Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-04 11:00
Nieuwbouw 2023 A++, Triple glas maw dik geïsoleerd, warmteterugwinning ventilatie, vloerverwarming beneden en eerste verdieping.

Huis is klein, 77m2, dus het stelt qua omvang niet veel voor.

De warmtepomp is van, ik meen, panasonic in een hydrotopworks isolatie kast ding Op zolder.
Gekoppeld allemaal aan een 200L boiler eveneens van panasonic.
Beneden is het nu 22C, boven 17,5.. dat lijkt mij totaal niet te kloppen?

Nou is het wel zo, zo is mij verteld, dat als beneden de boel op temperatuur is de boel boven ophoud, maw, de thermostaat op de slaapkamers zijn er haast voor de sier.

Dinsdag komt er iemand naar kijken, de leverancier, maar ik stel de vraag hier zo van, ben ik nou gek of moet ik mij straks laten afschepen met een “allemaal normaal, gaan we niks aan doen, wij van wc eend zien geen probleem“?

We zitten hier boven, gewoon met een koude neus rond te lopen, dit is absurd.
Daarbij lekker voor schimmel ook dit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:25
Dat is zeker niet normaal. Tegenwoordig is zone verwarming verplicht in nieuwbouw, dus dat betekent dat elke zone (meestal aparte ruimtes van zo’n 15-20m2 Max) apart een warmte vraag kan geven en dan de vloerverwarmingsverdeler een seintje geeft dat die zone(groep) open kan worden gezet. En dus dat de verwarming aan gaat.

Wat je moet doen, geen idee. Ik denk dat de boel goed afgesteld moet worden.

Edit:
Ik zie dat het pas verplicht is vanaf 1 januari 2022 en de vergunning van jouw woning is vast afgegeven voor 2022, dus niet verplicht (zie https://zoneregeling.nl/zoneregeling/nieuwe-bouwbesluit/ ook voor meer uitleg). Kan best zijn dat jouw bouwer zich er gemakkelijk vanaf heeft gemaakt…

[ Voor 27% gewijzigd door ChrisM op 26-02-2023 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:49
Zoals @ChrisM al zegt dient de boel beter afgesteld te worden. De flow beneden moet minder en boven hoger, of een van beide. De installateur kan dat prima voor je regelen.

@ChrisM het is zo dat bovenstaande ook al voldoet aan de zoneregeling die verplicht is gesteld. Ook al vinden wij het heel krom aangezien het om een master-slave systeem gaat ipv een master-master systeem. Volgens mij gaat de regeling er voornamelijk om dat kamers niet onnodig worden verwarmd, dat doel is hiermee bereikt.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik zou voor fatsoenlijke zoneregeling gaan. Je kan beneden de boel gaan knijpen zodat boven langer doordraait, maar uiteindelijk is dat een lapmiddel. Op dit moment heb je waarschijnlijk je 'echte' thermostaat beneden staan en hangen boven simpele thermostaten. Dit zijn wel echte thermostaten in de zin van dat ze de temperatuur in die ruimte kunnen regelen, maar ze kunnen niet de warmtepomp aanzetten. Zodra beneden op temperatuur is, doen deze thermostaten niets meer. Iets als Honeywell Evohome is een perfecte oplossing voor iets als dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.
Hou rekening mee dat dit een sociale huurwoning is en ikzelf maar beperkt iets kan doen, mag niet eens aan de regelaars komen in principe. (Dit word sterk gesuggereerd door verhuurder dat het allemaal al is afgestemd op de woning en dus niet aan hoeft gekomen te worden)

Maar ik zelf lees dingen als “UMR’s” wat makkelijk achteraf geplaatst zou kunnen worden, universele modulaire regelaar bedoel ik daarmee, maar geen idee of dat zomaar bij iedere installatie kan.

Zo word ik nu dus ook wakker in een woning van 17.3c op de kamer van mijn kind, de grootste kamer zit op 18.2 met nu toevallig de zon er op.
Ik verhoog dan beneden maar de verwarming uit wanhoop naar 22c en laat boven de thermostaat op 21c staan zo van, dat er niet teveel verschil tussen zit en hopelijk warm water wat meer blijft hangen als het ware.

Op de vloer ligt overigens niks bijzonders, smart level wat leen bakker verkoopt met een dunne PVC click.
Niet super ideaal maar ik ga niks leggen wat ik moet lijmen of plakken zoals je snapt in een huurwoning.
Maar ik geloof niet dat dit het probleem kan zijn.

Maar zijn wel meer problemen kom ik nu tegen, je hoort de buren aan één kant gewoon praten door de muur heen, de andere buur hoor je dan weer niet als ze klussen etc, erg vreemd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:05
Hier zijn de slaapkamers ook rond de 17.5 graden. Wij hebben ook overal vloerverwarming met zoneregeling in ons nieuwbouwhuis (2020).

Die 17.5 graden vind ik een hele normale temperatuur voor een bovenverdieping. Vochtproblemen voorkom je door goed te ventileren, niet door het nog warmer te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 20:29
Niet wat je nu wilt, maar als je problemen houdt is dit je oplossing:
https://www.warmteservice...at-5-zones-set/p/37655423

Makkelijk te retrofitten als je geen ingebouwde zones hebt.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Joris748 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:13:
Hier zijn de slaapkamers ook rond de 17.5 graden. Wij hebben ook overal vloerverwarming met zoneregeling in ons nieuwbouwhuis (2020).

Die 17.5 graden vind ik een hele normale temperatuur voor een bovenverdieping. Vochtproblemen voorkom je door goed te ventileren, niet door het nog warmer te stoken.
Nou ik niet, ik werk veel boven zoals wel meer mensen de afgelopen 2 a 3 jaar.
Misschien accepteer jij een onaangename temperatuur of ben je het gewoon gaan vinden, dat is aan jouwzelf.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Joris748
Bozebeer38 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 08:56:
[...]

Nou ik niet, ik werk veel boven zoals wel meer mensen de afgelopen 2 a 3 jaar.
Misschien accepteer jij een onaangename temperatuur of ben je het gewoon gaan vinden, dat is aan jouwzelf.
Je hebt nog nergens vernoemd dat je daar ook een werkkamer hebt. De toon van je reactie nodigt niet uit om je verder te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Joris748 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:19:
[...]

Je hebt nog nergens vernoemd dat je daar ook een werkkamer hebt. De toon van je reactie nodigt niet uit om je verder te helpen.
Er is geen “toon”, ik zeg wat ik denk in de zin van misschien vind jij het prima omdat je het gewoon bent gaan vinden.
Of het ook gewoon is of prima hoort te zijn, is sowieso verschillend van mens tot mens maar ook technisch gesproken vraag of vroeg ik mij af of het zo hoort.

De eerste reacties geven aan van dat het niet normaal lijkt.

Jij springt er zelf tussen met “moet je maar gewoon vinden”.
Of was dat ook niet zo bedoeld?

Tekst hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Bozebeer38 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Er is geen “toon”, ik zeg wat ik denk in de zin van misschien vind jij het prima omdat je het gewoon bent gaan vinden.
Of het ook gewoon is of prima hoort te zijn, is sowieso verschillend van mens tot mens maar ook technisch gesproken vraag of vroeg ik mij af of het zo hoort.

De eerste reacties geven aan van dat het niet normaal lijkt.

Jij springt er zelf tussen met “moet je maar gewoon vinden”.
Of was dat ook niet zo bedoeld?

Tekst hè.
Natuurlijk baal je ervan dat je het niet comfortabel vind. Ik reageerde met name op dit deel van je eerste post:
We zitten hier boven, gewoon met een koude neus rond te lopen, dit is absurd.
Daarbij lekker voor schimmel ook dit.
17 a 18 graden is voor een slaapkamer heel normaal en verre van absurd. Warmer wordt door veel mensen als minder comfortabel ervaren. Voor thuiswerken is 18 graden echter veel te weinig. Voor schimmel hoef je absoluut niet bang te zijn mits je goed ventileert.

Probeer er eerst achter te komen wat voor systeem je hebt (master-master of master-slave). Op welke temperatuur zijn de slaapkamers ingesteld en wordt die temperatuur ook gehaald? Idem voor de werkkamer.

Blijf bij het gesprek met de installateur bij de feiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Joris748 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Natuurlijk baal je ervan dat je het niet comfortabel vind. Ik reageerde met name op dit deel van je eerste post:

[...]

17 a 18 graden is voor een slaapkamer heel normaal en verre van absurd. Warmer wordt door veel mensen als minder comfortabel ervaren. Voor thuiswerken is 18 graden echter veel te weinig. Voor schimmel hoef je absoluut niet bang te zijn mits je goed ventileert.

Probeer er eerst achter te komen wat voor systeem je hebt (master-master of master-slave). Op welke temperatuur zijn de slaapkamers ingesteld en wordt die temperatuur ook gehaald? Idem voor de werkkamer.

Blijf bij het gesprek met de installateur bij de feiten.
Temperatuur ingesteld op de slaapkamers worden sowieso niet gehaald.
Ik had ze in het begin rond de 18 a 19 (nou ja laten we dan 18.5 zeggen), maar dan kom je er nooit.
In de nacht uren, zeker als het vriest, dropt het onder de 17 en krabbelt het ietsje terug als de zon eenmaal op is naar 17.2 ofzoiets.

Maw er is niets boven gaande wat de temperatuur probeert bij te houden, alleen beneden.
Als ik daar 21 of 22 instel (Zijn geen halve waarden, ik had liever 21.5 gehad), dan blijft het ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Bozebeer38 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 10:56:
[...]

Temperatuur ingesteld op de slaapkamers worden sowieso niet gehaald.
Ik had ze in het begin rond de 18 a 19 (nou ja laten we dan 18.5 zeggen), maar dan kom je er nooit.
In de nacht uren, zeker als het vriest, dropt het onder de 17 en krabbelt het ietsje terug als de zon eenmaal op is naar 17.2 ofzoiets.

Maw er is niets boven gaande wat de temperatuur probeert bij te houden, alleen beneden.
Als ik daar 21 of 22 instel (Zijn geen halve waarden, ik had liever 21.5 gehad), dan blijft het ook zo.
Mijn eerste gedachte is inderdaad dat je een master-slave systeem hebt. Alleen als er warmtevraag is in de woonkamer, gaat er warm water naar de bovenverdieping.

Vroeger met matig geïsoleerde huizen was er altijd warmtevraag in de woonkamer. Met een goed geïsoleerd huis ligt dat anders.

Je zou ook nog kunnen laten kijken naar de stooklijn van je warmtepomp. Misschien zijn je aanvoertemperaturen te hoog. Het systeem gaat dan pendelen, terwijl je eigenlijk langere perioden op laag vermogen wilt werken.

Overigens is bij mij warmtevraag compleet losgekoppeld van de warmtepompaansturing. Aanvoertemperatuur wordt 100% op basis van buitentemperatuur geregeld, ruimteinvloed wordt niet gebruikt. Hier kan iedere zone warm water krijgen op het moment dat de warmtepomp draait. Ook als er geen warmtevraag is in de woonkamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:05
Bozebeer38 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 07:57:
Zo word ik nu dus ook wakker in een woning van 17.3c op de kamer van mijn kind, de grootste kamer zit op 18.2 met nu toevallig de zon er op.
Als je met de genoemde temperaturen last krijgt van schimmel, dan is dat gewoon je eigen schuld en het gevolg van echt véél te weinig ventileren. Bij voldoende ventilatie heb je met een kamertemperatuur van boven de pakweg 12 graden nooit condensvorming en dus ook geen schimmelvorming.

Je hebt nu heerlijke temperaturen voor een slaapkamer. Het zal de nachtrust van je kind goed doen. Wij houden zo'n 16 graden aan en met een normaal winter dekbed is dat echt warm genoeg.

Maar vervelender is het voor de werkkamer. Daar wil je dat het overdag gewoon rond de 21 graden is. En met een deugdelijk aangelegd en ingeregeld verwarmingssysteem moet dat ook gewoon goed haalbaar zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-05 23:09
@Bozebeer38 geef ens wat meer info zoals welke thermostaten en welke regeling heb je.
welke thermostaten laten de wartme pomp draaien en welke zijn stand alone/zone klep.
ik heb het idee dat ze zich met een jantje van leiden vanaf gemaakt hebben.
dus ergens 1 thermostaat die een wartepomp aan stuurt. (dat moet benden zijn)
en de rest stand alone/zone klpeepn zonder verdere aansluring.
als ze dit hebben omgedraaidt. en je stookt boven niet dan snap ik gelijk je probleem.
op zijn hollands gezegdt boven zal wel de master thermostaat zijn en benden de slave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
miciel schreef op zondag 26 februari 2023 @ 18:15:
@Bozebeer38 geef ens wat meer info zoals welke thermostaten en welke regeling heb je.
welke thermostaten laten de wartme pomp draaien en welke zijn stand alone/zone klep.
ik heb het idee dat ze zich met een jantje van leiden vanaf gemaakt hebben.
dus ergens 1 thermostaat die een wartepomp aan stuurt. (dat moet benden zijn)
en de rest stand alone/zone klpeepn zonder verdere aansluring.
als ze dit hebben omgedraaidt. en je stookt boven niet dan snap ik gelijk je probleem.
op zijn hollands gezegdt boven zal wel de master thermostaat zijn en benden de slave.
Deze informatie heb ik in principe niet.
Alles is van panasonic, enige wat ik weet.

Verder had ik vanochtend de thermostaat beneden van 21c naar 22c gezet omdat het echt te fris aanvoelde zelfs beneden.
Ding is 12 uur later nog steeds actief aan het draaien boven op zolder. (Je kan de unit horen draaien)
Iets wat normaal gesproken niet hoorbaar actief blijft eenmaal op temperatuur, wat volgens de thermostaat allang bereikt is maar het icoontje van actief verwarmen blijft doorgaan.

Zeg maar zo als op deze foto van afgelopen donderdag waar hetzelfde gebeurde :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYw9x4HU0iIdfyijx1K9buebjI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9ZYKeFD6GWi3zAh7KULjdMz.jpg?f=fotoalbum_large

Iets wat ik sneller kan stoppen door expres naar 23c te gaan en dan 5 seconden later terug naar 22c.
Dan houd het onmiddellijk op met echt actief stoken zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:29
Volgens mij is het zo simpel als:
- wat staat er in je technische omschrijving van je woning ( contractstuk );
- matcht dit met bouwbesluit regels ( slaapkamer 20 graden bij -10 buitentemperatuur;

Lukt het jou om alles op die temperatuur je verwarmen ja of nee.. zo niet dan mag de aannemer/ installateur aan de slag.

Let wel, als er dus staat woonkamer 20 graden en jij wilt deze op 22 stoken, tja dan kan het zo maar zijn dat je dus de 20 boven niet haalt omdat je beneden meer vraagt dan bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:05
Je hebt een warmtepomp systeem en vloerverwarming.
Hoeveel graden nachtverlaging pas je toe?

Een warmtepomp & vloerverwarming is een traag systeem.
Wij passen beneden 2 graden nachtverlaging toe. Als de zon niet schijnt, duurt het van 7 tot ongeveer 14-15u om die 2 graden weer op te warmen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:50

Speedmaster

Make my day...

Waar in huis is je verdeler geplaatst voor de vloerverwarming? Kan je een foto hiervan plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Draakje5 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:36:
Volgens mij is het zo simpel als:
- wat staat er in je technische omschrijving van je woning ( contractstuk );
- matcht dit met bouwbesluit regels ( slaapkamer 20 graden bij -10 buitentemperatuur;

Lukt het jou om alles op die temperatuur je verwarmen ja of nee.. zo niet dan mag de aannemer/ installateur aan de slag.

Let wel, als er dus staat woonkamer 20 graden en jij wilt deze op 22 stoken, tja dan kan het zo maar zijn dat je dus de 20 boven niet haalt omdat je beneden meer vraagt dan bedoeld.
Ik krijg al geeneens stabiel 19 graden bij welke temperatuur dan ook.
Was laatst -4 of -6 zelfs in de nacht, dan zit het dus op 17c.

Er staat overigens nergens iets beschreven, die info krijg je als huurder niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Bozebeer38 op 27-02-2023 02:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Ivow85 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:32:
Je hebt een warmtepomp systeem en vloerverwarming.
Hoeveel graden nachtverlaging pas je toe?

Een warmtepomp & vloerverwarming is een traag systeem.
Wij passen beneden 2 graden nachtverlaging toe. Als de zon niet schijnt, duurt het van 7 tot ongeveer 14-15u om die 2 graden weer op te warmen.
Dit zijn dingen die ik niet kan regelen, tenminste die functies lijken er niet te zijn.
Maw de thermostaat staat dag en nacht, in dit geval, op 22c.
Vooral omdat 21c echt te koud of te fris is en 22c dan als enige overblijft.. er is geen 21.5 om te kiezen bijvoorbeeld.

Hier duurt 1 graad opwarmen letterlijk 12 uur, langer als het aan dat ding zou liggen volgens mij, maar het slaat af in de avond uren automatisch zo lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Speedmaster schreef op zondag 26 februari 2023 @ 22:38:
Waar in huis is je verdeler geplaatst voor de vloerverwarming? Kan je een foto hiervan plaatsen
Trappenkast beneden en washok boven.
Ik zal proberen op een redelijker tijdstip daar foto’s van te maken en plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
De woonkamer is vaak de best geïsoleerde ruimte (want er zit een verwarmde ruimte bovenop) en er wordt ook nog eens de meeste restwarmte geproduceerd door apparatuur (koken, koelkast, wasmachine) en doordat mensen zich in deze ruimte bevinden. Als je thermostaten inderdaad op een master/slave principe opgezet zijn, kan je de situatie enigszins rechttrekken door de waterzijdige inregeling van je verdeler aan te passen. Door de flow naar de woonkamer te knijpen, zal deze minder snel opwarmen en blijft de warmtepomp langer doordraaien met als gevolg meer warmteflow naar de bovenverdiepingen.

Markeer de huidige posities van de verdeling goed en draai vervolgens de groepen van de woonkamer eens voor de helft dicht en kijk wat er vervolgens gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Dank je, ik weet soms niet waar precies iets te plaatsen qua topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:42
Bozebeer38 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 02:36:
[...]

Dit zijn dingen die ik niet kan regelen, tenminste die functies lijken er niet te zijn.
Maw de thermostaat staat dag en nacht, in dit geval, op 22c.
Vooral omdat 21c echt te koud of te fris is en 22c dan als enige overblijft.. er is geen 21.5 om te kiezen bijvoorbeeld.

Hier duurt 1 graad opwarmen letterlijk 12 uur, langer als het aan dat ding zou liggen volgens mij, maar het slaat af in de avond uren automatisch zo lijkt het.
Er zit geen computer / scherm op de warmtepomp? Daar staat meestal wat ‘ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
bmwgozer schreef op maandag 27 februari 2023 @ 10:50:
[...]

Er zit geen computer / scherm op de warmtepomp? Daar staat meestal wat ‘ie doet.
Nee, de pomp zelf zit in een dichte kast half uitstekend in de zolder, zodat het niet buiten staat wat je normaliter ziet.
Er zijn daarna alleen buizen naar de filter/lucht installatie, dan weer buizen naar de panasonic “aquarea” 200L boiler.
Daar weer naast zit alleen een scherm voor de zonnepanelen van SolaX power.

Bij de regelaars zie je niets van wat het doet qua functie.
Als je iets ziet, is dit hoogstens nadat ik de stroom er af moest halen voor bijvoorbeeld lampen ophangen in die groep, dan zie je wat letters langs komen van “running”.

That’s it, echt totaal geen idee wat het dan doet.
Dit zal vast expres gebeurt zijn. Als huurder hoor je er ook niet aan te zitten, zelfs het bijvullen van de boiler mag je in principe niet zelf doen. (Omdat die hele kap er af moet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:42
Bozebeer38 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 11:24:
[...]

Nee, de pomp zelf zit in een dichte kast half uitstekend in de zolder, zodat het niet buiten staat wat je normaliter ziet.
Er zijn daarna alleen buizen naar de filter/lucht installatie, dan weer buizen naar de panasonic “aquarea” 200L boiler.
Daar weer naast zit alleen een scherm voor de zonnepanelen van SolaX power.

Bij de regelaars zie je niets van wat het doet qua functie.
Als je iets ziet, is dit hoogstens nadat ik de stroom er af moest halen voor bijvoorbeeld lampen ophangen in die groep, dan zie je wat letters langs komen van “running”.

That’s it, echt totaal geen idee wat het dan doet.
Dit zal vast expres gebeurt zijn. Als huurder hoor je er ook niet aan te zitten, zelfs het bijvullen van de boiler mag je in principe niet zelf doen. (Omdat die hele kap er af moet)
Warmtepomp en zonnepanelen in huurhuis, je mag je gelukkig prijzen. Ben jaloers.

De warmtepomp staat niet altijd buiten hoor. Zeker bij beperkte ruimte op daken of rondom is het vrij normaal deze binnen te plaatsen.

Gezien ze er alles aan gedaan hebben dat huurders zelf er niet mee aan de haal kunnen, zul je toch op de monteur moeten gaan vertrouwen. Met de juiste praat zal hij of zij het wel begrijpen.

Geef vooral aan dat het om de warmte in je werkkamer gaat. Als je hem of haar gaat overtuigen met dat de temperatuur op slaapkamers te hoog is, dan zul je niet snel serieus genomen worden. Je aanpak is erg belangrijk.

Denk wij hier weinig voor je kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:30
Zoals hierboven al eerder geroepen is 17 graden voor slaapkamers een mooie temperatuur.
Voor een werkkamer is het idd te laag.

Hiervoor zou je een electrische kachel (infrarood, oliegevulde radiator, oid) kunnen toepassen om de temperatuur omhoog te brengen van 17 naar ca 21 graden.

Dat is wss zuiniger (=goedkoper) dan de temperatuur in het hele huis omhoog te brengen om hetzelfde effect te bereiken.

Ook spreek je van "filter/lucht installatie". Het lijkt erop dat er afzuiging en wss zelfs Warmteterugwinning. Dus als er echt sprake is van schimmel zou ik het in die richting zoeken.
Of heb je die uitgezet??
:-)

En, zoals ook al eerder opgemerkt: heel veel huurders zouden superblij zijn met een dergelijke woning want bij jou is het stukken comfortabeler dan in vele oude (en tochtige) huurwoningen!!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 15:29
17 graden voor een slaapkamer is prima. Maar het is toch van de zotte dat je gewoon je slaapkamer niet op 20 graden kan verwarmen?
Wat voor pruts verwarmingssysteem heb je dan...

En bij een koophuis wordt dit ook gewoon altijd gespeciriceerd en moet de slaapkamer vrijwel altijd op 20gr kunnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Draakje5 op 27-02-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:18
Bozebeer38 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 19:20:
[...]
Ding is 12 uur later nog steeds actief aan het draaien boven op zolder. (Je kan de unit horen draaien)
Iets wat normaal gesproken niet hoorbaar actief blijft eenmaal op temperatuur, wat volgens de thermostaat allang bereikt is maar het icoontje van actief verwarmen blijft doorgaan.
Een graad verwarmen kan best een uurtje of 8 duren ja, de warmte wordt duurzaam en traag opgewekt en daarna in een grote plaat beton gedumpt, welke heel veel warmte kan bufferen. Dat komt er dan geleidelijk uit en stijgt op. Veel beter kun je het niet hebben.
Houd je er rekening mee dat als de doeltemperatuur bereikt is (omgeving thermostaat is 22C), de unit niet meteen stopt omdat dan de temperatuur meteen weer zakken gaat? Als je meteen stopt met verwarmen is het straks weeer meer werk om die 22C weer te halen. Daarom lekker door pruttelen op een laag pitje zodat de 22C behouden blijft.
Er is een reden waarom de woningstichtingen zeggen dat je van de regeling af moet blijven: Het is een traag systeem en als je de hele tijd aan de thermostaat zit gaat het rendement hard achteruit.

Klachten over de bovenverdieping niet kunnen verwarmen staan los van bovenstaande natuurlijk. Je moet gewoon 20C kunnen stoken als je dat wilt. Houd er daar ook rekening mee dat je niet een kamer binnen 2 uurtjes 2 graden warmer gaat krijgen, het is een traag systeem. Slapen in 17C en werken in 20C in dezelfde kamer wordt daarom lastig.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
P5ycho schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Een graad verwarmen kan best een uurtje of 8 duren ja, de warmte wordt duurzaam en traag opgewekt en daarna in een grote plaat beton gedumpt, welke heel veel warmte kan bufferen. Dat komt er dan geleidelijk uit en stijgt op. Veel beter kun je het niet hebben.
Houd je er rekening mee dat als de doeltemperatuur bereikt is (omgeving thermostaat is 22C), de unit niet meteen stopt omdat dan de temperatuur meteen weer zakken gaat? Als je meteen stopt met verwarmen is het straks weeer meer werk om die 22C weer te halen. Daarom lekker door pruttelen op een laag pitje zodat de 22C behouden blijft.
Er is een reden waarom de woningstichtingen zeggen dat je van de regeling af moet blijven: Het is een traag systeem en als je de hele tijd aan de thermostaat zit gaat het rendement hard achteruit.

Klachten over de bovenverdieping niet kunnen verwarmen staan los van bovenstaande natuurlijk. Je moet gewoon 20C kunnen stoken als je dat wilt. Houd er daar ook rekening mee dat je niet een kamer binnen 2 uurtjes 2 graden warmer gaat krijgen, het is een traag systeem. Slapen in 17C en werken in 20C in dezelfde kamer wordt daarom lastig.
Dat besef ik, maar er is nu geen enkele manier om op zijn minst met zekerheid Bijv 19c te krijgen boven, met sloffen en een dunne vest is het dan al prima.
18c is of lijkt wel te doen maar dit lijkt toeval of door de zon, dan dat ik er iets aan doe of deed of de thermostaten boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Dan is de probleemomschrijving duidelijk: de bovenverdieping kan niet verwarmd worden tot 20 °C.

Ben benieuwd hoe en hoe snel het probleem voor je opgelost wordt :) Houd je ons op de hoogte van de bevindingen? (y)

[ Voor 12% gewijzigd door Joris748 op 27-02-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Joris748 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:38:
Dan is de probleemomschrijving duidelijk: de bovenverdieping kan niet verwarmd worden tot 20 °C.

Ben benieuwd hoe en hoe snel het probleem voor je opgelost wordt :) Houd je ons op de hoogte van de bevindingen? (y)
De installateur of leverancier komt morgen als het goed is.
De keuken ook die ik had besteld dus hopelijk niet precies tegelijkertijd, maar het zal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Huurhuis of niet: jij als huurder betaalt de gasrekening. Wat mij betreft moet jij je installatie zo kunnen instellen dat jij met je gezin er comfortabel bijzit, ongeacht wat de huurbaas daar van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
MarkS90 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:42:
Huurhuis of niet: jij als huurder betaalt de gasrekening. Wat mij betreft moet jij je installatie zo kunnen instellen dat jij met je gezin er comfortabel bijzit, ongeacht wat de huurbaas daar van vindt.
*ahum*

Huis van TS is gasloos

Je hebt gelijk als het om instelling van de thermostaten gaat. Echter de instellingen van de warmtepomp zijn vaak te complex. Als de gemiddelde installateur er al moeite mee heeft, heb ik weinig vertrouwen dat de gemiddelde bewoner het beter weet. Uitzonderingen daargelaten.

Er is ook niemand die zit te wachten op een te hoge rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Hmmm. Niet helemaal goed gelezen dus maar "gasrekening" is blijkbaar een ingesleten woord dat tegenwoordig beter "energierekening" kan heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Ze zijn niet geweest, morgen maar weer bellen.
Klojo’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Ze komen maandag, als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Ze zijn geweest, zogenaamd werkt alles naar behoren, (hebben overigens niet naar de installatie zelf gekeken, eerder een informatie praatje)

Ondertussen draait de pomp nu 24/7 (letterlijk 24kwh op 1 dag) om bij die huidige 2c buiten de warmte vraag van beneden te voldoen, wat het niet lijkt te lukken, de vloeren voelen ook koud aan trouwens, overal dus inclusief badkamer/wc beneden etc waar je door de tegels het beste kan voelen dat er warmte door komt.

Ik blijf bij mijn oorspronkelijke vermoeden van een soort koudeval.

De kou boven drukt (omdat de kou zakt) alle warmte beneden gewoon weg naar boven, waar het steeds 4 tot 5c kouder is als beneden, waar die warmte dus weer vervliegt etc.

Ondertussen liggen wij hier onder de winterdeken in de kou.
Zelfs in mijn brakke vorige slecht geïsoleerde huis uit 1949 heb ik dit nooit meegemaakt, ja bij -18 buiten ja.

[ Voor 11% gewijzigd door Bozebeer38 op 10-03-2023 05:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik vind het wel heel apart dat het boven uberhaupt 4-5C kouder kan zijn. Ik houd de begane grond op 19.5C en in de onverwarmde slaapkamers is het 17C. Dat komt puur doordat warme lucht opstijgt, en de WTW. Huis uit 2008, dus vergelijkbaar of slechter geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
P5ycho schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:07:
Ik vind het wel heel apart dat het boven uberhaupt 4-5C kouder kan zijn. Ik houd de begane grond op 19.5C en in de onverwarmde slaapkamers is het 17C. Dat komt puur doordat warme lucht opstijgt, en de WTW. Huis uit 2008, dus vergelijkbaar of slechter geisoleerd.
Snap ik dus ook niet.

Boven kan ik het dus alleen “begrenzen”, maar met de WTW op automatisch of als ik het wat forceer op stand 2 of 3 (en dat zijn mijn enige opties als huurder) voelt de lucht erg koud wat door die schachten/filters aan het plafond wat er uit komt qua lucht.

Dat koude airco gevoel wat je soms hebt als je ergens in een winkel in de zomer precies in het pad van zo’n ding staat met je nek? Dat gevoel zeg maar.

Nu heb ik boven het sinds vannacht “begrenst” op 20c, gewoon om te kijken of er überhaupt iets stijgt gezien beneden de pomp, zelfs nu op moment van typen, nog steeds draait op “room rotation”, wat ik aanneem betekent dat het water en/of lucht rondpompt en probeert temperatuur op peil te houden beneden op zijn minst.

Boven verwarmt er niks bij in ieder geval, na vele uren is het eerder exact gelijk gebleven of zelfs wat gedaald inmiddels in de kleinste slaapkamer.
De grootste, waar wij dan slapen, is het iets gestegen, maar niet echt noemenswaardig.

Ik snap er in ieder geval maar weinig van en de installateur doet een beetje alsof ik gek ben ofzo.
Goed ze staan mij te woord en leggen dingen uit die ik via tweakers al begreep eigenlijk, maar als ik dan over die 20c bij -10 begin is het “ja zet maar de thermostaat op 28c beneden dan word het boven ook warmer.. duhhhh”.

Wat heb ik daar nou weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Bozebeer38 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 11:31:
[...]

Snap ik dus ook niet.

Boven kan ik het dus alleen “begrenzen”, maar met de WTW op automatisch of als ik het wat forceer op stand 2 of 3 (en dat zijn mijn enige opties als huurder) voelt de lucht erg koud wat door die schachten/filters aan het plafond wat er uit komt qua lucht.

Dat koude airco gevoel wat je soms hebt als je ergens in een winkel in de zomer precies in het pad van zo’n ding staat met je nek? Dat gevoel zeg maar.

Nu heb ik boven het sinds vannacht “begrenst” op 20c, gewoon om te kijken of er überhaupt iets stijgt gezien beneden de pomp, zelfs nu op moment van typen, nog steeds draait op “room rotation”, wat ik aanneem betekent dat het water en/of lucht rondpompt en probeert temperatuur op peil te houden beneden op zijn minst.

Boven verwarmt er niks bij in ieder geval, na vele uren is het eerder exact gelijk gebleven of zelfs wat gedaald inmiddels in de kleinste slaapkamer.
De grootste, waar wij dan slapen, is het iets gestegen, maar niet echt noemenswaardig.

Ik snap er in ieder geval maar weinig van en de installateur doet een beetje alsof ik gek ben ofzo.
Goed ze staan mij te woord en leggen dingen uit die ik via tweakers al begreep eigenlijk, maar als ik dan over die 20c bij -10 begin is het “ja zet maar de thermostaat op 28c beneden dan word het boven ook warmer.. duhhhh”.

Wat heb ik daar nou weer aan?
ik volg dit topic al een poosje.wat er hier mankeert ? (ik kijk even in mijn glazenbol)
er is waarschijnlijk geen goede zone regeling geinstaleert. (of er is op bespaart)
waardoor de warmte pomp het eigenlijk niet trekt. hij moet zeg maar nu alles verwarmen.
en waarschijnlijk heb je ook geen elektrisch element. om bij extreme kou bij te stoken.
je bent waarschijnijk opgezadelt met een halve instalatie. (iets wat veel te vaak voorkomt)
goed dit gezegdt hebben heb je een rechtsbijstandverzekering ? mag je ze nu inschakelen.
een beetje klanten van kastje naar de muur toe sturen. dan is dat wel een gepaste actie.

en een wtw unit. die heeft echt wel 20 graden warme lucht nodig liefst zelfs 21 graden om te werken.
en het liefst ook nog uit kamers. (oftewel de koude lucht die voelt is helemaal verklaarbaar)
vraagje zit die wtw unit nog gekoppelt aan de warmte pomp instalatie of is deze volledig stand alone ?
welke wtw unit heb je ? ook hier is soms nog weleens wat aan te sleutelen/ door de instalateur!!.

maar zet je beneden thermostaat eens voor de grap eens op 22 graden wat gebeurt er dan ? gaat de pomp dan harder werken ? waarschijnlijk staat je pomp nu op een te laag vermogen te draaien. waardoor hij het niet warm krijgt. opzich is het wel een 'goed' idee van de instalatuer wel om de thermostaat hoger in te stellen. goed staat bewust tussen haakjes. met een fatsoenlijke zone regeling etc is dat niet persee nodig.

en dat is zeg maar het leuke bij een huurwoning. je kan een halve installatie maken (en dat gebeurt ook dus)
als de klant later komt klagen/zeiken. >:) (geintje uw klacht is terecht) dan laat je ze in het maar uitzoeken.
uiteindelijk is er allang betaalt/of er wordt betaalt. het gaat om de kwantieteit en niet on de kwaliteit helaas.
(ik zit er zelf namelijk ook in en kan een hele pagina vullen over woningbouw en verwarmings monteurs)

eigenlijk moet u nu een klacht indienen bij woningstichting want het is niet opgelost.
klachten worden zeg maar wel series genomen. de vraag is voor hoelang maar goed.
of je stapt naar de huurcomissie. want er zijn zeg maar bepaalde voorwaarden verwarming.

na zit ik er niet zo heel diep in en de info die hier geeft is ook vrij karig. maar ik kan ook niet alles
verwachten van een leek. is er ergens te vinden hoeveel kw de warmte opbrengt bij een buiten temp van o graden ik zie voorbij komen dat het gaat om 77 m2 met een plafond hoogt van 2,4 is 185 afgerondt.
x 60 watt. is 11 kw. na laten we 55 watt per kub pakken 10 kw. is die warmte pomp moet rond de 15 kw zijn.
om bij deze weerstomstandigsheden nog iets op te kunnen brengen. (ik kan je zo al zeggen dat is ie niet)

en hoe zit het met je warmwater voorziening moet de warmte pomp dat ook nog fixen of zit dat anders ?

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 10-03-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
miciel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:26:
[...]

ik volg dit topic al een poosje.wat er hier mankeert ? (ik kijk even in mijn glazenbol)
er is waarschijnlijk geen goede zone regeling geinstaleert. (of er is op bespaart)
waardoor de warmte pomp het eigenlijk niet trekt. hij moet zeg maar nu alles verwarmen.
en waarschijnlijk heb je ook geen elektrisch element. om bij extreme kou bij te stoken.
je bent waarschijnijk opgezadelt met een halve instalatie. (iets wat veel te vaak voorkomt)
goed dit gezegdt hebben heb je een rechtsbijstandverzekering ? mag je ze nu inschakelen.
een beetje klanten van kastje naar de muur toe sturen. dan is dat wel een gepaste actie.

en een wtw unit. die heeft echt wel 20 graden warme lucht nodig liefst zelfs 21 graden om te werken.
en het liefst ook nog uit kamers. (oftewel de koude lucht die voelt is helemaal verklaarbaar)
vraagje zit die wtw unit nog gekoppelt aan de warmte pomp instalatie of is deze volledig stand alone ?
welke wtw unit heb je ? ook hier is soms nog weleens wat aan te sleutelen/ door de instalateur!!.

maar zet je beneden thermostaat eens voor de grap eens op 22 graden wat gebeurt er dan ? gaat de pomp dan harder werken ? waarschijnlijk staat je pomp nu op een te laag vermogen te draaien. waardoor hij het niet warm krijgt. opzich is het wel een 'goed' idee van de instalatuer wel om de thermostaat hoger in te stellen. goed staat bewust tussen haakjes. met een fatsoenlijke zone regeling etc is dat niet persee nodig.

en dat is zeg maar het leuke bij een huurwoning. je kan een halve installatie maken (en dat gebeurt ook dus)
als de klant later komt klagen/zeiken. >:) (geintje uw klacht is terecht) dan laat je ze in het maar uitzoeken.
uiteindelijk is er allang betaalt/of er wordt betaalt. het gaat om de kwantieteit en niet on de kwaliteit helaas.
(ik zit er zelf namelijk ook in en kan een hele pagina vullen over woningbouw en verwarmings monteurs)

eigenlijk moet u nu een klacht indienen bij woningstichting want het is niet opgelost.
klachten worden zeg maar wel series genomen. de vraag is voor hoelang maar goed.
of je stapt naar de huurcomissie. want er zijn zeg maar bepaalde voorwaarden verwarming.

na zit ik er niet zo heel diep in en de info die hier geeft is ook vrij karig. maar ik kan ook niet alles
verwachten van een leek. is er ergens te vinden hoeveel kw de warmte opbrengt bij een buiten temp van o graden ik zie voorbij komen dat het gaat om 77 m2 met een plafond hoogt van 2,4 is 185 afgerondt.
x 60 watt. is 11 kw. na laten we 55 watt per kub pakken 10 kw. is die warmte pomp moet rond de 15 kw zijn.
om bij deze weerstomstandigsheden nog iets op te kunnen brengen. (ik kan je zo al zeggen dat is ie niet)

en hoe zit het met je warmwater voorziening moet de warmte pomp dat ook nog fixen of zit dat anders ?
Ik heb vandaag weer contact gehad met de installateur, die heeft de vraag van zoneregeling neergelegd bij de verhuurder.

Want dit is inderdaad niet aanwezig.
Het is dus een master-slave opzet, stopt het beneden? Dan stopt het boven.

Boven kan je dus alleen een “grens” instellen, maar dat is meer voor de sier voor mijn gevoel.
Is het echt koud buiten? Zit je zelfs onder de winter deken nog net niet te rillen.. nee, dat is vind ik achterlijk.
Dit heb ik in nette woorden uiteraard, duidelijk gemaakt.

Beneden staat sowieso op 22 (omdat 21 ronduit fris is in huis dan) en zelfs dat voelt (op schouder niveau) koud.. en dat is niet zo vreemd als het plafond boven minimaal 4 graden kouder is en op echt koude nachten is dat bijna 5 graden lager.

De pomp moet misschien niet harder werken maar wel veel langer doorgaan om het allemaal op peil te houden omdat de bovenverdieping de warmte steeds wegtrekt en “nietig” maakt zeg maar.
Je merkt dit ook door dat ondanks de pomp lang doorgaat, het boven niet stabiel blijft en al helemaal niet echt warmer word.. ja na 2 weken ja.

Ik ben niet heel thuis in het hele warmte / koude transitie verhaal, maar volgens mij is dit niet perse hogere wiskunde, maar gewoon natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Bozebeer38 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Ik heb vandaag weer contact gehad met de installateur, die heeft de vraag van zoneregeling neergelegd bij de verhuurder.

Want dit is inderdaad niet aanwezig.
Het is dus een master-slave opzet, stopt het beneden? Dan stopt het boven.

Boven kan je dus alleen een “grens” instellen, maar dat is meer voor de sier voor mijn gevoel.
Is het echt koud buiten? Zit je zelfs onder de winter deken nog net niet te rillen.. nee, dat is vind ik achterlijk.
Dit heb ik in nette woorden uiteraard, duidelijk gemaakt.

Beneden staat sowieso op 22 (omdat 21 ronduit fris is in huis dan) en zelfs dat voelt (op schouder niveau) koud.. en dat is niet zo vreemd als het plafond boven minimaal 4 graden kouder is en op echt koude nachten is dat bijna 5 graden lager.

De pomp moet misschien niet harder werken maar wel veel langer doorgaan om het allemaal op peil te houden omdat de bovenverdieping de warmte steeds wegtrekt en “nietig” maakt zeg maar.
Je merkt dit ook door dat ondanks de pomp lang doorgaat, het boven niet stabiel blijft en al helemaal niet echt warmer word.. ja na 2 weken ja.

Ik ben niet heel thuis in het hele warmte / koude transitie verhaal, maar volgens mij is dit niet perse hogere wiskunde, maar gewoon natuurkunde.
kouw binnen de isolerende schil van je woning kan zeker deze klachten geven. trekt/tocht/koudeval.
je verhaal klopt. en nee hier kan men niet tegenop stoken door enkel de benenverdieping te verwarmen.
(zowel je vloer heeft niet zoveel vermogen. /en je installatie:warmte pomp is daar niet voor ontworpen.)
het idee om een geode zoneregeling aan te vragen/te laten instaleren kan hierbij wel helpen.
maar dan heb je dus master/master regeling nodig. maar die zijn wat lastiger om te vinden.
langer uitzoekwerk. en wat lastiger om te instalaren. (je bent zeg maar zo een dag verder)
het instalaeren van een goede naregeling vraagt wat meer tijd en aandacht dan het standaard werk.
als je er goed in ben kan er een redelijk boterham mee verdienen. (das dus een beetje wat ik doe)
het voordeel van een zone regeling als beneden warm is kan die voor boven gaan draaien en andersom.
(of beide verdiepingen tegelijkertijd) ik zit helaas niet in panasonic, maar meer in de cv ketel kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Als je de vloerverwarming beneden een beetje knijpt door elke lus een lagere flow te geven zou je vanzelf meer warmte boven moeten krijgen. Je installateur moet maar eens een rapport laten zien dat alles waterzijdig in balans is en er daadwerkelijk water stroomt door de lussen op de bovenverdieping. Ook ontluchten is een goed plan. Die installateur kan zoveel meer doen dan idiote voorstellen om de thermostaat op 28C te zetten. De thermostaat regelt voor je. Als je geen 28C wilt, dan moet je hem daar ook niet op instellen. Prutsers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Toch nog een update, het heeft allemaal even geduurd.

Blijkt toch een instelling “fout” geconstateerd te zijn, of misschien moet ik zeggen een onhandige instelling.
Het zat zo dat als de pomp aansloeg de boel boven wel mee draaide, dat werkte normaal, maar waar het mis ging is dat wanneer bijvoorbeeld 1 kamer op de begrensde temperatuur kwam, alles ophield met meedraaien boven.

Deze instelling hebben ze nu veranderd naar een verkapte passieve zone regeling, dat het dus niet allemaal stopt maar als Bijv. De kleinste slaapkamer toch nog niet op de grens zit en de pomp draait nog voor de warmte vraag beneden, dan blijft het boven daar in die zone ook nog meedraaien.

Snap ook niet waarom ze überhaupt dat niet als standaard hadden ingesteld.
Ik heb dit ook doorgegeven aan de verhuurder die ook die vraag bij de installateur gaat neerleggen waarom dit niet voor alle woningen is gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Okay toch nog een extra update, blijkt iets meer aan de hand te zijn.
Niet alleen mijn woning maar alle woningen hier, tot het punt dat 1 rijtje woningen naast die van ons van plan zijn een brief te gaan schrijven naar de verhuurder omdat het structureel te koud is.

Ikzelf en een buurman hebben inmiddels wel 1 ding kunnen vaststellen, waarvan we vermoeden dat dit, hoe simpel ook, waarschijnlijk de boosdoener is.

De thermostaat in de woonkamer, die is leidend, maar wijkt zowel bij buurman als bij mij met 1.5 tot 2 graden af van werkelijkheid.
Maw de thermostaat zegt bijvoorbeeld dat het 22c in de woonkamer is, maar met tig andere thermostaten zie je dat het meer rond de 20c hangt, op verschillende punten in de kamer uiteraard.

Bij buurman hebben ze dit ook met professionele meetapparatuur kunnen vaststellen, ik was daar bij immers, daarna thermostaat opnieuw gekalibreerd en dit leek inderdaad al een stuk normalere warmere woning op te leveren dusdanig dat ze zelfs de boel even moesten verlagen weer.

Bij mij? Weigeren ze te komen, waarom? Geen idee, wel vaak geklaagd maar wel gewoon netjes en normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Je zou kunnen overwegen om een temperatuursensor met bluetooth op te hangen zodat je zelf de temperatuur kunt loggen. Je hebt tegenwoordig aardig wat goedkope sensoren die +-0.3C accuraat zijn, en 0.01C precisie. Dat is goed genoeg om a) te weten of je thermostaat slecht gekalibreerd is en b) of de kamer warmer of kouder wordt.

Zou je het type thermostaat kunnen vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07-05 22:17
miciel schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:26:
[...]

77m2 huis uit 2023 en 10-15 KW wp nodig? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Die 17.5 graden vind ik een hele normale temperatuur voor een bovenverdieping.
Ik niet. Allereerst verwacht ik dat zulks instelbaar is, we hebben allemaal verschillende voorkeuren, leeftijd, gezondheid en doelen met die ruimtes (slaapkamer =/= werkruimte bijv).
Vochtproblemen voorkom je door goed te ventileren, niet door het nog warmer te stoken.
Los van elkaar hangen die natuurlijk niet. Ventileren gebeurt in veel woningen, ook nieuwe, nog altijd via roosters. Als daar geen verwarmingsvermogen tegenover staat, zit je naast op de tocht, een gekende, en in Nederland ondergewaardeerde, vector voor verzwakking, in een te koude ruimte. 17,5 zit onder de grens die de WHO aanhoudt voor een gezond binnenklimaat (minimum: 18C).
Tim123 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:05:
[...]

Misschien zijn de ruiten nog niet geïnstalleerd :?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Tim123 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:05:
[...]

Er wordt gesproken van warmtevraag, dat betekent een WP 3 tot 5 kW (bij COP=3) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Joris748 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:19:
[...]

Er wordt gesproken van warmtevraag, dat betekent een WP 3 tot 5 kW (bij COP=3) :)
Dat zou eerder kunnen inderdaad... Hoewel 5 kw nog steeds vrij groot met deze getallen icm wtw.
Maar goed, laten we niet teveel of topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
@Bozebeer38
Je geeft aan dat het een woning uit 2023 is.
Wanneer is de woning opgeleverd, is de woning aansluitend wel goed drooggestookt? Alle bouwvocht moet er immers wel uit.
Veel bouwvocht, icm te koud in huis kan wel schimmels gaan veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zou nog steeds helpen om een foto van de onderdelen van het systeem te zien, zeker de binnenunit en vloerverdelers.
In een moderne woning van 77 m² met wtw moet de boel ook zonder complexe zonering binnen 1 graad kunnen blijven, dus dat kun je ook nog proberen: alle zonekleppen eraf klikken en dan fatsoenlijk inregelen.
Veel installateurs denken dat een zoneregeling een waterzijdige inregeling overbodig maakt en dan krijg je ook dit soort problemen.
Je kunt er niets mee kapot maken en de boel gaat waarschijnlijk zuiniger draaien :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
P5ycho schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:11:
Je zou kunnen overwegen om een temperatuursensor met bluetooth op te hangen zodat je zelf de temperatuur kunt loggen. Je hebt tegenwoordig aardig wat goedkope sensoren die +-0.3C accuraat zijn, en 0.01C precisie. Dat is goed genoeg om a) te weten of je thermostaat slecht gekalibreerd is en b) of de kamer warmer of kouder wordt.

Zou je het type thermostaat kunnen vermelden?
Dat van die Bluetooth hadden hun dus gedaan naast de thermostaat los er bij, die losse en Bluetooth gaven beide dezelfde afwijking aan. (of heel dicht in de buurt).
De losse heb ik van hun geleend en zelf wat goedkopere tot iets duurdere op tactische plekken op schouder hoogte geplaatst min of meer midden van de beneden verdieping en midden van de woonkamer.

Allemaal zeggen ze eigenlijk hetzelfde, 22c op de echte thermo? Dan is het 19.7min tot Max 20.5 op alle andere.

Type thermostaat, er staat alleen panasonic op, geen serie nummer of iets soortgelijks.
Wel weet ik dat ze het binnen 10 min kunnen her-kalibreren, zelf gezien immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Tim123 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:25:
[...]

Dat zou eerder kunnen inderdaad... Hoewel 5 kw nog steeds vrij groot met deze getallen icm wtw.
Maar goed, laten we niet teveel of topic gaan.
Er word altijd gelucht, zolderraam of dakraam, overdag open en boven hebben we luiken die ook van de verhuurder open moesten blijven de eerste twee maanden en die staan open juist voor bouwvocht.
Dit doen we dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Proton_ schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:44:
Het zou nog steeds helpen om een foto van de onderdelen van het systeem te zien, zeker de binnenunit en vloerverdelers.
In een moderne woning van 77 m² met wtw moet de boel ook zonder complexe zonering binnen 1 graad kunnen blijven, dus dat kun je ook nog proberen: alle zonekleppen eraf klikken en dan fatsoenlijk inregelen.
Veel installateurs denken dat een zoneregeling een waterzijdige inregeling overbodig maakt en dan krijg je ook dit soort problemen.
Je kunt er niets mee kapot maken en de boel gaat waarschijnlijk zuiniger draaien :)
De regeling in ieder geval boven is al een stuk beter.
Ik merk wel verschil dat als de boel draait beneden en de begrenzing boven is nog niet bereikt op 1 kamer, dan voel je dat het nog wel blijft meedraaien.
Dat was eerder niet het geval.

Op hele koude dagen (wat we toch nog lijken te hebben vooral in de nacht) komt het niet meer echt onder de 18c.

Dat was eerder echt anders voor ze dit veranderde.
Extra thermostaten laten boven zien dat wat de thermo voor begrenzing in de slaapkamers laat zien, ook klopt.

Daarom valt het beneden des te meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Niet zo gek dat het dan zo koud is boven, je hebt alle ramen open staan! Je hebt toch niet voor niets een wtw? zet die dan een standje hoger als je vocht kwijt probeert te raken?

Als je ons een beter idee geeft van wat je nu precies in huis hebt, kunnen wij wellicht beter meedenken dan die installateur van je. Moet je wel even wat foto's plaatsen.

[ Voor 32% gewijzigd door P5ycho op 03-04-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
P5ycho schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:25:
Niet zo gek dat het dan zo koud is boven, je hebt alle ramen open staan! Je hebt toch niet voor niets een wtw? zet die dan een standje hoger als je vocht kwijt probeert te raken?

Als je ons een beter idee geeft van wat je nu precies in huis hebt, kunnen wij wellicht beter meedenken dan die installateur van je. Moet je wel even wat foto's plaatsen.
Zolder raam is niet voluit open hè.
Ik had het ook geprobeerd als ik dat dicht hield, maakt(e) geen enkel verschil uit.

Eveneens ook geprobeerd de kou met warme lucht in het huis te “mixen” via de wtw.(met ramen dicht uiteraard)
Maakte geen hol uit.

Nu na de relatief kleine aanpassing boven, zie je of voel je verschil.
Nog niet perfect, maar dat komt door het structurele te koud zijn van de gehele beneden verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
P5ycho schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:25:

Is niet nodig naar mijn mening, het is domweg de thermostaat beneden die een verkeerde opdracht geeft op basis van verkeerde informatie naar de pomp.

Ik zie dit inmiddels bij alle huizen, dit is inmiddels zeer duidelijk voor iedereen behalve de installateur die zeer moeilijk doet en vind dat er niks aan de hand is. (Zonder te meten, ja behalve bij die ene buur waar ze dit wel deden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik ben er nog lang niet uit dat de thermostaat hier de enige oorzaak is. Ik vind het zelfs niet zo plausibel. Dan zou de hele straat een Panasonic thermostaat moeten hebben hangen die verkeerd gecalibreerd is. Ik acht Panasonic wel instaat om de thermostaat af fabriek goed te calibreren.

Ik dacht bijvoorbeeld nog aan:
- minimale belasting wp, pendelgedrag icm ruimteregeling
- waterzijdige inregeling vloerverwarming
- thermostaat verkeerd ingesteld, bijv hysterese
- stooklijn die niet past bij vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
P5ycho schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:59:
Ik ben er nog lang niet uit dat de thermostaat hier de enige oorzaak is. Ik vind het zelfs niet zo plausibel. Dan zou de hele straat een Panasonic thermostaat moeten hebben hangen die verkeerd gecalibreerd is. Ik acht Panasonic wel instaat om de thermostaat af fabriek goed te calibreren.

Het zou prima een batchprobleem kunnen zijn. Bij projectbouw is er een aanzienlijke kans dat meerdere thermostaten uit dezelfde batch komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Prima, maar ik heb Panasonic hoger in het vaandel staan dan de gemiddelde projectinstallateur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
P5ycho schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:38:
Prima, maar ik heb Panasonic hoger in het vaandel staan dan de gemiddelde projectinstallateur :X
Dat zeker. Maar zelfs Panasonic kan fouten maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
P5ycho schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:59:

Ik denk dat dit exact dus aan de gang is, twee huizen met een thermo verkeerd gekalibreerd.
Alle buren klagen over exact hetzelfde.

De temperatuur van water en dergelijke hadden ze toevallig toen ze boven de boel wat anders gingen instellen gecheckt en die was op zich zoals je het mocht verwachten zowel boven als beneden.

Nee het enige wat tot nu toe echt afwijkt is de thermostaat.
Ik merkte ook het verschil bij de buren waar ze dit opnieuw instelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bozebeer38
Na veel zeiken is het probleem opgelost.
Verhuurder zelf had ik niks aan, bedrijf verantwoordelijk voor installatie zelf maar weer gebeld.
Ze kwamen de volgende dag onverwacht langs (lekker handig), inderdaad thermostaat 2 graden te hoog qua sensor.

2 graden verlaagd en nu zie je exact de juiste temperatuur (als ik dit check op andere thermostaten) maar gek genoeg ook boven.
Waar dit voorheen nog best kon verschillen per ruimte zijn de slaapkamers nu exact gelijk, in dit geval +/- 19 graden. (ik had dit daar eerder op begrenst toen het zo hardnekkig fris bleef)

Wel heeft dit allemaal onnodig lang geduurd, voor een oplossing in letterlijk 4 minuten.
Ook beneden voel ik nu voor het eerst wat warmte onder de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
En nu is het weer zo dat de boiler 24/7 staat te draaien zonder duidelijke reden.

Begin te denken dat ze expres de boel te hoog voor de sensor hadden ingesteld bij iedereen.
Anders werkt die troep gewoon niet.

Edit Sterker nog, ik zie dat de boiler nu eigenlijk alle warmte er uit aan het trekken is.
Waar het eerst sinds ik hier woon (op de thermostaat tenminste) het tussen de 21c en 22c hield, dit ook eerst deed Na de kalibratie als in, na 2 graden verlagen qua sensor ging het netjes bijwarmen weer van 19c naar 22c.

Nu is het inmiddels weer onder 20.5c aangekomen na dus de hele middag avond en nacht eindeloos water rond te pompen en dus aan het afkoelen is geslagen.
Dit begon op 22c toen en zit nu dus op 20.5c.

Wat een troep.

Edit 2, enige voordeel, de thermostaat geeft nu wel de werkelijke waarde aan. :+

[ Voor 60% gewijzigd door Bozebeer38 op 15-04-2023 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleepyBear89
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-05 21:36
Dit is ter info en geen oplossing voor het probleem, daar lijkt nog steeds in het systeem iets niet correct.

Maar wat ik in het Panasonic warmtepompen forum lees, en wat ook bij mijzelf het geval was, is dat al die Panasonic controllers structureel 2 graden afwijken. Je kan het zelf controleren door hem uit te zetten op de controller en dan de toetsencombinatie "Terug-Enter-Pijltje naar rechts" in te drukken, dan kom je in het menu om onder andere de temperatuursensor kalibratie toe te passen/te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
SleepyBear89 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 18:21:
Dit is ter info en geen oplossing voor het probleem, daar lijkt nog steeds in het systeem iets niet correct.

Maar wat ik in het Panasonic warmtepompen forum lees, en wat ook bij mijzelf het geval was, is dat al die Panasonic controllers structureel 2 graden afwijken. Je kan het zelf controleren door hem uit te zetten op de controller en dan de toetsencombinatie "Terug-Enter-Pijltje naar rechts" in te drukken, dan kom je in het menu om onder andere de temperatuursensor kalibratie toe te passen/te zien.
Dat is wel apart dan.
Vandaag weggeweest, kom net thuis.
Boiler nog steeds aan het doorgaan, temperatuur gezakt naar 20.3 dus als dat ding aan het verwarmen zou zijn, kan het ‘t niet.

De warmtepomp was ook stil, die heb ik nu weer “werkend” gekregen door expres de temperatuur 30 seconden te verhogen van 21 naar 22, toen hoorde je het weer aanspringen.
Terug naar 21 en nog steeds gaat het nu door, maar de boiler dus ook. Die kapt er maar niet mee.

Er dus naar mijn mening iets structureel mis met de opzet of afstelling of ik weet het ook niet meer, dit gaat mijn petje te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Uiteindelijk het draaien van de boiler kunnen stoppen.
Ik ben er achter gekomen dat het domweg het water rondpompte door de vloeren, alsof het “denkt” dat er een vraag voor warmte was, terwijl de warmtepomp niet draaide en ook niet vanzelf meer aan ging.

Dit kon ik forceren door expres de warmtevraag te verhogen, in dit geval door van 21 naar 22 te gaan, even luisteren of het aanging nu en dat deed het, dan weer snel te verlagen naar 21c.
Waarna het nu wel gewoon zijn werk deed en na opwarmen (wat je duidelijk in de vloeren ook kon voelen) beide apparaten er ook mee ophielden.

Dus dat is wel een behoorlijk dingetje, dit zou maar eens gebeuren als je op vakantie gaat en de boiler zelfstandig aan springt 24/7 zonder vraag voor vanuit warmtepomp voor warmen of koelen wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Bleef weekje goed, weer vrijdag, hop boiler slaat weer aan zonder reden of warmtevraag of wat dan ook.
Domweg draaien en water rondpompen.

Maar weer bellen, moet zeggen, had ik dit huis maar nooit genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Bozebeer38 Wat bedoel je precies met 'boiler slaat aan'?
In warmtepomp-context wordt met 'boiler' het douchewatervat bedoeld en daar valt weinig aan te slaan.
De buitenunit draait dus niet zeg je, er is dus alleen het verbruik van een circulatiepomp?

Blijkbaar komen de mensen die het geïnstalleerd hebben er ook niet uit en hebben ze in de afgelopen week niets veranderd, dus blijft het gedrag ook ongewijzigd.

Misschien kan je een schets maken van het systeem, met leidingwerk, driewegkleppen, pompen, buffer- en boilervaten erin? Of een paar foto's van wat waar op de print is geschroefd?
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een pomp verkeerd is aangesloten en op het SWW-circulatie contact zit, waardoor hij gaat draaien bij een legionellarun of iets dergelijks.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Proton_ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:57:
@Bozebeer38 Wat bedoel je precies met 'boiler slaat aan'?
In warmtepomp-context wordt met 'boiler' het douchewatervat bedoeld en daar valt weinig aan te slaan.
De buitenunit draait dus niet zeg je, er is dus alleen het verbruik van een circulatiepomp?

Blijkbaar komen de mensen die het geïnstalleerd hebben er ook niet uit en hebben ze in de afgelopen week niets veranderd, dus blijft het gedrag ook ongewijzigd.

Misschien kan je een schets maken van het systeem, met leidingwerk, driewegkleppen, pompen, buffer- en boilervaten erin? Of een paar foto's van wat waar op de print is geschroefd?
Het zou bijvoorbeeld kunnen dat een pomp verkeerd is aangesloten en op het SWW-circulatie contact zit, waardoor hij gaat draaien bij een legionellarun of iets dergelijks.
Kan je allemaal niet bij, mag ik niet eens aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03

Je hebt ook mensen die meer doen dan alleen slapen in een slaapkamer zoals studeren of als werkruimte gebruiken dan is ineens 17.5 te koud.

Vochtproblemen in een nieuwbouwwoning is sowieso heel onwaarschijnlijk (alleen 1e jaar ivm bouwvocht), daarvoor hoef je niet te stoken boven.

Zoiets hoort aanpasbaar te zijn voor bewoners.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2023 09:06 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Bozebeer38 Je hoort het via de verhuurder te spelen, de verhuurder is verplicht om de huurder een warm huis te verzorgen, is dat niet mogelijk kan je in iedergeval huurvermindering eisen.

Hier zijn juridische brieven voor waarbij je de verhuurder een redelijke termijn geeft om het op te lossen.
Zodra je met huurvermindering etc begint zijn er ineens wel dingen mogelijk vanuit de verhuurder.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Bozebeer38 Je mag wel foto's maken, typenummers opzoeken, antwoord geven op "Wat bedoel je precies met 'boiler slaat aan'", je stroomverbruik loggen via de digitale hoofdmeter :)

Je grootste probleem is opgelost: het wordt weer warm boven.
Als ik het goed begrijp is het probleem nu beperkt tot het onterecht lopen van een circulatiepomp. Dat is een verspilling van hooguit een watt of 30, vervelend maar niet echt reden tot verhuizen. Dus nu kun je het beste informatie verzamelen en ze net zo lang laten terugkomen tot het opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Brent schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:18:
[...]
[...]

Los van elkaar hangen die natuurlijk niet. Ventileren gebeurt in veel woningen, ook nieuwe, nog altijd via roosters. Als daar geen verwarmingsvermogen tegenover staat, zit je naast op de tocht, een gekende, en in Nederland ondergewaardeerde, vector voor verzwakking, in een te koude ruimte. 17,5 zit onder de grens die de WHO aanhoudt voor een gezond binnenklimaat (minimum: 18C).
[...]
Dat gebeurd met ventilatie C of D met alleen roosters is niet voldoende want je moet onderdruk hebben in nieuwere woningen willen de ventilatieroosters iets doen.

Gezond binnenklimaat is 15c, een gezond leefklimaat is minimaal 18c inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Proton_ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 09:15:
@Bozebeer38 Je mag wel foto's maken, typenummers opzoeken, antwoord geven op "Wat bedoel je precies met 'boiler slaat aan'", je stroomverbruik loggen via de digitale hoofdmeter :)

Je grootste probleem is opgelost: het wordt weer warm boven.
Als ik het goed begrijp is het probleem nu beperkt tot het onterecht lopen van een circulatiepomp. Dat is een verspilling van hooguit een watt of 30, vervelend maar niet echt reden tot verhuizen. Dus nu kun je het beste informatie verzamelen en ze net zo lang laten terugkomen tot het opgelost is :)
Klopt wat je zegt, het is de circulatie pomp maar die zit bij of onder? De boiler.
Ik zal foto’s plaatsen van het een en ander, serie nummers zijn nergens aanwezig of zichtbaar.

Edit, wil opeens niet meer lukken om foto’s toe te voegen, tweakers weigert ze toe te voegen.

https://imgur.com/4UaPDWC
https://imgur.com/LKh9nXc
https://imgur.com/9HPgZYS
https://imgur.com/fZQqxmk
https://imgur.com/qpufbKv
https://imgur.com/97GWeOO
https://imgur.com/b3LzeDG

Beter dan dit gaat het mij even niet lukken.
Tweakers werkt niet mee, Safari is poep of een combinatie van beide.

[ Voor 14% gewijzigd door Bozebeer38 op 21-04-2023 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@mr_evil08 je bent je ervan bewust dat je op relatief offtopic posts van een paar weken oud aan het reageren bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b3LzeDG.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/97GWeOO.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qpufbKv.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fZQqxmk.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9HPgZYS.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4UaPDWC.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LKh9nXc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Spoiler tags werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Dat ziet er uit als een Danfoss Icon zoneregeling. Als die geen signaal aan de warmtepomp kan geven, of de warmtepomp-WAR vindt het water heet genoeg, kun je vreemd gedrag krijgen. De (enkele?) afgiftepomp zit blijkbaar in de Pana all-in-one en moet aan als de Danfoss regeling warmtevraag heeft, maar of de warmtepomp aan gaat wordt misschien anders bestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Proton_ schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 14:10:
Dat ziet er uit als een Danfoss Icon zoneregeling. Als die geen signaal aan de warmtepomp kan geven, of de warmtepomp-WAR vindt het water heet genoeg, kun je vreemd gedrag krijgen. De (enkele?) afgiftepomp zit blijkbaar in de Pana all-in-one en moet aan als de Danfoss regeling warmtevraag heeft, maar of de warmtepomp aan gaat wordt misschien anders bestuurd.
Als je met afgiftepomp de verdelers bedoelde dan is er nog 1, beneden en boven zitten ze, maar had van 1 foto gemaakt, geen wezenlijk verschil.

Zoals ik het weet behoort de warmtepomp aan te gaan als de temperatuur net zakt onder de aangegeven grens in de woonkamer.
Dus op 20c, zakt het naar 19.9? Dan hoor je het normaliter aangaan (als in letterlijk hoor je het op zolder) en de circulatie pomp volgt dan om alles rond te stuwen.

Nu gaat de circulatie pomp onverwacht aan, terwijl het op de thermostaat beneden op 20c gewoon staat en andere thermostaten dit ook reflecteren, zo rond de 20.5 bijvoorbeeld.

Maar goed ze zouden mij terugbellen hierover, niks gehoord uiteraard.
Maar zijn wel meer problemen in dit huis, halve trap moet er weer uit.(niet uitgewerkt hout, hars plekken die ze niet kunnen herstellen, scheuren in het hout etc)

Ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozebeer38
Alles doorgelicht door installateur, niks gevonden tot dus ver waarom de circulatiepomp zomaar gaat draaien.
Vonden toevalligerwijze wel een verkeerde instelling, iets wat bij -4 graden hoort aan te gaan stond op 0 graden, maar verder is alles zoals het hoort.

Contact is opgenomen met fabrikant van de hele mikmak of zij nog iets kunnen bedenken waarom de pomp zomaar aan zwengelt zonder warmte vraag.
Pagina: 1