Keuzehulp voor subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskoopman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-01 21:52
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een vervanging voor mijn huidige subwoofer (dat is een magnat subwoofer die uit een surround set komt, kaliber “bonkdoos” dus). Ik kwam er alleen niet uit wat het beste was voor mijn situatie.. Ik zal jullie meenemen in mijn gedachtegang😉

Omdat ik in mijn kamer weinig bass hoorde ben ik me gaan verdiepen in de subwoofer die ik had. Ik miste namelijk de “punch” in de muziek. Bleek dat de sub maar tot 40 hz ofzo gaat, wat nou niet echt heel jofel is. Daarbij komt, dat het een downfiring sub is en mijn vloer heel dun is (planken met isolatiefolie en vloerbedekking) en je beneden best wel hard het “bonken” van de sub hoort. Nu viel mij ook op, dat het geluid wat je beneden hoort niet het dreunen is van lage frequenties, maar de wat hogere frequenties van ongeveer 100hz ofzo. Dat was ook een reden om een andere sub te zoeken die hier misschien minder last van heeft..

Nu had ik gelezen dat frontfiring subs minder last hebben van dit probleem. Is dat ook zo? Of zou je het ook kunnen oplossen met een subdude ofzo?

Mijn budget is niet hoog, namelijk 300-400 Max. Ik weet dat dat te weinig is voor een beetje fatsoenlijke sub, maar ik had op marktplaats zitten kijken naar REL subs die al wat ouder zijn. Ik zag voornamelijk Q series en strata’s erop staan. Op oudere topics op tweakers werdt gezegd dat Q series vooral voor films mooi zijn en strata’s en quakes meer voor muziek zijn gemaakt. Ik gebruik de speakers en sub eigenlijk alleen maar voor muziek dus kwam ik uit bij de strata. Maar, dat is weer een downfiring.

Dus concreet zijn mijn vragen:

Is frontfiring echt noodzakelijk om het doordreunen van de bass te verminderen? Of zijn er andere mogelijkheden om dat te verminderen?

Is een tweedehands REL een goed idee? Zo nee, moet ik dan naar een ander merk kijken of iets anders doen?

En maakt het uit dat de sub in een kastje staat? Zelf heb ik de indruk dat dat niet heel bevorderlijk is voor het geluid maar, ik kan het natuurlijk mis hebben. Enige nadeel is, is dat dat kastje de enige plek is waar ik m kwijt kan aangezien mijn kamer klein is en de rest al redelijk vol staat🙃.

Excuses voor deze waslijst aan informatie, maar ik hoop dat ik hiermee iets verder kom in de zoektocht naar een mooie sub. Bedankt alvast voor het lezen en meedenken.

Groetjes Thomas

PS: dit is mijn eerste topic dit forum, dus sorry als de opmaak of plaatsing oid niet goed is!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:32
Ja er zit verschil in tussen down en front, De down stuurt de tonen naar je vloer, waardoor de onderbuurman lekker kan mee genieten als je vloer dun is.
In jouw geval is front veel beter, want die stuurt die lage tonen niet direct naar je vloer.
Bij front is wel het geval: als het een sub is met reflex poorten kun je die niet zomaar in een kast plaatsen. en heeft die een goeie plaatsing nodig om goed te kunnen genieten van jouw sub.

z'n sub moet vrij staan van hoeken, mocht die nou geen poort hebben is dat geen probleem.

Maar het is niet de bedoeling om welke sub dan ook in een kast te zetten met een deur ervoor. of iet dergelijks. voor je ervaring, luchtverplaatsing is dit super slecht.

Daarnaast vraag ik me af waar jij muziek op luistert, met redelijke speakers heb je soms geen sub nodig in jou geval. dan voldoen 2 studio speakers makkelijk. aangezien je onderbuurman/ouders dit ook echt wel gaan horen zonder sub.

Zelf heb ik een 2 subdude's wat dus echt wel verschil maakt. maar die kosten toen ook gewoon 80 euro!

Kortom:
Ja klopt, 2e hands rel is prima, waarom niet? check wel even de aansluiting wat je nodig hebt. ander merk kan ook, klipisch, rel, yamaha, jamo, ect.. genoeg keus. stuur wat keuzes door.

[ Voor 8% gewijzigd door Eskimoo op 22-02-2023 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskoopman
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu Dynaudio xeo 3 boekenplank speakers. Op zich prima qua basweergave maar wil eigenlijk net iets meer in het laag horen. Hoeft niet veel te zijn. Maar volgens mij gaan ze maar tot 48hz, dus ik dacht dat een subwoofer die een beetje meedoet in de laagste “missende” frequenties wat mooier is.

De sub staat wel in een kastje maar daar zit geen deur in, dus als er een frontfiring in staat wordt de luxhtverplaatsing niet geblokkeerd. Gepoort hoeft van mij ook niet per se.

Qua aansluiting, aangezien die xeo’s actief zijn gebruik ik als audiobron een AirPort, zodat ik via AirPlay over WiFi kan streamen. Enige aansluiting die daarop zit is een Jack, maar ik heb een kabel die van Jack naar rca gaat. Dus RCA is enige aansluitmogelijkheid denk ik.

Op t gebied van keuze was ik nog niet zo ver, omdat ik niet goed weet welke merken van subwoofers een beetje goed zijn. Vandaar de keuze voor REL, omdat die over het algemeen wel goed wordt beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
Dat klopt, het klinkt natuurlijk anders met een sub, ook in laag volume.
Je zou dus indd een sub in dat kastje kunnen zetten. of de plaats nou geschikt is, dat denk ik niet.
Maar je gaat wel verschil merken.

RCA naar jack is prima. (Zelf gebruik ik rca - rca.)
Rel subs kwa merk zijn prima! niets op aan te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadvies doen we in Beeld en geluid koopadvies. @Thomaskoopman Het topic is bij deze daarheen verplaatst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hier kan je een hoop info vinden: Het Grote Subwoofer Topic

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 22-02-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
Ik heb een JBL 12 inch subwoofer. Was destijds onder de 400 euro.
Werkt al jaren zonder problemen en de 12 inch woofer komt echt heel heel laag.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskoopman
Eskimoo schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:01:

Je zou dus indd een sub in dat kastje kunnen zetten. of de plaats nou geschikt is, dat denk ik niet.
Ja weet ik, maar ik heb geen andere plek helaas..
@Thomaskoopman Het topic is bij deze daarheen verplaatst.
Sorry, bedankt!
Klopt, dankjewel! Hier had ik al de nodige informatie opgedaan maar was er nog steeds niet helemaal uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskoopman
GarBaGe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:12:
Ik heb een JBL 12 inch subwoofer. Was destijds onder de 400 euro.
Werkt al jaren zonder problemen en de 12 inch woofer komt echt heel heel laag.
Thanks voor de tip, ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskoopman
Nog een vraagje trouwens, @Eskimoo, je zei dat gepoorte subs beter niet in een kastje kunnen staan. Ik neem aan dat dat ook voor subs geldt die een passive radiator hebben aan de onder of zijkant?

Want ik zag ook op marktplaats een sub staan van Cambridge audio, namelijk de minx x301. Weet ook niet of die goed is niet, heb er nog niet goed over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
De minx X301 heeft ook downfire, iets wat je dus niet wilt in jou geval.
Subs met passive radiator maakt verder niet veel uit.
De speaker zelf heeft geen magneet, en heeft hier en daar wat voor/nadelen natuurlijk.
lees hier:
https://www.avu.ca/audio/...ve-radiators-in-speakers/

Er staat vast nog wel wat anders op MP

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:56
Mijn subwoofer wordt kennelijk niet meer gemaakt.
Het is de JBL ES250PBK.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:28

Major_ton

Shoot!

2dehands REL subwoofers uit de Q en ST range moet je heel erg mee oppassen. Veel plate-amps zijn aan revisie toe en de kosten daarvoor kunnen aardig oplopen. Modellen als de Quake (mk1), Q50, Q100(e) gaan allemaal stuk op de rolrand van de woofer. Vervanging is lastig te vinden. Een SVS SB-1000 is regelmatig 2dehands te vinden voor € 400,- of minder en daarmee haal je iets in huis wat een stuk moderner is en makkelijk tot 25Hz speelt.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:46
Thomaskoopman schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:34:
Nog een vraagje trouwens, @Eskimoo, je zei dat gepoorte subs beter niet in een kastje kunnen staan. Ik neem aan dat dat ook voor subs geldt die een passive radiator hebben aan de onder of zijkant?

Want ik zag ook op marktplaats een sub staan van Cambridge audio, namelijk de minx x301. Weet ook niet of die goed is niet, heb er nog niet goed over gelezen.
Een subwoofer wil je überhaupt niet in een kast zetten, los het het een gepoorte of gesloten sub is. Dat wordt een enorme bonkkast.

Verder vind ik @Eskimoo vreemd advies geven in deze casus. REL is niet zo'n prima merk subwoofer (wellicht heel vroeger), net zoals een merk als yamaha of Jamo daar ook niet in uitblinken. Uiteraard valt alles te tweaken, maar ik kan me voorstellen dat je maar 1 subwoofer wil die out of the box geen bonkkast is. Dus een sub die een strakke curve op het gehele frequentieverloop van het geluid kan laten zien. Hoe goedkoper de sub, hoe vaker het ordinaire bonkkasten zijn. SVS biedt voor relatief weinig geld heel goede subwoofers, die ook nog eens hoorbaar erg laag kunnen. @Thomaskoopman, ga lekker op het advies van @Major_ton af. De SVS PB-1000 kun je ook nog 2e hands overwegen. Dat is de gepoorte versie van de SB. Die gebruik ik ook voor muziek en dat is gewoon top.

Wat betreft geluidsoverlast. Dat blijft een lastig ding. Frontfiring kan helpen, maar wellicht doet het niets. Het is ook afhankelijk van de akoestiek in je ruimte. Wellicht heb je bij bepaalde frequenties last van enorme pieken in het aantal db. Daar kom je alleen achter door je subwoofer te gaan meten met een daarvoor bestemde microfoon. Het kan geen kwaad je subwoofer te ontkoppelen van de vloer met behulp van voetjes (SVS soundpath) of een plaat met schuim eronder (HT subdude). Dat is allemaal niet heel goedkoop, maar geeft wel resultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 23-02-2023 13:08 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Eskimoo
@Hulleman Er zijn beter merken ja, maar ook voor dat bedrag? er zijn overgens veeelll slechtere merken beschikbaar dan REL of Yamaha. dus in mijn ogen zijn REL subs prima. dat jij het niet lekker vind klinken is een ander verhaal. over het algemeen zijn dit prima merken. niet uitmuntend, maar daar is ook geen budget voor.

Daarnaast heb ik al gezegt dat je geen sub in een kast wil hebben, (als je goed had gelezen) maar hier is bij TS geen andere optie voor.
Hij wil een sub in een kast, dus prima.
Verder gebeurd er bij een gepoorte sub veel luchtverplaatsing, aan de voor/onder/zij kanten.
Als je dit ook in een kast plaatst is dit not done, met een gesloten kast heb je hier geen last van.

Ohja REL heeft verschillende awards/choices gewonnen. ;)
https://rel.net/reviews-archive/

[ Voor 8% gewijzigd door Eskimoo op 23-02-2023 14:51 ]

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:46
Eskimoo schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:45:
@Hulleman Er zijn beter merken ja, maar ook voor dat bedrag? er zijn overgens veeelll slechtere merken beschikbaar dan REL of Yamaha. dus in mijn ogen zijn REL subs prima. dat jij het niet lekker vind klinken is een ander verhaal. over het algemeen zijn dit prima merken. niet uitmuntend, maar daar is ook geen budget voor.

Daarnaast heb ik al gezegt dat je geen sub in een kast wil hebben, (als je goed had gelezen) maar hier is bij TS geen andere optie voor.
Hij wil een sub in een kast, dus prima.
Verder gebeurd er bij een gepoorte sub veel luchtverplaatsing, aan de voor/onder/zij kanten.
Als je dit ook in een kast plaatst is dit not done, met een gesloten kast heb je hier geen last van.

Ohja REL heeft verschillende awards/choices gewonnen. ;)
https://rel.net/reviews-archive/
Ook voor een klein bedrag, maar dan moet je gewoon bereid zijn 2e hands te shoppen. Beter geen subwoofer dan een slechte subwoofer. Beter geen subwoofer dan een subwoofer in een kast. En tja, die awards op de site van REL, wij van wc eend he ;)

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• Thomaskoopman
Hulleman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Een subwoofer wil je überhaupt niet in een kast zetten, los het het een gepoorte of gesloten sub is. Dat wordt een enorme bonkkast.

Verder vind ik @Eskimoo vreemd advies geven in deze casus. REL is niet zo'n prima merk subwoofer (wellicht heel vroeger), net zoals een merk als yamaha of Jamo daar ook niet in uitblinken. Uiteraard valt alles te tweaken, maar ik kan me voorstellen dat je maar 1 subwoofer wil die out of the box geen bonkkast is. Dus een sub die een strakke curve op het gehele frequentieverloop van het geluid kan laten zien. Hoe goedkoper de sub, hoe vaker het ordinaire bonkkasten zijn. SVS biedt voor relatief weinig geld heel goede subwoofers, die ook nog eens hoorbaar erg laag kunnen. @Thomaskoopman, ga lekker op het advies van @Major_ton af. De SVS PB-1000 kun je ook nog 2e hands overwegen. Dat is de gepoorte versie van de SB. Die gebruik ik ook voor muziek en dat is gewoon top.

Wat betreft geluidsoverlast. Dat blijft een lastig ding. Frontfiring kan helpen, maar wellicht doet het niets. Het is ook afhankelijk van de akoestiek in je ruimte. Wellicht heb je bij bepaalde frequenties last van enorme pieken in het aantal db. Daar kom je alleen achter door je subwoofer te gaan meten met een daarvoor bestemde microfoon. Het kan geen kwaad je subwoofer te ontkoppelen van de vloer met behulp van voetjes (SVS soundpath) of een plaat met schuim eronder (HT subdude). Dat is allemaal niet heel goedkoop, maar geeft wel resultaat.
Bedankt voor je reactie. Ja heel misschien kan ik m ook in de kamer zetten, maar dan moet ik wel wat gaan schuiven. Maar ja, dat heb ik er wel voor over😉.

@Major_ton en @Hulleman bedankt voor de tip, Ik zal eens kijken naar die svs. Subdude wilde ik sowieso nemen, alleen past die nu niet onder mijn subwoofer omdat die ook maar net in de kast past.
Hulleman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Beter geen subwoofer dan een subwoofer in een kast.
Tja..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edenh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:16
Ik zou zelf geen subwoofer nemen met een driver kleiner dan 10 inch, echt laag kun je daar niet mee gaan. En het maakt ook niets uit of je een downfire of frontfire sub neemt, de lage tonen uit een subwoofer gaan alle kanten op. Staat volgens mij ook beschreven in de openingspost van het grote subwoofer topic. :)

Een ander merk waar je naar kunt kijken is BK, maken ook hele goede subwoofers voor een goede prijs. Nieuw zijn ze alleen uit Engeland te importeren, maar tweedehands verschijnen ze wel eens op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
@edenh Wil dit zeggen dat als jij een woofer een andere kant op mikt dat geen verschil maakt?
In dit geval naar beneden i.p.v naar voren?
Als een downfire sub beweging maakt wordt dit gelijk naar je vloer gestuurd, met front niet.
In het grote subwoofer topic staat ook aangegeven:

Toch heeft het type vloer invloed op de juiste keuze. Over het algemeen wordt een downfire model afgeraden bij een zwevende houten vloer. Hiermee wordt bedoeld dat de vloer niet op beton is gelegd.
Het is onduidelijk of dit dus effect heeft

Volgens andere hifi forums: staat dus dat er iets minder trilling naar de vloer gaat met frontfire, dan met een downfire. Hoeveel dit is, is wel onduidelijk. maar maakt dus verschil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edenh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 18:16
Eskimoo schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:56:
@edenh Wil dit zeggen dat als jij een woofer een andere kant op mikt dat geen verschil maakt?
In dit geval naar beneden i.p.v naar voren?
Als een downfire sub beweging maakt wordt dit gelijk naar je vloer gestuurd, met front niet.
In het grote subwoofer topic staat ook aangegeven:

Toch heeft het type vloer invloed op de juiste keuze. Over het algemeen wordt een downfire model afgeraden bij een zwevende houten vloer. Hiermee wordt bedoeld dat de vloer niet op beton is gelegd.
Het is onduidelijk of dit dus effect heeft

Volgens andere hifi forums: staat dus dat er iets minder trilling naar de vloer gaat met frontfire, dan met een downfire. Hoeveel dit is, is wel onduidelijk. maar maakt dus verschil!
Geluid komt niet uit een woofer, maar wordt gemaakt door een woofer. Een woofer gaat van voor naar achter en weer terug, en de hoeveelheid lucht die hiermee verplaatst wordt bepaalt de frequentie (hoe groter en krachtiger de woofer, hoe meer lucht er verplaatst kan worden en hoe lager de frequentie die weergegeven kan worden). En dit geluid verplaatst zich vervolgens als een bol door de ruimte. Daarom maakt het niet uit of het FF of DF is.

Het zou kunnen zijn dat bij een DF subwoofer meer trillingen van de behuizing naar de vloer worden doorgegeven, maar dat is gewoon een kwestie van beter ontkoppelen van de subwoofer door een subdude of een zware tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomaskoopman
Bedankt voor jullie reacties allemaal! @edenh bedankt voor de tips. Ik heb net m’n subwoofer op verschillende plekken in de kamer gezet en gekeken waar die het beste stond qua geluid voor mij en beneden.

Conclusie: beneden blijf je t even hard horen, ook als ik de subwoofer optil zodat ie een soort van “ontkoppelt” is. Maakte niet uit waar ik hem neerzette, maar alleen als ie in de kast staat hoor je het meer beneden (en hoor je meer ongewenste frequenties in de eigen kamer)
Daarbij is mijn kamer te klein om op de luisterplek de hele lage tonen te horen. Die hoor je overal in huis behalve waar je m moet horen. Dacht dat dat te maken had met de golflengte van lagere tonen of vermogen van de sub?

In ieder geval, zal ik zeker kijken naar een andere sub die sowieso wat strakker is dan die ik nu heb, maar ga ik ook zoeken of ie op een andere plek kan staan ipv de kast.

En beneden hebben ze dan een beetje pech😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:36
Thomaskoopman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 23:40:
Is een tweedehands REL een goed idee? Zo nee, moet ik dan naar een ander merk kijken of iets anders doen?
Ik heb van mijn REL Q100 een aantal jaar geleden de foamrand laten vervangen. Die was compleet op. Die sub dateert uit 1999. Niet echt een aanrader om zoiets nog aan te schaffen.

De Q100 was mijn 1e sub (2e hands aangeschaft) , maar nooit echt enthousiast. Sinds ik een svs sb2000 pro heb (voor films) klinkt het zeer veel beter.

Deze winkel heeft ook regelmatig leuke subs in de aanbieding, nieuw en 2e hands.
Zoiets bv:
https://www.marktplaats.n...939811992-earthquake-ff12
Pagina: 1