Tegelen op nieuwe dekvloer, wanneer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-06 08:50

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
Hallo,

Ik word niet goed van alle verschillende dingen die ik hoor en zie en wil graag jullie gefundeerde mening horen.

Eind augustus wordt er bij ons thuis een vloerverwarming geplaatst en komt daar bovenop een zandcement dekvloer.

Nu wil ik graag weten wanneer ik kan tegelen. Ik lees daarover verschillende dingen.

- Je kan na 48 uur beginnen met tegelen
- Je moet eerst wachten tot de vloer helemaal droog is en je het opwarmprotocol hebt gevolgd.

Ik begrijp dat ik in ieder geval een flexibele lijm moet gebruiken, maar ik wil dus weten, wat is het beste moment om te tegelen? het liefst doe ik dat zo snel mogelijk, maar ik ben nu eigenlijk benieuwd naar wat het beste is en vooral waarom...

It's me Mario

Beste antwoord (via mmniet op 23-07-2019 10:52)

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
In mijn vorige huis zijn de tegels in de cement gelegd, dus tijdens het maken van de zandcement dekvloer dekvloer over de vloerverwarming, meteen tegels erop
In mijn huidige huis moest er tegelvloer komen in de badkamer en idd net als jij werd ik gek van alle verschillende en tegenstrijdige verhalen: na 24/48 uur na x weken, met x gelijk aan dikte van de vloer in cm's.
Uiteindelijk Weber gebeld en zij kwamen dus met het volgende: Binnen 48 uur of na x weken. Ga je de tegels binnen 48 uur leggen, gebruik dan de flexibele lijm en voldoende dikte om extra werking van de vloer op te vangen en gebruik een goede hechter.

Als je het niet vertrouwd, bel even met de helpdesk van Weber (of ander merk als je een ander merk gebruikt). Zeer behulpzaam en geven goede informatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 17:50
Bij ons gaven ze aan (nieuwbouw), voor elke centimeter (of daarvan een gedeelte) aan dekvloer moet je minimaal 24 uur wachten voordat deze te belopen is.
Daarnaast nog minimaal 24 uur wachten met tegelen na het aanbrengen van de deskvloer.

Ga je zelf tegelen of doet een aannemer dat?
Ons is juist verteld voor de vloer nooit pasta te gebruiken maar poederlijm, zie ook https://alles.bouwmaat.nl...lijm-past-bij-welke-klus/

EDIT:
Ook er ook rekening mee, nadat het tegelen klaar is mag je ook een x periode de vloerverwarming niet gebruiken. Bij ons adviseerde de aannemer 6 weken.

[ Voor 14% gewijzigd door ictinteresse op 18-07-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Je kunt gewoon meten of de vloer droog genoeg is.

Zou sowieso wel een opwarmcyclus afronden voordat je aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:12
Ze zijn hier deze week begonnen met tegelen. Onze planning was:
donderdag vloerverwarming (Vorige week)
vrijdag dekvloer, zandcement (Vorige week)
Maandag begonnen met tegelen.

Gaat prima! Was keihard en duurt weken voor het droog is sowieso.

Ik begreep alleen dat als je niet na 48 uur meteen gaat tegelen je moet wachten tot het echt helemaal droog is. Dat duurt dan paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Na 48uur is je dekvloer beloopbaar. Ga je er eerder op dan zal deze snel beschadigen.

Tegelvloer kan er dan op. Maar dan moet je wel een cementgebonden lijm gebruiken!! Als je met kant en klaar pasta aan de gang wil moet hij wel eerst volledig droog zijn anders hecht deze niet.

Dus cement gebonden gebruiken, daarna 4tot 5 weken geen verwarming en daarna rustig opstoken.

https://www.coba.nl/producten/tegellijmen/cta150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-06 19:54
Ik zou zelf altijd eerst het opstookprotocol doen voordat je gaat tegelen. Er sprongen hier twee lelijke scheuren in de dekvloer tijdens het opstoken en die waren dusdanig groot dat je het met een flexibele tegellijm waarschijnlijk niet had gered. Blij dat ik het van tevoren heb gedaan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:27
In mijn vorige huis zijn de tegels in de cement gelegd, dus tijdens het maken van de zandcement dekvloer dekvloer over de vloerverwarming, meteen tegels erop
In mijn huidige huis moest er tegelvloer komen in de badkamer en idd net als jij werd ik gek van alle verschillende en tegenstrijdige verhalen: na 24/48 uur na x weken, met x gelijk aan dikte van de vloer in cm's.
Uiteindelijk Weber gebeld en zij kwamen dus met het volgende: Binnen 48 uur of na x weken. Ga je de tegels binnen 48 uur leggen, gebruik dan de flexibele lijm en voldoende dikte om extra werking van de vloer op te vangen en gebruik een goede hechter.

Als je het niet vertrouwd, bel even met de helpdesk van Weber (of ander merk als je een ander merk gebruikt). Zeer behulpzaam en geven goede informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:03

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Normaal is het 1cm/week droogtijd, ik zou na 2 weken tegelen maar nog niet voegen, zodat het vocht nog langs daar weg kan.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
weertenaar schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:25:

net even de helpdesk gebeld, echt wijzer word ik er niet van. deze man zei dat je inderdaad na een eerste krimpperiode kan tegelen, maar adviseert toch te wachten tot de vloer helemaal droog en gekrompen is.

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-06 22:01
weertenaar schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 11:25:

Bijzonder, ik heb hun net ook gebeld en nu geven ze aan dag 4 tot dag 8 leggen tegels in nieuwe cementdekvloer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
bartsony schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:30:
[...]

Bijzonder, ik heb hun net ook gebeld en nu geven ze aan dag 4 tot dag 8 leggen tegels in nieuwe cementdekvloer
Ik vermoed dat de tegels van TS er ondertussen wel zullen liggen na bijna 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsony
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-06 22:01
Klopt, maar ik vind het bijzonder dat 5 jaar later opeens de samenstelling vd flexibele lijm veranderd zou zijn om een ander tegeladvies te geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:26
bartsony schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 14:51:
Klopt, maar ik vind het bijzonder dat 5 jaar later opeens de samenstelling vd flexibele lijm veranderd zou zijn om een ander tegeladvies te geven
Waarom niet? Producten worden voortdurend doorontwikkelt, al is het maar om het proces goedkoper of milieuvriendelijker te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet

mmniet

De beetje weter

Topicstarter
D.deJong schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 10:08:
[...]

Ik vermoed dat de tegels van TS er ondertussen wel zullen liggen na bijna 5 jaar.
klopt, die liggen er netjes in en nog steeds zo vast als het maar kan, dus wat ik gedaan heb destijds is nog steeds dik in orde. Investeer in een duur zakje en je kan sneller aan de slag.

It's me Mario

Pagina: 1