Ervaring met Taylor Cell String Optimizers (CSO)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldinho
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-02 20:39
Ik heb online gezocht, maar ik kan nog geen ervaringen vinden met zonnepanelen met de technologie van Taylor. Dit is een startup die samenwerkt met DMEGC Solar. De claim is dat daar waar een micro omvormer zoals de Enphase IQ7+ een paneel optimaliseert binnen een groep van panelen, de CSO technologie van Taylor zelfs binnen één paneel optimaliseert, waardoor het rendement van het paneel tot wel 20% hoger kan uitpakken in lastige gevallen zoals gedeeltelijke schaduw.

Ik heb nu een offerte voor een installatie met de DMEGC 370WP Full Black Taylor panelen en een 'traditionele' met Enphase micro omvormers. Deze laatste offerte is enorm veel duurder (15k vs 10.5k) dan de Taylor offerte met ongeveer dezelfde geleverde output. Het verschil is hierbij met name de prijs van de micro-omvormers, naast het feit dat de dure offerte ook outputgarantie geeft.

Omdat ik geen ervaringen kan vinden, ben ik benieuwd naar meningen vanuit deze community over de Taylor CSO technologie vs. micro-omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mening...
Het idee is goed en werkt zeker; in een halfcell paneel heb je inherent zes substrings die je vrij eenvoudig een eigen MPPT kan geven.

Maar de praktijk is hard; vermogenselektronica op je dak heeft waarschijnlijk niet dezelfde levensduur als het paneel. Het zal veel moeite en tijd kosten om mij van het tegendeel te overtuigen.

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 22-02-2023 17:44 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haraldinho
Ik ben geen kenner, maar de Taylor panelen hebben toch juist geen elektronica buiten het paneel zelf? Alleen een connector voor de spanning. Een regulier paneel heeft de omvormer nog als losse component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er is nog steeds een inverter nodig (Solis of Goodwe).
https://www.taylor.solar/support#installers-faq
Een normaal paneel bestaat alleen uit een hoop cellen in serie met wat domme bypass diodes, de Taylor panelen doen veel meer (DC/DC conversie, stroom/spanningsmeting, communicatie).
Die extra complexiteit heeft natuurlijk meerwaarde, maar verhoogt (op eerste gezicht) ook de kans op falen binnen de levensduur van het paneel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René Donkers
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 23:10
Ik heb inmiddels enige tijd ervaring met de panelen van taylor.
Kan natuurlijk geen vergelijking maken met de micro omvormers.
Ik heb gekozen voor deze panelen, vanwege het vertrouwen dat ik heb in de opbrangst en omdat het een bedrijf uit de omgeving (Eindhoven) is.
Panelen leveren en plaatsen kan iedereen, maar wat is de service nadien?
Ik heb een klein opstart probleempje gehad, maar dat is perfect opgelost. Dat noem ik service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haraldinho
Wat ik me afvraag is wanneer je deze panelen nou moet inzetten.

Mijn eerste gedachte was dat ze een soort verbeterde versie waren van een paneel met een micro-omvormer. Speciaal voor situaties waar niet alle panelen gelijk belicht worden, vanwege schaduw bijvoorbeeld. Door de Taylor technologie krijg je daardoor meer rendement uit je paneel. Echter... uiteindelijk heb je één of twee strings die naar een 'klassieke' omvormer gaat. Is het dan niet zo dat uiteindelijk toch nog het zwakste paneel de totale output bepaald per string? Die output ligt dan volgens de marketing wellicht tot wel 20% hoger dan met een traditioneel paneel, maar stel dat één paneel grotendeels in de schaduw valt gedurende een deel van de dag, dan bepaald die toch de output.

Met micro-omvormers heb je dit probleem niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-09 08:15
Het verhaal dat 1 paneel de hele string limiteert is een hardnekkige mythe, gevolg van succesvolle marketing van verkopers van optimizers. Hiervoor bevatten panelen bypass diodes en kunnen panelen in 1 string prima omgaan met schaduw.
Voorbeeld van een directe vergelijking:
YouTube: Micro and String Inverters in the Shade - Testing the True Impact of...

Ik zou verwachten dat de Taylors dan ook een methode hebben om panelen in de schaduw geheel/ volledig te bypassen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De tekeningen die ze geven doet denken alsof ze per dubbele substring iets als een optimizer doen.

De vraag is wat de stroom door het paneel doet… zonder dat is er niets te zeggen over wat het paneel in een string doet.

Het paneel zal ongetwijfeld tegen een hogere prijs weggezet moeten worden… en 20% is een erg fanatieke claim gemaakt zonder de referentie te definiëren.

Heeft er iemand contact met hen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanhup
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09-2023
We hebben ook een offerte voor een Taylor-gebaseerd systeem. Klinkt als een mooi systeem met een relatief lage prijs voor een goede optimalisatiemethode die in veel situaties bovengemiddeld efficient is.
So far the good part. Nu ga ik ervan uit dat mijn panelen een jaar of 20 minimaal mee gaan. De gateway van Taylor (die communiceert met de panelen en de omvormer) heeft waarschijnlijk een aanzienlijk kortere levensduur. Wat als Taylor toch niet door breekt en over 5-10 jaar niet meer bestaat en de gateways niet meer leverbaar zijn?
Het lijkt erop dat de Taylor-electronica op de panelen draadloos communiceert met de gateway. Net als bij andere optimizers moet de gateway de panelen vrijschakelen (staat 1V per paneel op in safe mode - dacht ik). Als de gateway defect is en niet meer leverbaar, kunnen de panelen dan nog wel zonder gateway werken of blijven ze in 1V safemode?
Als dat gegarandeert is ben ik wel geinteresseerd in een Taylor systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanhup
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09-2023
Ik heb inmiddels antwoord van Taylor: Taylor gebruikt een generiek protocol (Sunspec RSS) dat ook door andere devices (b.v. van Tygo) gebruikt wordt. Die kunnen dus ook gebruikt worden samen met de Taylor panelen. Dat is voor mij zekerheid genoeg. Wij gaan dus voor een Taylor systeem :)
Pagina: 1