Bij mijn vorige woning zat ik met het probleem dat de cv ketel bij de 'buren' hing en er 20m ongeïsoleerde leiding tussen zat en ik ook nog eens geen gasaansluiting had (deels verbouwd/ opgesplitst ex bedrijfspand).
De radiatoren had ik al van te voren al getest met 40gr aanvoertemperatuur en voldeden prima.
Voor een idee te krijgen eens een paar offertes laten maken maar men kwam steeds aan met warmtepompen tussen de 4 en 6kw (en een pittige +10K prijs). Aangezien ik redelijk bekend ben in de koeltechniek is het aansluiten van een warmtepomp niet zo spannend voor mij dus ben ik in overleg gegaan met mijn huisbaas en hem een Remeha Mercuria 8kw + boilervat laten bestellen.
Waarom 8 ipv 4 of 6kW? Ik ga graag altijd minimaal 1 stap hoger als men adviseert. Dat voorkomt dat de warmtepomp op zijn tenen gaat lopen als het een beetje vriest, zorgt voor meer comfort en een lagere stroomrekening.
Al die horror warmtepomp verhalen op het nieuws zijn in de meeste gevallen veroorzaakt door een te kleine warmtepomp, en dat zijn soms hele nieuwbouw wijken!
Alle cv leidingen eruit getrokken en nieuwe naar de kelder gelegd, er moest toch nog het een en ander geëgaliseerd worden dus zijn er nieuwe cv leidingen ingefreesd en meteen een flinke mantelbuis tussen mk en kelder gelegd (kelder ligt aan de achterkant van de woning).
De warmtepomp is voorzien van een 4,5kw backup element maar hiervan had ik binnen 1 maand de zekering uitgezet omdat deze best veel onnodig aanstond als de buitentemperatuur onder een graad of 2 was, deze zekering heeft daarna altijd uitgestaan.
De warmtepomp is geplaatst in maart 2019 en op 1 april 2020 had deze 2444kWh op de meter staan. Verder niet echt meer bijgehouden aangezien ik in oktober 2021 verhuisd ben na een conflict met de huisbaas, geloof dat er toen rond de 5100kWh op stond. En dan lag er ook nog eens 7kWp aan zonnepanelen op de loods dus de stroomrekening was negatief
Mijn huidige woning wordt alweer een jaar verwarmd middels 2 vloerconsole airco's en warmwater middels een elektrische boiler van 80L. Investering 2300,- en kreeg van Essent 2500,- terug omdat ik geen duur gas gebruikt had (alleen vast contract op stroom) en de stroom mij 14,5ct kostte (wegens tijdelijke kwijtschelding energiebelasting)
Helaas binnenshuis geen plek voor de appendages van een warmtepomp, cv ketel hing al behoorlijk in de weg op de gang en nergens een muurkast oid beschikbaar, nu hangt de boiler op de plek van de cv ketel
Enigste wat ik mij kan bedenken is een kleine technische ruimte op het dakterras maken, dat heb ik al vaker bij renovatie flats op het balkon gezien.
Novox C50: QS 4kW hubmotor 76,8V 50Ah (3,84kWh) LFP accu 12,5PK op de testbank. V2.0 in aantocht. Keep on tweaking!