Laadpaal direct aansluiten op zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen599
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 11:42
Hoi,

Ik ben van voornemen om dit jaar elektrisch te gaan rijden. Tegelijk was ik ook van plan om 16 zonnepanelen te plaatsen (initieel) waarvoor ik een 3 fase installatie nodig heb, zowel de panelen als ook de aansluiting in ons huis.
Helaas, de beheerder van ons netwerk (gas en elektra) kan pas over 7 maanden de aansluiting realiseren, dus ik kan geen PV aansluiten op mijn meterkast, niet terugleveren, geen 3 fase afnemen.

Mijn vraag: kan ik een PV systeem (tijdelijk) direct op de laadpaal aansluiten, dus zonder aansluiting op mijn groepenkast, zodat ik de opgewekte stroom kan gebruiken voor het opladen van een auto? Ik gebruik Micro-omvormers en een Wall box met load-sharing.

Of is dit totaal niet mogelijk/rendabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
Je omvormer van je panelen heeft volgens mij voeding nodig vanuit het net voor hij het doet. Dus ik denk dat je plan niet opgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:14
En met microomvormers kan je prima op één fase terugleveren tijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-09 21:47
Kortweg is het antwoord nee.

Je zonnepanelen werken alleen als er ook netspanning aanwezig is.

Is het een optie om tijdelijk op 1 fase terug te leveren?
Misschien dan niet met alle 16 panelen, maar tot de 3 fase aansluiting in orde is kun je tijdelijk minder panelen aansluiten/gebruiken/plaatsen.
Hangt er eigenlijk van af of je voor een grote 3 fase omvormer gaat of meerdere kleinere.

Je kunt in ieder geval ook tijdelijk op 1 fase laden. Gaat niet snel, maar het is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wellicht kan je iets vinden als je zoekt op "off grid solar inverter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Heb je nu helemaal geen aansluiting?

Met de Enphase IQ8 micro omvormers zou je misschien gebruik kunnen maken van de "Sunlight Backup" oplossing. Maar zover ik kan zien is het opzetten van zo'n installatie nog niet zo makkelijk en goedkoop.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Welke micro's heb je? De meeste zijn 1fase en worden door de aansluitkabel over drie fasen verdeeld. Technisch werkt het dan prima op één fase, je moet alleen uitzoeken of dan misschien 8 omvormers de max is.
Dan heb je alvast iets.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 22-02-2023 16:32 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
arjen599 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:01:
.

Mijn vraag: kan ik een PV systeem (tijdelijk) direct op de laadpaal aansluiten, dus zonder aansluiting op mijn groepenkast, zodat ik de opgewekte stroom kan gebruiken voor het opladen van een auto? Ik gebruik Micro-omvormers en een Wall box met load-sharing.

Of is dit totaal niet mogelijk/rendabel?
Nee. Die panelen leveren stroom zodra de zon schijnt, of je auto nou vol is of niet. Als je auto vol is moeten de panelen uit, dat kan je nog wel programmeren. Echter zijn panelen geen continue bron van stroom, waait er een wolk voorbij dan leveren ze minder, maar dat weet de auto niet en die wil continue hetzelfde laden. Dan heb je weer te kort stroom en daalt de spanning. Je moet dus de auto laden met PRECIES dezelfde hoeveelheid energie per seconde als dat de panelen variabel leveren.
Om deze onbalans tussen auto en panelen op te lossen knoop je het net er bij als buffer. Heb je enkele secondes te veel zonne-energie dan vloeit het overtollige naar het net, heb je te weinig om de auto te laden dan ontneem je wat van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
Wat je wil is niet handig en technisch lastig uitvoerbaar.

Je kan wel dankzij micro omvormers (of door simpelweg 2 omvormers met elk 8 panelen te nemen) je zonnepanelen op één fase kunnen aansluiten, verdeeld over 2 groepen van 16A. Dat kan probleemloos op je huidige éénfase aansluiting.
Bij omzetting naar 3-fase zet je dan de zonnepaneel-groepen op elk op een andere fase.

Opladen van een EV kan ook op je huidige aansluiting. Zal alleen een stuk minder vlot gaan. Desnoods via de granny charger, wanneer je beoogde laadpaal niet overweg kan met voeding uit één fase. Dan kun je pas 3-fase thuisladen als je meterkast over 7+ maanden is aangepast.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik neem aan dat je momenteel een 1x 35A aansluiting hebt met dus de mogelijkheid om 8 kW te importeren of exporteren. Met 16 panelen van 400 kWp (aanname) wek je niet meer dan 6,4 kW op dus dat is niet de beperking.

Als je toevallig een EV hebt die op 1-fase 32A kan laden kun je dan alsnog redelijk vlot laden met max 7,2 kW. Neem wel een laadpunt dat load balancing ondersteunt zodat de laadstroom automatisch wordt teruggeregeld als er andere verbruikers zijn in de woning.

Kan de auto max 16A dan zit je voorlopig vast op op laden met 3,6 kW.

In theorie kun je L1, L2 en L3 op een 3-fase laadpunten sourcen van dezelfde fase (de meeste auto's hebben drie 1-fase laders aan boord). Dit zorgt echter voor overbelasting van de nul.

Je kunt wel alvast een 3-fase laadpunt kopen en alleen L1 aansluiten. Zodra je 3-fase aansluiting er is kun je het laadpunt ombouwen naar 3-fase.
Pagina: 1