Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Frostie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 19:55
In Leiden loopt via winstuitjewoning een collectie inkoop voor verduurzaming van woningen. Nu wil ik graag zonnepanelen op ons dak laten leggen en daar zijn ze met een offerte teruggekomen maar ik heb er niet echt een gevoel bij of dit nou duur/goedkoop en kloppend is (op ons dak zullen denk ik niet meer dan 6 panelen gaan).

Wat ik raar vind is dat er een offerte is uitgebracht zonder dat iemand langs is geweest om te kijken en/of vragen heeft gesteld over de woning - dit lijkt me standaard?

We hebben al een 3 fase aansluiting dus ik denk dat er qua aanpassingen in de meterkast niks hoeft te gebeuren?

Feedback op deze offerte wordt gewaardeerd :-)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
6 AEG mono black 375Wp zonnepanelen         
- aansluitkabels en MC stekkers
- 20 jaar productgarantie
- 10 jaar garantie op 93.25% van het nominale vermogen
- 25 jaar garantie op 85.85% van het nominale vermogen          
- omvormer(s) SolarEdge 2200H
- 6 optimizers (25 jaar garantie)           
- op alle omvormers 12 jaar garantie        _________   
Totaal vermogen 2250 Wp                      € 3.379,96

Onderbouwsysteem (25 jaar garantie) €   559,70

Montage van het systeem                 €   1.277,61

Uw collectieve prijs                                    €   5.217,28

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:38
@Frostie over de prijs kun je de conclusie zelf wel trekken?

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Frostie
Nee ik vind het lastig om hier een conclusie over te trekken aangezien de prijzen nogal bewegen. Dit komt uit op ~2.5 euro/wp wat een stuk hoger is dan ik terugvind als gemiddelde voor januari dit jaar (1.45) maar de prijzen lijken enorm te fluctueren dus geen idee of dit nou wel of niet realistisch is.

Ons dak is niet ideaal om superveel panelen op kwijt te kunnen door de oriëntatie en de grootte (zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iiY04nWDIhm-NVuEgm8oFUYMAUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yu1E6aPYLYqR3JPMyE6mulfA.jpg?f=fotoalbum_large

Rood gestreepte deel komt denk ik het best in aanmerking (dit is zuid/zuidwest) en daar heeft deze installateur de 6 panelen ook op neergelegd.

Ik weet echt niet of we nou de juiste panelen, omvormer of prijs hebben dus vandaar de wat open vraag.

Andere offertes opvragen is zeker een optie maar ik vind het lastig om goede installateurs te vinden (Zuid-Holland) aangezien er nogal veel gebeund wordt...

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Frostie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:52:
[...]

Nee ik vind het lastig om hier een conclusie over te trekken aangezien de prijzen nogal bewegen. Dit komt uit op ~2.5 euro/wp wat een stuk hoger is dan ik terugvind als gemiddelde voor januari dit jaar (1.45) maar de prijzen lijken enorm te fluctueren dus geen idee of dit nou wel of niet realistisch is.

Ons dak is niet ideaal om superveel panelen op kwijt te kunnen door de oriëntatie en de grootte (zie foto).

[Afbeelding]

Rood gestreepte deel komt denk ik het best in aanmerking (dit is zuid/zuidwest) en daar heeft deze installateur de 6 panelen ook op neergelegd.

Ik weet echt niet of we nou de juiste panelen, omvormer of prijs hebben dus vandaar de wat open vraag.

Andere offertes opvragen is zeker een optie maar ik vind het lastig om goede installateurs te vinden (Zuid-Holland) aangezien er nogal veel gebeund wordt...
Het is wel echt rete-duur. Ik zou zeker wat extra offertes opvragen.

Ik leg over 2 weken ook 6 zonnepanelen op mijn dak + omvormer voor ongeveer 0,50 € / Wp. Jij bent dus 5x zoveel kwijt als ik, dat is wel heftig. Mijn panelen van 375 Wp kosten 135 euro per stuk.
Dat is zelf leggen dus natuurlijk niet te vergelijken met laten leggen. Maar besef wel dat jouw opgewekte stroom erg duur zal zijn. Het wordt moeilijker voor je om het terug te verdienen.

Als ik jou was zou ik er naar streven het onder de 1,50 euro per Wp te houden. Zeker nu de btw er vanaf is zou dat moeten kunnen, maar je bent en blijft afhankelijk van wat de installateurs je voorrekenen.

Je lijkt 7 x 10-25 jaar garantie te kopen, en ohja ook nog 6 panelen :+

Zie ook de offertes hier in dit topic: Offerste check + 1 of 3 fase icm kaifa toekomst
Het moet toch echt wel wat goedkoper kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 21-02-2023 13:13 ]

• Frostie
de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:59:
[...]

Het is wel echt rete-duur. Ik zou zeker wat extra offertes opvragen.

Ik leg over 2 weken ook 6 zonnepanelen op mijn dak + omvormer voor ongeveer 0,50 € / Wp. Jij bent dus 5x zoveel kwijt als ik, dat is wel heftig. Mijn panelen van 375 Wp kosten 135 euro per stuk.
Dat is zelf leggen dus natuurlijk niet te vergelijken met laten leggen. Maar besef wel dat jouw opgewekte stroom erg duur zal zijn. Het wordt moeilijker voor je om het terug te verdienen.

Als ik jou was zou ik er naar streven het onder de 1,50 euro per Wp te houden. Zeker nu de btw er vanaf is zou dat moeten kunnen, maar je bent en blijft afhankelijk van wat de installateurs je voorrekenen.

Je lijkt 7 x 10-25 jaar garantie te kopen, en ohja ook nog 6 panelen :+

Zie ook de offertes hier in dit topic: Offerste check + 1 of 3 fase icm kaifa toekomst
Het moet toch echt wel wat goedkoper kunnen.
Thanks! Je mag ook bij mij komen leggen hoor ;-)

Dank voor indicatie wat nu een redelijke prijs is - Tijd om meerder offertes op te gaan vragen! Denk dat het initiatief van Winstuitjewoning redelijk prijsopdrijvend werkt (zullen zelf ook een % krijgen en de partijen die het aanbieden creëren ook een soort van monopolie voor zichzelf).

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:00

de Peer

under peer review

Frostie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Dank voor indicatie wat nu een redelijke prijs is - Tijd om meerder offertes op te gaan vragen! Denk dat het initiatief van Winstuitjewoning redelijk prijsopdrijvend werkt (zullen zelf ook een % krijgen en de partijen die het aanbieden creëren ook een soort van monopolie voor zichzelf).
Ja ik denk dat zij vooral winst uit jouw woning willen halen ;)

• Frostie
de Peer schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:50:
[...]

Ja ik denk dat zij vooral winst uit jouw woning willen halen ;)
Dat snap ik! Zou ik ook doen! Rare is alleen dat het een initiatief vanuit de gemeente is dus dat je dan zou verwachten dat er ook afspraken over winstmarges e.d. zijn gemaakt maar dat lijken ze dus even te zijn vergeten :-)

Als er nog tips zijn om goede installateurs te vinden dan wordt dat ook zeer gewaardeerd!

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-11 23:14
Frostie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:47:
[...]

Mag ook wel gezegd worden dat €0,50 per WP geen regulier redelijke prijs is, zelfs niet voor zelf plaatsing als je het mij vraagt. Vanuit gaande dat je A-merk panelen hebt, een degelijk montage set, a-merk omvormer en nog eea aan bekabeling en meter kast componenten zie ik niet hoe je dat gaat halen.

De prijs van €2,50 per WP is echter een ander uiterste, niet doen zou ik zeggen. Maar als ik zo de offertes online zie is richting de €2,- niet uitzonderlijk. Zeker voor een laag aantal panelen.

• Frostie
Tech_Thom schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:43:
[...]

Mag ook wel gezegd worden dat €0,50 per WP geen regulier redelijke prijs is, zelfs niet voor zelf plaatsing als je het mij vraagt. Vanuit gaande dat je A-merk panelen hebt, een degelijk montage set, a-merk omvormer en nog eea aan bekabeling en meter kast componenten zie ik niet hoe je dat gaat halen.

De prijs van €2,50 per WP is echter een ander uiterste, niet doen zou ik zeggen. Maar als ik zo de offertes online zie is richting de €2,- niet uitzonderlijk. Zeker voor een laag aantal panelen.
Dank voor de nuance! Dat is wel nog steeds een gat van 25% dus genoeg ruimte om met andere partijen te kijken wat die te bieden hebben.

Qua laag aantal panelen - Ik zou ook nog de andere kant vol kunnen leggen maar dat is de noord-oost kant dus dat schiet qua zonuren niet zo op denk ik.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:21

bert pit

asdasd

Optimizers zou ik schrappen, de prijs lijk me aan de hoge kant als ik het vergelijk mijn set van 7 maanden geleden: 11 stuks Jinko 345 panelen 3.8wp en Goodwe omvormer, voor 3.900 Euro incl installatie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Frostie
bert pit schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:15:
Optimizers zou ik schrappen, de prijs lijk me aan de hoge kant als ik het vergelijk mijn set van 7 maanden geleden: 11 stuks Jinko 345 panelen 3.8wp en Goodwe omvormer, voor 3.900 Euro incl installatie.
Waarom geen optimizers? Ik begreep dat dit handig als je niet je panelen op een ideale positie (zuid) hebt liggen, of heb ik iets niet goed begrepen?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:48
De prijs is obsceen, daar moet letterlijk de helft af kunnen, klaar.

Misschien dan net niet met optimizers (zijn die nodig?), maar goed.

Voor gedetailleerder antwoord, gebruik de al gelinkte template.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 21-02-2023 20:22 ]

• Frostie
Wilke schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:22:
De prijs is obsceen, daar moet letterlijk de helft af kunnen, klaar.

Misschien dan net niet met optimizers (zijn die nodig?), maar goed.

Voor gedetailleerder antwoord, gebruik de al gelinkte template.
Dat lijkt me vrije extreem (de helft eraf) dan zit je op 1.25 en dat lijkt ook niet meer echt haalbaar... We zullen zien, zal wat updates posten (eerst maar eens uitzoeken of panelen op dit dak kunnen (huis komt uit 1880).

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:21

bert pit

asdasd

Frostie schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:17:
[...]

Waarom geen optimizers? Ik begreep dat dit handig als je niet je panelen op een ideale positie (zuid) hebt liggen, of heb ik iets niet goed begrepen?
Er worden door de aanbieders allerlei redenen aangevoerd om ze te nemen, bijvoorbeeld gedeeltelijke schaduwwerking waardoor meerdere panelen worden uitgeschakeld, dat klopt gewoon niet. Het praktisch nut is zeer beperkt. Er wordt dus ingespeeld op onzekerheid/onwetendheid net voor aankoop. En je terugverdientijd wordt langer.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Pagina: 1