Sony WH-1000XM4 audiokwaliteit bedroevend via aux

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 23:04
Mijn vraag is gericht aan alle gebruikers van de Sony WH-1000XM4. Ik heb deze koptelefoon sinds vandaag in bezit en ik ben wat verbaasd over de wisselende geluidskwaliteit. Ik heb een aantal FLAC-muziekjes erbij gepakt om de koptelefoon te testen. Via bluetooth klinkt de koptelefoon prima en ben ik tevreden. Echter, zodra ik de koptelefoon via de auxkabel aansluit, is de geluidskwaliteit bedroevend slecht. De bas ontbreekt compleet, de gelaagdheid ontbreekt, het is net alsof ik oortjes van €10 heb. De aansluiting lijkt ook wat fragiel. Als ik wat aan de kabel friemel, valt zelfs vaak één kanaal compleet weg. Heeft iemand dit probleem ook ervaren?

Aux getest met:
  • Aorus X570 Elite on-board audio DAC.
  • Lenovo Thinkpad T495s
  • Xiaomi Mi T9 Pro
Ik heb verschillende kabels geprobeerd. Zelfs mijn 10 jaar oude Steelseries Siberia V2 van een luttele €100 klinkt vele malen beter. Heb ik een defecte koptelefoon?

Ik had graag de koptelefoon juist vanwege de bedrade mogelijkheid gebruikt... :/

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Al die Bluetooth ANC koptelefoons klinken bedroevend over AUX, dat wordt echt overal aangegeven. Via AUX wordt de geluidschip overgeslagen die wel de bluetooth data behandelt.

Als je AUX wil, dan geen bluetooth ANC koptelefoon nemen. Je WH1000-xm4 is niet defect. Ik heb zelf de WH1000-xm3 en de MDR1000x, en de Bose NC700, daar gebeurt dit ook. Is by design.

Lees je in in dit topic: Het grote Headphones topic

[ Voor 30% gewijzigd door gambieter op 24-02-2023 14:47 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvtxc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-06 23:04
Als ik zo de discussies over de XM4 op reddit lees, lijken velen zich hierin niet te herkennen. Het schijnt te helpen om bij gebruik van de auxkabel de XM4 aan te zetten. Daarmee wordt het geluid bij mij weliswaar iets luider, maar niet beter... Ik dacht, dat de DAC een veel groter verschil maakte: Thread 1 Thread 2
gambieter schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 14:43:
Als je AUX wil, dan geen bluetooth ANC koptelefoon nemen. Je WH1000-xm4 is niet defect. Ik heb zelf de WH1000-xm3 en de MDR1000x, en de Bose NC700, daar gebeurt dit ook. Is by design.
Ik zal morgen eens de Bose QuietComfort 35 II van mijn vriendin eens proberen om mezelf ervan te overtuigen. Als het verschil werkelijk bij alle ANC-koptelefoons zo groot is, ben ik wel teleurgesteld, wat de markt in dit prijssegment aanbiedt... Daarnaast heeft mijn mobo geen bluetooth-connectiviteit... :/

Canon 70D + Canon 50mm f1.8 STM | Sigma 10-20mm f4-5.6 | Canon EF 24-105mm f4L IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:55
dvtxc schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:11:
Als het verschil werkelijk bij alle ANC-koptelefoons zo groot is, ben ik wel teleurgesteld, wat de markt in dit prijssegment aanbiedt...
Helaas is dat inderdaad zo; deze koptelefoons zijn gericht op draadloze bediening. AUX is er maar even aangeknutseld en hadden ze er net zo goed af kunnen halen.
Daarnaast heeft mijn mobo geen bluetooth-connectiviteit... :/
Dat is een stuk makkelijker (en goedkoper) op te lossen dan met dure ANC koptelefoons (die dan waarschijnlijk ook geen ANC aan hebben) :)
uitvoering: TP-Link Bluetooth 5.0

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfBoy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:44
dvtxc schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:11:
Als ik zo de discussies over de XM4 op reddit lees, lijken velen zich hierin niet te herkennen. Het schijnt te helpen om bij gebruik van de auxkabel de XM4 aan te zetten. Daarmee wordt het geluid bij mij weliswaar iets luider, maar niet beter... Ik dacht, dat de DAC een veel groter verschil maakte: Thread 1 Thread 2

[...]

Ik zal morgen eens de Bose QuietComfort 35 II van mijn vriendin eens proberen om mezelf ervan te overtuigen. Als het verschil werkelijk bij alle ANC-koptelefoons zo groot is, ben ik wel teleurgesteld, wat de markt in dit prijssegment aanbiedt... Daarnaast heeft mijn mobo geen bluetooth-connectiviteit... :/
Je kunt natuurlijk altijd nog een bluetooth dongle kopen die in je usb-poort gaat: categorie: Bluetooth en IR dongels

Voor een paar euro ben je dan klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Als je ANC wilt maar primair bedraad gaat gebruiken, dan zou je een Bose QC25 spotgoedkoop moeten kunnen vinden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als ik https://www.reddit.com/r/...d_mode_sounds_worse_than/ lees dan zit het hem met name in de ingebouwde DSP die aan of uitgeschakeld wordt.
Uitgeschakeld zou je met equalizer aan de slag moeten.
Nou bestaat er gelukkig het AutoEQ project: https://github.com/jaakkopasanen/AutoEq

Makkelijkste testen is met de Android app Wavelet: https://play.google.com/s...com.pittvandewitt.wavelet
Daar zit namelijk al die zooi ingebouwd en kun je zo je specifieke headphones kiezen. Weet je ook of dat het is of niet, en kun je evt op je laptops toepassen.

Vul dat evt verder aan met een goede hi res usb dac en je hebt fantastisch geluid. Stiekem denk ik dat je met een echt goede dac die Wavelet niet nodig hebt, maar daar kom je maar op 1 manier achter :)

Qua dac kan ik overigens deze aanraden: https://m.nl.aliexpress.com/item/1005001756964380.html
Klinkt fantastisch, en als bonus kun je er ook een mix mee gebruiken. Werkt op je Android en je pc. Is eigenlijk bij iedere headphone wel een aanrader, dit ding loopt rondjes om de gemiddelde ingebouwde dac :)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 24-02-2023 21:10 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1