Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 13:34:
We gaan nu een kant op dat er wordt gedaan dat ik het heel erg vind dat hij lang achter zijn tablet zit, dat zou niet eens erg zijn als er gewoon met hem normaal valt te communiceren en hij normaal gedrag vertoond als hij even geen tablet heeft.
nogmaals, het is altijd een gevecht als zijn tablet uit moet, er kan niet normaal worden gedaan, of hij nu een uur erop heeft gezeten of een kwartier, zodra die tablet weg moet is het een probleem en dat is het probleem.
Mijn vriendin zij laatst: hij lijkt wel een kluizenaar.
En dat hoort niet bij een kind, wij spelen veel bord spelletjes en zijn buiten in de tuin met de bal , hij heeft daar allemaal geen kijken naar behalve die tablet en dat is het probleem.
Ik zat vroeger ook vanaf mijn jonge leeftijd al echt veel achter de nintendo, en later PC, ik game nog steeds dus ik begrijp hoe leuk hij het vind om spelletje te spelen, dat begrijp ik echt serieus
Maar het serieuze gevecht van hem, het huilen, het extreem boos doen het niet willen luisteren, geen interesse in andere zaken baart mij onder anderen wel zorgen.
Ik heb nu een aantal posts gelezen, en er valt me een ding op.
Je legt heel veel verantwoordelijkheid en verwachtingen neer bij een kind van 6.
Hij communiceert niet normaal.
Hij vertoond raar gedrag.
Hij maakt een probleem als er iets moet gebeuren.
Hij hij hij.
Hij is 6. Hij doet wat hij gewend is om te doen, en vertoond dat gedrag omdat het werkt. Dat is de historie van opvoeding van je vriendin, en jij zit in de lastige situatie dat dit voor jou "niet normaal" is. Voor hem wel - hij laat je precies zien wat hij normaal vindt.
Hij is 6. Het is zeker niet te laat, maar dit doorbreken gaat wel een uitdaging worden. Ik zou je bijna aanraden het samen met een kinderpsycholoog te doen, en je vriendin daarbij te betrekken. Ook moet je samen zitten en eens gaan bespreken wat jouw rol in de opvoeding gaat zijn.
Voor hem is duidelijk dat zijn gedrag er voor zorgt dat jij of jullie overstag blijven gaan en dat hij lekker door mag met zijn tablet. Daarom doet hij het - het werkt. En dat doorbreken gaat dus betekenen dat hij helemaal doorslaat, omdat dat altijd heeft gewerkt. Dat slechte gedrag mag je nu gaan doorbreken.
Wees consequent. Wees duidelijk. Wees eerlijk. En wat je ook doet - geef niet meer in, nooit.
Mijn advies zou zijn langzaam af te bouwen, niet "cold turkey". Vanaf volgende week - geef ze tijd om te wennen aan het idee, en herinner ze er tijdens de week aan - mag je maximaal 2 uur op je tablet zitten. Daarna gaat de tablet weg, en we waarschuwen je van te voren als je tijd bijna op is.
Na die 2 uur gaat hij weg, en blijft hij weg, ook als er een kind door het huis heen aan het schreeuwen is.
Geef ook duidelijke gevolgen als dit te ver gaat, en er bijvoorbeeld dingen kapot gemaakt worden. Consequenties.
En hopelijk, over een maand of 2-3, gaat die 2 uur goed en kun je kijken of je verder wilt afbouwen of niet.
Probeer ook niet dingen die jij en de andere kinderen leuk vinden op de drammen. Als dat kind geen bordspellen wilt spelen, laat hem lekker zijn ding doen. Maar niet op de tablet.
Succes!