vloerverwarming - hoeveel tijd nodig voor natbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 12:34
Ik ben bezig met het realiseren van vloerverwarming op de begane grond, zo'n 50 m2, om later op een lucht water warmtepomp aan te sluiten. Er is zo'n 9cm beschikbaar van huidige ongeïsoleerde betonvloer op zand tot afwerkvloer. Mijn oorspronkelijke gedachte was om 6cm PIR te leggen en daarbovenop EPS30 of fermacell infrezen. Dit is echter wat karig qua isolatie en ook weinig warmtebuffer.

Beter zou zijn de vloer opnieuw opbouwen, dus:
1. vloer verwijderen & stukje uitgraven
2. isolatie aanbrengen.
3. nieuwe constructievloer storten & uitharden.
4. vloerverwarming leggen, dekvloer storten & uitharden.
5. afwerkvloer leggen (pvc/parket in de woonkamer, tegels in de keuken en hal).

Mijn vraag is nu: hoeveel tijd zit er tussen stap 3-4 en 4-5.

Ik zie voor 3-4 bijvoorbeeld 4 weken droogtijd voor een vloer van 8cm maar ook dat de dekvloer er al na 2 dagen op kan.

Dan voor 4-5 in geval van parket ook 6 weken voor 6cm dekvloer (https://www.quick-step.nl...f-chapevloer-mag-plaatsen) en voor tegels al na enkele dagen (Tegelen op nieuwe dekvloer, wanneer?)

Wellicht zijn er hier wat mensen die praktijkervaring kunnen delen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:28

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Beton heeft 28 dagen nodig om volledig uit te harden.

Zandcement kan je tellen op 1cm/week droogtijd.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21:12
Goed, beton heeft inderdaad een uithardingstijd van 28 dagen. Na 28 dagen heeft het de gewenste sterkte. Na 28 stopt het niet en gaat het nog heel langzaam door. Na het storten kan je meestal na een goede week het beton licht belasten. Dat ligt een beetje aan de samenstelling van het beton en de omstandigheden voor het uitharden. Na 28 dagen kan je het volledig belasten. Kijk ook eens : Droogtijd beton.

[ Voor 10% gewijzigd door RonnieKo op 22-02-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-05 14:25

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Na 1 dag is het beloopbaar, na 2 dagen kun je prima je vloerverwarming gaan leggen en randisolatie plaatsen als je dat met wat beleid doet. Kun je daarna prima je dekvloer gaan laten storten. Die zal langer nodig hebben om door te drogen (droogtijdversneller doet een hoop), maar uiteindelijk zal je PVC legger moeten meten of hij droog genoeg is. PVC erop lijmen sluit je hem als het ware op. Tegels kan vaak sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 16:59
Hij hebben 2 jaar geleden onze woning volledig gerenoveerd en daarbij de vloer opnieuw opgebouwd. Grote voordeel was ook dat we alle nieuwe leidingen in de vloer konden leggen en dat waren er veel met onze renovatie.

Na verwijderen houten vloer hadden we 50cm ruimte tot op het zand. Dit hebben we met schuimbeton laten opvullen. Schuimbeton isoleert en klinkt verder niet in. Zand is goedkoper, maar isoleert niet en moet echt goed worden aangetrild. Ook levertijd speelde bij ons mee. Na een paar dagen konden we op het schuimbeton lopen en zijn we begonnen met vloerverwarming leggen.

Daarna hebben we er anhydriet op laten storten, door hetzelfde bedrijf als die het schuimbeton hebben gestort (waren we zeer tevreden mee, fijn bedrijf). Anhydriet is een beetje yoghurt-achtig materiaal dat redelijk goed uitvloeit en een betere warmte overdracht geeft dan zandcement. Dat laatste vonden we belangrijk bij de vloerverwarming, maar het belang daarvan vind ik inmiddels overschat.
We hadden wat spook verhalen gehoord over hoogteverschil bij zandcement. Bij een vriend van ons werd vertelt dat 1cm/m verloop acceptabel was. De kans daarop leek ons met anhydriet kleiner, maar ik denk vooral dat het aan de leverancier/storter ligt. Wel goed om daar even naar te vragen.

De droogtijd van anhydriet is 1cm/week. We konden er na een paar dagen op lopen. De droogtijd geldt voor het afwerken van de dekvloer (leggen van PVC) en voor het inschakelen van de vloerverwarming. Dat was voor ons ook een reden om voor anhydriet te kiezen. We zaten vlak voor de winter en konden niet te lang wachten met inschakelen van de vloerverwarming. Bij een zandcement dekvloer zou het langer duren voordat de vloerverwarming mag worden ingeschakeld.

Voor het leggen van de PVC vloer moest het anhydriet worden open geschuurd en worden geëgaliseerd. Daarna was het spiegel glad en keurig recht. Overigens had onze vloerenboer ons anhydriet aangeraden, omdat dat na storten vlakker zou zijn dan de dekvloer (minder werk voor hem en beter eindresultaat).

Een paar tips,
- Zorg dat het zandbed niet te veel wordt verstoord en waar nodig goed wordt aangetrild. Dat voorkomt verzakking (bij een kennis in de straat was dat niet gebeurd en zakte de vloer meer dan 1cm met een gescheurde waterleiding en riolering tot gevolg). Ik zie bij ons geen verzakking.
- Laat je vloer goed drogen voordat je de vloerverwarming aanzet en gebruik een opstookprototcol
- Ik vraag me af of dunne isolatieplaten beter zijn dan dik schuimbeton met dezelfde totale isolatiewaarde. Wij hebben 50cm en voor mijn gevoel gaat daar toch meer energie inzitten met opwarmen dan in dunnere isolatieplaten. Hoewel je dit waarschijnlijk alleen bij het opwarmen merkt.
- Wij hebben de vloerverwarming zelf gedaan. Het aanbod vanuit de partner van de betonstarter was beperkt. Wij wilden graag dikkere leidingen waarmee beter te koelen is (in geval van warmtepomp) en dat konden zij niet leveren. Ook de kunststof verdeler (tegen condensvorming) zat niet in hun assortiment. Verdiep je dus ook daar in.
- Nieuwe vloer geeft ook de mogelijkheid er meteen leidingwerk in te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Wij hebben bij verbouwen ook de vloer uitgebroken en nieuwe vloer met isolatie en vloerverwarming gelegd; we hadden de tijd dus alles is rustig kunnen uitdrogen. Droogversnellers kunnen flink schelen (maar drijven ook de prijs op). Eenmaal je de vloerverwarming kan laten draaien, helpt dat ook om de vloer uit te drogen.
Mijn tips:
- Zorg dat de constructievloer onderaan zit, dan je isolatie. Zo zijn er vele honderden kilo's beton die je niet mee moet opwarmen, en reageert je vloer veel vlotter. De dekvloer is voldoende buffer.
- Vloerverwarming kan je gemakkelijk zelf leggen, prik je zo vast in de isolatie. Zorg dat je met twee bent, reken ruim tijd zodat je je niet hoeft te haasten (zeker bij uittekenen van het plan op de vloer wil je geen fouten maken).
- Kijk goed na of/waar je uitzetvoegen nodig hebt; je wil niet plots met krakende tegels zitten. Ik heb de uitzetvoegen zelf netjes voorzien bij leggen vloerverwarming (doorvoeren door uitzetvoeg heeft stukje mantel nodig), zodat de zandcementvloerlegger niet hoefde na te denken. Daardoor zitten de uitzetvoegen exact op de voeg tussen tegels van de vloer en zie je er niets van (en die in de deuropening, zitten onzichtbaar onder de deur als die dicht is).
- Anhydriet schijnt ook erg interessant te zijn (minder/geen uitzetvoegen nodig, kan dunner), maar lees je goed in (andere tegellijm nodig, vochtgevoelig, opschuren?).
- Verschillende vloerafwerking heeft verschillende dikte, tegels komen gemakkelijk aan 13-17mm, terwijl PVC veel dunner is. Zorg dat dit voorzien is in de ondergrond (je wil niet plots honderden euro's egaline bijbetalen vermoed ik)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
alles op cementbasis is pas na 4 weken volledig uitgehard maar kan nog wel vocht bevatten. Maar zolang je maar cement product op cement product plaatst maakt de tussentijdse droogtijd niet heel veel uit. en is goed beloopbaar belangrijker en daarna moet het voldoen aan de eisen van de leverancier qua vocht gehalte.

Wat wij doorgaans doen is beton strorten, 2 dagen later zand cement storten 2 dagen later egaline (indien nodig) en idd is zelfs een paar dagen later tegelen mogelijk. het juiste vocht gehalte voor hout kan een stuk langer duren en zou ik altijd gewoon meten. dat is alles tot 8 weken en te beinvloeden met bouwdrogers/verwarming en ook afhankelijk van ventilatie, stucwerk en ander ingebracht vocht.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-02-2023 13:04 ]

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:39
Ik zou zeggen dat afhankelijk van het type beton en de temperatuur 2 dagen meer dan genoeg tijd is tussen stap 3 &4. Je beton is dan niet op de eindsterkte maar genoeg voor de lichte belasting die samen gaat met stap 4. De echte wachttijd zit tussen stap 4&5 daar kan afhankelijk van de vloerafwerking en de dikte van de verschillende lagen veel meer tijd in zitten, je wilt geen vocht gaan opsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 12:34
Dank allen, het is me nu duidelijk.

Voor buffer, de consensus voor een warmtepomp lijkt te zijn dat meer beter is, maar hier:
naftebakje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:34:
- Zorg dat de constructievloer onderaan zit, dan je isolatie. Zo zijn er vele honderden kilo's beton die je niet mee moet opwarmen, en reageert je vloer veel vlotter. De dekvloer is voldoende buffer.
zit ook wat in. Is dekvloer en constructievloer samen inderdaad teveel? Wellicht is een kleine thermische onderbreking tussen constructievloer en dekvloer (bijv tackerplaat) al voldoende om de vloer sneller te laten reageren? (we hebben in ons huis veel zoninstraling door grote ramen dus sneller reageren kan handig zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:11

Rzaan

Altijd zoekende

sipje schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:25:

Daarna hebben we er anhydriet op laten storten, door hetzelfde bedrijf als die het schuimbeton hebben gestort (waren we zeer tevreden mee, fijn bedrijf).
Wie waren dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
yuumai schreef op zondag 26 februari 2023 @ 15:39:
Dank allen, het is me nu duidelijk.

Voor buffer, de consensus voor een warmtepomp lijkt te zijn dat meer beter is, maar hier:

[...]

zit ook wat in. Is dekvloer en constructievloer samen inderdaad teveel? Wellicht is een kleine thermische onderbreking tussen constructievloer en dekvloer (bijv tackerplaat) al voldoende om de vloer sneller te laten reageren? (we hebben in ons huis veel zoninstraling door grote ramen dus sneller reageren kan handig zijn)
Er kan gemakkelijk berekend worden hoeveel buffer een warmtepomp nodig heeft, dan kom je bijvoorbeeld uit op een buffervat van ~150liter. Het "groter is beter" is dan eerder: idealiter doe die buffer *2, dus 300 liter.
Nu moet je eens uitrekenen (kort door de bocht) hoe dun je laagje zandcement moet zijn om ook aan die 300kg te komen. Daar zit een flinke vereenvoudiging in, I know, maar als je met 2mm zandcement voldoende buffer hebt, dan snap je vast dat 7cm zal volstaan zonder nog een betonplaat van 10cm.

Disclaimer: buffervat beschermt warmtepomp ook tegen pendelen, dus als je zoneregeling hebt die je vloer kan afsluiten heb je toch een aparte buffer nodig; laat je adviseren of lees je goed in.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sipje
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07-05 16:59
Faber betonvloeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:11

Rzaan