Zelf aanleggen mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Beste tweakers,

Ik heb sinds kort mijn eigen koophuis uit 1978. Daar woon ik nu fijn maar ik heb toch het gevoel dat de ventilatie van de woning matig is. Boven alle ramen zijn zeer kleine ventilatie roosters van ca. 1,5 cm bij 10cm. De badkamer en wc hebben natuurlijke ventilatie. Daarbij merk ik dat na het douchen er erg veel vochtige lucht blijft hangen in de badkamer, waardoor ik bang ben voor schimmel.

Daarom zou ik graag zelf mechanische ventilatie installeren op de buizen die momenteel voor de natuurlijke ventilatie gebruikt worden.

Verder had ik nog een idee om op de slaapkamer en de woonkamer ook te ventileren. In ons huis loopt een rookkanaal van de woonkamer recht omhoog, door onze slaapkamer heen, naar de zolder. Op zolder komen alle ventilatiebuizen ook samen. Dit kanaal is nooit(voor zover ik weet) gebruikt voor een openhaard oid. Ik dacht dat ik dit kanaal zou kunnen gebruiken om mijn ventilatie verder uit te breiden. Ik twijfel daartussen of dat dan twee aanvoer kanalen moeten zijn voor het geval als ik WTW wil gebruiken, of dat ik daar ook gewoon moet afzuigen.

De vragen die ik heb zijn:
  • Kan ik zomaar mechanische ventilatie aansluiten op de buizen van de natuurlijke ventilatie?
  • Kan ik een rookkanaal zomaar gebruiken voor aan- of afvoer van het ventilatie systeem?
  • Raden jullie een WTW systeem aan, en kan ik dan via het rookkanaal buitenlucht aanzuigen en verspreiden richting de slaap- en woonkamer?
  • Ik heb nooit eerder aan dergelijke installaties gewerkt, is dat te doen voor iemand zonder ervaring?
  • Hebben jullie nog andere tips of adviezen?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Is het handig om te starten met meten? B.v. vocht/CO2 niveau's? Anders ga je mss lucht van buiten naar binnen halen terwijl dat niet nodig is omdat er genoeg ventilatie al is?

Ter info in mijn huis wordt lucht aangezogen via de ventilatie roosters boven de ramen door lucht aan te zuigen in het toilet/badkamer. Dat klinkt als een optie in jouw woning.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Goed punt, ik zal voordat ik echt een besluit neem eens kijken of ik wat kan meten. Heb jij toevallig ervaring met bepaalde meters die goed zijn? Ik zou het liefst dan ook eentje met logging willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

aap1 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 12:41:
Goed punt, ik zal voordat ik echt een besluit neem eens kijken of ik wat kan meten. Heb jij toevallig ervaring met bepaalde meters die goed zijn? Ik zou het liefst dan ook eentje met logging willen.
Ik heb zelf deze: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details voor in de badkamer en in de garage. In de badkamer om te kijken wanneer de temp en relatieve luchtvochtigheid weer op een niveau is dat het raam weer dicht kan en de MV van standje turbo af kan. En voor in de garage om een beetje inzichtelijk te hebben of de temperatuur niet te veel daalt voor de vriezer die daar staat zodat we de radiator in de garage daarop kunnen bijstellen.

Ben zelf ook nog opzoek naar een goede voor CO2 maar die zijn beduidend duurder; vanaf 150€ zie bijv: CO2-meters voor in huis dit topic. De kogel is bij mij nog niet door de kerk in ieder geval, vind het veel geld om te gaan meten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Ventilatieroostertjes in de ramen is fijn als je graag de koude en wind van buiten naar binnen haalt, net als lawaai en stof.
Lees je goed in in type D, dan wil je niets anders. Je voert voorverwarmde verse buitenlucht aan waar nodig, zuigt vuile lucht weg uit keuken, badkamer, toilet; en zo heb je overal comfortabele lucht.

Let op met buitenlucht, dat kan condenseren; maar na passage door de WTW is die voorverwarmd dus dan geen probleem meer.
Ja, je kan met 2 dikke buizen (of meerdere dunnere flexibels) aan en afvoer door een bestaand kanaal steken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:57
Ik heb tijdens de verbouwing van mijn huis vorig jaar zelf een systeem C aangelegd met het Burgerhout Hybalans systeem en een Duco Silent, aangestuurd via home Assistant door middel van een printplaatje van een mede-tweaker op basis van CO2 (door middel van een Awair Element, aanrader) - of vochtsensoren (Aqara) in alle relevante kamers. Kost wat denkwerk, maar prima te doen. Ik heb de ramen vervangen door HR++-ramen met ventilatieroosters.
Maar uiteindelijk was een systeem D veel beter geweest. De prijs van de ventilatie-unit is hoger, maar als je ook nog roosters moet aanleggen ontloopt het mekaar niet heel erg. En je hebt veel meer voordelen: geen geluid van buiten, geen tocht, geen rekening moeten houden met de stand van de roosters, etc...

Als je kan zou ik je ze

Gebruikte NRGkick met Schuko en rode 32A adapters te koop, 7.5.

Pagina: 1