Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Door een unieke combinatie van subsidies is het mogelijk voor mij om zonder/minimale eigen investering van het gas af kan gaan.

Een adviseur die langskwam schat de kosten op zo'n 13.000,- waar bijna niets van overblijft als ik mijn subsidies toepas.

Ik heb wat rondgevraagd bij mensen in de buurt, installateurs en adviseurs maar eigenlijk blijft het enorm onduidelijk of het nu wel zo verstandig is om volledig van het gas af te gaan, zowel qua duurzaamheid en qua kosten van het gebruik.

Er is zoveel onduidelijk op het moment dat ik enorm twijfel, de gasprijs daalt weer, stroomnet is niet capabel, saldering gaat er af enzovoort.

Zouden jullie van het gas af gaan als de eigen investering voor installatie kwam te vervallen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Dan zou ik wel helder willen hebben hoe die installatie in elkaar zit. Weet je dat toevallig? Dan kan er wellicht wat zinnigs over gezegd worden.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:22
Zonder iets te zeggen over de details van deze ogenschijnlijk (k)absurde situatie, kun je moeilijk aan ons vragen wat we zouden doen...

Maar, ik ben hard onderweg om het mèt eigen investeringen voor elkaar te krijgen. Natuurlijk zou ik het dan doen zónder eigen investering, als ik tenminste krijg wat ik hebben wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
De exacte configuratie is mij nog niet helemaal duidelijk, ik krijg deze week twee installateurs over de vloer voor een offerte. Gaat in elk geval om een volledig elektrische warmtepomp in combinatie met een buffervat van 200 a 300 liter.

CV is geplaatst op zolder en zal vervangen worden. De buitenunit zal zo'n 5 meter aansluitingen binnenshuis moeten overbruggen(geen muren) en buiten zo'n 3 meter zodat de unit zelf op het dak van de uitbouw van de begane grond geplaatst kan worden.

Mijn huis is gebouwd in 2017, met vloerverwarming en goede isolatie, overige verdiepingen worden niet verwarmd. Gasverbruik van max 800m3 per jaar en de temperatuur komt bijna nooit onder de 20 graden in de nacht.

Qua subsidies is er de rijksoverheid subsidie op aanschaf van de warmtepomp(rond de 2400,-). Daarnaast nog de SNN waardevermeerdering subsidie a 4000,- welke 100% vergoed en het dorp waarin ik woon heeft een subsidietraject gewonnen(MOL-dorpen) waardoor er 6500,- beschikbaar is met 50% vergoeding van de totale investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
WOW, er is dus blijbkaar in bepaalde dorpen in groningen ruim 10.500 extra subsidie beschikbaar! :-0 Daarmee moet het lukken ja. Je ziet kosten voorbijkomen van rond de 11 - 15k voor het plaatsen van een L/W WP. Dus stel dat het in jouw geval meevalt en je hebt een offerte van 13k, dan ben je met alle opgetelde subsidie redelijk op nul uit ja.

of het verstandig is moet je zelf weten, maar gezien je in bevingsgebied lijkt te wonen is het toch een no-brainer om geen aardgas meer te willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:39
Meteen doen.

Ik vraag me alleen af wat dan de bedoeling is voor een buffervat van 200 of 300 liter. Indien je die overdag met warmte wil laden tegen een hoge COP of door middel van de opgewekte stroom van je zonnepanelen dan is je buffer te klein. Daarvoor zul je meer nodig hebben. Indien het enkel is voor systeeminhoud of ontdooicyclus dan kun je met een kleiner vat ook af.

Tenzij je een boilervat bedoelt natuurlijk, dan snap ik hem. Met gezin dan voor 300 liter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
Insert12 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:10:
Meteen doen.

Ik vraag me alleen af wat dan de bedoeling is voor een buffervat van 200 of 300 liter. Indien je die overdag met warmte wil laden tegen een hoge COP of door middel van de opgewekte stroom van je zonnepanelen dan is je buffer te klein. Daarvoor zul je meer nodig hebben. Indien het enkel is voor systeeminhoud of ontdooicyclus dan kun je met een kleiner vat ook af.

Tenzij je een boilervat bedoelt natuurlijk, dan snap ik hem. Met gezin dan voor 300 liter gaan.
is 99% een boilervat inderdaad. Buffer lijkt me erg onlogisch in zijn geval.Maar boilet (met warm water voor douchen dus) lijkt me logisch en passend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:06
Slachtafval123 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:40:
Ik heb wat rondgevraagd bij mensen in de buurt, installateurs en adviseurs maar eigenlijk blijft het enorm onduidelijk of het nu wel zo verstandig is om volledig van het gas af te gaan, zowel qua duurzaamheid en qua kosten van het gebruik.

Er is zoveel onduidelijk op het moment dat ik enorm twijfel, de gasprijs daalt weer, stroomnet is niet capabel, saldering gaat er af enzovoort.
Tijdelijke verstoringen daargelaten lijkt het me duidelijk dat de toekomst elektrisch is. Gas gaat duurder blijven worden via vastrecht en/of verbruik.
Zouden jullie van het gas af gaan als de eigen investering voor installatie kwam te vervallen?
No-brainer wat mij betreft. Incentives worden hoogstens afgebouwd, los van gebruikskosten resulteert het in meerwaarde van je woning (klaar voor de toekomst).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-02-2024

dostre

Laagvlieger

Gramser schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:43:
Maar, ik ben hard onderweg om het mèt eigen investeringen voor elkaar te krijgen. Natuurlijk zou ik het dan doen zónder eigen investering, als ik tenminste krijg wat ik hebben wil.
Bij mijn vorige woning zat ik met het probleem dat de cv ketel bij de 'buren' hing en er 20m ongeïsoleerde leiding tussen zat en ik ook nog eens geen gasaansluiting had (deels verbouwd/ opgesplitst ex bedrijfspand).
De radiatoren had ik al van te voren al getest met 40gr aanvoertemperatuur en voldeden prima.

Voor een idee te krijgen eens een paar offertes laten maken maar men kwam steeds aan met warmtepompen tussen de 4 en 6kw (en een pittige +10K prijs). Aangezien ik redelijk bekend ben in de koeltechniek is het aansluiten van een warmtepomp niet zo spannend voor mij dus ben ik in overleg gegaan met mijn huisbaas en hem een Remeha Mercuria 8kw + boilervat laten bestellen.

Waarom 8 ipv 4 of 6kW? Ik ga graag altijd minimaal 1 stap hoger als men adviseert. Dat voorkomt dat de warmtepomp op zijn tenen gaat lopen als het een beetje vriest, zorgt voor meer comfort en een lagere stroomrekening.
Al die horror warmtepomp verhalen op het nieuws zijn in de meeste gevallen veroorzaakt door een te kleine warmtepomp, en dat zijn soms hele nieuwbouw wijken!

Alle cv leidingen eruit getrokken en nieuwe naar de kelder gelegd, er moest toch nog het een en ander geëgaliseerd worden dus zijn er nieuwe cv leidingen ingefreesd en meteen een flinke mantelbuis tussen mk en kelder gelegd (kelder ligt aan de achterkant van de woning).

De warmtepomp is voorzien van een 4,5kw backup element maar hiervan had ik binnen 1 maand de zekering uitgezet omdat deze best veel onnodig aanstond als de buitentemperatuur onder een graad of 2 was, deze zekering heeft daarna altijd uitgestaan.
De warmtepomp is geplaatst in maart 2019 en op 1 april 2020 had deze 2444kWh op de meter staan. Verder niet echt meer bijgehouden aangezien ik in oktober 2021 verhuisd ben na een conflict met de huisbaas, geloof dat er toen rond de 5100kWh op stond. En dan lag er ook nog eens 7kWp aan zonnepanelen op de loods dus de stroomrekening was negatief :P

Mijn huidige woning wordt alweer een jaar verwarmd middels 2 vloerconsole airco's en warmwater middels een elektrische boiler van 80L. Investering 2300,- en kreeg van Essent 2500,- terug omdat ik geen duur gas gebruikt had (alleen vast contract op stroom) en de stroom mij 14,5ct kostte (wegens tijdelijke kwijtschelding energiebelasting)

Helaas binnenshuis geen plek voor de appendages van een warmtepomp, cv ketel hing al behoorlijk in de weg op de gang en nergens een muurkast oid beschikbaar, nu hangt de boiler op de plek van de cv ketel :/
Enigste wat ik mij kan bedenken is een kleine technische ruimte op het dakterras maken, dat heb ik al vaker bij renovatie flats op het balkon gezien.

Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:10:

Het gaat inderdaad om een boilervat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:31:

No-brainer wat mij betreft. Incentives worden hoogstens afgebouwd, los van gebruikskosten resulteert het in meerwaarde van je woning (klaar voor de toekomst).
Ik ben blij dat er toch wat positiviteit te vinden is. Ik was zelf ook overtuigd maar na gesprekken met buurtgenoten toch aan het twijfelen geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-06 15:38
Je huis is uit 2017.
Goed geïsoleerd en vloerverwarming.

Moet je later alsnog over naar full electric en zijn er geen zulke genereuze subsidies meer dan ben je veel duurder uit.
Pluspunt is dat je woning meteen 10000 a 15000 euro meer waard is.

Waar wacht je op.

[ Voor 14% gewijzigd door D-dark op 28-02-2023 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Ik weet mensen/ bedrijven (oa mijn werkgever) wat bewust een all electric warmtepomp installatie geïnstalleerd hebben maar dan zowel de warmtepomp als cv ketel samen op een open verdeler/ buffervat aangesloten hebben zodat op enig moment zelf de keuze gemaakt kan worden tussen elektriciteit of gas. Daar hangen dan ook echt 2 thermostaten op.

Op het werk is het meer ivm bedrijfszekerheid omdat de verwarming van een bepaald gebouw nooit uit mag vallen (soort tuinderskas van 4000m² met gevoelige exotische planten etc), wordt nogal een dure noodstroom aggregaat voor een warmtepomp van 400kW.

Aangezien je vloerverwarming hebt zit je sowieso al in de groep wat een aanzienlijk hoger rendement haalt ivm de lage aanvoertemperatuur.
Ook werkt je vloerverwarming als een grote buffer dus minder starts en stops betekent een langere levensduur (mits niet te veel zones nageregeld worden).

Mijn advies zou dan zijn om zeer goed met de installateur te overleggen zodat je ook echt de juiste capaciteit hebt. Een normale 8kw warmtepomp is bv nog maar 5kw bij -10 buitentemperatuur (staat in de documentatie en anders valt het wel op te vragen), als je warmtelast van de woning lager als deze waarde is dan zit je goed.
Is de warmtepomp te klein dan gaat het backup element regelmatig aan en wordt er een hoop extra stroom verbruikt. (zie je ook terug in de horrorverhalen, vele 1000kWh meer verbruikt als verwacht)

De enigste warmtepomp wat ik weet wat 100% vermogen haalt is de Mitsubishi zubadan, deze haalt 100% tot -15 buitentemperatuur maar is dan ook zowat 1/3 tot de helft groter als een gewoon model en ziet er onder de kap ook een stuk anders uit.

Staat een 8kW zubadan probleemloos het kantorengebouw op het werk warm te houden, is toch een 200m² en allemaal op de begane grond met plat dak (gebouw is van 2000). Draait wel tegen de 50 graden water temperatuur als het echt vriest maar dat vind ik niet gek met de originele radiatoren, het plan was om enkele radiatoren te gaan vervangen maar het werkt verassend goed.

Gezien je woning van 2017 is zal er normaal gezien een warmtelast berekening beschikbaar zijn, dit is een belangrijk gegeven om naast de gegevens van een potentiële warmtepomp te leggen.
Zo kun je (laten) controleren of de berekening van de installateur ook echt klopt want veel installateurs houden hier te weinig rekening mee.

Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

dostre schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 14:23:
Een normale 8kw warmtepomp is bv nog maar 5kw bij -10 buitentemperatuur (staat in de documentatie en anders valt het wel op te vragen), als je warmtelast van de woning lager als deze waarde is dan zit je goed.
Zo kun je (laten) controleren of de berekening van de installateur ook echt klopt want veel installateurs houden hier te weinig rekening mee.
Zelf had ik mij hier ook aardig in vergist.
Ik had een 3,5kW airco aangeschaft voor in de woonkamer en deze hield het niet lekker bij met wat vriesweer, was dan ook aan de lopende band ontdooicyclussen aan doen.

Wat energielabels naast mekaar gelegd en mijn 3,5kW airco deed nog maar 2,2kW bij -10. Deze is dus ook weer snel vervangen door een 3,5kW vloermodel wat 3,2kW bij -10 doet. De buitenunit is ook een stuk groter en zwaarder. capaciteit probleem opgelost :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:22
Door een unieke combinatie van subsidies is het mogelijk voor mij om zonder/minimale eigen investering van het gas af kan gaan.

Een adviseur die langskwam schat de kosten op zo'n 13.000,- waar bijna niets van overblijft als ik mijn subsidies toepas.

Als Groninger zou het natuurlijk een no-brainer moeten zijn :)

Kosten: Een graad warmte uit een warmtepomp is goedkoper dan een graad uit een cv ketel, dus sowieso ga je minder kwijt zijn per maand. Salderen en zonnepanelen zijn niet relevant, alleen een extra booster op de kosten reductie :) Het enige puntkan soms de investering zijn, en dat wordt voor je weggenomen.

Stabiliteit: Als de elektriciteit uitvalt werkt de CV ketel ook niet meer, dus geen argument.

Duurzaamheid: Er is wat ruis momenteel vanwege de materiaal impact, in hetzelfde onderzoek komt ook naar voren dat het over de levensduur nog steeds de duurzame keuze is.

TL;DR: Doen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:09:
WOW, er is dus blijbkaar in bepaalde dorpen in groningen ruim 10.500 extra subsidie beschikbaar! :-0
Zoals ik al zei, een unieke situatie ;). Het gaat echter niet alleen om dorpen in Groningen, er zijn meer van deze proeftuinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
De reacties hier zijn duidelijk, bij ontvangst van de offertes zal ik een definitief besluit nemen maar ik ga er van uit dat ik van het gas af zal stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik woon in hartje aardbevingsgebied en heb een paar jaar geleden die 4000 euro al gehad en gelijk in PV geïnvesteerd, 30 stuks. In 2017 anderhalf jaar het huis uit geweest vanwege schadeherstel ( Rijksmonumentale boerderij) waarbij al veel versterkingsmaatregelen zijn genomen. Val nu qua versterking onder de lichtere normen waardoor ik 40k aan compensatie heb gekregen. Daarvan moest 17k aan woningverbetering gedaan worden. Dus PV naar 60 panelen en 3 warmtepompen gekocht ( heb 3 cv systemen). De WP hebben me 16k gekost waarop ik ook nog eens 9k isde retour kreeg. Twee systemen draaien nu full electric op sww na en het voorhuis hybride omdat ik daar aan een 12,5kW pomp niet genoeg heb aan vermogen. Dus bijna van het gas af, maar net niet helemaal.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

ds23man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 03:58:
Ik woon in hartje aardbevingsgebied en heb een paar jaar geleden die 4000 euro al gehad en gelijk in PV geïnvesteerd, 30 stuks. In 2017 anderhalf jaar het huis uit geweest vanwege schadeherstel ( Rijksmonumentale boerderij) waarbij al veel versterkingsmaatregelen zijn genomen. Val nu qua versterking onder de lichtere normen waardoor ik 40k aan compensatie heb gekregen. Daarvan moest 17k aan woningverbetering gedaan worden. Dus PV naar 60 panelen en 3 warmtepompen gekocht ( heb 3 cv systemen). De WP hebben me 16k gekost waarop ik ook nog eens 9k isde retour kreeg. Twee systemen draaien nu full electric op sww na en het voorhuis hybride omdat ik daar aan een 12,5kW pomp niet genoeg heb aan vermogen. Dus bijna van het gas af, maar net niet helemaal.
12,5kw is nogal wat(t). Ik heb geen idee wat voor soort afgiftesysteem er is, maar is het echt een tekort aan wp vermogen of is het niet toevallig zo dat de benodigde aanvoertemperatuur te hoog is voor de wp?

Boven een graad of 40 aanvoertemperatuur begint een wp vermogen te verliezen en 55 graden is meestal de bovengrens.
Als er dan nog gewone radiatoren gebruikt worden is hier (flinke) winst te behalen door deze (deels) te vervangen.

Onze 400kW warmtepomp doet ook nog maar 300kw met 45 graden aanvoertemperatuur en -2 buitentemperatuur. Als de aanvoertemperatuur naar 50 graden gezet wordt dan is het nog maar 250kW met een cop van 2,6
Gelukkig hebben wij aan 40 graden genoeg en hoop het volgende seizoen met 35 graden te kunnen stoken aangezien wij dit jaar een aantal versleten fancoils gaan vervangen, 35kW fancoils worden dan vervangen door 100kW fancoils.

Misschien gaan we dan ook meteen alle andere fancoils ombouwen naar EC ventilatoren, meer luchtstroming en lager stroomverbruik van zowel de fancoils als de wp.

Eigenlijk wel grappig... Hele installatie was uitgelegd op 85 graden aanvoertemperatuur (en een 700kW cv ketel met minder als 80% rendement).
Deze is een aantal jaar geleden uit bedrijf genomen en vervangen door direct gestookte luchtverhitters (300kw totaal).

Gezien de hoge energiekosten waren wij naar een warmtepomp alternatief gaan kijken en had ik het bestaande afgiftesysteem geheel doorgerekend, dit zou op warmtepomp temperaturen kunnen draaien.
De reden dat dit gaat is omdat de fancoils enorm overbemeten zijn, origineel was dit bedoeld dat men kon stoken met de ramen open om zo de luchtvochtigheid omlaag te krijgen.

Deze ketel is 1 op 1 vervangen door een warmtepomp zo groot als een bus en nu stoken wij 98% elektrisch. Enigste momenten dat wij (wat) gas gebruiken is als het stevig vriest of als er ergens een storing is.

Om dat laatste beetje gasverbruik de kop in te drukken hebben wij nog eens een cascade van 4 stuks 23kW Mitsubishi zubadan warmtepompen bijbesteld. Scheelt jaarlijks 10K+ aan vaste kosten als de gasaansluiting eruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Nu de twee andere CV ketels niet meer draaien kan ik mooi de warmtebehoefte van het voorhuis zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SF4fFHVihkF78x9YIYU5tvp6O8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIYfRGVifC8Rb7kgz8tR3RoI.png?f=fotoalbum_large

Een kuub gas is zeg maar 8 kW aan warmtepomp vermogen. Het blijft een duur pand qua energie ondanks dat er maximaal na geïsoleerd is, zit hem vooral in de grote ramen en hoogte van de ruimtes 3-4 meter. Verwarmingssysteem, radiatoren, is al zwaar overgedimensioneerd omdat dat deze bij aanleg berekend is zonder isolatie ( enkel glas bijvoorbeeld). Heb nu een Vaillant 125/6 wp klaar staan die ook hoge temperaturen kan leveren en wordt het kwestie van goed de energieprijzen instellen qua hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
ds23man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:42:
Nu de twee andere CV ketels niet meer draaien kan ik mooi de warmtebehoefte van het voorhuis zien:

[Afbeelding]

Een kuub gas is zeg maar 8 kW aan warmtepomp vermogen. ...
Nee, een kuub gas geeft 8kw thermisch vermogen. Een warmtepomp doet ongeveer (wisseld met de bitentemperatuur) 4kw warmte per kw stroom.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

warhamstr schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Nee, een kuub gas geeft 8kw thermisch vermogen. Een warmtepomp doet ongeveer (wisseld met de bitentemperatuur) 4kw warmte per kw stroom.
Ja, en mijn wp doet max 12,5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

ds23man schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:42:

[Afbeelding]

Een kuub gas is zeg maar 8 kW aan warmtepomp vermogen. Het blijft een duur pand qua energie ondanks dat er maximaal na geïsoleerd is, zit hem vooral in de grote ramen en hoogte van de ruimtes 3-4 meter. Verwarmingssysteem, radiatoren, is al zwaar overgedimensioneerd omdat dat deze bij aanleg berekend is zonder isolatie ( enkel glas bijvoorbeeld). Heb nu een Vaillant 125/6 wp klaar staan die ook hoge temperaturen kan leveren en wordt het kwestie van goed de energieprijzen instellen qua hybride.
Monoblock wp met een aanvoertemperatuur tot 75 graden :D
Dat was voorheen enkel mogelijk met een speciaal (en duur) multi stage systeem. Dan had je een buiten unit wat warm water van 35gr oid maakte en de binnen unit zat ook een warmtepomp in wat de temperatuur naar 75gr bracht.

Ik had R290 monoblocks wel al in Duitsland gezien, kennis van mij heeft de stookolie ketel laten vervangen door 2x een wolf monoblock op R290. Daar hangen nog de ouderwetse gietijzeren radiatoren.

Ik denk dat je met je Vaillant een hele stap vooruit gaat en je ook geen zorgen hoeft te maken over het vermogen, deze kan nog altijd 65° water maken bij -10 buitentemperatuur en het vermogen ligt volgens mij dan nog altijd boven de 10kW.

Het is jammer dat men zo bang is voor (licht) brandbare koudemiddelen, anders was de warmtepomp veel sneller doorontwikkeld en ingeburgerd. Hier is ruim 10 jaar bureaucratisch geneuzel overheen gegaan om dit bij een monoblock toe te mogen passen.

Zelfde met R32 in split airco's. Dat gas is matig brandbaar en het heeft vele jaren geduurd om in deze toepassing gebruikt te mogen worden.

Onze 400kW warmtepomp (technisch gezien een monoblock) heeft 100kg R410A erin zitten. Een ander koudemiddel is simpelweg niet mogelijk met de huidige regelgeving (maximale koudemiddel inhoud R290). Had hier R290 (propaan) in gezeten dan was er ook sprake van een veel breder werkgebied én hoger rendement.

Stel er gaat een circuit (van de 2) lek dan hebben we het over een 15-20kg propaan wat in de buitenlucht lekt, dit is dan zo vervlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:40
Als er een echte l/w warmtepomp komt en geen E-cv of zoiets dan kan het een prima vooruitgang zijn.

Hier 5 jaar geleden gas eruit gedaan en naar een warmtepomp over gegaan. Huis is circa 30 jaar oud en deels isolatie verbeterd. Dus in jou recent gebouwde woning zou het nog beter moeten kunnen.

Globaal gezien:
1 kuub gas met cv is 8 kW warmte
2 kWh stroom met warmtepomp is 8 kW warmte.

Dus globaal je gasverbruik X 2 is je stroomverbruik met een wp.
Min 250 a 300 euro per jaar vaste kosten voor je gas aansluiting, dus reken maar uit je voordeel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zou in mijn handjes knijpen met zo'n deal.
Hier heb ik het ook budget-neutraal opgelost dmv gemeente subsidie maar dat kon alleen met zelf zoveel mogelijk zelf installeren en inkoop dealtjes via marktplaats etc.

Besparing is hier nu zo'n 800 euro per jaar als ik mijn met-gas en gas-loos situaties vergelijk met huidige tarieven dmv gaslicht.com (dus plafond prijzen incl besparing op vast recht).
Besparing wordt meer als je (deels) met PV kan stoken maar weer minder als je nu al weinig verbruikt.

Een dure 13k installatie terugverdienen in pakweg 15 jaar is nog maar de vraag waar het ook naar 'nee' zou kunnen uitvallen omdat je verbruik best laag is. Bij een vriend van me met een recent en goed geisoleerd huis, kijrgen we het ook niet recht gerekend. Er is simpelweg te weinig verbruik om de dure installatie op terug te verdienen binnen de levensduur. Maar zonder zo'n investering speelt dat helemaal niet en is het pure winst.

Ik ben er iig maar wat blij met de keuze destijds en de sceptische buren die onze plannen 2,5 jaar geleden maar raar vonden, belden opeens aan met vragen toen hun energie prijzen om hoog schoten en wij naar 0 euro gingen. Terwijl die subsidies ook voor hen beschikbaar waren (en deels nog zijn).

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 01-03-2023 15:29 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Wuursj schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:31:
Ik zou in mijn handjes knijpen met zo'n deal.
Hier heb ik het ook budget-neutraal opgelost dmv gemeente subsidie maar dat kon alleen met zelf zoveel mogelijk zelf installeren en inkoop dealtjes via marktplaats etc.

Besparing is hier nu zo'n 800 euro per jaar als ik mijn met-gas en gas-loos situaties vergelijk met huidige tarieven dmv gaslicht.com (dus plafond prijzen incl besparing op vast recht).
Besparing wordt meer als je (deels) met PV kan stoken maar weer minder als je nu al weinig verbruikt.

Een dure 13k installatie terugverdienen in pakweg 15 jaar is nog maar de vraag waar het ook naar 'nee' zou kunnen uitvallen omdat je verbruik best laag is. Bij een vriend van me met een recent en goed geisoleerd huis, kijrgen we het ook niet recht gerekent, is is te weinig verbruik om de dure installatie op terug te verdienen binnen de levensduur. Maar zonder zo'n investering speelt dat helemaal niet en is het pure winst.

Ik ben er iig maar wat blij en de sceptische buren die onze plannen 2,5 jaar geleden maar raar vonden, belden opeens aan met vragen toen hun energie prijzen om hoog schoten en wij naar 0 euro gingen. Terwijl die subsidies ook voor hen beschikbaar waren (en deels nog zijn).
Er komen idd ook nog andere factoren bij kijken.
- Als de cv ketel ouder als 10 jaar is kun je daar een €1500-2000 budget voor rekenen wat nu voor de warmtepomp beschikbaar zal zijn.
- Het afsluiten van het gas is momenteel gratis en spaart je een €250 per jaar aan vastrecht.
Dat is los van de energiebesparing al €5250-5750 bespaard na 15 jaar.

Bij mij was het destijds een heel simpel rekensommetje, pand was opgesplitst dus dat betekende nieuwe gasaansluiting, nieuwe cv ketel, rookgasafvoer etc. Zo geschat toch een 3K+ aan onkosten terwijl de 8kW warmtepomp een €3500 gekost heeft:
- Remeha Mercuria nieuw in doos via handelsonderneming €2800
- leidingset €200
- diverse marktplaats aankopen €500(boiler, uponor, cv verdeler etc)

Zat eigenlijk nog een €2700 subsidie op maar het potje was leeg toen ik deze wilde aanvragen (kon pas met bewijs van inbedrijfstelling) en ik moest maar bij de volgende ronde aansluiten.
Volgende ronde werd de aanvraag meteen afgewezen omdat men de voorwaarden veranderd had.

De subsidie kon alleen nog maar aangevraagd worden door de eigenaar van de woning en er moest ook bewezen worden dat deze er ook woont.
Deze voorwaarde is het jaar erop weer vervallen maar toen had ik er geen recht meer op omdat de wp op dat moment ouder als 12 maanden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Probleem is meestal het SWW, dat is dermate kostenverhogend qua installatie dat het qua TVT niet terugverdient t.o.v. het vastrecht voor gas. Zeker als je meeneemt dat als je minder dan 500m3 verbruikt ook dat tarief naar beneden gaat. Daarom doe ik dat hier nog gewoon met de recente CV ketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En dat ik mijn 5000 euro kostende 6 pits Boretti gasfornuis na 5 jaar niet bij de straat wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slachtafval123
  • Niet online
De eerste offertes rollen binnen en ik schrik toch wel van de prijzen. De offertes komen niet onder de 15.000 en ik heb er ook een liggen van 20.000.

Daarnaast had ik een installateur aan de lijn die een offerte maakt voor een hybride warmtepomp. Deze vertelde me dat ik zo'n 6.000KW stroomverbruik mag verwachten met een volledig electrische warmtepomp. Als ik zelf berekeningen maak dan kom ik niet uit boven de 2.000KW en nu twijfel ik dus weer..

Ik doe zelf mijn huidige gasverbruik keer 9,27 en dan delen door de COP waarde, is dit een beetje het te verwachten KW verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-06 23:54

Wuursj

want worst is al bezet

Slachtafval123 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:03:
Daarnaast had ik een installateur aan de lijn die een offerte maakt voor een hybride warmtepomp. Deze vertelde me dat ik zo'n 6.000KW stroomverbruik mag verwachten met een volledig electrische warmtepomp. Als ik zelf berekeningen maak dan kom ik niet uit boven de 2.000KW en nu twijfel ik dus weer..
Dat is inderdaad belachelijk voor een huis uit 2017 met dergelijk gas verbruik. Wij gingen van ~1000 kuub naar ~2000 kwh. Bedoelt hij geen warmte-kwh's die nog gedeelt moeten worden door de COP om over te gaan naar electra-kwh's?

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:40
De eerste offertes rollen binnen en ik schrik toch wel van de prijzen. De offertes komen niet onder de 15.000 en ik heb er ook een liggen van 20.000.

Ik doe zelf mijn huidige gasverbruik keer 9,27 en dan delen door de COP waarde, is dit een beetje het te verwachten KW verbruik?
Tja gebrek aan kennis en een overspannen markt. Blij dat ik ruim 5 jaar geleden de stap al gemaakt hebt.

Globaal:
1 kuub gas met de cv is 8 kW warmte.
2 kWh stroom met een wp is 8 kW warmte.

Dus gasverbruik X 2 is je stroomverbruik voor de wp.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 06-03-2023 16:33 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Wuursj schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Dat is inderdaad belachelijk voor een huis uit 2017 met dergelijk gas verbruik. Wij gingen van ~1000 kuub naar ~2000 kwh. Bedoelt hij geen warmte-kwh's die nog gedeelt moeten worden door de COP om over te gaan naar electra-kwh's?
Dat lijkt mij een meer reële waarde idd, ik ging van 1000m³ naar 2400kWh maar de warmtepomp was wel zwaarder als geadviseerd werd (zelf aangeschaft en geinstalleerd).
Het afgiftesysteem was 'niet' all electric warmtepomp geschikt volgens de installateurs maar ik had al 1 winter op 45 graden getest en ik had maar een paar zeer koude dagen op 50 graden moeten draaien.
ik verwacht dat het minder als 2000kWh geweest zal zijn als ik vloerverwarming gehad zou hebben.

Die 6000kWh lijkt mij eerder iets voor een onderbemeten warmtepomp waar het verwarmingselement veel bij moet stoken want een goed bemeten warmtepomp moet toch zeker 2500m³ gasverbruik opvangen met een dergelijk verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-06 16:19
Ik ben full elektric (mijn huis is 1 a 2jr oud) en ik vind het heerlijk. Nou ligt mijn dak ook vol met 8.6kwp zonnepaneel, maar ik vind het heftig aangenaam.

Dat hele olie/gas gebeuren nu met bij Oekraïne is bij mij niet geland; mijn maandtarief is 5eu/mnd. Ik verwacht dat olie veel instabieler gaat worden in de aankomende jaren, waar vraag/aanbod steeds fragieler gaat worden. Of lastige klimaatdoelen komen en er een "kwartje van Rutte" op komt (tijdelijk uiteraard :p).

En voor het milieu is minder olie/gas ook gunstig, ik vind wat vrede in dat ik m'n best aan het doen ben. De effectiviteit van mijn ene huis zal op wereldschaal wel niet merkbaar zijn, maar ik weet nu zelf dat ik iig mn best doe (en nu dus terecht met m'n vingertje zou mogen wijzen).

Zeker goed geisoleerd en totaal vergoed lijkt dit me een dom plan om niet door te zetten. In de toekomst gaat het toch allemaal wel komen en dan mag je het allemaal zelf betalen (en je weet nu hoe duur dat is).

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:44

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Veel van dit soort vragen worden ook beantwoord in Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic . Niet alles natuurlijk, maar ik hoop dat het een goed begin geeft.
Veel dingen was je al achter (dimensioneren op het vermogen bij -10 en niet op het vermogen op de sticker) maar er staat vast nog iets nuttigs tussen :)

Maar als antwoord op je vraag; doen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dostre

dostre

Laagvlieger

Door omstandigheden ben ik naar een appartement verhuisd en daar kwam men een elektrische cv ketel aanbieden, geloof een 18kW uitvoering waar een 3x40A aansluiting (€800/ jaar meer vastrecht) voor aangevraagd zou moeten worden. 8)7

De eigenaar wilt alles gasloos en had een offerte laten maken.
Offerte was iets van 10K voor de elektrische cv ketel met warmtepomp boiler voor warmwater (welke de warmte uit de woning ontneemt om het water op te warmen :') ).

Een warmtepomp zou niet gaan wegens plaatsgebrek in de technische ruimte en nog wat andere dingen zoals de radiatoren en de leidingen ernaartoe wat niet geschikt zouden zijn.

Zeker nog nooit gehoord van een monoblock warmtepomp zonder binnen unit, hoeft alleen een voorschakelvat van een liter of 20-40 aan toegevoegd te worden. Dat de radiatoren en leidingen niet geschikt zouden zijn betwijfel ik ten zeerste. Ook hier heb ik een winter op 40-45 graden gestookt dus de radiatoren zijn groot genoeg. De radiatoren worden allemaal individueel gevoed vanuit een cv verdeler en de langste verste radiator is een meter of 10.

De ketel is sinds eind oktober van de muur af en vervangen door een boiler, verwarmen gebeurt middels 2 nieuw geplaatste airco's en zit er af en toe zelfs te warm bij :7 .

Ondertussen ben ik rustig op Climamarket aan het kijken voor een monoblock warmtepomp en heb ik een 8kW Haier gevonden voor €3200 inclusief transport. Nu alleen nog een installateur vinden wat bereid is deze te installeren (gecertificeerde installatie verplicht voor isde).

De netto investering zal na aftrek van de isde subsidie ongeveer gelijk zijn met het vervangen van de cv ketel.

Maar het is wel erg, dit is dus de 2e keer dat ik alles zelf kan regelen omdat de installateur voor mijn gevoel gewoon maar wat doet. Een all electric cv ketel op een appartement waar niks meer aan gedaan is sinds 1989, die 1000m³ zou dan 8000+ kWh worden |:(

Pagina: 1