Stucen, vloer, keuken volgorde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:36
In Q4 van dit jaar wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.
We hebben een stucadoor geregeld, een keuken gekocht (eiland) en een vloer (pvc lijm) voor in de woonkamer. Nu is de vraag: wat is handig qua volgorde?

Ik hoor dat eerst stucen/verven handig is, omdat dat vaak een grote zooi wordt op de vloer. Klopt dat? En maakt het uit of je eerst de keuken doet of de vloer? Voordeel van eerst de keuken (lijkt me) is dat de vloer niet beschadigd kan raken bij de montage. Nadeel is dat je de opstelling van de je keuken dan niet kan veranderen, maar dat zie ik sowieso niet gebeuren.

Iemand ervaring/tips? Zie ik dingen over het hoofd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Stuccen, schilderen, vloeren, keuken, plinten.

Zie ook Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Hier is dit al tientallen keren besproken.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 25-02-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:06:
Stuccen, schilderen, vloeren, keuken, plinten.

Zie ook Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3. Hier is dit al tientallen keren besproken.
Thanks, kun je aangeven waarom vloeren eerst handig is?

Edit: ok ik ga even kijken

[ Voor 4% gewijzigd door BertVK op 25-02-2023 15:09 . Reden: Edit: ok ik ga even kijken ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Zodat je keuken op de vloer staat en de keukenplint mooi aansluit op de vloer en je eventueel je keuken anders kunt opstellen in de toekomst. Bij PVC maakt het niet zoveel uit overigens, zo'n vloer gaat doorgaans net zo lang mee als een keuken. Daar zou je nog kunnen kiezen om eerst de keuken te doen en dan de vloer zo ver mogelijk onder de keuken te leggen. Daarna keukenplint erop klikken. Wel egaliseren voor de keuken dan.

Als je bang bent dat de vloer beschadigd kun je stucloper o.i.d. plaatsen voordat de keukenmonteurs komen.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 25-02-2023 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:06
BertVK schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:02:
In Q4 van dit jaar wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.
We hebben een stucadoor geregeld, een keuken gekocht (eiland) en een vloer (pvc lijm) voor in de woonkamer. Nu is de vraag: wat is handig qua volgorde?
Het hangt mede van je materialen af. Plafond/muren stucen is handig om als eerste te doen, met oog op beschadiging van je vloer/keuken. Aangezien je pvc-lijmvloer hebt, kan dat bij jou ook goed. Heb je een vloer die bewerkelijk is om te leggen (lees: waarbij je de wanden snel beschadigt), is het soms slimmer om eerst die vloer te doen en dan goed af te dekken. (Zo kon ik de muren van kinderkamers na het leggen van marmoleum deels opnieuw behangen.)
Of een vloer wel of niet onder de keuken moet worden gelegd, is ook afhankelijk van het materiaal. Ligt dat vast op de grond (pvclijm, marmoleum, gietvloer) dan leg je eerst de vloer en plaats je daarna je keuken. Bij laminaat of klikpvc is dat anders, dat kan bol gaan staan als er een te zwaar gewicht op staat, omdat de vloer niet meer kan werken. Maar dat speelt bij jou niet.
Plinten doe je meestal als laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertVK
Toke_gt schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 15:51:
[...]

Het hangt mede van je materialen af. Plafond/muren stucen is handig om als eerste te doen, met oog op beschadiging van je vloer/keuken. Aangezien je pvc-lijmvloer hebt, kan dat bij jou ook goed. Heb je een vloer die bewerkelijk is om te leggen (lees: waarbij je de wanden snel beschadigt), is het soms slimmer om eerst die vloer te doen en dan goed af te dekken. (Zo kon ik de muren van kinderkamers na het leggen van marmoleum deels opnieuw behangen.)
Of een vloer wel of niet onder de keuken moet worden gelegd, is ook afhankelijk van het materiaal. Ligt dat vast op de grond (pvclijm, marmoleum, gietvloer) dan leg je eerst de vloer en plaats je daarna je keuken. Bij laminaat of klikpvc is dat anders, dat kan bol gaan staan als er een te zwaar gewicht op staat, omdat de vloer niet meer kan werken. Maar dat speelt bij jou niet.
Plinten doe je meestal als laatste.
Ok duidelijk. Dan doen we eerst de vloeren.
Pagina: 1