van een minder verende vloer. Die stempels kun je huren. Dan hoef je niet eerst een muur te zetten voordat je weet of het wel genoeg zin heeft.
Dat. Weekje laten staan en je weet of het zin heeft.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Dirkie
Ok, maar zijn stempels met houten balk wel een goede analoog voor een dikke ytong-muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Opzich wel aangezien hout in de lengte amper vervormt, moet je niet 1 balkje neerzetten maar een paar. Als het niet voldoet kan je altijd nog blokken kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Let wel met stempels kan je beter spanning opbouwen tussen het plafond en jouw vloer dan je met het omhoog bouwen van een muurtje met bv ytong blokken kan bereiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 13:40

Greyfox

MSX rulez

groggy schreef op zondag 4 december 2016 @ 06:47:
Let wel met stempels kan je beter spanning opbouwen tussen het plafond en jouw vloer dan je met het omhoog bouwen van een muurtje met bv ytong blokken kan bereiken
Precies, om die blokken te plaatsen heb je altjd marge nodig, anders past de laatste er niet tussen.
Ik denk dat alleen die blokken niet gaat helpen, beter lijkt me dan zo'n frame waarbij je wel druk kunt uitoefenen.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:53
Maar als het plafond minder veert ga je niet minder geluid horen.
Daarvoor maakt het echt niks uit.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 22:40

Ligone

Moeha!

Als je de boel op spanning zet met stempels en terwijl je muurtje of frame er naast zet kan je het wel op diezelfde spanning houden.

Of je de voetstappen niet meer gaat horen betwijfel ik ook wel.

2 stempels, een goede balk en proberen hé :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
Er zijn drie type geluid.
  • Flankerend geluid (ook wel omloop geluid genoemd)
  • Lucht geluid
  • Contact geluid
Zie ook deze link

Pratende mensen in een andere ruimte wordt lucht geluid genoemd.
Geluiden vanuit de muren, uit een niet aangrenzende kamer wordt flankerend ofwel omloop geluid genoemd. Typisch voorbeeld is het kloppen op de muren op zolder, wat je beneden zal horen.
Contactgeluid is het trillen van de constructie wat vervolgens omgezet wordt in geluid in een andere ruimte. Lopen is hiervan een voorbeeld.

Allen hebben een eigen manier om het op te lossen. Luchtgeluid los je op door een massa-lucht-massa constructie op te zetten. Hierdoor ontstaat er een goede demping.
Contact geluid wordt opgelost door de constructie te ontbinden tussen beide ruimtes. Dit kan gedaan worden door een verende massa, bijvoorbeeld een goede ondervloer. Een andere optie is een verlaagd plafond. Idealiter met massa-lucht-massa demping om overdracht via lucht te voorkomen.

Het muurtje zal iets helpen tegen het dempen. Waarschijnlijk alleen niet genoeg om niet meer te irriteren. De optie van testen met stempels lijkt me een heel goed, low budget, idee. Onder spanning zetten kan helpen om te voorkomen. Ik vermoed dat het echter alleen lokaal zal helpen.

Ik heb er zelf naar zitten kijken om contactgeluid van onze houten vloeren te verminderen. Heb toen Midi-kruisbeugels (zie onderstaande) gevonden die wel erg interessant leken zonder de constructie al te veel aan te passen. In hoeverre ze werkelijk werken weet ik niet. Heb het project nog niet doorgezet. Ergens lijkt het ook een beetje op Wij-van-WC-eend.
Afbeeldingslocatie: http://webshop.warmteplan.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/224x/d27e75dc7fd908b8e562468317f83862/m/i/midi-kruisbeugel-_type-p_2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Wat voor vloeren hebben we het hier over? Heb je een tekening van hoe je vloer ligt?
Zonder informatie is het natuurlijk niet mogelijk om advies te geven.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:40

macnerd

No Apples please :-)

Misschien is een verlaagd plafond een idee. Daarmee kun je het geluid van boven dempen en eventueel ook nog je verlichting verleggen als je dat wilt. Los daarvan kun je dan nog een wandje neerzetten als je liever een kleinere woonkamer en een aparte slaapkamer wilt.

MacNerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Een dragende wand maken kan toch echt alleen als die ook op iets dragends staat, ik weet niet op welke verdieping je woont maar 10cm ytong is toch echt te zwaar voor op een houten vloer als er geen goede afdracht naar de fundering aanwezig is. Dan doet het meer kwaad dan goed dus pas daar mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekke Dirkie
Bedankt voor de antwoorden alvast. Wat meer uitleg van de situatie:
We zitten op de derde verdieping, er zit nog één verdieping boven. Plafond en vloer zijn van beton. De woning is uit 1963. Het lijkt erop dat de oorspronkelijke muur met stenen gemetseld was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 09:20
Bedenk ook dat je met stempelen ook de boel kan ontzetten. Een houten stempel strak tussen het plafond en (Houten) vloer kan er voor zorgen dat jou vloer nu vrolijk mee gaat veren met je plafond.

Bij mijn ouders zijn we ooit eens iets te enthousiast geweest met schroefstempels aandraaien waardoor er een bult in de vloer van de 1e verdieping is ontstaan.

Advanced sheep-counting strategies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 22:35
Je hoort het trillen? Het maakt nogal verschil of je de buurman zelf hoort lopen, of dat je elementen aan het plafond (lampen e.d. in jouw woning) hoort doordat ze in trilling worden gebracht. In het eerste geval zou je ook simpelweg eens kunnen vragen of je bovenbuurman een voldoende isolerende vloer heeft neergelegd. Appartementseigenaren zijn bij mijn weten verplicht om een voldoende (geluid)isolerende vloer neer te leggen.

Als het echt (laagfrequent) trillen is, zou ik niet zelf ga lopen rommelen, maar iemand (een constructeur) mee laten kijken om te voorkomen dat je onbedoeld ergens anders schade krijgt (of iets introduceert wat niets oplost). Hierboven zijn al voldoende kanttekeningen geplaatst v.w.b. aandachtspunten (aansluiten, opspannen, onderliggende constructie, etc.)

[ Voor 9% gewijzigd door DFKT op 05-12-2016 13:57 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Gekke Dirkie schreef op maandag 5 december 2016 @ 01:26:
Bedankt voor de antwoorden alvast. Wat meer uitleg van de situatie:
We zitten op de derde verdieping, er zit nog één verdieping boven. Plafond en vloer zijn van beton. De woning is uit 1963. Het lijkt erop dat de oorspronkelijke muur met stenen gemetseld was.
Heb je tekeningen van de originele bouw? Als daar namelijk een muur op staat dan kan je dezelfde muur weer terug plaatsen mits de beneden buren niet ook de muur verwijderd hebben.
Een ytong wand van 10cm dik weegt 111kg per m2, dus voor een ruimte van 2,4 mtr hoog is dat 266kg per strekkende meter wand. Dat is best een grote lijnlast die je niet zomaar op een vloer kan zetten, ook al is deze van beton.

Begin met een tekening van toen, eventueel heeft het gemeente archief dat nog beschikbaar en vraag eventueel een constructeur om op basis van die tekening een advies te geven.
Je mag ook mij een PM sturen dan wil ik er ook wel even naar kijken.

Edit, verkeerd gekeken, 111kg is voor 15cm, 10cm is 74kg/m2 dus 178kg/m1 wand.
https://www.bouwbestel.nl...le/download/file_id/3830/

[ Voor 6% gewijzigd door henkbas op 05-12-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 15:50
henkbas schreef op maandag 5 december 2016 @ 22:24:
[...]

Heb je tekeningen van de originele bouw? Als daar namelijk een muur op staat dan kan je dezelfde muur weer terug plaatsen mits de beneden buren niet ook de muur verwijderd hebben.
Een ytong wand van 10cm dik weegt 111kg per m2, dus voor een ruimte van 2,4 mtr hoog is dat 266kg per strekkende meter wand. Dat is best een grote lijnlast die je niet zomaar op een vloer kan zetten, ook al is deze van beton.

Begin met een tekening van toen, eventueel heeft het gemeente archief dat nog beschikbaar en vraag eventueel een constructeur om op basis van die tekening een advies te geven.
Je mag ook mij een PM sturen dan wil ik er ook wel even naar kijken.

Edit, verkeerd gekeken, 111kg is voor 15cm, 10cm is 74kg/m2 dus 178kg/m1 wand.
https://www.bouwbestel.nl...le/download/file_id/3830/
Plus de afdracht van de op te vangen bovenliggende vloer ;)
Pagina: 1