Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-10 15:39
Hoi,

Mijn vriendin heeft een zoontje en die is behoorlijk verslaafd aan zijn tablet.
Het is altijd een gevecht bij bijvoorbeeld de volgende situaties:

- avond eten, we willen geen tablets aan tafel bij het eten
- middag eten aan tafel en dus tablet uit
- naar bed gaan, tablet dus uit doen
- in de ochtend schoenen aan doen en dus tablet weg leggen
- uberhaupt iets anders doen waar de tablet bij uit moet

Hij is 6 jaar, mijn vriendin heeft nog 2 andere kinderen een van 5 jaar en een van 2 jaar, die van 5 jaar is gelukkig niet verslaafd eraan en die van 2 jaar, nouja die kijkt af en toe een baby filmpje maar is gelukkig heel avontuurlijk en speelt het liefst met haar ijs kar om voor iedereen ijsjes te maken <3

Kind van 6 jaar dus wel, wilt ook nooit mee doen met bord spelletjes, of als we in de tuin bezig gaan komt het kind van 5 jaar wel gezellig meehelpen en beetje kloten in de tuin, beetje met de voetbal spelen etc et, het kind van 5 jaar wilt ook altijd mee helpen en mee met boodschappen doen en vraagt de oren van onze kop waarom we iets doen dus dat stimuleren wij echt heel goed en benaderen dat ook positief.

Het verslaafde kind kan rustig gewoon een hele dag van ochtend tot laat (bed tijd) op de tablet zitten, kijkt constant dat roblox op youtube en speelt zelf ook roblox.

Gister was voor mij een beetje de druppel, hij zat in de hoek op zijn tablet natuurlijk en zegt op een moment, mama ik heb in mijn broek geplast.... Hele bank een pisvlek, hij is naar mijn mening gewoon in zijn broek aan het pissen om wille van die tablet naar mijn idee, wat ik overigens raar vind want hij gaat vaker naar de toilet een neemt dan zijn tablet mee...

Ik heb op internet wel verschillende verhalen gelezen en iedere blog/mama site/ouder site vertelt hetzelfde echter was ik benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben,wat hebben jullie gedaan ?

Als dat jasje van jouw beschadigd is en je wilt er wat aan doen....

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:17
Ding wegleggen en een vast tijdstip afspreken om tablet te mogen kijken. Bijvoorbeeld voor het eten als papa en mama aan het koken zijn.

Daarnaast, eten niet op? Geen tablet. Zal een paar dagen hel zijn maar een kind is er niet om jullie de regels te leren en vooral niet op zo'n leeftijd...

Maar goed, het is niet je zoontje maar die van je vriendin.

Succes!

Geen informatie beschikbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-10 12:04
In ons geval is er vanaf het begin een duidelijke grens aangegeven, mijn kinderen zijn 4 en 6, maar zitten max een half uur per dag op de tablet. Dat zorgt er ook voor dat het niet uit de hand loopt, zij weten waar zij aan toe zijn.

Ik denk dat je met je vriendin moet gaan bespreken om duidelijke grenzen aan te geven. In het begin zal dat heel erg lastig/moeilijk worden.

Mijn schoonvader zijn 2e leg, halfbroertje van mijn vrouw is nu gameverslaafd omdat er geen grenzen waren gesteld en hij altijd kon gamen. Zij hebben nu hulp moeten inschakelen. Hij is 14 jaar.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Schermtijd instellen...

Max een (of twee) uurtjes per dag, daarna gaat ie automatisch op zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:50
Onze dochter is 4, dus niet helemaal vergelijkbaar qua leeftijd. Ik merk dat die ook cónstant op de iPad wil zitten. Ze heeft liever dat ding op schoot dan dat de TV aanstaat. Ik maak persoonlijk liever ruzie vóórdat ze dat ding heeft dan wanneer ik hem moet opruimen. Ík bepaal wanneer ze hem krijgt (en ook wanneer hij wegmoet overigens :9 )

Ik zou zeggen: Wees harder en vooral: wees consequent. Géén tablet voor we naar school gaan, geen tablet na het avondeten, geen tablet als je nog niet x-minuten 'dit of dat hebt gedaan'. Zo kun je zelf wel wat regels opstellen die passen bij jullie situatie.

Tablets, echt een vloek en een zegen tegelijk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Viper_4111 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:25:
Daarnaast, eten niet op? Geen tablet. Zal een paar dagen hel zijn maar een kind is er niet om jullie de regels te leren en vooral niet op zo'n leeftijd...
Straffen moet in verhouding staan tot de overtreding. Het eten heeft niets te maken met de tablet.

Het beste is zoals eerder genoemd schermtijd hanteren, al zou ik dit wel in overleg doen. Laat hem zelf tot de conclusie komen dat plassen op de bank toch wel gek is met 6 jaar en hoe dat komt. De enige straf die ik zelf hanteer is een eindeloze discussie met papa. _O-

Wat betreft het mee doen met activiteiten verschilt dit ook per kind. Onze oudste zegt bijna altijd nee als we het vragen, maar als we het niet vragen wil die opeens wel mee doen. Of hij komt uit het niets er zelf mee. Het lijkt erg gevoelig te zijn of het uit eigen beweging is (net zo eigenwijs als zijn vader). Verplichten om mee te doen zal waarschijnlijk enkel de weerstand om mee te doen groter maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Statix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-10 19:27
Kinderen op een jonge leeftijd willen alles zolang je het maar toelaat. Schermtijd instellen, afpakken etc kan een oplossing zijn, maar er is een grote kans dat je ander ongewenst gedrag voor in de plaats krijgt.

Het beste is schermtijd afbouwen, en de afgebouwde tijd vervangen voor een andere hobby/bezigheid. Als het echt niet lukt kun je ook altijd (medische) hulp inschakelen, een tabletverslaving komt vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Schermtijd introduceren, uitleg over geven en afspraken maken. Ik heb ook kinderen gehad van dat leeftijd en afgesproken alleen om 17u een uurtje, meer niet. Dit stimuleert hem ook zijn creativiteit dat hij actief moet zoeken naar andere uitdagingen. Help hem ieventueel met hem LEGO of voetbal, whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer

Maar goed, het is niet je zoontje maar die van je vriendin.

Succes!
Ik zeg dat wel eens tegen mijn vriendin, hij mag blij zijn dat ik zijn vader niet ben.
Bepaalde disciplinaire maatregelen zijn gewoon niet aan mij om uit te voeren, ik laat overigens niet over mij heen lopen maar voor mij is er als bonus-vader wel een grens wat ik kan doen aan disciplinaire maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Schermtijd instellen en zorgen dat er voldoende afleiding is voor andere zaken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
Gewoon 1 week duidelijk en consistent zijn: bv alleen 30 minuten voor het eten, vragen om tablet is 5 minuten tijd eraf maar bespreek dat wel eerst (vragen of je al gaat koken is hetzelfde :p)

De extra tijd wel invullen met aandacht voor hem / hun, dus spelletjes doen of LEGO'en ofzo.

Dat gaat geen leuke week zijn maar daarna ben je er vanaf.

[ Voor 15% gewijzigd door JJ16v op 28-02-2023 09:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-10 00:06

Bob

Schermtijd klinkt als een logische maatregel maar wij zouden (met hoe ik je verhaal interpreteer) nog verder gaan, als het kind niet op een normale manier er mee kan omgaan en er bvb op het einde van de 30 minuten steevast gekrijs komt, is het gewoon volledig gedaan met de tablet. Een tablet moet leuk zijn, geen oorzaak van problemen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt me een prima recept voor een beginnende eetstoornis...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:01
Een tablet geven aan een klein kind is gemakzuchtig gedrag, maar soms is het een uitkomst als iedereen even een relax-momentje nodig heeft. Er moeten gewoon hele duidelijke regels gesteld worden over het gebruik ervan (wat kijken/spelen ze), wanneer (vast moment in de dag?) en hoe lang. En vooral erg consequent daarin blijven zodat er geen ruimte ontstaat voor onderhandelen of wisselende afspraken. Kinderen moeten vooral weten waar ze aan toe zijn, en zodra dat duidelijk is zullen er veel minder strubbelingen zijn.

Zelf ervaren met mijn peuter. Zodra hij een filmpje kijkt op de tablet, zet ik heel simpel de eierwekker neer met twintig minuten. Zodra die afgaat, zet hij zijn tablet uit en zet hij hem in de kast.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-10 23:19
Tablets staan hier op scherm tijd (Family Link). Na 1 uur gaan ze op slot tot de volgende dag.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:47
Als ik zo vrij mag zijn. Speelt er nog meer?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
Google Family gebruiken voor schermtijd en leeftijdsbeperking aangaande inhoud.
Werkt uitstekend kan ik uit ervaring zeggen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heel simpel op te lossen door vooraf te zeggen dat je een wekker zet van x minuten. Als de wekker gaat is de tablet tijd over. Wel echt een wekker zetten (op je telefoon bijvoorbeeld) zodat duidelijk is dat het 'een derde' is die piept.

Kind weet dan wat hij kan verwachten, scheelt een hoop stress.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:13
Hoe staat moeders hier in, daar lees ik namelijk niets over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Tja, het is het kind van je vriendin dus ik zou haar het op laten lossen. Ik zou zelf een kind van 6 geen tablet geven, maar een tablet van mij soms laten gebruiken.

Als het een Android tablet is kun je digitaal welzijn instellen met limieten op schermtijd. Maar als het zijn eigen tablet is kan hij dat misschien ook zo weer uitschakelen :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhRiXoS
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39

PhRiXoS

Þh®Iר§ / Φριξος

wij hebben destijds gewoon de regels opgeschreven op een krijtbord en deze regels uitgelegd om het moment dat er niemand achter een tablet zat.

Kinderen begrijpen regels best. Je moet ze helder uitleggen en dan komt het moeilijkste: je moet consequent er mee omgaan (hier gebruiken we familylink voor, om ons ouders te helpen consequent te zijn)
Overigens was de afspraak ook dat dit alleen voor bij ons in huis gold. Dus opas en omas maken hun eigen regels

Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:54
Ik zat vroeger ook altijd op mn gameboy, het is een fase, alleen dat broekplassen is toch vragen om aandacht. Dus daar zou ik eens eerder naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

NoTimeRemains

I know

Aandacht geven aan het kind en het niet oplossen met een stuk afleiding?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
DomiGijzen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:50:
Als ik zo vrij mag zijn. Speelt er nog meer?
Hoe bedoel je ?
Als mishandeling ofzo ?

Dan kan ik je vertellen, dat is nee.

Wat er bij zijn vader gebeurd weet ik niet.
Hij is om de zoveel dagen bij zijn vader en om de zoveel dagen bij ons.

Hij kan hier alles krijgen wat hij wilt, wij geven ook altijd aan dat je gewoon dingen kan zeggen en mag vragen, als je even luistert naar mama of naar mij dat je dan weer verder kan gaan waarmee je bezig was maar alles lijkt een gevecht te zijn, terwijl zijn 5 jarige broertje altijd wilt helpen, als je hem iets vraagt doet ie het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Niet jouw probleem toch? Dit is een probleem van de moeder en (ik neem aan) de vader. Ik zou het met haar bespreken en in elk geval kijken of zij de schermtijd kan afbouwen.

Is vriendin + kinderen (deels) bij jou ingetrokken? Wij hebben ook altijd tegen onze dochter gezegd dat als je ergens op bezoek bent, die mensen ook de regels bepalen.

Wij hanteren hier al jaren een schermtijd van 2 uur. Komt neer op 's morgens een half uurtje tablet, na school een half uurtje tablet en tijdens het eten koken een uurtje TV.

We zijn daar niet enorm strict in maar kunnen even goed nog wel verwijzen naar deze regel ("je heb al een kwartier langer gekregen, dus nu moet 'ie echt uit"). Dit levert zelden of nooit problemen op.

Schermpjes tijdens eten is niet toegestaan, ook niet voor de ouders.

Verder ken ik de situatie niet en wil ik niet de psycholoog uit hangen, maar overmatig tablet gebruik kan ook een teken zijn dat die 6-jarige niet goed in zijn vel zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 28-02-2023 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Even voor verduidelijking:

De kinderen gaan vanuit school naar een BSO zowel bij papa als bij ons(mama en mij).
Als ze bij ons zijn dan haalt mama ze altijd op vanuit de BSO en zijn dan meestal half 7 in de avond weer thuis.

Vanaf dat moment is het voor de kids 9 van de 10 keer op de tablet, krijgen dan wat drinken, even cooldown tot ongeveer half 8 en dan is het bed tijd, meestal zeuren ze dat ze niet naar bed willen maar uiteindelijk gaan ze toch naar bed door het speels aan te pakken.

Behalve die van 6 jaar, dit zit dan nog door te drammen dat hij niet naar bed wilt want hij wilt gewoon op zijn tablet, en vaak komt hij er als enige dan ook nog uit met allerlei smoesjes.

Maar bijvoorbeeld zoals Woensdagen en weekend dagen dat ze dus niet naar school hele dag zijn en ook niet op BSO hebben ze natuurlijk veel vrije tijd thuis en dan doen we ook veel met de kinderen zoals bord spelletjes en die van 5 en 2 jaar spelen veel met elkaar, zijn heel creatief maar die van 6 zit dus constant op tablet, heeft lego tot zijn beschikking, kan voetballen in de tuin etc en betrekken hem er echt wel in maar forceren tot bepaalde zaken resulteert altijd in een gevecht want dan moet zijn tablet uit.

[ Voor 27% gewijzigd door Jeroenzer op 28-02-2023 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:16
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:59:

De kinderen gaan vanuit school naar een BSO zowel bij papa als bij ons(mama en mij).
Als ze bij ons zijn dan haalt mama ze altijd op vanuit de BSO en zijn dan meestal half 7 in de avond weer thuis.

Vanaf dat moment is het voor de kids 9 van de 10 keer op de tablet, krijgen dan wat drinken, even cooldown tot ongeveer half 8 en dan is het bed tijd, meestal zeuren ze dat ze niet naar bed willen maar uiteindelijk gaan ze toch naar bed door het speels aan te pakken.

Behalve die van 6 jaar, dit zit dan nog door te drammen dat hij niet naar bed wilt want hij wilt gewoon op zijn tablet, en vaak komt hij er als enige dan ook nog uit met allerlei smoesjes
Nou, die van 6 jaar gun ik na deze uitleg ook wel wat scherm tijd... Als het veen tablet geweest was dan was het misschien lego of iets dergelijks geweest als hij elke doordeweekse dag naar school moet en daarna naar de BSO tot 18u.

Maar: voor de woensdag en het weekend dus scherm tijd instellen als je vriendin er een probleem mee heeft. Dan gaat hij maar wat anders bedenken, een tablet pakken is ook op een gegeven moment gemakzucht. Hij zal dan wel wat hulp moeten hebben om wat anders te gaan bedenken, maar met 6 jaar is dat prima te doen

[ Voor 13% gewijzigd door President op 28-02-2023 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10-10 14:13
Ha wat toevallig, we hebben hier nu ook een zelfde discussie met onze dochter van 5,5.

Wilt of op de tablet, of op de switch wanneer het haar uitkomt. We houden echter voet bij stuk en ze mag er een half uurtje op ná het avondeten ALS ze zich goed gedraagt. Helaas is het te vaak gezeik aan de eettafel dus dan mag ze er niet op.

Ik merk wel dat als je eenmaal zo'n tablet of Switch hebt, het echt continue zeuren is om er op te mogen. Je krijgt bijna spijt van de aanschaf van zo'n ding.

Anyway voet bij stuk houden en gewoon timeboxen! Blijf je zeuren? Mag je er helemaal niet op. Klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-10 15:09
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:22:
Ik heb op internet wel verschillende verhalen gelezen en iedere blog/mama site/ouder site vertelt hetzelfde echter was ik benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben,wat hebben jullie gedaan ?
Maar je/jouw vriendin hebben nog niks hiervan geprobeerd? Ik vraag me af waarom een gemiddelde Tweaker een beter oplossing zou hebben dan een gemiddelde ouder-site. Dit is geen technologie-probleem, maar een opvoedings-probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
NoTimeRemains schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:53:
Aandacht geven aan het kind en het niet oplossen met een stuk afleiding?
Geloof me, dat doen we maar alles anders dna een tablet lijkt niet leuk voor hem te zijn, we hebben verschillende bord spelletjes gehaald om samen te doen, speelgoed, hot wheels dat banen kunnen worden gebouwd, domino steentjes.

Het aandacht geven is er wel alleen hij gaat daar niet in mee, zodra je de tablet uit zet/af neemt dan begint het gevecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Tablet-tijd doordeweeks reduceren tot een half uurtje (en gewoon compleet niet vanaf +- een uur voor bedtijd) en in het weekend een uurtje of anderhalf?

Ik zie persoonlijk gewoon absoluut geen reden om kinderen op die leeftijd een tablet of telefoon voor te schotelen voor lange periodes, zeker niet als er ook 2 broertjes/zusjes zijn om mee te spelen. :)

Tuurlijk zal dat een paar dagen stennis zijn, maar als hij zich echt gaat vervelen worden alternatieven opeens ook leuk. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
kruimel0 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Maar je/jouw vriendin hebben nog niks hiervan geprobeerd? Ik vraag me af waarom een gemiddelde Tweaker een beter oplossing zou hebben dan een gemiddelde ouder-site. Dit is geen technologie-probleem, maar een opvoedings-probleem.
Ik vraag ook om ervaringen om tips, ik geef aan dat ik zaken heb gelezen op dit soort sites maar wil mij goed informeren op welke manier dan ook, het gaat hier om een kind van 6 wat ik geen verslaving wilt laten hebben en dit neem ik serieus omwille van het kind dus ik wil elke vorm van informatie/ervaring/tips hierover hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:33:
Tablets, echt een vloek en een zegen tegelijk :+
Het probleem is dat die dingen in zicht liggen, voor zowel ouder als kind.

Hier een zoontje van 3 die af en toe eens vraagt om TV te mogen kijken, wat dan ook nog eens beperkt is tot een X hoeveelheid tijd. Wat op zich prima is, wij bepalen uiteindelijk wat er op komt en hoe lang.

Mijn laptop staat wel vaak op tafel, open en aan. Daar ben ik meestal "serieus" op aan het werk (o.a. Tweakers kijken). Telefoons liggen ook voor het grijpen, wat wij als ouders ook regelmatig even doen. We spelen geen spellen, kijken wel eens een YouTube of ander filmpje. Meer dan ook niet. Mijn iPadje ligt naast mijn bed, daar blijft die ook liggen. Is van papa, dus niet aankomen.

Tussendoor bieden we de kleine man genoeg afleiding, speelt hij graag buiten of we gaan zelf een rondje lopen terwijl hij op z'n loopfiets mee gaat. Hij ziet van alles onderweg en vindt het zo leuk dat die om de 5 meter weer iets staat te vertellen of vragen... Geduld, zeggen ze dan.

Een poosje geleden las ik in een tijdschrift ook een verhaal als die van @Jeroenzer. De situatie was alleen iets anders: alleenstaande moeder met 2 dochters die beiden niet van het scherm te slaan waren, zelfde leeftijd ongeveer als van TS. Moeder was er zo klaar mee dat ze de tablets naar ergens buiten de deur had gebracht zodat de meiden ze ook niet ergens in huis konden vinden. De ellende heeft een week geduurd en met wat gesprekken, goede alternatieven (!) en leuke dingen doen loste dat zich op.

Die goede alternatieven zijn ontzettend belangrijk. Geef een kind wat te doen, neem ze mee, breng ze ergens naar toe of wat dan ook. Als ouder(s) kun je niet je kinderen de hele dag laten doen wat zij willen, je moet actief op zoek naar een dagbesteding. Uiteraard hoef je ze niet de hele dag bezig te houden maar kinderen moeten wel het gevoel krijgen dat ze iets gedaan hebben. Even naar buiten, hoe koud ook, even naar de winkel, kinderboerderij, vriendjes, bibliotheek (die bij ons ook wat speel-spullen heeft liggen die ze daar kunnen gebruiken), rondje fietsen... Er is genoeg te bedenken, als je als ouders daar maar voor open staat. Ben je zelf te druk of te lui om een rondje te fietsen dan moet je niet zeuren dat je je kind niet van de bank af krijgt. Kinderen hebben 2 voorbeelden, die moeten zich dan ook zo opstellen.

En ja, ik heb nog nooit zo veel gelopen en gefietst als de afgelopen 3 jaar.
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:04:
…zodra je de tablet uit zet/af neemt dan begint het gevecht.
Tablet op een avond de deur uit doen, breng 'm naar de buren/familie o.i.d. Laat dat gevecht maar een week duren, dan is die er wel klaar mee (jullie ook, dat is de keerzijde).

[ Voor 6% gewijzigd door sypie op 28-02-2023 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:15
Bij ons is er ingestelde schermtijd van 30 minuten per dag, daarna gaat ie op zwart. Is evengoed discussie om nog te krijgen, maar stevig in je schoenen staan en dan lukt het uiteindelijk.

Maar essentiëel is dat je de mama meehebt, je moet er samen in staan en overtuigd zijn. Dus eerst samen overleggen en vastleggen wat de afspraak is, dan naar kinderen communiceren, en vasthouden aan afspraak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Nu online

NoTimeRemains

I know

Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Geloof me, dat doen we maar alles anders dna een tablet lijkt niet leuk voor hem te zijn, we hebben verschillende bord spelletjes gehaald om samen te doen, speelgoed, hot wheels dat banen kunnen worden gebouwd, domino steentjes.

Het aandacht geven is er wel alleen hij gaat daar niet in mee, zodra je de tablet uit zet/af neemt dan begint het gevecht.
Ik denk dat je dan idd al aan de verslaving zit (het broekplassen, het gevecht, etc.) ik zou een expert inschakelen. Wellicht via je HA > POH.

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
President schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Nou, die van 6 jaar gun ik na deze uitleg ook wel wat scherm tijd... Als het veen tablet geweest was dan was het misschien lego of iets dergelijks geweest als hij elke doordeweekse dag naar school moet en daarna naar de BSO tot 18u.
Jaa, en die tijd is ook echt geen probleem he, ze zijn hele dag op school, met vriendjes gespeeld, dingen geleerd etc etc en dat is ook gewoon een cooldown uurtje en die gaan we ze ook echt niet afnemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-10 13:12
Als ik het zo lees begint het bij het begin; het feit dat de 6-jarige die tablet altijd in handen kan hebben. Wees duidelijk dat die tablet niet van de 6-jarige is en jullie 100% zeggenschappen erover hebben en jullie de regels opstellen.

Stel grenzen en bouw het nu geleidelijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Jeroenzer Dat cooldown uurtje moet dan maar even op een andere manier, een scherm werkt bij deze jongen kennelijk niet zo goed. Daarin kan hij geen grenzen stellen.

Laat hem maar een (strip)boek lezen of zoiets. Achter een scherm zetten om bij te komen terwijl hij zich daar alleen maar zit in te spannen werkt ook averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik denk dat wij hele makkelijke ouders zijn als ik hier tijden zie van een half uurtje of een uurtje per dag. Het lijkt me erg streng :P Maar ik zie niet perse tekenen van verslaving. Als we zeggen dat ze wat anders moet doen dan gebeurd dat ook.

Goed als klein kind werd ik ook aangestoken door de hobby van m'n vader dus speelden we al vrij vroeg op C64/Amiga dat soort werk.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 28-02-2023 10:12 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-10 00:10
Ik heb er thuis ook 1 en jouw verhaal is heel herkenbaar.
De schermtijd beperken is mijn beste tip.
Er moet wel wat alternatiefs te doen zijn, verveling is ook niks.

Na het eten mag ze er niet meer op ivm slecht naar bed kunnen gaan.

Als je een android tablet hebt kan je via "Family Link" de boel instellen en beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 23:54
Ik heb zelf geen kinderen, dus beste schipper aan wal. Maar wat je omschrijft klinkt voor mij al heel erg als een verslaving.
Het oudste kind heeft vaak ook het meeste last van een scheiding. Tijdens een scheiding er is vaak veel stress bij de ouders, op dat moment kan het voor een ouder makkelijk zijn om een kind af te leiden met een digitaal speeltje. Mogelijk waren de twee jongste hier te jong voor maar is voor de oudste digitale afleiding een veilige plek geworden.
Klinkt misschien heel dramatisch, maar is het het misschien waard om gewoon eens in gesprek te gaan met een kinder psycholoog. Tablet tijd aanpakken en dingen forceren gaat vermoedelijk wel helpen, maar als het een vlucht is vanuit een trauma dan is het misschien beter dat aan te pakken in plaats van het mogelijke symptoom.

(Nogmaals puur leek hier dus kijk maar wat je er mee doet. Zelf als kind van gescheiden ouders had ik rond die leeftijd best wat professionele hulp kunnen gebruiken ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

eric.1 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:09:
Als ik het zo lees begint het bij het begin; het feit dat de 6-jarige die tablet altijd in handen kan hebben. Wees duidelijk dat die tablet niet van de 6-jarige is en jullie 100% zeggenschappen erover hebben en jullie de regels opstellen.
Dat is niet het begin....

Het begin is dat dit kind geen ouders heeft. Hij zit meer op school/BSO dan dat hij zijn ouders ziet. De oorzaak van het probleem is niet de tablet, de oorzaak is een totaal gebrek aan structuur, vastigheid en opvoeding. Als dat niet aangepakt wordt is de tablet de minste van onze zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
FIjn dat je inziet dat dit niet goed is. Wat vind je vriendin hier eigenlijk van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:47
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:54:
[...]

Hoe bedoel je ?
Als mishandeling ofzo ?

Dan kan ik je vertellen, dat is nee.

Wat er bij zijn vader gebeurd weet ik niet.
Hij is om de zoveel dagen bij zijn vader en om de zoveel dagen bij ons.

Hij kan hier alles krijgen wat hij wilt, wij geven ook altijd aan dat je gewoon dingen kan zeggen en mag vragen, als je even luistert naar mama of naar mij dat je dan weer verder kan gaan waarmee je bezig was maar alles lijkt een gevecht te zijn, terwijl zijn 5 jarige broertje altijd wilt helpen, als je hem iets vraagt doet ie het.
Euhm, nee, dat bedoelde ik zeker niet. Niet eens aan gedacht.

Maar ik bedoelde wel de scheiding/breuk. Kan me namelijk goed voorstellen (stukje ervaring zeg maar) dat hij qua leeftijd het een en ander bewust heeft meegemaakt. Als dat nog speelt, en dat vertelt ie je echt niet, is het wijs om daar ook aandacht aan te geven.
Niet aan mij over te oordelen en wellicht niet eens aan jou. Je vriendin zou bij twijfel eens met de kinderarts in gesprek kunnen. Ook als dat alles niet van toepassing is maar wel je over een verslaving spreekt, wat best eens zou kunnen, is dat verstandig.
Besef je ook goed dat een verslaving aan digitale zaken echt niks unieks meer is in deze tijd (helaas). Dan werken opvoedtips niet zonder meer. Daar is het dan te laat voor.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 21:18
De vraag is ook of vriendin hier wilt dat je hier wat aan doet. Zolang dat niet het geval is dan dan is je inspanning voor niets. Want van de ene ouder mag het wel, en van de ander weer niet.

Er moeten regels komen met een maximale tijd voor op de tablet. Alhoewel ik een tablet/telefoon echt iets slechts vind. De meeste spellen daarop zijn zo verslavend mogelijk gemaakt zijn om zoveel mogelijk aandacht te trekken. Zoveel mogelijk dopamine in een korte tijd. Tevens zou ik een kind van dat leeftijd niet zomaar online zijn gang laten gaan.

Achteraf zijn speeltje afpakken gaat zorgen voor frustratie, echter moet je als ouder zijnde door die frustratie heen bijten. Dit werkt alleen als beide ouders hier strict mee omgaan.

In plaats van een tablet zou ik je beter een Nintendo switch aanraden met offline spellen. Die hoeven geen geld te verdienen aan jouw aandacht. Uiteraard ook met een tijdslimiet.

Ik heb ook een zoontje van 5 en de grootste weerstand heb ik eigenlijk van mensen om mij heen die het zo raar vinden dat hij geen tablet of een telefoon heeft. Hij heeft een Nintendo switch en die pakt hij alleen met toestemming van ons. Hooguit een half uurtje en als we zeggen dat het genoeg is dan stopt hij er ook mee. Vervolgens is er voldoende speelgoed waar hij mee kan spelen. Of vraagt hij of we lekker naar buiten gaan.

Het belangrijkste is dat je het kind moet leren spelen. Nog belangrijker is dat je het kind soms moet laten vervelen. Door te vervelen gaan ze andere manieren van vermaak zoeken.

offtopic:
Ik zie de gekste dingen om me heen. Kinderen van nog niet eens 10 jaar die zo vrij op Youtube zitten en naar die achterlijke vlogs kijken of op Tiktok zitten.

Als die kids bij elkaar zijn dan zie je ze vastgekluisterd aan de tablet op de bank, en mijn zoontje zie ik dan lekker spelen met zijn speelgoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Nu online

NoTimeRemains

I know

Gman schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:11:
Ik heb er thuis ook 1 en jouw verhaal is heel herkenbaar.
De schermtijd beperken is mijn beste tip.
Er moet wel wat alternatiefs te doen zijn, verveling is ook niks.

Na het eten mag ze er niet meer op ivm slecht naar bed kunnen gaan.

Als je een android tablet hebt kan je via "Family Link" de boel instellen en beperken.
Verveling is volgens mij hartstikke prima, dan kan het kind zelf iets zoeken om te doen.

This is the Way.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenzer
robertpNL schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:12:
FIjn dat je inziet dat dit niet goed is. Wat vind je vriendin hier eigenlijk van?
Mijn vriendin vind het zelfde, het is gister gebeurd en hebben dit gelijk besproken dat het wel erge vormen begitn aan te nemen.

Wij gaan vandaag schakelen met hun vader want wij kunnen wel schermtijden hanteren etc maar dit moet natuurlijk ook bij hun vader gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Slappyjoez schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:49:
Zelf ervaren met mijn peuter. Zodra hij een filmpje kijkt op de tablet, zet ik heel simpel de eierwekker neer met twintig minuten. Zodra die afgaat, zet hij zijn tablet uit en zet hij hem in de kast.
Dit inderdaad. Ik besef me dat ik het scherm niet kan verbieden, het is onderdeel van de samenleving. Terugdenkende aan mijn eigen jeugd wilde mijn moeder mij stripboeken als Suske & Wiske verbieden, want je kon toch beter een boek lezen dan die domme plaatjes. Enfin, sidestep.

We hebben met onze kinderen (5 en 7) gewoon duidelijke afspraken gemaakt.
1: Je vraagt om de tablet, je pakt hem niet zelf
2: Spelletjes keuren wij goed
3: Alleen Youtube Kids EN je kijkt filmpjes uit ipv na 20 seconden door te klikken
4: We spreken een tijd af, is de grote wijzer op cijfer X, dan leg je de tablet weg en ga je spelen.

Dit gaat overigens niet op bij opa en oma’s, maar we hebben ze (onze ouders) wel geprobeerd duidelijk te maken dat ze niet bij opa’s en oma’s zijn om de hele dag op de iPad te zitten.

Af en toe is het wel strijd, maar als je lang genoeg standvastig blijft, dan accepteren kinderen de regels wel. We hebben wel eens schoolvriendjes te spelen die het maar stom vinden dat ze niet de hele middag samen op de tablet mogen. Maar als je graag op je tablet wilt, dan moet je niet met elkaar komen spelen. Ga dan gewoon naar huis. :+

Overigens wat betreft het zeuren, die van ons zeuren ook altijd vrij snel, maar dan zijn we ook van het devies: Dat gezeur willen we niet, 1x normaal vragen is voldoende en “nee” is ook een antwoord.

OVerigens is het in de zomerperiode altijd makkelijker om nee te zeggen, want ze zijn graag buiten in de tuin. In de winter is het -ondanks hun achterlijke hoeveelheid speelgoed- altijd was lastiger.

[ Voor 12% gewijzigd door Prosac op 28-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-10 07:32
Het is heel eenvoudig: overleg met papa (& evt. stiefmoeder), mama en maak een plan. Werkt het niet? Betrek dan jeugdhulp vanuit de gemeente of de huisarts. Het laatste wat je wil is een willekeur aan tips en adviezen van ‘internet professionals’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Gunner schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:11:
Ik denk dat wij hele makkelijke ouders zijn als ik hier tijden zie van een half uurtje of een uurtje per dag. Het lijkt me erg streng :P
Streng? Heb je wel eens uitgezocht wat de richtlijn is qua schermtijd voor je kind?

Ken je de 20-20-2 regel wel? Om te voorkomen dat je kind bijziend wordt en een bril nodig heeft?

https://www.hartvannederl...heid-onzichtbare-pandemie

https://www.margriet.nl/g...ten-over-myopie~b49743c5/

[ Voor 27% gewijzigd door President op 28-02-2023 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
Kalentum schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:58:
Niet jouw probleem toch? Dit is een probleem van de moeder en (ik neem aan) de vader. Ik zou het met haar bespreken en in elk geval kijken of zij de schermtijd kan afbouwen.

Is vriendin + kinderen (deels) bij jou ingetrokken? Wij hebben ook altijd tegen onze dochter gezegd dat als je ergens op bezoek bent, die mensen ook de regels bepalen.

Wij hanteren hier al jaren een schermtijd van 2 uur. Komt neer op 's morgens een half uurtje tablet, na school een half uurtje tablet en tijdens het eten koken een uurtje TV.

We zijn daar niet enorm strict in maar kunnen even goed nog wel verwijzen naar deze regel ("je heb al een kwartier langer gekregen, dus nu moet 'ie echt uit"). Dit levert zelden of nooit problemen op.

Schermpjes tijdens eten is niet toegestaan, ook niet voor de ouders.

Verder ken ik de situatie niet en wil ik niet de psycholoog uit hangen, maar overmatig tablet gebruik kan ook een teken zijn dat die 6-jarige niet goed in zijn vel zit.
Nouja, niet mijn probleem ?Ik voel mij als bonus vader ook verantwoordelijk voor het verloop van zijn dagen/leven.
De ene week zijn ze 3 dagen bij ons en de andere week 5 en zo wisselt dat.

Ze staan ingeschreven bij hun vader, ze gaan daar ook naar school, wij wonen ongeveer 20-30 km van hun vader af, bij hun vader hebben ze dan ook hun school vriendjes etc maar dat lijkt niet uit te maken want bij hun vader wordt het zelfde gedrag vertoond omwille die tablet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Nouja, niet mijn probleem ?Ik voel mij als bonus vader ook verantwoordelijk voor het verloop van zijn dagen/leven.

Ze staan ingeschreven bij hun vader, ze gaan daar ook naar school, wij wonen ongeveer 20-30 km van hun vader af, bij hun vader hebben ze dan ook hun school vriendjes etc maar dat lijkt niet uit te maken want bij hun vader wordt het zelfde gedrag vertoond omwille die tablet.
Tja, er zijn drie mogelijkheden:
- de pappa en mamma van het kind vinden het een probleem
- alleen de mamma en vriend van mamma vinden het een probleem
- de vriend van mamma vindt het een probleem

Wat is het? In dat eerste geval kan je mee helpen, in het tweede geval kunnen jullie het samen voor jullie huis bespreken en oplossen en in het derde geval kan jij je beter aanpassen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Het begin is dat dit kind geen ouders heeft. Hij zit meer op school/BSO dan dat hij zijn ouders ziet. De oorzaak van het probleem is niet de tablet, de oorzaak is een totaal gebrek aan structuur, vastigheid en opvoeding. Als dat niet aangepakt wordt is de tablet de minste van onze zorgen.
Sorry hoor maar dit is zo'n onzin. Alsof er op een BSO geen opvoeding wordt gegeven aan een kind.
Daarnaast is spelen met leeftijdsgenoten ook heel waardevol voor de ontwikkeling van een kind. Ik ben zelf opgevoed door twee werkende ouders en zat dus veel op de opvang, dat heeft me echt geen slecht mens gemaakt.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:03
*snip* ik zou eerst zelf eens de interpunctie op orde hebben alvorens je over taal begint. ;)

Lijkt me vooral een zaak van overleggen met de moeder/je vriendin. Jij zegt zelf dat je bonus-papa bent en daardoor bepaalde invloed of bevoegdheden mist. Dat brengt je dus automatisch op de vraag wie er dan wel wat over te zeggen heeft, daar moet je beginnen want alle andere oplossingen maken weinig uit.

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 28-02-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
DomiGijzen schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:12:
[...]

Euhm, nee, dat bedoelde ik zeker niet. Niet eens aan gedacht.

Maar ik bedoelde wel de scheiding/breuk. Kan me namelijk goed voorstellen (stukje ervaring zeg maar) dat hij qua leeftijd het een en ander bewust heeft meegemaakt. Als dat nog speelt, en dat vertelt ie je echt niet, is het wijs om daar ook aandacht aan te geven.
Niet aan mij over te oordelen en wellicht niet eens aan jou. Je vriendin zou bij twijfel eens met de kinderarts in gesprek kunnen. Ook als dat alles niet van toepassing is maar wel je over een verslaving spreekt, wat best eens zou kunnen, is dat verstandig.
Besef je ook goed dat een verslaving aan digitale zaken echt niks unieks meer is in deze tijd (helaas). Dan werken opvoedtips niet zonder meer. Daar is het dan te laat voor.
De scheiding is buiten de kinderen om gegaan dus niks is bepsroken met kinderen erbij voor zover ik weet, we vragen wel eens of hij het hier niet leuk vind maar dat is niet het geval.
ik probeer ook wel eens met hem te stoeien beetje uitdagen, beetje grappen maken maar daar reageert hij ook gewoon niet op en het andere zoontje die springt gelijk aan om gek te doen etc etc.

We proberen ook soms om gezellig in het weekend hapjes optafel te zetten en een film te kijken met ze alle, dat werkt voor even , een half uur en dan is het weer op zijn tablet en als we die dan uitzetten dan begint het gevecht weer en is het huilen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:29:
[...]

De scheiding is buiten de kinderen om gegaan dus niks is bepsroken met kinderen erbij voor zover ik weet, we vragen wel eens of hij het hier niet leuk vind maar dat is niet het geval.
ik probeer ook wel eens met hem te stoeien beetje uitdagen, beetje grappen maken maar daar reageert hij ook gewoon niet op en het andere zoontje die springt gelijk aan om gek te doen etc etc.

We proberen ook soms om gezellig in het weekend hapjes optafel te zetten en een film te kijken met ze alle, dat werkt voor even , een half uur en dan is het weer op zijn tablet en als we die dan uitzetten dan begint het gevecht weer en is het huilen etc.
Waarom bestaat er dan überhaupt de mogelijkheid dat hij zelf die tablet kan pakken als jullie een film aan het kijken zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slappyjoez
*offtopic*

[ Voor 96% gewijzigd door Señor Sjon op 28-02-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:29:
[...]

Hij vlucht dus weg in zijn tablet.

Ga met je vriendin en de kinderen naar het bos toe vandaag, vraagt hij dan ook na 10 minuten of hij op de tablet mag? Of koppelt hij de tablet aan thuis zijn en zich daar vermaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-10 21:18
Croga schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:12:
[...]

En jouw reactie is anti school/BSO zo te zien. Volgens mij heb je ook totaal geen idee wat een kind op school of op de BSO doet. Laat dat nou juist datgene zijn wat goed voor het kind is. Spelen met hun vriendjes. Leuke activiteiten doen zoals tekenen of knutselen en vooral buitenspelen.

Ik heb mijn kind liever op de school/BSO/KDV dan dat hij hier thuis op de tablet zou zitten.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:08
Het zal wel aan mij liggen, maar waarom heeft een kind van 6 überhaupt ook maar iets te willen wat betreft een tablet? Leg dat ding gewoon weg als hij er niet op mag. En als hij het er niet mee eens is gaat hij maar even lekker op de gang "nadenken".

Mijn zoontje wordt over een maand 6 jaar en mag best op de tablet, maar no way dat hij zelf bepaald wanneer. Die pakt echt niet zomaar uit zichzelf zonder te vragen de tablet (want dan kan hij de tablet helemaal een tijd vergeten).

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:16:
[...]

Mijn vriendin vind het zelfde, het is gister gebeurd en hebben dit gelijk besproken dat het wel erge vormen begitn aan te nemen.

Wij gaan vandaag schakelen met hun vader want wij kunnen wel schermtijden hanteren etc maar dit moet natuurlijk ook bij hun vader gebeuren.
Nou dat lijkt mij een prima start :)

Mijn zoon kan ook wel met tijden op de tablet zitten, maar kan hem zo uit zichzelf aan de kant leggen en klaar ermee. Ik ga lekker spelen en is 6 jaar en daar wil je uiteindelijk naar toe dat ze zelf inzien dat het niet alleen maar tablet kijken is in het leven. Mijn ouders waren vroeger ook wel eens boos dat ik te lang achter de nintendo zat, maar zo moet je er mee leren omgaan.

Maar goed, in dit geval lijkt het kind zich te verliezen in de tablet en mist misschien wat anders, dat kan best meespelen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Klinkt als standaard gedrag van een kind dat het nog niet helemaal eens is met scheiding van papa en mama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:59:

Behalve die van 6 jaar, dit zit dan nog door te drammen dat hij niet naar bed wilt want hij wilt gewoon op zijn tablet, en vaak komt hij er als enige dan ook nog uit met allerlei smoesjes.

Maar bijvoorbeeld zoals Woensdagen en weekend dagen dat ze dus niet naar school hele dag zijn en ook niet op BSO hebben ze natuurlijk veel vrije tijd thuis en dan doen we ook veel met de kinderen zoals bord spelletjes en die van 5 en 2 jaar spelen veel met elkaar, zijn heel creatief maar die van 6 zit dus constant op tablet, heeft lego tot zijn beschikking, kan voetballen in de tuin etc en betrekken hem er echt wel in maar forceren tot bepaalde zaken resulteert altijd in een gevecht want dan moet zijn tablet uit.
18:30u thuis en krijgen ze dan aandacht om hun dag te bespreken ?
Zou ze dan geen tablet meer geven maar eten en aandacht om hun dag te bespreken en daarna in bed.
Kinderen van 5-6j liggen hier voor 19:30u in bed

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:20:
[...]

Ik chargeerde om te kijken hoe jij daar in staat. Als je je verantwoordelijk voelt, dan gewoon niet moeilijk doen en die tablet tijd reguleren.

Op basis van dit Jeroenzer in "Kind verslaafd aan tablet, tips ?" maak ik op dat jullie een vrij korte periode 's avonds hebben (niet raar met twee werkenden). Dit is hoe ik het zou doen:

- 18:30 thuis van BSO, eten
- 19:00 tijd voor spelen / iets doen, samen of alleen.
- 19:30 naar bed

Geen schermpjes 's avonds, dat is nou niet bepaald bevordelijk voor het slapen gaan. Worden ze actief van.

Dat gaat dus weerstand oproepen, uiteraard. Daar moeten jullie dus doorheen. Maar een kind zal zich uiteindelijk wel neerleggen bij keuzes die je als volwassenen maakt, zeker als dat consequent gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Slappyjoez schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:31:
[...]

Waarom bestaat er dan überhaupt de mogelijkheid dat hij zelf die tablet kan pakken als jullie een film aan het kijken zijn?
Heb je gelijk in.
De tablets liggen altijd voor het grijpen.
Als ze in de ochtend beneden komen liggen ze of op tafel of in de keuken.
Zodra ze straks binnen komen rond half 7 dan het eerste is richting de tablet lopen en die pakken en gebruiken.

Dit zal ik meenemen om te kijken hoe we dit gaan aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:08
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:16:
[...]
Niet perse mee eens. Tuurlijk is het fijn als opvoeding en regels in grote lijnen overeenkomen, maar kinderen kunnen heel goed onderscheid maken tussen de situatie in 2 verschillende huizen is mijn ervaring met zowel mijn eigen zoontje als die van mijn vriendin. Mijn zoontje weet heel goed wat hij wel mag bij mama, maar niet bij papa en vice versa. Nul problemen mee.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Heb je gelijk in.
Zodra ze straks binnen komen rond half 7 dan het eerste is richting de tablet lopen en die pakken en gebruiken.

Wat ik niet snap: 18:30 thuis -> direct eten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:37:
[...]

Heb je gelijk in.

Ik zou bij een kind van 6 wel eerlijk en transparant communiceren over wat er gaat veranderen en waarom je dit doet. Dus leg hem uit dat vanaf nu de tablets bijvoorbeeld in de kast komen te liggen (bij ons liggen ze uit het zicht en kunnen zij er niet zelf bij) omdat X...

Dus eerst met zowel moeder als vader de eindsituatie bepalen (wat is acceptabel) en vervolgens dit delen met de kinderen en voet-bij-stuk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Hackus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:36:
[...]

18:30u thuis en krijgen ze dan aandacht om hun dag te bespreken ?
Zou ze dan geen tablet meer geven maar eten en aandacht om hun dag te bespreken en daarna in bed.
Kinderen van 5-6j liggen hier voor 19:30u in bed
Ze eten op de BSO, dus om half 7 hebben ze gewoon een uurtje nog om vrij te doen wat ze willen.
De ene keer wel de andere keer niet, het is niet altijd dat we bespreken wat er allemaal gedaan is op de dag.

Ik ben hier ook niet om alleen vingers te wijzen naar het kind he, ik ben zelf 0,0 vader, heb geen kinderen zelf, ik probeer hier ook dingen uit te halen voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Kalentum schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Wat ik niet snap: 18:30 thuis -> direct eten toch?
Ze eten op de BSO, dus bij thuis komst hebben ze een uurtje om te doen wat ze willen.
Krijgen ze wat drinken, even lekker tot rust komen en van die half 7 tot half 8 mogen ze ook op de tablet van ons, dat is hun uurtje.

En wij geven ook altijd aan van, als het straks half 8 is dan gaan we naar bed, en mama zet de wekker op de telefoon en als die af gaat is het bed tijd en dan zeggen ze allemaal ja maar puntje bij paaltje dan is het voor de 6 jarige altijd nog een reden om te zeuren en moeilijk te doen om de tablet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Ze eten op de BSO, dus om half 7 hebben ze gewoon een uurtje nog om vrij te doen wat ze willen.
De ene keer wel de andere keer niet, het is niet altijd dat we bespreken wat er allemaal gedaan is op de dag.

Ik ben hier ook niet om alleen vingers te wijzen naar het kind he, ik ben zelf 0,0 vader, heb geen kinderen zelf, ik probeer hier ook dingen uit te halen voor mijzelf.
Voel je niet aangevallen maar dit is wel belangrijk. De kinderen zijn een hele dag van huis geweest zonder aandacht van moeder of jou als zgn bonus vader. Ik zou dit zeker overleggen met je vrouw/vriendin.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
Hackus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Voel je niet aangevallen maar dit is wel belangrijk. De kinderen zijn een hele dag van huis geweest zonder aandacht van moeder of jou als zgn bonus vader. Ik zou dit zeker overleggen met je vrouw/vriendin.
Ik voel mij zeker niet aangevallen,
Alle tips en info en ervaringen zijn welkom!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 11-10 12:18
Elke dag tot na het avondeten naar de BSO??
Ik zou daar eerst wat aan (proberen te) doen...
No offence overigens, maar dat lijkt me echt niet bevorderlijk voor de thuissituatie...

Schermen en schermtijd is wel echt iets van deze tijd.
Onze jeugdarts vertelde dat heel veel ouders met deze vragen rondlopen, omdat het iets is wat ze zelf nooit hebben meegemaakt als kind.
Toen waren schermen eng en slecht.
Een modern kind ziet zn ouders ook vaak tot extreem veel op de telefoon, dus wat verwacht je van je kind... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Hackus schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Hier sluit ik mij bij aan. Ik zou juist dat laatste uurtje van de dag gezamenlijk besteden in plaats van individueel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:36
  • Een scheiding is een bron van onveiligheid voor kinderen.
  • Onveiligheid triggert gedrag om er mee om te gaan (vluchten in een veilige wereld: 'coping').
  • Veel games (en nog veel meer Tiktok, Insta, etc) zijn ontworpen op dopamine-prikkels: kleine beloningen die verslavend werken.
  • Iets heet een verslaving, wanneer het normaal dagelijks gedrag verstoort.
  • Een verslaving is een probleem op zichzelf, doordat je hersenen fysiek veranderen (steeds gevoeliger worden voor dopamine). Eerder ingrijpen loont!
  • Het wegnemen van de bron (het onveilige gevoel) is de start, maar door het zichzelf-instand-houdend effect van een verslaving daarmee nog niet de hele oplossing. Daarvoor heb je gedragsregels nodig.
  • Voor het doorbreken van het gedrag, heb je gedragsverandering van de mensen om het kind heen nodig. Wanneer de (bonus)ouders het probleem niet zien, hun voorbeeldgedrag en correctiegedrag niet veranderen, blijf je in dezelfde situatie hangen.
Dus als (bonus)ouders met elkaar eens worden over het hele probleem, een aanpak ontwerpen en regelmatig evalueren hoe het gaat. Er zijn al veel oplossingen voorgesteld om uit te kiezen. Ik wil er nog aan toe voegen:
- het helpt heel veel wanneer de natuurlijke ouders hem in alles laten zien & voelen dat hij niet tussen hen hoeft te kiezen. Je plek als bonusvader zal moeten groeien, een gezonde band met de natuurlijke vader helpt (ik snap dat dat niet vanzelf gaat).
- een kind van 6 vraagt een andere aanpak dan een rationele. Als ouder moet je grenzen stellen en de veilige speelruimte aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
GeeEs schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:55:
Elke dag tot na het avondeten naar de BSO??
Ik zou daar eerst wat aan (proberen te) doen...
No offence overigens, maar dat lijkt me echt niet bevorderlijk voor de thuissituatie...

Schermen en schermtijd is wel echt iets van deze tijd.
Onze jeugdarts vertelde dat heel veel ouders met deze vragen rondlopen, omdat het iets is wat ze zelf nooit hebben meegemaakt als kind.
Toen waren schermen eng en slecht.
Een modern kind ziet zn ouders ook vaak tot extreem veel op de telefoon, dus wat verwacht je van je kind... ;)
Het is nou eenmal even niet makkelijk.

Hun vader is alleen staand en werkt veel en kan nu eenmaal niet thuiswerken dus als ze bij hem zijn dan gaan ze natuurlijk gewoon naar school en daarna naar BSO en inderdaad daar eten maar zijn ze ook met andere kindjes spelen

En wij werken ook gewoon fulltime en niet thuis.

Op woensdagen zijn ze wel bij ons gewoon thuis na school, dan hebben ze school tot half 1 en dan gewoon hele dag bij ons en in weekenden zijn ze ook bij ons thuis.

Dus ze zijn op MA-DI-DO-VRIJ op de BSO na school.
Maar BSO is niet perse slecht naar mijn mening want daar leren ze ook krijgen ze interactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:36
BSO op zichzelf is ook niets mis mee. Het is wel inspannend, net zoals een dag hard werken of hele dag vergaderen voor een volwassene inspannend is. Wanneer ik zelf net thuis kom moet je me ook even laten landen, wat eten in gooien en daarna ben ik er wel weer. Dus het BSO-aspect helpt niet (een vermoeid brein kan slecht weerstand bieden tegen verleidingen), maar is -vermoed ik- niet de oorzaak.

En tot slot (ik moet nodig andere dingen doen): alle kinderen hebben fases met gedrag dat ouders als minder wenselijk zien. Die fases komen en gaan, van belang is dat de basis (liefde, rust, reinheid, regelmaat) op orde is. Wordt iedereen beter van. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:54

PB-powell

Mr. Laziness

Ik vind dit een interessant topic, zelf heb ik een kleine van 2,5 dus nog weinig ervaring met dit gedrag. Tuurlijk vraagt ie zo af en toe om een filmpje maar dan is het antwoord nee indien het nog geen tijd ervoor is.
Maar alles wat je hier benoemt vind ik vrij zorgelijk. Een scheiding, ook al is dat buiten de kinderen om geregeld, heeft impact op die kinderen. En als ze daarnaast 4 van de 7 dagen in de week niet thuis eten vind ik dat persoonlijk zorgelijk. Tuurlijk is het af en toe lastig en een vaste dag op de BSO eten zou ik nog begrijpen, maar ook als ouder zijnde wil je toch betrokken zijn bij de opvoeding van je kind? Het avondeten is een van de belangrijkste momenten van de dag, ik zie dat ook bij mijn zus met een zoon van 2,5 (letterlijk 2 dagen jonger dan z'n neef). Die heeft een probleem met het avondeten en uit al die gesprekken is gebleken dat het avondeten enorm van invloed is op kinderen.
Ik denk dat er veel meer aan de hand is dan alleen het tablet probleem, het in de broek plassen thuis op de bank geeft dit eigenlijk ook wel aan. Het tablet probleem klinkt meer als symptoom van iets onderliggends dan de kern van het probleem.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Nu online
Highland schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:01:
  • Een scheiding is een bron van onveiligheid voor kinderen.
  • Onveiligheid triggert gedrag om er mee om te gaan (vluchten in een veilige wereld: 'coping').
  • Veel games (en nog veel meer Tiktok, Insta, etc) zijn ontworpen op dopamine-prikkels: kleine beloningen die verslavend werken.
  • Iets heet een verslaving, wanneer het normaal dagelijks gedrag verstoort.
  • Een verslaving is een probleem op zichzelf, doordat je hersenen fysiek veranderen (steeds gevoeliger worden voor dopamine). Eerder ingrijpen loont!
  • Het wegnemen van de bron (het onveilige gevoel) is de start, maar door het zichzelf-instand-houdend effect van een verslaving daarmee nog niet de hele oplossing. Daarvoor heb je gedragsregels nodig.
  • Voor het doorbreken van het gedrag, heb je gedragsverandering van de mensen om het kind heen nodig. Wanneer de (bonus)ouders het probleem niet zien, hun voorbeeldgedrag en correctiegedrag niet veranderen, blijf je in dezelfde situatie hangen.
Dus als (bonus)ouders met elkaar eens worden over het hele probleem, een aanpak ontwerpen en regelmatig evalueren hoe het gaat. Er zijn al veel oplossingen voorgesteld om uit te kiezen. Ik wil er nog aan toe voegen:
- het helpt heel veel wanneer de natuurlijke ouders hem in alles laten zien & voelen dat hij niet tussen hen hoeft te kiezen. Je plek als bonusvader zal moeten groeien, een gezonde band met de natuurlijke vader helpt (ik snap dat dat niet vanzelf gaat).
- een kind van 6 vraagt een andere aanpak dan een rationele. Als ouder moet je grenzen stellen en de veilige speelruimte aangeven.
Van harte mee eens!
En als aanvulling ook nog een fysiologische reden: zelfs voor volwassenen wordt het afgeraden om vlak voor het slapen gaan nog met schermpjes in de weer te zijn. Ik snap dat jullie de schermpjes gebruiken om ze rustig te maken maar ik ben bang dat dit juist averrechts werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Als wij vinden dat die van ons te lang op tablet / telefoon zit. (4 jaar).

- Ernaast gaan zitten vragen wat ie precies aan het doen is. Zo 'verbind' je wat meer..
- Dan zeg je 'nadat je x hebt gedaan. Is het genoeg tablet, dan gaat ie weer aan de kant.'
- Maximaal 1x waarschuwen als je denkt dat ie echt klaar is. Niet perse met harde waarschuwing, maar een herinnering.. 'wat hadden we afgesproken over de tablet?'
- Dan ook echt wegpakken. Soms wil die van ons het knopje zoeken om het scherm te sluiten, en dat gaat nog wel eens onhandig. Laat hem dat lekker doen. Hij is 'klaar' met spelen, en wil het netjes teruggeven. Probeer dat soort dingen niet weg te duwen, dat wekt alleen maar irritatie bij kind.

maargoed.. dit is dus bij een kind dat er inmiddels aan gewend is. En niet dat je nog 'strak moet trekken'.
Daarom denk ik dat het belangrijk om eerst tot een lijn te komen met vriendin. Dat lijkt mij dus lastig in een samengesteld gezin. Van haar mag misschien meer.. en van jou minder (of andersom) en daar moet een kind dus ook aan wennen. Geloof mij, een kind zal het meest gunstige scenario voor hemzelf hanteren (als jullie samen zijn)..

Wat zijn jullie regels voor schermtijd?

[ Voor 32% gewijzigd door _Apache_ op 28-02-2023 15:00 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonnoeboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:09
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:44:
[...]
Ze eten op de BSO, dus bij thuis komst hebben ze een uurtje om te doen wat ze willen.
Krijgen ze wat drinken, even lekker tot rust komen en van die half 7 tot half 8 mogen ze ook op de tablet van ons, dat is hun uurtje.
Als je ze om half 8 naar bed will doen kun je ze het beste al eerder laten stoppen. Schermpjes tot vlak voor het slapen is voor iedereen een slecht idee omdat je ichaam daardoor niet richting slapen toe werkt.
En wij geven ook altijd aan van, als het straks half 8 is dan gaan we naar bed, en mama zet de wekker op de telefoon en als die af gaat is het bed tijd en dan zeggen ze allemaal ja maar puntje bij paaltje dan is het voor de 6 jarige altijd nog een reden om te zeuren en moeilijk te doen om de tablet.
Hier gebruikten wij een timer, en die liep door tijdens gezeur. De tijd die ze de ene dag doorzeurden ging daarbij de volgende dag af van hun tijd. Daarnaast tijdig aangeven dat het bijna tijd is en ze moeten afronden wat ze aan het doen zijn. Het helpt om er dan bij te zitten zodat je ziet of ze iets nieuws beginnen of niet (en als ze dat doen benoem je het en laat je ze alsnog spelen tot de tijd, maar dan kun je ze vooraf al aangeven wat hun keuze voor gevolg heeft)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaheem_Said
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-10 20:38
Wat doen jullie zelf als voorbeeld richting jullie kinderen met de telefoon?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerlijk gezegd heb ik meer problemen met een partner die haar tablet niet weg kan zetten dan met de kinderen (nu 7, 10 en 19 - die laatste uit huis) :z

Hier lopen een paar verschillende discussies door elkaar:
- schermtijd an sich (originele vraag)
- tijd 'samen' op doordeweekse dagen
- issues rondom scheiding

Denk dat het verstandig is die dingen duidelijk apart te houden - maar ze grijpen wel op elkaar in.

Een constatering is in ieder geval dat dit kind van 6 geen behoefte lijkt te hebben aan tijd samen op doordeweekse dagen. Dat begrijpen en desnoods aanpakken lijkt me key, en dat zal meer te maken hebben met actief aandacht bieden vanuit jouw vriendin en jouzelf dan met het al dan niet beschikbaar hebben van een technisch apparaat. Iedereen focust zo sterk op "oh help een scherm", maar een generatie terug trokken kinderen zich net zo terug in andere zaken, al was het maar een boek kan ik uit eigen ervaring na scheiding ouders en bijbehorende problemen rondom depressie in tienerjaren melden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:24

Agent47

I always close my contracts.

Ik zie dit bij vrienden ook voorbij komen. Kindje is vanaf een half jaar voor de tv gezet, kindje is nu bijna 2. Niet meer voor de tv weg te krijgen.

Als ik dit verhaal zo lees heb ik het idee dat het kindje uiteindelijk zijn zin krijgt omdat hij door blijft drammen.
Ik denk dat je het wat harder moet spelen en gewoon bepaalde tijdstippen moet aanhouden, daarna is het klaar. Maar dat is mijn mening.

[ Voor 46% gewijzigd door Agent47 op 28-02-2023 11:53 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
Agent47 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:51:
Ik zie dit bij vrienden ook voorbij komen. Kindje is vanaf een half jaar voor de tv gezet, kindje is nu bijna 2. Niet meer voor de tv weg te krijgen.
Dit vooral, het tablet gebruik van de kinderen was er al voor mijn komst.
En volgens mij hebben die van 5 en 6 al denk ik bijna 2 jaar ieder een tablet...

Vast gedrag is moeilijk af te leren en ik wil hun tablet echt niet afpakken want wat anderen hier zeggen, het is nu eenmaal een andere tijd, veel gaat digitaal, kan je niet meer vergelijken met de jaren 90 en jaren 2000.
Maargoed ik wil ze wel laten zien dat er zoveel andere dingen zijn dan alleen tablet en vooral het gevecht hierom niet meer hebben.

En elk kind is anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-08 04:18
Ik heb zelf geen kinderen, maar er moet sowieso voor ieder mens een discipline zijn voor ieder computer-gebruik, of het nu een kind of volwassene met spelletjes, of een student of werker met... studie of werk dus.

Geef ze een "tijd", wanneer het mag en voor hoe lang, en maak daar een gewoonte van, en dan is dat ook iets wat ze kunnen verdienen door eerst andere dingen te doen bijvoorbeeld, dan blijft het ook iets leuks en niet een constante drang (welke ook afneemt zodra ze het minder doen).

Je kunt verder ook iets van schema's of blokkades op de tablet instellen, zoals dat een app maar een bepaalde tijd gebruikt mag worden en er dan een slot op gaat oid. - Zoals anderen al hebben gezegd, dat maakt de ouder nog altijd uit, toch.

Oh, en Minecraft. Dat moet verplicht worden. Kun je veel van leren en is essentieel voor de opvoeding. haha
Maar echt, je zou dat zelfs samen kunnen doen. Het spel is zelfs door scholen gebruikt, al dan een "educatie versie". Maar m'n punt is zo'n beetje dat het ook uitmaakt wat een kind precies speelt. Sommige spellen of apps zijn juist zo ontwikkeld dat ze er verlaafd aan raken, met de gok-principes die er in zitten. Dan is ieets als Minecraft meer "de ontdekhoek" waar je je brein bij kunt gebruiken.
Maar goed, verder moet een kind/persoon ook gewoon andere interesses hebben, dus probeer wat nieuwe dingen en wie weet gaat er een wereld open.

En ja, verder zijn er misschien wel psychische problemen waarom een kind zich zoveel in een apparaat "verstopt". Misschien voelen ze zich niet gelukkig of gehoord of wat dan ook. Maar dat is meer iets om persoonlijk of met een professioneel iemand uit te pluizen. Het kan iets simpels zijn, maar dat moet dan wel verholpen worden. - Is maar een suggestie verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenzer
Ik wil iedereen alvast bedanken voor het meedenken, voor tips etc.
Wij gaan een plan van aanpak bedenken hoe we hier het beste mee om kunnen gaan, het zal niet binnen een week gedaan zijn, hier zijn wij ons van bewust.

Hopelijk zal het allemaal positief uitpakken voor de 6 jarige.
Wij als ouders moeten hier ook in groeien en is niet alleen het schuld van het kind, hier zijn wij ook van bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Als kind na BSO (met eten) terug komt en half 8 naar bed gaat, dan is de schermtijd toch niet heel bijzonder groot per dag?

Laten we eerlijk zijn, die tijd vliegt op die dingen. In een boek ook overigens.

Heb net zelf dit topic helemaal doorgelezen uit interesse en ben alweer 12 minuten verder.

[ Voor 20% gewijzigd door bmwgozer op 28-02-2023 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:37
Even gechargeerd, jullie zijn de ouders. Dus jullie stellen de regels op. Hier mogen ze 's middags vanaf ~15.00 op het scherm, eerder niet; ook niet in het weekend. Je houdt niet alles tegen en ons huidig leven is erg digitaal, maar de grenzen worden door de ouders gesteld, niet de 6-jarige. Die zal alles pakken wat ie kan en zichzelf niet beperken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bmwgozer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:11:
Als kind na BSO (met eten) terug komt en half 8 naar bed gaat, dan is de schermtijd toch niet heel bijzonder groot per dag?

Laten we eerlijk zijn, die tijd vliegt op die dingen. In een boek ook overigens.

Heb net zelf dit topic helemaal doorgelezen uit interesse en ben alweer 12 minuten verder.
Nee maar het is wel het enige momentje dat ze thuis zijn en rust (kunnen) hebben zo te zien. Snap ook wel dat ze totaal afgedraaid zijn na zo'n dag. En dan zitten ze waarschijnlijk als een zombie naar die tablet te turen.

Snap dat het lastig is, maar misschien zit de sleutel wel in een uurtje extra thuis. Dus voor het eten halen, even afkoelen en dan een half uurtje tablet.

Zoals veel gezegd, scherm voor het slapen is ook niet top.

Dat gezegd hebbende, op de opvang hebben ze er ook een handje van een scherm neer te zetten soms...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenzer
bmwgozer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:11:

Nee klopt, en dat is ook niet perse het probleem het uurtje na thuis komst en bed in.
Dat uurtje is ook niet een probleem alleen bij het weigeren van de tablet waar vervolgens voor hem de wereld vergaat en hij gewoon niets anders weet te doen terwijl er naast de tablet genoeg te doen is wel.

Die jonge lijkt alleen gelukkig met zijn tablet en dat is wel een issue.
Hij vergeet gewoon alles om zich heen, wilt niet luisteren door de tablet, neem je de tablet af wilt hij ook niet luisteren meer, hij wordt boos als de tablet uit moet, gewoon echt zeuren, hij wordt irritant.

En we hebben speelgoed, spelletjes beschikbaar, zijn broertje van 5 en zusje van 2 spelen altijd veel met elkaar en doen gek met elkaar alleen bij hem lijkt tablet wel zijn leven te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MikeyMan schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:18:
[...]

Dat gezegd hebbende, op de opvang hebben ze er ook een handje van een scherm neer te zetten soms...
Mooie is dat ze ook geen idee hebben wat die kinderen erop doen. Mijn jongste werd op gegeven moment toen hij 4 was helemaal verzot op Siren Head. Was een ding op BSO, vooral onder de 12-jarigen. Gelukkig totaal niet bang ervoor, en zelfs aanleiding voor creativiteit - hij tekende erop los en z'n eerste geschreven woordjes waren onderschriften voor z'n tekeningen. Op gegeven moment toch leidsters een vraag erover gesteld: "ja, hij houdt wel van Spiderman, hij tekent hem alleen nog een beetje raar" 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Kalentum schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:11:
[...]

Van harte mee eens!
En als aanvulling ook nog een fysiologische reden: zelfs voor volwassenen wordt het afgeraden om vlak voor het slapen gaan nog met schermpjes in de weer te zijn. Ik snap dat jullie de schermpjes gebruiken om ze rustig te maken maar ik ben bang dat dit juist averrechts werkt.
Tja,wij keken vroeger altijd Sesamstraat of het Jeugdjournaal voor het slapen gaan.... En met mij waarschijnlijk nog heel veel kinderen vroeger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:23:
[...]

Nee klopt, en dat is ook niet perse het probleem het uurtje na thuis komst en bed in.
Dat uurtje is ook niet een probleem alleen bij het weigeren van de tablet waar vervolgens voor hem de wereld vergaat en hij gewoon niets anders weet te doen terwijl er naast de tablet genoeg te doen is wel.

Die jonge lijkt alleen gelukkig met zijn tablet en dat is wel een issue.
Hij vergeet gewoon alles om zich heen, wilt niet luisteren door de tablet, neem je de tablet af wilt hij ook niet luisteren meer, hij wordt boos als de tablet uit moet, gewoon echt zeuren, hij wordt irritant.

En we hebben speelgoed, spelletjes beschikbaar, zijn broertje van 5 en zusje van 2 spelen altijd veel met elkaar en doen gek met elkaar alleen bij hem lijkt tablet wel zijn leven te zijn...
Je klinkt als iemand die het graag wil begrijpen merkte ik eerder ook al op. Heb je al eens geprobeerd samen met hem roblox te spelen? Te begrijpen wat hem zo interesseert?

Dat hij boos wordt dat die uit moet enzo is uiteraard niet oké. Maar dat had je zelf allang door, dat is hooguit techniek en methodiek, dat verschilt enorm per brein.

Mijn punt is, hij is misschien in andere dingen geïnteresseerd, wat maakt dat uit voor jou? Je lijkt hem steeds vergelijken met zijn jongere gezinsleden.

Als je erachter kan komen waarom “het zijn leven” is, dan kun je misschien beter uitvinden hoe je hem in “zijn leven” duidelijk kan maken dat teveel ook niet goed is. Snap je wat ik beetje bedoel? Weet niet of ik het zo goed kan uitleggen, niet mijn sterkste kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Jeroenzer schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 10:44:
[...]
Het is heel lastig om hier een antwoord op te geven dat niet diep de opvoedkunde in gaat, want na het lezen van het topic is het wel duidelijk dat er dus meer speelt (gescheiden ouders, tablet is dan al snel het enige 'vaste' waar ze in beide situaties naar terug kunnen trekken).

Ik zou alleen eens beginnen met gewoon niet in gevecht gaan. Een kind van 6 heeft niks te willen, als de tablet uit gaat gaat de tablet uit.

Bij ons is de regel dat er gewoon niet geklaagd wordt als de tablet, TV, Switch etc uit gaat. Klagen ze wel dan is het pech voor de rest van de dag (of week, als het constant blijft).
Merken we dat die gebruikt worden als vervanging voor andere dingen (voor spelen, tekenen/kleuren, knutselen, afspreken met klasgenoten etc) dan is het ook klaar.

Zo nu en dan is er wel eens een keer dat er toch geklaagd wordt, en dat is dan voor ons een teken dat er meer aan de hand is. Met onze oudste (8) gaan we dan in gesprek, met de middelste (3) hebben we daar begrip voor maar ook dan is er weinig aan te veranderen; apparaat gaat uit.

Naast niet meer in gevecht gaan zou ik toch ook eens kijken naar de thuissituatie. Kinderen komen om half 7 thuis van de BSO, dan hebben ze een uurtje voor ze naar bed gaan, en 's ochtends gaan ze ook snel weer. Werkt dat bij papa ook zo?
Klinkt dan namelijk alsof ze niet veel echt vrije tijd hebben. Wij merken op dagen met zwemles of dansles al dat het veel is, ik moet er niet aan denken om mijn kinderen iedere dag van half 9 tot half 7 van huis te hebben, en al helemaal niet als 'thuis' twee hele andere situaties is.
Daar zal misschien weinig aan te veranderen zijn, maar verklaart wel een hoop. Ik zou dus wel die tablets vervangen door iets anders; doe samen een spelletje, ga samen op de bank zitten TV kijken (iets rustigs, Baby TV ofzo, echt voor de kleinere kinderen bedoeld), even afschakelen op een wat gezondere manier, en vooral even laten zien dat je er voor ze bent.

Ik zou ook zeker met je vriendin en haar ex in gesprek gaan als het kan, want uiteindelijk moeten jullie dit allemaal samen oplossen. Ik weet niet wat de dynamiek precies is, maar het lijkt me dat als jij hier een rol in hebt je ook gewoon deel van dat huishouden bent en een opvoedende rol vervult. Als jullie ineens heel strict gaan zijn maar papa dat niet is haalt het niks positiefs uit.

Dus mijn advies, om het even samen te vatten:
- Niet in gevecht gaan, tablet uit is tablet uit
- Vervang tablet door samen dingen doen, een spelletje of TV kijken
- Ga in gesprek!!!! Als volwassenen met kinderen moet je hier toch echt samen een oplossing voor vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Mooie is dat ze ook geen idee hebben wat die kinderen erop doen. Mijn jongste werd op gegeven moment toen hij 4 was helemaal verzot op Siren Head. Was een ding op BSO, vooral onder de 12-jarigen. Gelukkig totaal niet bang ervoor, en zelfs aanleiding voor creativiteit - hij tekende erop los en z'n eerste geschreven woordjes waren onderschriften voor z'n tekeningen. Op gegeven moment toch leidsters een vraag erover gesteld: "ja, hij houdt wel van Spiderman, hij tekent hem alleen nog een beetje raar" 8)7
Doet me denken toen mijn oppaskind een jaar of 8 was en helemaal minecraft gek.. die had het over een karakter genaamd 'enderman' ofzo.. vond ie heel stoer. :+ Dus ik als niet nadenkende autist heb hem uiteraard gelijk geleerd waar dat karakter vandaan kwam, Slenderman. Nou... daar was hij nog wel iets te jong voor, hij had 3 nachten erna bij z'n ouders doorgebracht.. oepsie.

Voor de TS: Ga regels opstellen. Laat het kind niet bepalen wanneer hij met de tablet speelt. Dat is aan jullie. Gaat ie zeuren? Prima, verandert er niets aan... Op z'n hoogst krijgt ie nog minder schermtijd. Leren ze vanzelf het zeuren wel af. Leer het kind te praten over waar hij mee zit ipv weg te vluchten achter een schermpje.

[ Voor 13% gewijzigd door SmurfLink op 28-02-2023 12:38 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 01:07
Herkenbaar probleem. Destijds toen onze kinderen jonger waren, zaten ze ook veels te lang achter de ipad.
Dit is heel simpel op te lossen. Binnen iOS kan je schermtijd instellen en dit tevens met een wachtwoord vergrendelen.

Naast het aantal uur dat ze achter hun scherm kunnen zitten, kan je ook de ipad instellen dat hij uberhaupt tussen bepaalde tijdstippen niet gebruikt kan worden.

Je kan zelfs per applicatie uitzonderingen maken, of als toch de schermtijd is bereikt deze per geval meer schermtijd toekennen.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 11-10 12:18
Wel grappig ook...

Elke dag 3 uur buiten voetballen zou goed en gezond zijn, maar 3 uur gamen op de PC of tablet is meteen slecht en ongezond.... Kind is verslaafd... Mweh...
Het is de balans denk ik.
Die van ons zit vaak zat te lang op zn tablet (vinden wij) ... Maar ook soms dagen helemaal niet. Dan heeftie ineens wat anders.

Er is ook nog totaal geen medische en/of wetenschappelijke consensus dat "veel" schermtijd slecht is. Wat is veel... 1 uur? 3 uur ? 5 uur?
Ik zit voor mn werk al ruim 20 jaar dagelijks tussen de 5 en 7 uur op een scherm te werken. En met mij velen... Daarnaast ook nog gewoon gemiddeld tv en telefoongebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-10 01:07
GeeEs schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:42:
Wel grappig ook...

Elke dag 3 uur buiten voetballen zou goed en gezond zijn, maar 3 uur gamen op de PC of tablet is meteen slecht en ongezond.... Mweh...
Die van ons zit vaak zat te lang op zn tablet (vinden wij) ... Maar ook soms dagen helemaal niet. Dan heeftie ineens wat anders.

Er is ook nog totaal geen medische en/of wetenschappelijke consensus dat "veel" schermtijd slecht is. Wat is veel... 1 uur? 3 uur ? 5 uur?
Ik zit voor mn werk al ruim 20 jaar dagelijks tussen de 5 en 7 uur op een scherm te werken. En met mij velen... Daarnaast ook nog gewoon gemiddeld tv en telefoongebruik...
Klopt. Heel rigoureus waren we ook niet destijds, maar we merkte wel dat ze vaak s avonds nog stiekem op de ipad zaten. Ze hadden voldoende schermtijd tot hun beschikking, maar er zat wel een limiet aan.

Er is altijd een gulle middenweg. Waren we op reis, dan kregen ze natuurlijk meer schermtijd, want anders is het rete saai achterin de auto of vliegtuig. Bij slecht weer en niemand om mee af te spreken, dan mochten ze ook wat langer.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
GeeEs schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:42:
Wel grappig ook...

Elke dag 3 uur buiten voetballen zou goed en gezond zijn, maar 3 uur gamen op de PC of tablet is meteen slecht en ongezond.... Kind is verslaafd... Mweh...

Het is jammer dat je niet begrijpt dat de hersenen en ogen van een kind en volwassenen verschillen... En dus ook de gevolgen daarvan... En de gewoonte die je kinderen aan leert; ik neem aan dat je je kind ook beperkt snoep en chips geeft aangezien dat niet gezond is? Net zoals alcohol op jonge leeftijd schadelijk is en als je ouder bent minder?

Al is volgens mij het van dichtbij kijken naar een telefoon/tablet vooral schadelijk voor de ogen en de televisie minder

[ Voor 8% gewijzigd door President op 28-02-2023 12:58 ]

Pagina: 1 2 Laatste